BMW R35 1939a
#1

Sõber palus teha teadjate hulgas pisut luuret. Nimelt: vene aja lõpus õnnestus tal hankida pealkirjas mainitud isend, mis tänaseks on üsna ilusti taastatud. Tundub, et kõrvalekalle originaalist on vaid karbuss, muu paistab esmapilgul (võrdlusel fotodega) algupärane olema. Peale karbussi on puudu veel generaator ja süütemäng. Küsimus ise oleks see, et kui haruldlane nimetatud isend on, kas on mõtet otsida puuduvaid osi Eestist või tuleks pilk keerata kohe lääne suunda? Vanatehnika päevad on ukse ees, eks vaatab sealgi ringi....
Kas ma mäletan õigesti, et üks pisut noorem R35 on taastatud ka motomuuseumis?
Vasta
#2

Kui tegu on sõjajärgse aparaadiga (mida on õigem kutsuda EMWks), siis neid oli omal ajal siin massiliselt. Neid tuli 1945-53 massiliselt repaeratsioonimaksetena N.Liitu sisse ja enne IŽide levikut oli ta sõjajärgne tüüpmasin. Tükke liigub huviliste seas ka palju. Muide - EMW-R-35 ehk Eisenachi tehase kolmepooleste pea kogu toodang läks sõjakahjude korvamiseks N.Liitu, Lääne poole neid liikureid jäi ülivähe.

Tuvastamiseks piisab kiigata isendi raaminumbrit. Kui see on 2XX XXX (st kakssada tuhat \"kopikatega\"), siis on tegu idasektorisse jäänud Eisenachi tehases valmistet EMWga. Sõjaeelsel ajal ehk 1937-40 valmistet isendit peavad kandma raaminumbrit 300 000 kuni ca 316 000.

Kui tegu on siiski ehtse sõjaeelse masinaga, siis on muidugi asi palju-palju hauldasem ja nende enamik jäi Läände. Sel juhul tuleb muidugi vaadata, kas ja kui palju on isendil EMW tükke küljes - valdav enamik siin viimastel aastakümnetel ringelnud varuosi pärinesid siiski sõjajärgsetelt EMWdelt.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#3

Selle isendi vl. aastaks on märgitud 1939 ja nii birkal kui embleemil on BMW. Ma pole EMW ja BMW märkide kasutuse ajaloost aru saanud- lugesin kusagilt, et EMW tehas osteti BMW poolt 1928 aastal, misjärel seal valmistati ajaloo esimesed \"BMW dixi\"d. Miks aastaid hiljem EMW märk taas kasutusele võeti?

Tänud, uurin numbri järele!
Vasta
#4

Ishijupp Kirjutas:Selle isendi vl. aastaks on märgitud 1939 ja nii birkal kui embleemil on BMW. Ma pole EMW ja BMW märkide kasutuse ajaloost aru saanud- lugesin kusagilt, et EMW tehas osteti BMW poolt 1928 aastal, misjärel seal valmistati ajaloo esimesed \"BMW dixi\"d. Miks aastaid hiljem EMW märk taas kasutusele võeti?

Asi on selles, et peale-1945 Eisenachis toodetud R-35-d kandsid igal pool kirja BMW, kuid maailma motospetside poolt ei tunnistata neid alati \"täisväärtuslike\" BMWdena ning seepärast nimetatakse EMWdeks. 1945-56 Eisenachi tehasest välja vuranud tsiklid ei kandnud EMW märki mitte kusagil.

Tõenäoliselt tingis sellise vahetegemise ja EMW nimetuse kasutamise asjaolu, et Lääne okupatsioonisektoritesse jäänud \"õige\" BMW tehas (Münchenis) tegutses BMW nime all edasi (ja tegutseb praegugi), tema harutehas Eisenachis jäi aga N.Liidu okupatsioonitsooni ehk hilisema Ida-Saksa aladele. Loomulikult ei omanud Müncheni BMW siis Eisenachi tehase üle mingit kontrolli. 1940ndate lõpul ja 50ndate algul sellele aga ei mõeldud.

Kui sildi peal on 1939, siis on seal arvatavasti ka 3XX XXX raaminumber, kui tegu ei ole just võltsingu/replikaga. Kontrollima peab igal juhul. Samas ei tähenda silt veel tervet ratast ning kui \'39. aasta \"õige\" BMW on kunagi 1950-80ndatel uuesti taastatud / üles ehitatud, võidi talle külge panna nii mitmeidki EMW tükke, mis sõjaeelse BMW tükkidest siin-seal nüanssides erinevad. Sest veel 1970ndatel oli Eestis EMW tükke lademes, sõjaeelse BMW tükke leidus aga juba harva. Seetõttu ma laseksingi aparaati mingil väga heal BMW tundjal kontrollida.

Olen ise näinud mitmeid 1930ndate BMW / 1940ndate EMW hübriide omal ajal.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#5

Asi selge! Annan info edasi ja vaatame mis selgub. Igatahes müts maha Sinu ajaloo tundmise ees!
Vasta
#6

Tere mehed.Suvel sai käidud Soomes vanatsikkli kokkutulekul ja seal sai tehtud hulga pilte.p Pildid on Uunikumi alamfoorumis pealkirja Vanad tsiklid Soomes.Küsimus Valdole .Kuidas kommenteerid pilte 32-36.

Katsuge olla...
Vasta
#7

ian Kirjutas:Küsimus Valdole .Kuidas kommenteerid pilte 32-36.

Sel pildil on 1955. aasta EMW-R-35.

1955. aastal minu teada Eisenachi tehas reparatsioonitellimusi ei täitnud. Ja raaminumber 277 XXX viitab ka sellele aastale. Siis tõenäoliselt olid nad juba BMW märgi ära vahetanud EMW oma vastu ja turustasid oma toodangut raha eest. Kasutades sama sisseseadet, mis varem täitis sõjareparatsioonide tellimust. Ja arvatavalt vaesemasse Ida-Euroopasse, sest tegu oli siiski veidi vananenud 1930ndate aastate mudeliga, millest oli kaugelt moodsamaid rattaid juba olemas. N.Liitu selle aasta aparaate vaevalt et eriti sattus. Kuna IŽ-350 ja M-72 valmisid tollal juba täistuuridel, siis miks pidi N.Liit neid valuuta (loe: kulla) eest sisse ostma - sõjareparatsioon on ju hoopis iseasi...

Igatahes minu mäletamist mööda 1951. aastal, mil sõjareparatsioon veel toimis ja N.Liitu aparaate saabus, kandsid nad veel BMW märki. Ja olid ilma taga-amortideta. Võin eksida, aga olen kunagi ammu üht selle aasta aparaati näinud, mille raaminumber oli 228 XXX.

Kas ei muutunud BMW mitte EMWks seoses tagaamortide ilmumisega kusagil 1952/53 paiku? Siis oli poliitiliselt ka juba selge, et Saksamaa jääb kaheks. Või muutus BMW ametlikult ehk siis sildil EMWks siis, kui reparatsioon lõppes ja mindi vabaturule, kuhu BMW kaubamärgi alla ei saanud minna? N.Liidu reparatsioon polnud ju turg ja siin \"läänelikud\" kaubamärgireeglid ei kehtinud. Kahjuks hetkel väga täpselt ei tea, aga loodan et ma ei eksi... Ma ei tea ka seda, kas reparatsiooni ajal (lõpuosas) taga-amortidega asju N.Liitu üldse tuli... kui siis vähesesd koguses ehk...

Kui keegi oskab mind täiendada või parandada, siis on see teretulnud. Minu teave on pikkade aastate jooksul kildhaaval kokku aetud ja vaid mälus, st üles pole kirjutet midagi.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#8

valdo Kirjutas:Või muutus BMW ametlikult ehk siis sildil EMWks siis, kui reparatsioon lõppes ja mindi vabaturule, kuhu BMW kaubamärgi alla ei saanud minna?

http://de.wikipedia.org/wiki/EMW kirjutab, et 1951. aastal olla Eisenachi tehasel kohtuotsusega BMW nime kasutamine ära keelatud. Tehas oli siis SAG (sowjetische/staatliche? Aktiengesellschaft) Awtowelo omanduses.
Vasta
#9

Valmistamisaastatest nubri järgi siit-
http://www.autogallery.org.ru/mbmw.htm

Müün valget nahka paksus 1,4-1,6
http://www.wix.com/Peterx01/R35
Vasta
#10

pppp Kirjutas:
valdo Kirjutas:Või muutus BMW ametlikult ehk siis sildil EMWks siis, kui reparatsioon lõppes ja mindi vabaturule, kuhu BMW kaubamärgi alla ei saanud minna?

http://de.wikipedia.org/wiki/EMW kirjutab, et 1951. aastal olla Eisenachi tehasel kohtuotsusega BMW nime kasutamine ära keelatud. Tehas oli siis SAG (sowjetische/staatliche? Aktiengesellschaft) Awtowelo omanduses.

Mul on BMW 321 tehasemanuaal ja sellel kiri \"Avtomobilnõi zavod bõvš. B.M.W. sov. gos. akts. o-va \"Avtovelo\" g. Eizenah\" -nii et siis \"Nõukogude riikliku aktsiaseltsi \"Autovelo\" endise BMW autotehas Eisenachis\". Selline riiklik aktsiaselts tegutses Ida-Saksas Nõukogude administratsiooni juhtimisel 1945-1952. Peale 1952 tehas repatriatsioonitellikusi ei täitnud ja läks DDR kontrolli alla.

Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta
#11

BMW (München) alustas kohtuprotsessi 1948-l aastal, mis aga tollal keeruliste olude tõttu suhteliselt pikaks venis. Kohtuotsusega määrati BMW Eisenachile peale \'BMW\' nime kasutamise keelu ka rahaline hüvitis BMW Müncheni kasuks.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne