meesterahva jalgratas ETK Original-Luxus 1940.a.
#1

Ratas on valmistatud 1940. aastal Tallinnas ETK Metallitehases 1940. aastal. Raaminumbriks on 8146. Tegu on ETK mudelivalikust kõige luksuslikumaga, mida tavalisest ETK Originalist eristasid järgmised eripärad:
- esiporilaudade alaosadel ja tagaporilaudade esiotstel olid külglaiendused;
- pehmekattega sadul (Lepper Corona) oli tagant nelja vedruga (tavalise kahe asemel)
- raamikaunistused olid keerukamad - lisaks joontele oli kiilukujulisi elemente (sarnanesid Rootsi sisuturu 1930-40ndate aastate Husqvarnade kaunistustega);
- ketirattad olid väiksema läbimõõduga ja vähemalt osadel meesteratastel oli peal ka ketikaitse.

Konkreetne ratas sai soetatud hiljuti üsnagi komplektsena. Tal oli ära vahetatud esiratas, puudu oli tööriistakarp, ketipingutajad, murdunud oli porilaua ehiskuju ja ära oli võetud ketikaitse (mis on kindlasti selle ratta komplektsusse kuulunud). Puudu oli ka kell ning pump koos hoidjatega. Lisaks oli hävinud kogu algne galvaanika ja värv - kroom oli asendatud alumiiniumvärviga ja musta osa ülevärvimisel olid kadunud kõik jäljed algsetest värvikaunistustest. Kõik ülejäänu oli õnneks algne. Pakiraam on arvatavasti rattaga ühevanune lisaseade, kuigi Original-Luxusele võidi see külge panna juba ka tehases.

Praeguseks hetkeks on ratas hädapäraselt kiirkorrastatud ning saavutanud algsele lähedasema välimuse. Vahetatud sai esiratas (alla monteeritud sai ETKle tüüpiline Union-rummuga rantrehviga ratas), külge sai monteeritud meesterahva ETK-le tüüpiline plekist tööriistakarp, millel olid säilinud algsed kirjadki. Külge sai monteeritud ka ajastuke vastava välimusega pump ja pumbahoidjad, samuti algsele lähedade välimusega rehvid koos kettsüsteemiga ventiilidega. Külge sai pandud ka 1940.a. Pärnu numbrimärk. Veidi sai korrastatud ka Lepper-Corona sadula nahaosa, mille tugevalt rebenenud õmblused sai ka kinni pandud.

Rattale sai külge pandud ka ETKle tüüpiline ratta ja tiivaga porilauakuju, kuid see pole arvatavasti päris õige. Säilinud köndi alaosas oli näha kotka jalga koos küünistega, mis lubab oletada, et algne kuju oli tal hoopiski kotkas. Seega - kui kellelgi kaasfoorumlastest on ETK kotka kuju üle, siis olen sellest väga huvitatud!

Ratta suurem restaureerimistöö seisab tulevikus veel ees. Selle käigus tuleb taastada kogu galvaanika ja värvkate, sh arvukad ja keerukad värvikaunistused. Õnneks on minu erakogus olemas ka üks 1940.a. naisterahva Original-Luxus, millel on algsed värvikauinistused (sh Luxusele spetsiifilised kiilukujulised ja ristikujulised ornamendid) osalt säilinud ja kust saab tõenäoliselt selle ratta restaureerimisel palju eeskuju võtta! Taastada tuleb ka tagaporilaua külglaiendused, kuid õnneks on mul olemas sikemasin ja sellega peaks see võimalik olema.

Praegu näeb ratas välja järgmine:

[Pilt: etkl_1.jpg]

[Pilt: etkl_2.jpg]

[Pilt: etkl_3.jpg]

[Pilt: etkl_4.jpg]

[Pilt: etkl_5.jpg]

[Pilt: etkl_6.jpg]

[Pilt: etkl_7.jpg]

[Pilt: etkl_8.jpg]

[Pilt: etkl_9.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Huvitav, et esipidur on jällegi kang/varras- ajamiga. Reklaami järgi peaks olema trossajamiga, ka lahjem mudel nr. 15 (on minu erakogus Smile üks nr. 15 varasemast ajajärgust nr 2xxx (vist)). Ka Onumeelise analoogne luksusmudel nr.17 , nr 3960 on trossajamiga esipiduriga olnud porilaua kandilise augu põhjal otsustades). Et jällegi segaste aegade tulekuga 40-l aastal tross otsa lõppenud ?
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne