06-08-2009, 23:46 PM
1930ndatel aastatel valmistas Saksamaal, Brandenburgi linnas asuv Brennabori tehas osa jalgrattaid kaubamärgi Exact all, millele oli iseloomulik punasekirju silt. Raamide numeratsioon oli nii Exactil kui ka Boradel (veel üks Brennabori kaubamärk) ühine, identne oli ka nunmbri paiknemine esisildi all ja numbriraudade kuju.
Konkreetne naisterahva jalgratas Exact kannab raaminumbrit 1776936 ja on valmistatud 1936. aastal. Nimetatud aastaarv on loetav nii Torpedo tüüpi tagarummult kui ka saab selle tuletada Tilmani publitseeritud tabelitest, mis asuvad lehel http://www.tilman-wagenknecht.de/nummern/brennabor.pdf
Rattal on ajastule tüüpiline kahe kõvera toruga raam, ketiratas kinnitub vändale Brennanborile omaselt nelja poldiga ja on kaheksa kodaraga (kasutati ka Brennabori teistel mudelitel). Vändad kinnituvad keskvõllile trapets-istu ja mutriga, pedaalikummil on tihe ristkülikmuster.
Raamil on nii esi- kui ka tagakahvli otsad kroomitud, raam ise on kaunistatud laiade siniste ja peenemate hõbedaste joontega. Sadul on olnud nn ilma esvedruta tüüpi ja pehme kattega, tagant ühekordsete vedrusega. Rattal on olnud kangidega esipidur.
Ratas on säilinud keskpärases seisus, suurte laikudena on alles nii värvi/kaunistusi kui ka galvaanikat. Olulistest detailidest on puudu sadula pehmekate, kogu esipidurihoovastik ja ketikaitse. Väiksematest detailidest on puudu kellakapsel (kella alus on olemas), leistangi käepidemed, pumbaklambrid, pump, tagahelkur, riistakott ja kleidivõrgud. Ka rantäärisega rehvid on asendatud nõukogude omadega. Kõik muu on olemas, valesid detaile (peale rehvide) rattal küljes ei ole.
Esiporilaua alaosa on ära murdunud. Raami püsttoru on veidi keevitatud, arvatavasti paindumise/murdumise tagajärjel. Pakiraam on tõenäoliselt lisaseade 1930ndatest, selle eripära on allakeeratav rattatugi (sellised olid 1930ndatel mõnevõrra levinud).
Pildid:
Kusagil laosügavustes peaksid mul olema ka meesterahva-Exacti jäänused, kuid sellele ei pääse hetkel ligi.
Konkreetne naisterahva jalgratas Exact kannab raaminumbrit 1776936 ja on valmistatud 1936. aastal. Nimetatud aastaarv on loetav nii Torpedo tüüpi tagarummult kui ka saab selle tuletada Tilmani publitseeritud tabelitest, mis asuvad lehel http://www.tilman-wagenknecht.de/nummern/brennabor.pdf
Rattal on ajastule tüüpiline kahe kõvera toruga raam, ketiratas kinnitub vändale Brennanborile omaselt nelja poldiga ja on kaheksa kodaraga (kasutati ka Brennabori teistel mudelitel). Vändad kinnituvad keskvõllile trapets-istu ja mutriga, pedaalikummil on tihe ristkülikmuster.
Raamil on nii esi- kui ka tagakahvli otsad kroomitud, raam ise on kaunistatud laiade siniste ja peenemate hõbedaste joontega. Sadul on olnud nn ilma esvedruta tüüpi ja pehme kattega, tagant ühekordsete vedrusega. Rattal on olnud kangidega esipidur.
Ratas on säilinud keskpärases seisus, suurte laikudena on alles nii värvi/kaunistusi kui ka galvaanikat. Olulistest detailidest on puudu sadula pehmekate, kogu esipidurihoovastik ja ketikaitse. Väiksematest detailidest on puudu kellakapsel (kella alus on olemas), leistangi käepidemed, pumbaklambrid, pump, tagahelkur, riistakott ja kleidivõrgud. Ka rantäärisega rehvid on asendatud nõukogude omadega. Kõik muu on olemas, valesid detaile (peale rehvide) rattal küljes ei ole.
Esiporilaua alaosa on ära murdunud. Raami püsttoru on veidi keevitatud, arvatavasti paindumise/murdumise tagajärjel. Pakiraam on tõenäoliselt lisaseade 1930ndatest, selle eripära on allakeeratav rattatugi (sellised olid 1930ndatel mõnevõrra levinud).
Pildid:
Kusagil laosügavustes peaksid mul olema ka meesterahva-Exacti jäänused, kuid sellele ei pääse hetkel ligi.
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel