17-06-2009, 23:29 PM
Ratas sai soetatud mõni aasta tagasi ühelt kaasfoorumlaselt, kuid kahjuks seisis ta seniajani ilma ülepildistamata ja suuresti ka komplekteerimata minu vanatehnikaladudes.
Võrreldes teiste ETK ratastega (nende raaminumbritega) võib öelda, et konkreetne ratas, raaminumbriga 7111, on valmistatud 1940. aasta esimestel kuudel. Näiteks ka raaminumbrid 9xxx jäävad veel 1940. aastasse (minu erakoguski on kaks sellise raaminumbriga ratast).
ETKle tüüpiliselt on tagumine rumm Torpedo-tüüpi ning esimene rumm PWB. Ka värvilahendus on ETK tehase toodangule tüüpiline - hõbedased kolmnurgad ja kiired ning peened kuldsed jooned.
Veidi üllatavad ja minu arvates ebatavalised on selle ratta juures kolm nüanssi:
a) puudub ETK toodangule omane esiporilauamärk (tiib ja ratas) ja selle kinnitusavagi;
b) porilaudadel ja velgedel näivad värvitud triibud olevat sootuks puudunud (tavaliselt need olid);
c) tagaporilaua tagaosal pole vähematki märki seal asunud värvitud embleemist, mis ka tõenäoliselt puudus.
Näiteks minu erakogus oleval teisel, veidi hilisemal naiste-ETK-Original'il olid need kõik olemas.
Rattal on puudu ketikaitse, esipidurihoovastik, sadula pehme osa, kell, lambiklamber, leistangiotsad, tööriistakott, pump ja kleidivõrgud. Valed detailid selle ratta küljes on sadulatoru (küljes on sirge, õige peab olema L-kujuline) ning alumine pumbaklamber, mis "laenatud" sõjajärgselt Riga-rattalt. Samuti on vale üks pedaal. Lisaks on tõenäoliselt kõveraks kukutud ja valesti sirgeks painutatud ka esikahvel, mis vajab kas asendamist või tõsisemat remonti (painutamist õigesse kujusse).
Veidi kahtlen ma ka sadulas - mina sain ratta ilma sadulata ja panin nelja tagavedruga Lepper-Corona sadula metallosa talle ise peale. Minu veidi hilisemal naiste-ETK-Original'il on nimelt peal selline Lepper-Corona, kuid ma ei ole kindel, kas juba 1940.a. algul selliseid sadulaid kasutati.
Kui sadul on siiski õige, siis õnnestub mul see ratas komplekteerida - tõin mõned päevad tagasi Loode-Saksamaalt Friisimaalt, Bockhorni vanatehnikalaadalt talle viimased puuduvad osad: kell, kleidivõrgud, ketikaitse, leistangiotsad jms...
Lõpuks ka pildid:
![[Pilt: etk_n1.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_n1.jpg)
![[Pilt: etk_n2.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_n2.jpg)
![[Pilt: etk_n3.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_n3.jpg)
![[Pilt: etk_n4.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_n4.jpg)
![[Pilt: etk_n5.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_n5.jpg)
![[Pilt: etk_n6.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_n6.jpg)
![[Pilt: etk_n7.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_n7.jpg)
![[Pilt: etk_n8.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_n8.jpg)
![[Pilt: etk_n9.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_n9.jpg)
![[Pilt: etk_na.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_na.jpg)
Võrreldes teiste ETK ratastega (nende raaminumbritega) võib öelda, et konkreetne ratas, raaminumbriga 7111, on valmistatud 1940. aasta esimestel kuudel. Näiteks ka raaminumbrid 9xxx jäävad veel 1940. aastasse (minu erakoguski on kaks sellise raaminumbriga ratast).
ETKle tüüpiliselt on tagumine rumm Torpedo-tüüpi ning esimene rumm PWB. Ka värvilahendus on ETK tehase toodangule tüüpiline - hõbedased kolmnurgad ja kiired ning peened kuldsed jooned.
Veidi üllatavad ja minu arvates ebatavalised on selle ratta juures kolm nüanssi:
a) puudub ETK toodangule omane esiporilauamärk (tiib ja ratas) ja selle kinnitusavagi;
b) porilaudadel ja velgedel näivad värvitud triibud olevat sootuks puudunud (tavaliselt need olid);
c) tagaporilaua tagaosal pole vähematki märki seal asunud värvitud embleemist, mis ka tõenäoliselt puudus.
Näiteks minu erakogus oleval teisel, veidi hilisemal naiste-ETK-Original'il olid need kõik olemas.
Rattal on puudu ketikaitse, esipidurihoovastik, sadula pehme osa, kell, lambiklamber, leistangiotsad, tööriistakott, pump ja kleidivõrgud. Valed detailid selle ratta küljes on sadulatoru (küljes on sirge, õige peab olema L-kujuline) ning alumine pumbaklamber, mis "laenatud" sõjajärgselt Riga-rattalt. Samuti on vale üks pedaal. Lisaks on tõenäoliselt kõveraks kukutud ja valesti sirgeks painutatud ka esikahvel, mis vajab kas asendamist või tõsisemat remonti (painutamist õigesse kujusse).
Veidi kahtlen ma ka sadulas - mina sain ratta ilma sadulata ja panin nelja tagavedruga Lepper-Corona sadula metallosa talle ise peale. Minu veidi hilisemal naiste-ETK-Original'il on nimelt peal selline Lepper-Corona, kuid ma ei ole kindel, kas juba 1940.a. algul selliseid sadulaid kasutati.
Kui sadul on siiski õige, siis õnnestub mul see ratas komplekteerida - tõin mõned päevad tagasi Loode-Saksamaalt Friisimaalt, Bockhorni vanatehnikalaadalt talle viimased puuduvad osad: kell, kleidivõrgud, ketikaitse, leistangiotsad jms...
Lõpuks ka pildid:
![[Pilt: etk_n1.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_n1.jpg)
![[Pilt: etk_n2.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_n2.jpg)
![[Pilt: etk_n3.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_n3.jpg)
![[Pilt: etk_n4.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_n4.jpg)
![[Pilt: etk_n5.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_n5.jpg)
![[Pilt: etk_n6.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_n6.jpg)
![[Pilt: etk_n7.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_n7.jpg)
![[Pilt: etk_n8.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_n8.jpg)
![[Pilt: etk_n9.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_n9.jpg)
![[Pilt: etk_na.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_na.jpg)
![[Pilt: etk_nb.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/etk_nb.jpg)
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel