KiAZ-tundmatu NL kaubik
#1

Üks Eestis praktiliselt tundmatu lugu-80ndate lõpul ehitati autotehast ka Aserbaidžaani tollasesse Kirovabadi linna,kus plaaniti hakata tootma suuresti tollasest Iveco Dailyst inspireeritud kaubikuid ja veoautosid.Arendustöö tehti UAZis,selle jaoks osteti Läänest ka erinevaid eeskuju-mudeleid (Iveco,MB 208D,Ford Transit,Renault Master).UAZist oleksid tulnud ka hästituntud 2,5liitrised bensiinimootorid,diislit aretati sealsamas Iveco eeskuju alusel.Umbes pooleteisetonnise kandevõimega kaubikutest oli NLis ülisuur puudus,RAF neid ei tootnud ning UAZ ja JerAZ olid ammu moraalselt vananenud.Korraldus sääraste sõidukite tootmise laiendamiseks anti NLKP 26.kongressil 1984.aastal,Kirovabadi (praegu Gandža) rajati tehast tollal NLKP Keskkomitee Poliitbüroo liikmeks olnud Geidar Alijevi enda eestvedamisel,kes ei tahtnud oma Gruusia ja Armeenia naabritest (Kolhida ja JerAZ) maha jääda.Esimesed katseeksemplarid valmisid UAZis 1986,tehase ehitus algas 1987 ning 1989.aastal oleksid sealt siis esimesed sõidukid väljunud.Planeeritud võimsuseks oli 40 000 autot aastas.Projekt ebaõnnestus aga mitmel erineval põhjusel:esiteks Kaukaasia poliitiline olukord,mille tulemusena otsustati poolteisetonniste tootmine üle viia Brjanskisse,kus seni oli valmistatud ainult armee raskeveokeid.Brjanski variandi disain telliti Inglismaalt IAD-lt.Oma rolli mängis ka tehaste,autotööstuse ministeeriumi ja konstruktorite vaheline võimuvõitlus.KiAZ-i peakonstruktor rändas pärast Aserbaidžaanist lahkumist kõigepealt Brjanskisse ning lõpuks GAZi,mille tollane peadirektor oli ühtlasi ka autotööstuse minister.Brjanski mudelist BAZ-3778 valmisid samuti ainult mõned eksemplarid,seeriatootmisse läks poolteisetonnine Vene kaubik hoopis Nižni Novgorodis GAZelli nime all,aastaks siis 1994.Tehnoloogiate vahetust tehti KiAZ-i loomisel ka poolakatega(neil varasem kogemus sääraste sõidukite nagu Zuk ehitamisel),nende praegused Andoria-diiselmootorid olevat suuresti inspireeritud just venelaste katseeksemplaridest.
Olgu lõpetuseks ka mainitud,et KiAZ-i tehniline tase (kandekere,ees hilisematel katseeksemplaridel ketaspidurid,taga trumlid,mõlemad jäigad sillad) oli siiski suht lähedane tollastele Lääne kaubikutele.
Aserbaidžaani tehas ehitati siiski lõpuks valmis,kuid tootma hakkas ta midagi muud-eeskätt jalgrattaid,õmblusmasinaid ja gaasipõleteid.
Üks ja sama artikkel koos mõnede fotodega KiAZ-ist ja BAZ-ist,kuid kahest eri allikast leituna:
http://arch.zr.ru/articles/134_01_2003.html või
http://www.azeri.ru/Articles/articles_old/zr.html

Vasta
#2

Riiiilllliii kuuuul!!
Seal see siis on. Nõukogude \"Transit\" oli siis valmis patstii samal ajal, kui Fordi vastav põlvkond. Insinöörid andsid oma panuse, valmistamaks parimat, välja tuli nagu alati. Ehk siis välja ei tuld üldse miskit. Mitte kunagi ennem ja- taas juhtus sedasi.:haige Tüüpiline nõuk. majandus. Aga autud olid muidugit täitsa nitsevoo.
Aituma mralile, vahva lugu.
Terv. Ivar
(parem ikka nitsevoo kui üldse midagi:lol )

edit: näh, keegi signa tuuri pand :keersilm
Vasta
#3

Lugesin tekstid oma suht niru vene keele oskusega uuesti läbi ja tegin varem kirjutatusse täiendusi (eeskätt tehnika ja poolakatega suhete poolelt).
Vasta
#4

Paneb mõtlema küll,et miks suur ja rikas Venemaa ise toote arengule ei mõlenud ? sest absoluutselt 70 % autodest on millegi muu auto koopia ? Miks ? Kas need kõrge IQ-ga inimesed kes autotööstusel olid, olid vaimuvaesed ? Raha ja ajusid oleks nagu pidanud olema ju et olla originaalne ja teha kvaliteet kaupa
Vasta
#5

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: Raigo
Paneb mõtlema küll,et miks suur ja rikas Venemaa ise toote arengule ei mõlenud ? sest absoluutselt 70 % autodest on millegi muu auto koopia ? Miks ? Kas need kõrge IQ-ga inimesed kes autotööstusel olid, olid vaimuvaesed ? Raha ja ajusid oleks nagu pidanud olema ju et olla originaalne ja teha kvaliteet kaupa

Kulla miis, mõtle järele, või küsi vanemate inimeste käest, mis juhtus tol ajal kõrge IQ-ga inimestega. Kõik pidid jo võrdsed olema ja lihtsaim ning praktilisim tasandus käis samamoodi nigut kuusehekil. (pea maha, et kõik ikki ühepikkused oleks). Peale selle egas kõik leiutised nii sitad kah polnd. Näit maailma esimene seeria 4x4 sõiduauto oli Pobeda. Või näiteks nõukogude esimene suurseeria mootorsaag, mille konstruktoriks sattus kogemata kombel Eesti soost miis. Siberisse metsatöödele küüditatud laisk lastekirjanik, kes ei viitsind käsitsi saagida ja kirvest vibutada (Boris Kabur). Ei tea, oli see nüid kirjanikuhärra vemp või mis, et saag sihkse nime sai- DRUSBA. (proovi nime lugeda tagurpidi) Toungue Sedapsi see käis kogu nõuk majandus.

Terv. Ivar
(isegi vast poisike)

loll on loll olla.
Vasta
#6

http://www.delfi.ee/news/majandus/majand...id=7902529

Mis siis nüüd Gandža tehases plaanis.
Vasta
#7

IIIFFFAR Kirjutas:Peale selle egas kõik leiutised nii sitad kah polnd. Näit maailma esimene seeria 4x4 sõiduauto oli Pobeda.

See väide on küll vaid osalt õige.

Tõepoolest, kui 1955. aastal hakati Gorki tehases valmistama sõiduauto (Pobeda M-20B) ja maastikuauto (GAZ 69) \"ristsugutist\", ei olnud mujal maailmas midagi taolist vastu panna. Aga see ei olnud N. Liidus esimene säärane katse. Nimelt aretati Pobeda eellasele, nn \"uuele emkale\" ehk GAZ-11-le 1938. aastal peale kahesillavedu ning selline mudel sai endale tähiseks GAZ-61. Paljud kahesillaveo agregaadid olid üsna identsed Ivan Villise ehk GAZ 67-ga.

Nimetatud autot toodeti 1938-41 väheses koguses (arvata mõned sajad või tuhat) ja kuna neid kasutati sõjas komandöriautodena, ei ole meie päevini väidetavalt ühtki säilinud. Seepärast on teavegi selle kohta vähe levinud.

Muide,ka Pobeda GAZ-M-72 ei saavutanud neljaveolise sõiduautona (maailma)kuulsust, nagu ka tema järglane Moskvitsch 410. Põhjuseks väga väikesed tootmismahud. Alles 1976 konveierile tulnud Niva VAZ-2121 saavutas 4x4 sõiduautona maailmakuulsuse, kuna teda loetakse terve autodeklassile - linnamaasturitele - aluse panijaks. Ehk siis koha peale, kus enne teda olid nii GAZ-61, GAZ-M-72 kui ka M-410.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#8

Üks 4x4 Emka peaks ikka Eestis olema, vähemalt olen mina seda katsunud. Omanikke ja kohti ei tohi foorumi reeglite kohaselt avaldada.
Aga põhiteemalise kaubiku või vähemalt mingi sarnase eellast olen mina Tallinna tänavatel 90-ndate alguses näinud. Asi oli valget värvi furgoon ja üsna kahtlase kvaliteediga. Rool ja näidikud olid igastahes pärit Gaz 24 pealt. Võibolla oli ka tegemist mingi Erazi moderniseeritud variandiga, kahjuks väga peensusteni asjaga ei tutvunud. Ilus see igaljuhul polnud!

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#9

Ehk siis JerAZ-3730,kuigi see N.ajal minuteada oli kah üliharuldane asi?Selle mudeli või edasiarenduste pilte vt kas:
JerAZ-3730
JerAZ-37301
JerAZ-3731


Piibur Kirjutas:Üks 4x4 Emka peaks ikka Eestis olema, vähemalt olen mina seda katsunud. Omanikke ja kohti ei tohi foorumi reeglite kohaselt avaldada.
Aga põhiteemalise kaubiku või vähemalt mingi sarnase eellast olen mina Tallinna tänavatel 90-ndate alguses näinud. Asi oli valget värvi furgoon ja üsna kahtlase kvaliteediga. Rool ja näidikud olid igastahes pärit Gaz 24 pealt. Võibolla oli ka tegemist mingi Erazi moderniseeritud variandiga, kahjuks väga peensusteni asjaga ei tutvunud. Ilus see igaljuhul polnud!
Vasta
#10

Just!!! Seda viimast Tallinnas ekspluateeritigi. Oma harulduselt siinmail ületab kindlasti mitmeid rariteetseid limusiine. Igal EU kodanikul ju pole sellist.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#11

Midagi sarnast oli kunagi Nõmme kandis ühe elumaja hoovinurgas. Kas ta ka praegu seal on, ei tea. Peaks uurima minema.

Asp

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne