29-01-2009, 14:04 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 29-01-2009, 14:12 PM ja muutjaks oli valdo.)
Seoses oma Gauja restaureerimisega ja teiste sama ajastu sõidukite restaureerimiskavadega tegin eile inventuuri erinevatest 26x2 (559x48) rehvitüüpidest, mida N.Liidus on 1950-70ndatel toodetud. Minu andmetel on neid olnud kolm erinevat - Mudel 64 (модель-64, pildil keskel), Ja-85 (Я-85, pilduil üleval) ning V-57 (B-57, pildil all).
![[Pilt: r26_1.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/r26_1.jpg)
Uusim ja tuntuim neist on kahtlemata kuulus B-57, mida toodeti 1960ndate aastate lõpul ning läbi kogu 1970ndate aastate ja ehk hiljemgi. Usun, et iga võrrihuviline tunneb selle rehvi mustrit une pealt ära. Rehve ise liigub preaegu veel masslademetes. Muide - kokkupandavate jalgrataste (Aist, Desna) veidi väiksemas mõõdus rehvid olid täpselt sama mustriga.
B-57 küljel olevaid kirju näed alljärgnevalt fotolt.
![[Pilt: r26_4.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/r26_4.jpg)
1950-60ndatel aastatel oli enamlevinud 26x2 rehv aga hoopiski Я-85. Selle muster meenutas kuni nõukaaja lõpuni kasutuse olnud Turist-jalgratta rehvide (622x32) mustrit ning Saljudi ja Ereliukase rehvide mustreid (533x38). Kes on tegelenud 1950-60ndate aastate jalgratastega, see teab sellele lisaks, et sama mustriga rehve valmistati toona masskogustes ka tüüpse 28" rattamõõdu (622x40) jaoks. 1970-80ndatel aastatel masslevinud rombmustriga 622x40 jalgrattarehve 1950-60ndatel ei tuntud.
Muide - lisaks 26x2 (559x48) mõõdule valmistati 1950-60ndatel ka sama mustriga ka 26x1,75 (559x40) rehve. Neid läks vaja Harkovi ning Lvovi tehase naisterahvarataste jaoks, mille rattamõõt oli 26". Vähemalt 1960ndate alguseni neid igatahes toodeti.
Alljärgneval fotol on näha Я-85 küljekirjad (kuigi ajahamba poolt veidi kahjustatud).
![[Pilt: r26_3.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/r26_3.jpg)
Ning lõpuks on 1950ndatel aastatel valmistatud veel kolmandagi mustriga 26x2 rehve (vt ülemisel fotol keskel). Nimetet rehve iseloomustavad napid kirjad (osadel on peal vaid модель-64 või модель x 64; osadel ka 26x2, kuid viimane mõnedel isenditel suisa puudub). Sama mustriga on valmistatud 1950ndatel ka 28" suurusega rehve.
Alljärgneval fotol on näha модель-64 küljekiri.
![[Pilt: r26_1.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/r26_1.jpg)
Uusim ja tuntuim neist on kahtlemata kuulus B-57, mida toodeti 1960ndate aastate lõpul ning läbi kogu 1970ndate aastate ja ehk hiljemgi. Usun, et iga võrrihuviline tunneb selle rehvi mustrit une pealt ära. Rehve ise liigub preaegu veel masslademetes. Muide - kokkupandavate jalgrataste (Aist, Desna) veidi väiksemas mõõdus rehvid olid täpselt sama mustriga.
B-57 küljel olevaid kirju näed alljärgnevalt fotolt.
![[Pilt: r26_4.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/r26_4.jpg)
1950-60ndatel aastatel oli enamlevinud 26x2 rehv aga hoopiski Я-85. Selle muster meenutas kuni nõukaaja lõpuni kasutuse olnud Turist-jalgratta rehvide (622x32) mustrit ning Saljudi ja Ereliukase rehvide mustreid (533x38). Kes on tegelenud 1950-60ndate aastate jalgratastega, see teab sellele lisaks, et sama mustriga rehve valmistati toona masskogustes ka tüüpse 28" rattamõõdu (622x40) jaoks. 1970-80ndatel aastatel masslevinud rombmustriga 622x40 jalgrattarehve 1950-60ndatel ei tuntud.
Muide - lisaks 26x2 (559x48) mõõdule valmistati 1950-60ndatel ka sama mustriga ka 26x1,75 (559x40) rehve. Neid läks vaja Harkovi ning Lvovi tehase naisterahvarataste jaoks, mille rattamõõt oli 26". Vähemalt 1960ndate alguseni neid igatahes toodeti.
Alljärgneval fotol on näha Я-85 küljekirjad (kuigi ajahamba poolt veidi kahjustatud).
![[Pilt: r26_3.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/r26_3.jpg)
Ning lõpuks on 1950ndatel aastatel valmistatud veel kolmandagi mustriga 26x2 rehve (vt ülemisel fotol keskel). Nimetet rehve iseloomustavad napid kirjad (osadel on peal vaid модель-64 või модель x 64; osadel ka 26x2, kuid viimane mõnedel isenditel suisa puudub). Sama mustriga on valmistatud 1950ndatel ka 28" suurusega rehve.
Alljärgneval fotol on näha модель-64 küljekiri.
![[Pilt: r26_2.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/r26_2.jpg)
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel