Fiat 502
#1

Kogun mälestuskilde ühest meie vanatehnikaharrastajatele hästi tuntud autost. Lühidalt on tegemist 1924. või 1925. aastal valmistatud lahtise kerega autoga Fiat 502. Neid toodeti 1923 kuni 1926 ühtekokku ca 20 000 autot. Tegemist oli modifikatsiooniga mudelist Fiat 501, mida toodeti 1919 kuni 1926 ca 70 000 autot. 1460 cm3 mootor suutis autot edasi viia kuni 80 km/h, keretüüpe oli erinevaid.
 
Eesti Antiikautode Galerii andmetel oli Eestis 1929. aastal ühtekokku 40 Fiat sõiduautot olles arvukuselt neljas sõiduauto mark. Sel ajal müüs neid Eestis Hans Winnal.
 
Selle teema peategelase kohta on vanimad andmed 22. oktoobrist 1930, kui Harjumaal Vasalemmas tegutsev takso- ja veoautoettevõtja Voldemar Teinmann selle registreeris Harju Maavalitsuse autode registris. Varasemalt oli sellel olnud Tallinna registreerimismärk A-696, uueks registreerimismärgiks Harjumaal sai H-144. Viimased andmed pärinevad 1941. aasta autode rekvireerimise toimikust, kus see 1925. aastal valmistatud Fiat on sõidukõlbmatute autode nimekirjas.
 
Järgmiseks on teada, et 1975. aastal ilmus see lahtivõetud auto klubi Unic liikmete vaatevälja. Leitud on kinkeleping ning uuritud Autoinspektsiooni arhiivi andmeid, kust tuleb vastuolulist informatsiooni - võimalik, et auto identiteet oli vahepeal ühe teise autoga seotud. Unicu klubi materjalidest nähtub, et 1978. aastal on see taastamisel olevate vanasõidukite nimekirjas (taastajana nimetatud Valeri Kirss), 1979. aastal autasustas klubi Unic Valeri Kirssi selle auto taastamistööde eest diplomiga. Teadaolevalt tegi keretöid Otto Summer Tartus.
 
Esimest korda on seda autot vaatehnikaüritusel pildistatud 1982. aasta Tallinn-Palermo sõidul.

   

25.07.1982 sai auto ka klubi numbrimärgi A-024. Sama aasta augustikuisel AAK klubi kokkutulekul Riias oli autol juba see numbrimärk küljes. 

   

1984. aasta piltidelt näeb autot juba riikliku registreerimismärgiga B0540EA - see väljastati RAI arhiivi andmetel 30.05.1984. 

   
 
1986. aastal osales auto sajandisõidul, millest on palju pilte auto lükkamisest ja remontimisest. Aga lõpuni ta sõitis. 

   
 
Auto on osalenud ka paljudes filmides.
 
Alates 1996. aastast on auto seisnud käigukasti rikke tõttu ning on siiani Virtsus Kirsi talumuuseumis. Auto edasine saatus on veel ebaselge, kuid loodetavasti pere seda autot siiski säilitab või äärmisel juhul müüb mõnele Eesti harrastajale, et see osa meie liikuvuse ajaloost koos looga säiliks.
 
               

Uurin vaikselt ajalugu edasi, kuid mälestused ja fotod sellest autost ning eriti tema ajaloost enne 1982. aastat on teretulnud.
Vasta
#2

Mõni lisapilt: http://eag.vanatehnika.ee/m11.html

https://www.auto24.ee/uudised/uudised.php?uid=52429
[Pilt: 110685010.jpg]

https://www.drive2.ru/b/520227880442003549/
[Pilt: 9UAAAgIcHOA-1920.jpg]

https://platesmania.com/catalog/fiat/505
[Pilt: 12237681.jpg]
Vasta
#3

Ilmus välja selline pilt. Abi oleks kui keegi oskaks identifitseerida aega, kohta ja inimesi. On vihjeid Tartu suunas ning dateerimisel oleks abi ka sellest, kui teaks millise veoauto või bussi raam on esiplaanil. 

   
Vasta
#4

Mingi Fiati jäänused tõmbasime kunagi Põhja-Eestist nõgestest välja. Kas ta on 501 või 502, seda ma ei tea. Kinnistu omanik teadis mingit lugu kaa rääkida, aga mitte ei mäleta enam seda lugu. Äkki oli Moe piiritusetehasega seotud auto...

[Pilt: img-4-1754887725644.jpg]

[Pilt: img-3-1754887718157.jpg]

[Pilt: img-2-1754887694279.jpg]

[Pilt: img-1-1754887685993.jpg]
Vasta
#5

Zili uksel olevat embleemi ei õnnestu suuremaks/loetavamaks teha?
Vasta
#6

(10-08-2025, 22:10 PM)indreksirk Kirjutas:  Ilmus välja selline pilt. Abi oleks kui keegi oskaks identifitseerida aega, kohta ja inimesi. On vihjeid Tartu suunas ning dateerimisel oleks abi ka sellest, kui teaks millise veoauto või bussi raam on esiplaanil. 

See pilt tehtud Tõrma karuslooma kasvatuse garaaži ees. Esiplaanil hr. V.V. Morris Commercial.

Jawa 350OHV, Jawa Jawetta Standard/Sport, Jawa 550/555/typ 20/Mustang, Jawa Robot, Jawa Perak, Jawa 175/356, Jawa 250/353/559/Super Sport, Jawa 257A, Jawa 350/354/360, Jawa 634/638,  Velorex 16,  2x Riga, ET-600, Moskvits 2140 '79 ...
Vasta
#7

(11-08-2025, 09:36 AM)unicman Kirjutas:  
(10-08-2025, 22:10 PM)indreksirk Kirjutas:  Ilmus välja selline pilt. Abi oleks kui keegi oskaks identifitseerida aega, kohta ja inimesi. On vihjeid Tartu suunas ning dateerimisel oleks abi ka sellest, kui teaks millise veoauto või bussi raam on esiplaanil. 

See pilt tehtud Tõrma karuslooma kasvatuse garaaži ees. Esiplaanil hr. V.V. Morris Commercial.
Pilt äratas palju vajalikke mälestusi ning aitas ka valgeid laike ajaloos täita. 

Tegemist on tõepoolest ETKVL Tõrma karusnahakasvatuse töökoja hooviga. Unicu Idapiirkonna liikmed taastasid seal oma vanasõidukeid. Vello Vilu mälestuste kohaselt toodi Valeri Kirsi Fiat sinna 80ndatel auto pärast auto Koerus värvimist, et see taas kokku panna. Esiplaanil on Vello enda taastatav Morris ning seina ääres seisab Vello veoauto Krupp raam. Need mõlemad vanasõidukid jõudsid Vello kätte 1982. aastal, kuid sel ajal ei saanud pildil olev sündmus aset leida. Mälestused ning seosed on põnev teema - kuna Vello jaoks seostus see sündmus Fiatiga alkoholi keeluseaduse ning tema enda 35 sünnipäevaga (kus viina joodi kohvitassidest), siis on tegemist 1986. aastaga. Seda kinnitab ka järgnev piltide analüüs - Fiatit on neil aastatel korduvalt värvitud. 

Ja nüüd kaasnevav pildirida selle kinnituseks - neil Tõrma piltidel on selgelt aru saada, et poritiivad on musta värvi. 

Kui esimest korda seda autot Unic Tallinn-Palermo sõidul 24.07.1982 rahvale näidati, siis olid sellel mustad poritiivad. 

   

Lõunanaabrite juures Riias 27.08.1982 olid aga poritiivad juba kerega sama värvi. 

   

Must-valge foto võib olla petlik, kuid järgnevatel 14.07.1984 Tartu-Võru ralli

   

ja 12.07.1985 Tallinnas toimunud kokkutuleku ja sellele järgnenud neli päeva kestnud Kalevi Spordihallis toimunud näituse piltidelt saame selgelt aru poritiibade värvist. 

   

   

11.07.1986 toimunud Rakvere - Narva-Jõesuu sõidu piltidel on juba aru saada, et poritiivad on jälle mustad. 

   

15.08.1986 kuni 23.08.1986 toimunud nn sajandisõidu või 1000 kilomeetri sõidu fotodel on ka poritiivade värvierinevus õige nurga alt tajutav. 

   

Seega olemasoleva teabe põhjal on pildi tegemise aeg 1986. aasta suvi enne 11. juulit.
Vasta
#8

Jüri Vaikjärve arhiivist:
   
Vasta
#9

Auto tagaistmel vist Otto, Summer ja kõrval mootorratta seljas äkki Agu, Koop ?
Vasta
#10

Auto peremees elas Vasalemmas, seal oli ka auto kodu 45 aastat - 1930 kuni 1975. Perekonna pildialbumitest tuli välja mitmeid ajaloolisi fotosid.

1930 ehk auto ostmise järgselt kodugaraazis

   

1931 Varbola linnuse juures

   

1960 aasta paiku oli auto veel ühes tükis

   

1970. aasta paiku oli mingil põhjusel vaja Fiati rehvi parandada

   

1978. aastal välja antud Unicu aastaraamatus on fototõestus sellest, et Eesti Wabariigis 1939. aastal väljastatud registreerimismärk H-144 oli siis veel säilinud.

   
Vasta
#11

(18-09-2025, 14:08 PM)indreksirk Kirjutas:  1970. aasta paiku oli mingil põhjusel vaja Fiati rehvi parandada

   
1981. aastal oli veel restaureerimisel olev auto näitusel ning selle juures oleval teabelehel olid värsked mälestused auto senisest eluteest. Kui täna neid mehi ega naisi enam ei ole olemas või on mälu 50+ aastat tagasi toimunud sündmuste kohta muutunud häguseks, siis tol ajal pidid asjad olema hästi meeles. Sellelt teabelehelt leiame info, et veel 1974. aastal olevat Fiati veermik ja mootor olnud kasutusel hoopis teise auto all. Kahjuks polnud märgitud auto marki, kuid loodame sellegi peagi välja selgitada. Teinmani perekonna ajaloolises mälus on kinnistunud, et see võis olla Citroen. Õnneks ei pea vaid mälule toetuma. Samas kohas, kus ülalviidatud pildil on näha rehvi parandamist, oli ka pilt, kus taustal see auto on näha. Isegi see vahetatav rehv on näha ehk seos kahe pildi vahel on lisaks perekonna mälestustele tuvastatav ka rehvimustri abil. 

   
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne