Vanaaegne universaaltööriist Di-Mo-Ha-Motor 1PS
#1

Keerulisi teid pidi  sattus minu kätte üks huvitav aparaat, mille otstarvet oli algselt isegi raske määrata. Tegemist siis pisikese kahetaktilise mootoriga, mis käib kanderaamiga selga, nagu seljakott. Mootorist väljub painduv võll ja see võiks midagi ringi ajada. Tööorgan puudus. Muidu tundus vigur komplektne ja korralik. Peal mitte mingeid marke ega märke ei olnud, väljaarvatud Amal kiri karburaatoril. Sädet ei olnud ja sädeme otsimise käigus selgus, et tuulekoja all oleval hoorattal on huvitav silt veel huvitavamate kirjadega:
   
Heimbucher Motor 433432. See oli esimene ja üldiselt ka ainuke pidepunkt, mille alusel sai infot otsima hakatud. Mingeid väga keerulisi teid pidi sattusin ma lehele, mis tundus minu mootoriga sobivat. Saksamaa digitaalne raamatukogu.
https://www.deutsche-digitale-bibliothek...H7HAFBAW4N
 Seal on siis reklaambrošüür, mille on kujutatud minu omaga väga sarnane mootor. Kuid minu oma tundub lihtsam ja ma ütleksin, et varasem mudel. Võibolla ma eksin. Mootori tootja on kindlalt sama. Mootor on sama. Erinevad on kindlasti mootori alumised kinnitused, kanderaam, kanderaami polsterdus ja ka karburaatori juhtimine. Samas on sarnasusi nii palju, et olen üsna kindel - tegu on sama asjaga. Olen üsna kindel, et viguri nimi on Di-Mo-Ha-Motor 1PS
  Raamatukogu lehekülg paraku on üsna udune ja midagi sealt välja ei loe, ka ei oska ma sealt paremat pilti välja võluda ega tellida. Küll aga on seal samast asjast veel teinegi lehekülg, millelt selgub, et asja (üld)nimi on Motor für Handbetrieb mit biegsamer Welle (käsitsi juhitav painduva võlliga mootor) ja mootori otsa saab panna mitmeid vahetatavaid tööriistu:
https://www.deutsche-digitale-bibliothek...7NNNK4RUCK
 Brošüür oleks justkui aastast "für 1932", mis peaks tähendama, et aparaat on 91 aastat vana. Tundemärkide järgi võiks minu oma olla vanem, aga ei ole kindel. Bensiinipaagi kork on minu omal küll mingist bakeliidi-taolisest massist, kuid see ei ole vist originaal, keere ei sobi hästi. Bakeliit on leiutatud küll 1907. aastal, aga kas see võis olla kasutusel sellises kohas aastal 1932, vot ei oska öelda.
   Kui keegi suudab nendelt lehtedelt rohkem infot välja võluda, olen ülimalt tänulik!

   Niipalju siis taustainfot. Hakkasin mootorit lähemalt uurima ja sädet otsima. Üllatavalt hästi tulid kõik koostud lahti, kerget jõudu oli küll vaja hooratta eemaldamiseks, kuid üldiselt kõik lahenes lihtsalt. Süütepooli juures olev süütejuhtme kinnitus oli katki, sellest eile ka kirjutasin natuke. Ajutise lahendusena sai treitud sobiv junn, eks hiljem paistab, kas on originaali mõtet otsida. Kontaktid olid valge oksiidikihiga kaetud, puhastasin, viilisin. Süütepool tundus kuidagi pehme. Kuivatasin seda toas ja siis lakkisin juukselakiga mitu korda. Kondekat katsetada ei oska ja esialgu jätsin selle puutumata. Kui kõik oli kokku laotud, siis selgus, et säde on täitsa olemas. Paugu tegemise isu oli nii suur, et ei viitsinud karburaatorit puhastama hakata - võtsin ta hoopis küljest ära. Lasksin karburaatori flantsist WD40 õli paar surtsu sisse ja tõmbasin ja mootor tegigi 3-4 pauku. Karburaator on Amal, ujukiruumil kiri AMAC. Mul on mõningaid kahtlusi, kas see ikka on originaal karburaator? Kahtlused on tekkinud sellest, et sumbutaja toru ots on karburaatori ujukikambrist 4mm kaugusel. Ei tahaks nagu uskuda, et insener on sellise lahenduse välja mõelnud. Aga no nii on. Gaasi juhtimise hoob on puudu ja piltide pealt ei selgu ka, kus see peaks asuma ja kuidas toimima. Panin gaasitrossile ajutise piiraja ja peale karburaatori, bensiinipaagi ja bensiinikraani puhastamist läks asi umbes kolmandast tõmbest tööle. Natuke peab veel karburaatorit timmima, aga põhimõtteliselt mootor töötab. Nüüd tuleb leiutada tööriistad, mis selle võlli otsas tööd hakkaksid tegema. Esmalt üritan sinna pookida ühe surnud mootoriga trimmeri pisikese reduktori. Võibolla on mootoril pöördeid selle jaoks liiga vähe, eks hiljem paistab. Talv on alles tulekul, aega palju, saab mootorile korralikum välimus antud ja eks siis vaatab. Kui on kellelgi betoonivibraatori tööorganit kasutult seismas, siis olen sellest huvitatud - saaks ka ehk külge pookida. Reaalselt ma selle viguriga muidugi tööd tegema ei hakka, aga no nii demonstratsiooniks võiks ju mõni tööriist olla.
  Väike video ka, kui saab aparaat korda ja viisaka väljanägemise, eks siis tuleb pikem video:
https://www.youtube.com/watch?v=l_ClDSv22Ps
Kui on kellelgi rohkem infot selle aparaadi kohta, kirjutage julgesti.
Vasta
#2

           
Vasta
#3

Mootori tootja on Eugen Heimbucher G.m.b.H, Motoren- und Zahnräderfabrik. Andmeid selle tootja kohta leida ei õnnestu, mis on natuke kummaline, arvestades mootori suurt seerianumbrit. 
Mootorit kutsutakse Saksamaal Rucksackmotor, võib-olla on see pärit hilisemast ajast. Saksa sõber kirjutas midagi Jlo tehase järglastest DDR-is. Midagi kirjutatakse ka siin, kuid kahjuks pilte ei ole:
http://www.detektorforum.de/smf/sonstige...95.15.html
Vasta
#4

Lk 6

https://gartentexte-digital.ub.tu-berlin...40/B08.pdf

Mullafrees vist siis
Vasta
#5

(13-11-2023, 11:12 AM)jtt Kirjutas:  Lk 6

https://gartentexte-digital.ub.tu-berlin...40/B08.pdf

Mullafrees vist siis
Sama ajakirja teistes numbrites on analoogne reklaam ja seal paistab hekilõikur. Siiski on pildid nii halva kvaliteediga, et ei saa aru, kas on ikka täpselt sama mootor ja raam.
Vasta
#6

(13-11-2023, 10:03 AM)Raudpats Kirjutas:  Mootori tootja on Eugen Heimbucher G.m.b.H, Motoren- und Zahnräderfabrik. Andmeid selle tootja kohta leida ei õnnestu, mis on natuke kummaline, arvestades mootori suurt seerianumbrit.
Täpselt samamoodi ei leidunud midagi sellise mootori kui Variant kohta. Tuli meil ühe purjekaga kaasavarana kaasa koos sõuvõlliga aga see on ka kogu teadmine. Bensiiniga, see on arusaadav. Alumiiniumist ja ülikerge kompaktne asi. Ehk nende Saksa asjadega, mis võivad olla ja vist on DDR, ei olegi suurt mingit infot. Nagu ajalugu oleks kustutatud.
Vasta
#7

(13-11-2023, 13:53 PM)PlyVal64 Kirjutas:  Täpselt samamoodi ei leidunud midagi sellise mootori kui Variant kohta. Tuli meil ühe purjekaga kaasavarana kaasa koos sõuvõlliga aga see on ka kogu teadmine. Bensiiniga, see on arusaadav. Alumiiniumist ja ülikerge kompaktne asi. Ehk nende Saksa asjadega, mis võivad olla ja vist on DDR, ei olegi suurt mingit infot. Nagu ajalugu oleks kkustutatud.Mulle
Mulle tundub, et asi ei ole DDR-is. Need põllumajandusajakirjad on pärit ajast enne sõda ja kannavad saksa kulli koos svastikaga. Neid märke sakslane kardab, nagu part välku. Kui on ristid näha, siis on saatanast.
Vasta
#8

Aastast 1939 selline uudisnupuke moodsatest tööriistadest, mida sakslased väiketalunikele pakuvad. Eriti huvitavana tuuakse välja teemakangelane või tema lähisugulane, mida kantakse seljas ja juhitakse mootorratta viisil.

Miskipärast kopeeritud pilt päris hästi ei töötanud, aga lingilt on kõik näha: Postimees nr. 89, 31 märts 1939
Vasta
#9

Lisandus väike infokilluke. DDR mootor see ei ole. Hooratta sildil on kiri Berlin N 65. Minule ei ütle see kiri midagi, kuid targemad teavad rääkida, et see on Berliini lähiümbruse indeks ja sellist indeksit kasutati üksnes enne sõda, hiljem oli indeksitega teine süsteem. N 65 piirkond oli hilisema Lääne-Berliini põhja-servas, Lindower Strasse näiteks.

   
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne