50 aastat tagasi
#1

Esimest korda pandi "vanad autod" avalikult paraadsõiduks rivvi 24.07.1966 Mäksa autojuhtide päeva raames. 1972. aastal asutati Lätis AAK - Antiko Automobilu Klubs, mis oli esimene ametlikult registreeritud vanatehnikaklubi Nõukogude Liidus. 1974. aastal asutati klubi "Rieduva" Leedus. 

31. augustil 1975 Riias toimunud vanasõidukite kokkutulekule oli registreerunud 9 osavõtjat Eestist, kuid sõidu piltidelt leiab veel rohkem osalejaid – kokku vähemalt 18 erinevat osalejat vanatehnikal. Ametikult registreeritud üheksa osalejate kohta on säilinud ka AAK arhiivis ka osavõtja registreerimiskaardid:

1.     Nr 12, Gennadi Laur Kundast - Packard 1934, 64-86EAC, kaasreisija Eero Vester
2.     Nr 29, Heinrich Haavel Rakverest – Mercedes-Benz 170V, 1937, 88-38EAA, kaasreisija Rein Haavel
3.     Nr 31, Karl Renser Rakverest – Mercedes-Benz 260D, 1939, kaasreisija Mihkel Renser, sõidu piltidel numbriga 86
4.     Nr 32, Arnold Lõhmus Tartust – Mercedes-Benz 230, 1938, 55-11ЭCA
5.     Nr 39, Elmar-Valentin Buschmann Tallinnast – BMW 327 kupee, 1938, 12-18EAA, kaasreisija Andrus Buschmann
6.     Nr 48, Enno Eevel (Öövel) Viljandist – Ford Eifel, 1938, 57-62EAУ,  kaasreisija Arvo Rand
7.     Nr 50, Konstantin Spirka Tallinnast – DKW F5, 1937, 03-17EAB, kaasreisija Arvo Lahesalu
8.     Nr 51, Atso Tomson Tallinnast – DKW F5, 1935, 48-06EAA, kaasreisija Ene Tomson
9.     Nr 90, Lennart Sasi Tallinnast – Hanomag Garant, 1936, 23-06EAM  (registreerimiskaart puudub).

Piltidel leiab veel osavõtjate seast Eesti numbritega autosid, mis ametlikes registreerimisdokumentides ei kajastu:
10.  Enno Ööveli iseehitatud väike sportlik kabriolett, mille eeskujuks oli ilmselgelt Kalev Põldma 1958. aastal valminud iseehitatud auto - 99-85 EAM
11. 54-25 EA ? BMW 326 kabriolett “Erdmann & Rossi” kerega Pärnust;
[*]12. Vladimir Kraav Tallinnast - BMW 327 kupee, 1939, 32-43EAX,
[*]13. Rein Truumets Tallinnast - Fiat-508C, 68-71 EAУ ,  ;
[*]14. Margus Tisler Viljandimaalt, Pärstist - Pontiac Sport Coupe, 1939, 93-21 ЭCЯ 

Pealtvaatajate seas märgati veel:
15.  Harald Talmar Pärnust - Jaguar Mk. 2, 1965, 34-87EAC
16.  Arnold Päästel Pärnust – Ford V8, 1940, 37-24EAA
17.  Paul Tuulik Kilingi-Nõmmelt – Mercedes-Benz 170V (registris Adlerina), 68-97EAX
18.  Hans Kurg Kuusalust – ZIS 127, 1956, 91-27ЭСЖ
 
Eelnev nimekiri on oluline mõistmaks, et klubi Unic Eestis ei tekkinud tühjale kohale. Mitte ühestki ametlikust allikast ei ole võimalik leida, et Valeri Kirss oleks osalenud 1975. aastal Riia kokkutulekul, kuid ta ise ja kaasaaegsed on siiski seda kinnitanud. Kuna Valeri enda Mercedes-Benz 170V ei olnud sel ajal sõidukorras, siis jõudis ta Riiga omal käel ning oma mälestustes räägib, et osales sõidul ka Atso Tomsoni DKW tagapingil. Hoolimata fototõestuse puudumisest võtame seda siiski faktina – ju vanameister ikka mingil hetkel seal autos ka oli. Olulisem eelnevast on Valeri Kirsis sellel üritusel osalemise käigus tekkinud sportlik viha, kui ta nägi ja kuulis, et mitmed haruldased ja eksklusiivsed autod näitusel on pärit Eestist, kuid sõidavad juba Läti numbritega. Erakordsematest olgu esile toodud Maybach 38SW (1938), Mercedes-Benz 500K Spezial Roadster (1934) ning Rolls-Royce Wraith (1939). 

Soodus pinnas ka Eesti vanatehnikahuviliste koondamiseks oli olemas. Nüüd tuli see initsiatiiv külvata viljakasse pinnasesse. Selleks sai 1971. aastal asutatud Autom, mille juurde vanasõidukiteklubi asutamine oli ka igati loogiline. 

1975 septembrikuus ilmus Automi aseesimees Valdur Tammingu sulest selline teade meie ajakirjanduses. 

   
Vasta
#2

04.10.1975 kogunes Automi Pikk 41 asuvatesse ruumidesse 93 inimest, vähemalt niipalju sai neid ühele paberile kirja. 

Koosoleku tulemusena valiti "org.komitee", mille koosseisu kuulusid: 
Valeri Kirss
Voldemar Porosaar
Lennart Sasi
Margus-Hans Kuuse
Illar Lentsius
Enno Poldre
Arnold Lõhmus
Enn Saik
Karl-Arnold Rinaldo
Konstantin Spirka
A. Vene
Eero Vetser
Tõnu Nooni

Ettevalmistused klubi loomiseks said alguse. 

   
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne