04-08-2025, 17:47 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 26-09-2025, 13:03 PM ja muutjaks oli indreksirk.)
Kogun mälestuskilde ühest meie vanatehnikaharrastajatele hästi tuntud autost. Lühidalt on tegemist 1924. või 1925. aastal valmistatud lahtise kerega autoga Fiat 502. Neid toodeti 1923 kuni 1926 ühtekokku ca 20 000 autot. Tegemist oli modifikatsiooniga mudelist Fiat 501, mida toodeti 1919 kuni 1926 ca 70 000 autot. 1460 cm3 mootor suutis autot edasi viia kuni 80 km/h, keretüüpe oli erinevaid.
Eesti Antiikautode Galerii andmetel oli Eestis 1929. aastal ühtekokku 40 Fiat sõiduautot olles arvukuselt neljas sõiduauto mark. Sel ajal müüs neid Eestis Hans Winnal.
Selle teema peategelase kohta on vanimad andmed 22. oktoobrist 1930, kui Harjumaal Vasalemmas tegutsev takso- ja veoautoettevõtja Voldemar Teinmann selle registreeris Harju Maavalitsuse autode registris. Varasemalt oli sellel olnud Tallinna registreerimismärk A-696, uueks registreerimismärgiks Harjumaal sai H-144. Viimased andmed pärinevad 1941. aasta autode rekvireerimise toimikust, kus see 1925. aastal valmistatud Fiat on sõidukõlbmatute autode nimekirjas.
Järgmiseks on teada, et 1975. aastal ilmus see lahtivõetud auto klubi Unic liikmete vaatevälja. Leitud on kinkeleping ning uuritud Autoinspektsiooni arhiivi andmeid, kust tuleb vastuolulist informatsiooni - võimalik, et auto identiteet oli vahepeal ühe teise autoga seotud. Unicu klubi materjalidest nähtub, et 1978. aastal on see taastamisel olevate vanasõidukite nimekirjas (taastajana nimetatud Valeri Kirss), 1979. aastal autasustas klubi Unic Valeri Kirssi selle auto taastamistööde eest diplomiga. Teadaolevalt tegi keretöid Otto Summer Tartus.
Esimest korda on seda autot vaatehnikaüritusel pildistatud 1982. aasta Tallinn-Palermo sõidul.
25.07.1982 sai auto ka klubi numbrimärgi A-024. Sama aasta augustikuisel AAK klubi kokkutulekul Riias oli autol juba see numbrimärk küljes.
1984. aasta piltidelt näeb autot juba riikliku registreerimismärgiga B0540EA - see väljastati RAI arhiivi andmetel 30.05.1984.
1986. aastal osales auto sajandisõidul, millest on palju pilte auto lükkamisest ja remontimisest. Aga lõpuni ta sõitis.
Auto on osalenud ka paljudes filmides.
Alates 1996. aastast on auto seisnud käigukasti rikke tõttu ning on siiani Virtsus Kirsi talumuuseumis. Auto edasine saatus on veel ebaselge, kuid loodetavasti pere seda autot siiski säilitab või äärmisel juhul müüb mõnele Eesti harrastajale, et see osa meie liikuvuse ajaloost koos looga säiliks.
Uurin vaikselt ajalugu edasi, kuid mälestused ja fotod sellest autost ning eriti tema ajaloost enne 1982. aastat on teretulnud.
Eesti Antiikautode Galerii andmetel oli Eestis 1929. aastal ühtekokku 40 Fiat sõiduautot olles arvukuselt neljas sõiduauto mark. Sel ajal müüs neid Eestis Hans Winnal.
Selle teema peategelase kohta on vanimad andmed 22. oktoobrist 1930, kui Harjumaal Vasalemmas tegutsev takso- ja veoautoettevõtja Voldemar Teinmann selle registreeris Harju Maavalitsuse autode registris. Varasemalt oli sellel olnud Tallinna registreerimismärk A-696, uueks registreerimismärgiks Harjumaal sai H-144. Viimased andmed pärinevad 1941. aasta autode rekvireerimise toimikust, kus see 1925. aastal valmistatud Fiat on sõidukõlbmatute autode nimekirjas.
Järgmiseks on teada, et 1975. aastal ilmus see lahtivõetud auto klubi Unic liikmete vaatevälja. Leitud on kinkeleping ning uuritud Autoinspektsiooni arhiivi andmeid, kust tuleb vastuolulist informatsiooni - võimalik, et auto identiteet oli vahepeal ühe teise autoga seotud. Unicu klubi materjalidest nähtub, et 1978. aastal on see taastamisel olevate vanasõidukite nimekirjas (taastajana nimetatud Valeri Kirss), 1979. aastal autasustas klubi Unic Valeri Kirssi selle auto taastamistööde eest diplomiga. Teadaolevalt tegi keretöid Otto Summer Tartus.
Esimest korda on seda autot vaatehnikaüritusel pildistatud 1982. aasta Tallinn-Palermo sõidul.
25.07.1982 sai auto ka klubi numbrimärgi A-024. Sama aasta augustikuisel AAK klubi kokkutulekul Riias oli autol juba see numbrimärk küljes.
1984. aasta piltidelt näeb autot juba riikliku registreerimismärgiga B0540EA - see väljastati RAI arhiivi andmetel 30.05.1984.
1986. aastal osales auto sajandisõidul, millest on palju pilte auto lükkamisest ja remontimisest. Aga lõpuni ta sõitis.
Auto on osalenud ka paljudes filmides.
Alates 1996. aastast on auto seisnud käigukasti rikke tõttu ning on siiani Virtsus Kirsi talumuuseumis. Auto edasine saatus on veel ebaselge, kuid loodetavasti pere seda autot siiski säilitab või äärmisel juhul müüb mõnele Eesti harrastajale, et see osa meie liikuvuse ajaloost koos looga säiliks.
Uurin vaikselt ajalugu edasi, kuid mälestused ja fotod sellest autost ning eriti tema ajaloost enne 1982. aastat on teretulnud.