31-12-2009, 21:36 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 14-05-2010, 12:21 PM ja muutjaks oli valdo.)
Ratas on valmistatud Tallinnas, Koplis asunud ETK Metallitehases arvatavasti 1939. aasta päris lõpul. Seda lubab arvata raaminumber 6262.
Ratta on kahe kõvera toruga raam, 28" rantääristega rehvidele mõeldud veljed (keskelt soonega, nn Westwood-tüüpi). Tagumine vabajooks on arvatavasti olnud Torpedo, esiratta rumm on firmalt Union (rummul U-täht kilbi keskel).
Ratta vändad kinnituved võllile kiiludega, viisnurkmustriga ketiratas kinnitub vändale keerme ja kontraseibiga. Pedaalikummid on nn "üheosalised", pedaalid ise on naisterahvarattale tüüpiliselt meesteratastest lühemad (nagu vändadki). Leistang on ETK toodangule tüüpiliselt sirge keskosaga. Ketikaitse on ajastule tüüpiline, sadul on firmalt "Lepper Corona", pehmekattega, tagant topeltvedrudega. Leistengiotsad on kollased ja firmalt "Nebie". Pakiraam tehasekomplektsusest arvatavasti puudus. Esipidur on kangidega, pidurihoova otsal on ajastule tüüpiline triibulise mustriga must tselluloidkate.
Raam on musta värvi, olnud kaunistatud peente tumesiniste ja kuldsete triipudega, mis on peale kantud vesipilt-tehnikas. Must ketikaitse on kaunistatud kolmnurksete ornamentidega. Veljed ja porilauad on kroomitud, nende keskosad on kaunistatud laiade tumesiniste triipudega, millede servades on kitsamad mustad triibud. Esiporilaual on arvatavasti olnud tiiva ja rattaga kaunistus. Lisaks kruvidega kinnituvale tehaseembeemile ja porilauakaunistusele on olnud värvitud kahe lipuga embleemid olnud ka püsttorul ning tagaporilaual. Ülemisel raamitorul on olnud pikk kalliograafiline kiri "Original", mille otstel kaks sõõrikujulist "ETK" embleemi.
Ratas on säilinud üsna komplektsena ja heas seisukorras - üsna talutavas ja säilitamist väärivas korras on nii värvkate, paljud värvikaunistused kui ka galvaanilised katted. Peamine puudus onb vale tagaratas - see on vahetatud 1980ndate aastate toodangu vastu. Lisaks on ära murdunud porilauamärk, puudu on kell ning puudu on pumbahoidjad koos pumbaga. Ülejäänud detailid on olemas ja õiged (sh kett, tagahelkur jms). Pakiraam pärineb Riga 16/26-lt, selle paigaldamisega koos vahetatud sadula kinnituspolt.
Säilinud on ka kõik värvitud embleemid, kuigi veidi kulununa.
Kavas on ratas korrastada - komplekteerida õigeteset detailidest talle omane tagumine ratas (velje galvaanikaettevalmistus on juba tehtud ja rumm koos sisuga riiulil ootab) ning monteerida tagasi pump ja kell. Võib-olla on kavas parandada ka värvkatet ja uuendada mõne detaili (nt pedaaliosade) galvaanikat. Embleemide osas olen kahevahel - kas jätta nad nii, nagu on, või teha uued replikad. Viimane eeldab, et ma saan kusagil maha pildistada ideaalkorras säilinud embleemid, millede põhjal saab need digitaalselt taastada.
Pildid kujutavad ratast sellisena, nagu ma ta sain (midagi ma selle juures senini veel teinud ei ole):
![[Pilt: etko_1.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_1.jpg)
![[Pilt: etko_2.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_2.jpg)
![[Pilt: etko_3.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_3.jpg)
![[Pilt: etko_4.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_4.jpg)
![[Pilt: etko_5.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_5.jpg)
![[Pilt: etko_6.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_6.jpg)
![[Pilt: etko_7.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_7.jpg)
![[Pilt: etko_8.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_8.jpg)
![[Pilt: etko_9.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_9.jpg)
![[Pilt: etko_a.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_a.jpg)
![[Pilt: etko_b.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_b.jpg)
![[Pilt: etko_c.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_c.jpg)
![[Pilt: etko_d.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_d.jpg)
Ratta on kahe kõvera toruga raam, 28" rantääristega rehvidele mõeldud veljed (keskelt soonega, nn Westwood-tüüpi). Tagumine vabajooks on arvatavasti olnud Torpedo, esiratta rumm on firmalt Union (rummul U-täht kilbi keskel).
Ratta vändad kinnituved võllile kiiludega, viisnurkmustriga ketiratas kinnitub vändale keerme ja kontraseibiga. Pedaalikummid on nn "üheosalised", pedaalid ise on naisterahvarattale tüüpiliselt meesteratastest lühemad (nagu vändadki). Leistang on ETK toodangule tüüpiliselt sirge keskosaga. Ketikaitse on ajastule tüüpiline, sadul on firmalt "Lepper Corona", pehmekattega, tagant topeltvedrudega. Leistengiotsad on kollased ja firmalt "Nebie". Pakiraam tehasekomplektsusest arvatavasti puudus. Esipidur on kangidega, pidurihoova otsal on ajastule tüüpiline triibulise mustriga must tselluloidkate.
Raam on musta värvi, olnud kaunistatud peente tumesiniste ja kuldsete triipudega, mis on peale kantud vesipilt-tehnikas. Must ketikaitse on kaunistatud kolmnurksete ornamentidega. Veljed ja porilauad on kroomitud, nende keskosad on kaunistatud laiade tumesiniste triipudega, millede servades on kitsamad mustad triibud. Esiporilaual on arvatavasti olnud tiiva ja rattaga kaunistus. Lisaks kruvidega kinnituvale tehaseembeemile ja porilauakaunistusele on olnud värvitud kahe lipuga embleemid olnud ka püsttorul ning tagaporilaual. Ülemisel raamitorul on olnud pikk kalliograafiline kiri "Original", mille otstel kaks sõõrikujulist "ETK" embleemi.
Ratas on säilinud üsna komplektsena ja heas seisukorras - üsna talutavas ja säilitamist väärivas korras on nii värvkate, paljud värvikaunistused kui ka galvaanilised katted. Peamine puudus onb vale tagaratas - see on vahetatud 1980ndate aastate toodangu vastu. Lisaks on ära murdunud porilauamärk, puudu on kell ning puudu on pumbahoidjad koos pumbaga. Ülejäänud detailid on olemas ja õiged (sh kett, tagahelkur jms). Pakiraam pärineb Riga 16/26-lt, selle paigaldamisega koos vahetatud sadula kinnituspolt.
Säilinud on ka kõik värvitud embleemid, kuigi veidi kulununa.
Kavas on ratas korrastada - komplekteerida õigeteset detailidest talle omane tagumine ratas (velje galvaanikaettevalmistus on juba tehtud ja rumm koos sisuga riiulil ootab) ning monteerida tagasi pump ja kell. Võib-olla on kavas parandada ka värvkatet ja uuendada mõne detaili (nt pedaaliosade) galvaanikat. Embleemide osas olen kahevahel - kas jätta nad nii, nagu on, või teha uued replikad. Viimane eeldab, et ma saan kusagil maha pildistada ideaalkorras säilinud embleemid, millede põhjal saab need digitaalselt taastada.
Pildid kujutavad ratast sellisena, nagu ma ta sain (midagi ma selle juures senini veel teinud ei ole):
![[Pilt: etko_1.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_1.jpg)
![[Pilt: etko_2.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_2.jpg)
![[Pilt: etko_3.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_3.jpg)
![[Pilt: etko_4.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_4.jpg)
![[Pilt: etko_5.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_5.jpg)
![[Pilt: etko_6.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_6.jpg)
![[Pilt: etko_7.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_7.jpg)
![[Pilt: etko_8.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_8.jpg)
![[Pilt: etko_9.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_9.jpg)
![[Pilt: etko_a.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_a.jpg)
![[Pilt: etko_b.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_b.jpg)
![[Pilt: etko_c.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_c.jpg)
![[Pilt: etko_d.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_d.jpg)
![[Pilt: etko_e.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etko_e.jpg)
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel