GAZ- AA mootor või midagi muud?
#1

Tere.

Sillaotsa talumuuseumile kuuluv puugaasigeneraatoriga traktori mootor vajab identifitseerimist. Kuna ühel sügisesel üritusel nimega Velise laat sai seda masinat eksponeeritud ning mitmed mehed, kes taolise mootriga kokku puutunud väitsid selle MITTE kuuluvat GAZ- AA tüüpi veoautole (eelnevalt oletasime, et tegu on just nimelt eelpoolmainitud auto mootoriga). Kõik teadsid seda, mis ta ei ole, kuid keegi ei teadnud, mis mootor see on.

Erineb see mootor ai- ai omast plokikaane poolest. Gazil oli teatavasti jagaja plokikaane peal. Sellel mootoril on aga magneetosüüde. Ärge siis ennast nn. topeltkarburaatori ja gaasimehhanismi torudest häirida laske.
Kõigil huvilstel on võimalik seda masinat oma silmaga ka muuseumis kaeda. Endale oli au teha mõnekilomeetrine sõit tolle masinaga, kütteks kuivad kasest klotsid.




[Pilt: puugaas4.jpg]

[Pilt: puugaas3.jpg]

[Pilt: puugaas2.jpg]

[Pilt: puugaas.jpg]



Vasta
#2

Täiesti tavaline statsionaarmootorina kasutusel olnud Gaz MM tüüpi mootor, mida kasutati pumpadel, generaatoritel jne.
Vasta
#3

Tänud Sidorov!



Vasta
#4

Jah, minu kadunud onu Leopoldi ehitatud traktor. Eks meid mootoriplokke ja kaani oli varutud mitmeid, ka fordi kirjadega. Magneeto oli hea seepärast, et polnud vaja akut, tõmbasid vänta ja asi käis, või siis ei käinudToungue. Olen minagi selle aparaadiga kartulimaad äestanud ja kündnud. Tasapisi onu seda aparaati täiustas, algselt polnud hüdromeh. -smi, siis arvas, et peaks petrooliga sõitma, tegi paagile vaheseina, käivitamiseks bensiin ja edasi petrooli peale, lõpuks tegi põlveotsas puugaasigeneraatori. Tagasild oli vist nagunii puugaasi masina oma. Rapla tuletõrjest mahakantud ai-aist ehitatud masin. Eks neid tehti selliseid omal ajal üksjagu. Onu lellepojal Narvas oli samuti ai-aist tehtud traktor, aga oli vist tagamootoriga, korra ka sellega sõidetud aga ei mäleta enam .
Vasta
#5

Mnjaa.
Velise laadal käis ka siis 1953. aastal ehitatud traktori ehitaja poeg Karl Kasikov (ega ma nimega eksi?). Tegi kah ühe ringi ning rääkis kuidas temagi lapsepõlves sellega tööd tegi. Masin tegi oma viimase tõsise tööpäeva 2004. aastal. Nüüd 2008 sai ta uuesti käima pandud.

Gaasi peale ehitamise mõtte sai Leopold 90` aastate bensiinikriisi ajel. Valmis sai gaasimehhanism 1997. Võin ka eksida.



Vasta
#6

Siim007 Kirjutas:Mnjaa.
Velise laadal käis ka siis 1953. aastal ehitatud traktori ehitaja poeg Karl Kasikov (ega ma nimega eksi?). Tegi kah ühe ringi ning rääkis kuidas temagi lapsepõlves sellega tööd tegi. Masin tegi oma viimase tõsise tööpäeva 2004. aastal. Nüüd 2008 sai ta uuesti käima pandud.

Gaasi peale ehitamise mõtte sai Leopold 90` aastate bensiinikriisi ajel. Valmis sai gaasimehhanism 1997. Võin ka eksida.

Nimega ei eksi, Karl Leopoldi poeg KasikovSmile. Ise oleks pakkunud, et gaasigeneraator sai varem valmis, aga eks Karl mäletab paremini, ise ei mäleta sedagi, millal meil see bensukriis täpselt oli, pole kusagil tehn. passis ka selle aja tankimisi kirjas. Aga mitte ainult bensukriis ei ajendanud seda generaatori ehitamist. Eks see ai-ai või em-emiSmile mootor tahab üksjagu juua ja eriti kui joristada veel esimese käiguga mööda põldu, sahk või muu kolakas järgi lohisemas. Kuigi ega mingit suurpõllumajandust selle masinaga ei arendatud, onu aiamaa, meie ja lähemate naabrite platsikesi ikka 2 korda aastas sügati.
Onu oli osav mees ja nuputaja. Proovis ka ise keevituselektroode teha ja vb selle generaatori keeviamiseks ka neid kasutatud mõnes vähem vastutusrikkamas kohas.
Selle masina peal on mitu põlve sugulasi ja naabripoisse/tüdrukuidki esimesi sõidukatsetusi teinud.
Jüri Kusmin kutsus mindki Velisele selleks korraks, kahjuks jäi minemata.
Kas Sina oledki see noor abiline kes aitas tal masina käima ajadaWink?
Vasta
#7

Küttekulu on tõesti suur, isegi tühikäigul. Huvitav oli käimapaneku ajal see, et ta läks tööle vaid 2. ja 3. silindriga. 1. ja 4. silindrite küünlajuhe oli vahetusse läinud (Uskumatu, sest pikkused on ju kolossaalselt erinevad, midagi ei saa ju valesti panna, kui siis ainult magneetol). Seda sai loomulikult hiljem märgatud, sest traktor tegi ikka üsna koledat häält. On isegi võimalik, et traktor mitmed head aastad vaid 2 silindriga sõitis, sest ega Sillaotsal teda varemalt näpitud ei ole.

Tsitaat:Kas Sina oledki see noor abiline kes aitas tal masina käima ajada

Jah.



Vasta
#8

OT aga siiski: Süda läks soojaks küll praegu, kui kaevati vanast traktorist välja mitmeid mälestusi. Tore, et on inimesi, kes neid säilitavad.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne