No nii, tellisin hiinamaalt alist HT621 CO mõõtja miski paarikümne raha eest, mõõdab kuni 0,5% CO-d (väidetav täpsus 0,02% - 0,2% tulemist +-10%, muus skaala osas +-20%) ja võrdlesin selle vanaaja seadmega. Muide tulebki lasta pisut soojeneda ja siis reguleerida keskele, seal tagurpidi T.
Sellele AST-75 asjandusele tegin kunagi niiskuse eraldaja konservipurgi baasil, nii et õhk sees keerlema hakkaks ja lisasin filtri, tavaline suur kütusefilter. Ja ta peab töötamisel surisema hakkama, õhu kergelt tõmbe vent on tal ka (vast ikka mäletan õieti, igatahes miski sees suriseb).
Käivitasin Reattal külma mootori ja hiinakas viskas suht kohe maks 0,5% näidu ette, AST-75, on uimane, osalt sellele filtrile jne, viskas ka rikka segu peale sinna 12 kanti. Aga seda pikalt ei olnud, tänu töötavale termostaadile soojeneb mootor kiiresti, vähem, kui 5 minutiga ja minuti mootori töötamisega oli hiinakal CO 0,15%.
Tegin õue peal väikese tiiru ja asusin uuesti mõõtma, tulemus pildil, Leidsin netist miski tabeli CO ja küttesegu (AFR) kohta, 0,03% peakski olema seal 15 kandis.
Tegelikult hiinakal näit kõikus 0,02 ja 0,05 vahel. Nüüd võtsin selle sama vooliku, panin mõõtepoolele lehtri otsa ja kaltsu sellesse poolde summutaja otsa (et suruks gaase voolikusse) ja sain stabiilse mittekõikuva, aga kah uimase reageerimisega 0,03% näidu. Ehk siis peaks hiinakale kah voolikuga filtrisüsteemi tegema, hiinaka juhendis oli õeldud, et niiskus ja happed rikuvad andurit või muudavad näitu.
Ja võrdluseks, pagan ma ei lasknud heitgaasi näite ülevaatusel välja printida, aga nii palju kui ise nägin, oli CO (ainult seda minu autol mõõdeti) väga madal, 0 on meelde jäänud. Ehk siis täitsa võrreldav tulemus, AST-75 ka toimib.
Tean, et nii madal CO viitab lahjale segule (ja sellega seotud ohtudele), aga mootor töötab hästi, ja minu kõrv detonatsiooni pole kuulnud (tal on detonatsiooni andur ka, mitte süütepooli kaudu, vaid heli kuulav andur, nii nagu sellel ajastul kasutati).