Jawa 360 1972 taastamisküsimused
#1

Tere, härrased või seltsimehed,

Tean, et olen selles vallas täiesti harimatu ja annan endale selgelt aru, et ühe Jawa korralikult taastamine võib olla selline ülesanne, mis vanemadki mehed mitu korda mõtlema paneb.

Aga ikkagi - kuna on pühad ja talv, mistõttu ma oma Volgaga eriti midagi teha ei saa, siis mõtlesin teha esimesed arglikud sammud väga pikalt soikus olnud projektiga. Selleks on passi järgi 1972. aastal valminud Jawa 360, mille ülikooliajal kuskilt Võru tagant ostsin. Tegu oli sõidukorras rattaga ja õnneks ilma suuremate ümberehitusteta. Lisaksin, et selle kõrval on võrdluseks peaaegu originaalkonditsioonis komplektne, aga ikka oluliselt sõitnud minu venna Jawa 360 aastast 1973. Seega ei saa olla sellise Jawa taastamine ka algaja jaoks võimatu missioon. Ükskõik kas selleks kulub 2 või 20 aastat.

Alustan siinkohal küsimuste seeriaga palju targematele inimestele, sest olen kindel, et seda foorumit loeb ka inimesi, kellel on kodus musta numbrit vääriv Jawa.

Minu taotlus ei ole saavutada musta numbrit, aga masin peaks saama nii hea, et ma ei peaks mitte midagi selle juures häbenema või ennast iseenda ees halvasti tundma. Ta peab saama nii originaalilähedane, kui üldse on võimalik mõistlike vahenditega ühte kulunud ratast teha, pidades kogu aeg silmas musta numbri kriteeriume. Seega palun siiralt kaasfoorumlaste abi, et ma oma rumalusest tulenevalt kohe alguses midagi väga valesti ei teeks.

Esiteks siis, et kõik oleks selge, on tegu sellise mootorrattaga ja passis on aasta 1972:
[Pilt: 20081228_Jawa360_1.jpg]

1. Mis värvi ta peab olema?
Ma tean, et siitki foorumitest on läbi jooksnud mingeid värviversioone, millest üks vist oli "Volvo 117" ja veel mõned. Aga milline on see toon, mille peale mitte ükski ekspert Eestis ei ütle, et pole ikka nagu päris õige? Kui keegi on taastanud Jawa 360 mustale numbrile, siis mis värvi ta selleks ostis?
Millist kruntvärvi peaksin kasutama? Ilmselt pisut heledamat punast?

Tean, et lisaks on veel kaugemas tulevikus ka kuldsete triipude teema, aga selleni kulub veel liiga palju aega, et seda küsida.

2. Kas jalaraudade kinnitus raami küljes (mõtlen see päris raami külge keevitatud torujupp, mille külge on peenemad torud poltidega kinnitatud) peabki olema kergelt taha ja ülespoole kaardus või peab ta olema 100% sirge (vt pilt allpool)?

Palun siinkohal vastust ainult nendelt kasutajatelt, kellel on kodus olematu läbisõiduga ja ilma maha kukkumisteta sama mudeli ratas või siis teab ta seda raami jooniste põhjal mingist allikast. Pilt on tehtud raami eest taha ja nagu näha võib, on minu raamil see keskmine jäme jalaraudade torujupp kergelt üles ja tahapoole kaardus. Kui see nii olema ei pea, oleks see ilmselt vaja korrigeerida enne raami liivapritsi viimist.
[Pilt: 20081228_Jawa360_2.jpg]

Aitäh juba ette kõigile lahketele Automoto Foorumi kasutajatele abistava informatsiooni eest!

Parimate soovidega,

Tauno Mõts
Vasta
#2

Ma muidu tahtsin juba vastata selle toru teemal aga kuna minul kahjuks kodus ei ole olematu läbisõiduga ja ilma maha kukkumisteta sama mudeli ratast, siis ma seda ei tee.
Vasta
#3

Tere ja Head Uut Aastat kõigile,

Ei tahtnud sellise väljendusega tõesti nipsakas tunduda, stretch, vabandust.
Saan su lauseehitusest ridade vahelt aru, et see toru pidi ikkagi sirge olema - eks?

Ma ise ka usun, et see nii olema peab, kuna ma ei suudaks Jawa tehase inseneride seisukohalt ühtki põhjust välja mõelda, miks teha see toru kõver, kui juba jalaraudade endi kinnitustorud peavad nagunii tootmisel painutusoperatsioonid läbima - seega tekiks mõttetu (loe kallis) lisaoperatsioon, mida saaks ju jalaraua kinnitustorudele enam kõverust andes vältida. Seega ajasin toru sirgeks, nagu öeldakse.

Kuid värv. Uuel nädalal läheb raam liivapritsi ja sealt edasi peab toimima kiirelt. Seega tuleb valmis varuda vähemalt kruntvärv, aga parem oleks ka kattevärvi pealekandmine kohe teha - efektiivsus ennekõike.

Kas ma võin osta mingi helepunase kruntvärvi ning selle peale De Beer'i "Volvo 117" ja loota, et ta saab hea? Või on siinsel rahval paremaid soovitusi?

Aitäh!

Parimate soovidega,
Tauno
Vasta
#4

See toru jah kipub üldiselt ikka külje maha panemistega sellises suunas kaarduma ja mõnikord isegi lausa ära murduma.
Mis värvi puutub siis ega see "õige" toon ise ju ka natuke aastakümnete jooksul muutus.
Vasta
#5

Kui tahad tõesemat värvitooni kui see Volvo... siis otsi mõni originaal detail kuskilt millega saad siis poes olemasolevaid värve võrrelda. Ma näiteks kunagi jalutasin poest läbi pakendist välja rebitud uue Cþ-i poritiivaga ja pidin konstanteerima fakti, et sellist õiget värvi kohe purgis küll ei ole, vaid peab segama.

P.S. tiib ei ole müügiks.
Vasta
#6

Minule teadaolevad allikad väitsid, et need torud peavadki kõverad olema- ei tea nüüd keda uskuda...
Vasta
#7

Jalaraudade keskmine toru peab olema kindlasti täiesti sirge ning jalarauad ise peale jõnksu täiesti sirged. Painutamisel tuleks jälgida, et pidurihoova kandur samuti paika sobiks.
Samas, kui raaminumbrit vaadata, siis 4-ga algavad peaksid jääma pigem 1973/74 aastasse. Arvatavasti 73, sest tüübisilt pole veel kandiline.
Erinevate aastakäikude lõikes on JAWA-de värvitoon tugevasti kõikunud ja "üht õiget" värvi pole seetõttu olemas. Isegi uute, aastakümneid pimedas ja pakitult hoitud uute osade värvitoonid on erinevad.
Ma ise lasin paar aastat tagasi Soomes käies oma originaalseisus 1972a 350-se (http://www.bilderhoster.net/img.php?id=h2d4gwbd.jpg) pealt skänneriga värvitooni võtta, mis andis tulemuseks tulemuseks Toyota 3E9.
Teine hea variant on segada võrdsetes kogustes VW Gambia-punast ja Classic-punast. Kasutatud on ka Mersu rekka värvi nr. 3509, mis
on aga minu pedantse arvamuse poolest veidi kõrvalekalduv.
Kuldsed triibud on JAWA-l õrnalt roheka alatooniga, ise olen kasutanud mingit vanemat Nissan-Datsuni kuldset, aga number pole hetkel käepärast.
Enne liivapritsi viimist oleks mõistlik hark ja raamis olev kinnitusava üle kontrollida. Enamikel juhtudel on mõlemad ovaalseks kulunud ja tsikkel jääb isegi pärast hargivõlli vahetamist kõikuma.
Edu!
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne