26-10-2009, 15:35 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 12-11-2009, 13:34 PM ja muutjaks oli valdo.)
Kätte sattus välimuses tüüpiline 1920ndate aastate teise poole või 1930ndate alguse meesteratas (edasist tutvustusteksti oluliselt muudetud ja täiendatud 12. nov. 2009).
Ketiratas suureläbimõõduline viisnurk, porilauad kitsad tollase tüüp-profiiliga. Rantveljed, keskelt nn "vaoga". Kaunistuseks olnud must värv punaste triipudega. Vabajooksuks Torpedo Inglise replika Perry (kirjad rummul), kusjuures tagaratas on inglaslikult 40 kodaraga! (See on muide esimene juhus, kus ma näen 40 kodara-auguga Perryt oma ihusilmaga.) Vasakul pool pikkmutter - relikt vabajooksu-eelsetest aegadest, mida 1930.a. paiku veel usinalt kasutati.
Esipidur puudub. Lambiklamber puudub, pole teada, kas hiljem demonteeritud või polnud seda juba algselt. Leistangi kinnitus pika poldi ja kiilmutriga. Säilinud jäänused ühest mustast tselluloid-käepidemiset. Esirummul kirjad puuduvad. Tagaporilaua otsal "tahulise" klaasiga helkur. Tööriistakott alt terav kolmnurk, sadulal topeltvedrud.
Sadulavedrud ja sadulanahk (sh nahka kaunistav embleem) täpselt identsed nendega, mis olid kasutusel minu 1926.a. Excelsioril (inglise töö), samas sadula alusraam teistsugune.
Raami esiosa on üsna madal (lühike), sirgeservaliste muhvidevaheline osa on väga väike. Keskjooks on inglasele tüüpilisest raami sisse keeratud koonustega, mis fikseeruvad mõlema koonuse korral kiiludega. Näha on fragmendid ees asunud värvitud (piiritusepildi-tehnikas) märgist hõbedase, kuldse ja punasega, kuid tõesti ainult fragmendid.
Raaminumber 792 viitab üsna üheselt Eesti tööle.
Ratas on üsna komplektne, puudu on vaid pump ja kell, kahjuks on kõik osad küll tuntavalt roostes.
Kes teab, millise väikese värkstoa tööga võib olla tegemist? Loodan, et fragmendid esisildist võivad identifitseerimisel osutuda võtmeks - kes on näinud samasugust tervet silti, peaks ehk ära tundma? Ja kel on olemas samade raudadega löödud raaminumber, võiks ka ära tunda?
On arvatud, et tegu võib olla Aug. Küttimi tööga, kes 1930ndate alguses valmistas rattaid "...inglisosadest ja rootsi torudest". Aga see on vaid üks paljudest õhkõrnadest hüpoteesidest.
Ketiratas suureläbimõõduline viisnurk, porilauad kitsad tollase tüüp-profiiliga. Rantveljed, keskelt nn "vaoga". Kaunistuseks olnud must värv punaste triipudega. Vabajooksuks Torpedo Inglise replika Perry (kirjad rummul), kusjuures tagaratas on inglaslikult 40 kodaraga! (See on muide esimene juhus, kus ma näen 40 kodara-auguga Perryt oma ihusilmaga.) Vasakul pool pikkmutter - relikt vabajooksu-eelsetest aegadest, mida 1930.a. paiku veel usinalt kasutati.
Esipidur puudub. Lambiklamber puudub, pole teada, kas hiljem demonteeritud või polnud seda juba algselt. Leistangi kinnitus pika poldi ja kiilmutriga. Säilinud jäänused ühest mustast tselluloid-käepidemiset. Esirummul kirjad puuduvad. Tagaporilaua otsal "tahulise" klaasiga helkur. Tööriistakott alt terav kolmnurk, sadulal topeltvedrud.
Sadulavedrud ja sadulanahk (sh nahka kaunistav embleem) täpselt identsed nendega, mis olid kasutusel minu 1926.a. Excelsioril (inglise töö), samas sadula alusraam teistsugune.
Raami esiosa on üsna madal (lühike), sirgeservaliste muhvidevaheline osa on väga väike. Keskjooks on inglasele tüüpilisest raami sisse keeratud koonustega, mis fikseeruvad mõlema koonuse korral kiiludega. Näha on fragmendid ees asunud värvitud (piiritusepildi-tehnikas) märgist hõbedase, kuldse ja punasega, kuid tõesti ainult fragmendid.
Raaminumber 792 viitab üsna üheselt Eesti tööle.
Ratas on üsna komplektne, puudu on vaid pump ja kell, kahjuks on kõik osad küll tuntavalt roostes.
Kes teab, millise väikese värkstoa tööga võib olla tegemist? Loodan, et fragmendid esisildist võivad identifitseerimisel osutuda võtmeks - kes on näinud samasugust tervet silti, peaks ehk ära tundma? Ja kel on olemas samade raudadega löödud raaminumber, võiks ka ära tunda?
On arvatud, et tegu võib olla Aug. Küttimi tööga, kes 1930ndate alguses valmistas rattaid "...inglisosadest ja rootsi torudest". Aga see on vaid üks paljudest õhkõrnadest hüpoteesidest.
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel