mesimark Kirjutas:IZ-le vaja elujõud sisse puhuda kuid masin on pikalt, pikalt seinud. Millest tuleks alustada enne kui ma hakkan masinat käima lööma e. mida kontrollida ja mida üldse teha?
Kui meeletult kaua > 30 aastat, siis mina võtaksin asja üksipulgi lahti ja paneksin kõike kriitilise pilguga takseerides uuesti korralikult, korralike määrete, vajadusel uute tihenditega jms kokku. Loomulikult viimasepeal reguleeritult ja piirkulunud detailid asendatult.
Kasvõi kauaseisnud konsistentne määre solidool (maakeeles tavott) tekitab minus kahtlust - mõningatel juhtudel lõika seda kui seepi. Olen kolmest poolpidusest Pobi esisillast ühe ehitanud ja tean omal nahal, kuidas selline korgistunud ollus lausa takistab määrdeniplist manustet uut määret tööpindadeni jõudmast.
OK, see on maksimumprogramm, mida võib nimetada juba hädapäraseks restaureerimiseks, kui sellele lisandub värvkatte/kroomi uuendus/parandused.
Nüüd siis hädine miinimumprogramm:
1. Kõik trossid maha ning uuesti õlitada ja peale tagasi.
2. Kõik üksteise vastu nühkuvad ja/või konsistentse määrdega kohad kontrollida, uuesti õlitada ja vähemagi määrde korgistumise märke korral osandada, puhastada ja korraliku määrdega kokku panna (heeblid, siduritigu jms, jms).
3. Rattalaagritest vana määre välja pesta ja uue määrdega kokku panna.
4. Kett maha võtta, petroolis/bensiinis läbi pesta, konsistentse määrde ja transmissiooniõli (nigrooli) segus läbi keeta, liigne määre maha võtta ja uuesti peale panna
5. Mootori siduri ja käigukastipool petrooli/bensiiniga läbi pesta ja uus õli sisse. Enne kontrollida kõiki simmerlingtihendeid kivistumise suhtes, vajadusel asendada
6. Elektrimäng maha võtta, korralikult puhastada (eriti katkesti kontaktid) ning uuesti peale panna
7. Elektriosa kõik kontaktid lahti võtta, puhastada ning elektrotehnilise vaseliiniga uuesti kokku panna. Lambid jms on mõistlik sellega seoses kõik lahti võtta. Vaadata ka releede jms seisu ja ka need puhastada.
8. Paak maha võtta, läbi pesta ja uuesti peale tagasi panna.
9. Karburaator täielikult osandada, kõik läbi pesta/puhastada ja uuesti kokku panna
10. Kütusevoolik asendada, vajadusel (enamikel juhtudel) ka kütusekraani tihend.
11. Kummiosad (nt rehvid) töödelda silikooniga.
12. Küünal puhastada ja vajadusel asendada.
13. Väljalaskesüsteem osandada, nõest puhastada ja uuesti kokku panna.
14. Piduritrumlid/klotsid puhastada (trumlid liivapaberiga roostest), korralikultkokku laduda ja reguleerida.
15. Kogu käiguosa loksude, piirkulumiste jms osas põhjalikult üle vaadata. Vajadusel asendada detaile. Sama käikide tähtsamate polt- jm liidete korral, mis vajadusel üle keerata ja/või asendada.
16. Kogu värvkate + kroomosad korralikult puhastada, poleerida ja vahatada.
Uhh, vist sai kõik olulisim. Enne mina aparaati ei puuduks sõitmise osas.
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel