Postitused: 417
Teemad: 13
Liitus: Oct 2007
Maine:
5
Tere
kas EV-s on mõni firma v isetegija alles, kes väikest alumiiniumivalu teeb või on selline maailm kõik läinud üheskoos hingusele NL ja Gorba perestroikaga?
Praktiline rakendus küsimus oleks vanale karteripõhjale uuema, nö reserviks koopia tegemine. Element pole suur, ja meenutab täisjõus töömehe v tõstesportlase kokkupandud käelabade sarnast kaussi, millel on (sama kausi) ülaservades rõhtsad servad poltliite jaoks.
Tänud, K
Postitused: 5,830
Teemad: 743
Liitus: Apr 2002
Maine:
31
Türi?
Kuigi kolbide puhul tuli seal vist eeskuju ohverdada..ei oska öelda,kas ka karterite puhul.
A.
Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Postitused: 122
Teemad: 12
Liitus: Apr 2008
Maine:
5
1) Koduse alumiiniumi valu korral pole probleem mitte valus (kallad kopsiku tühjaks ja ongi valatud), vaid valu-vormi ehitamises (kuidas savi nii ära kuivatada/kokku tampida, et vorm alumiiniumi valu ajal keema/paisuma ei hakkaks, ning lõhki ei mureneks - plekist/rauast vorm tuleb katta grafiit-määrdega, et alumiinium rauast vormi külge ei jääks: alumiinium ei märga grafiiti, ehk alumiinium ei jää grafiidi külge kinni).
2) Põhimõtteliselt saab puudega köetava ahju/pliita sees rauast kopsiku ajada tulipunaseks ja alumminium sulab seal sees ära - edasi on juba valu (eriti siis, kui tuline alumiiniumi tilk peaks käe/jala peale kukkudes paksudest kinnastest/sokkidest läbi tulema).
3) Puudega köetavas ahjus üles sulatatud alumiinium pole eriti "vedel" - st kallamisel ta voolab 1-2 cm paksuse nirena, nagu auto vana külm õli - kokkupuutel külma vormiga jahtub ta hetkega maha, ega täida väiksemaid õõnsusi.
Seega oleks mõistlik alumiiniumi temperatuuri tõsta, pannes ventilaatori ahju õhku puhuma, ning kasutada puude asemel kivisütt - nii muutub sula alumiinium enamvähem sama voolavaks, nagu on vesi - ühtlasi täidab selline ülekuumutatud alumiinium palju paremini vormi väikseid osi, ega hangu kohe ära suurema soojusmahtuvuse tõttu.
4) Eraldi teema on selles, millist alumiiniumi sulamit vaja läheb.
Puhas alumiinium on väga pehme - tugevuse saamiseks lisatakse alumiiniumi sulamitesse magneesiumi, räni, vaske, tsinki - mõned sulamid pole valatavad (duuralumiinium), kuna valades ei jää nad tugevaks (tugevus saadakse vanandamise, ehk paarisaja kraadises ahjus sisepingete tekitamise abil) - mõned sulamid pole peale valu treitavad (liiga pehmed, st hakkavad kakkuma ja kiiluvad treipingi kinni/rebivad detailist liiga suure tüki ära) - mõned sulamid hoiavad hästi kuju, kuid on haprad, jne.
Ilmselt on kõige lihtsam/odavam lammarist osta mingi suvaline katkine karter ja ta kodus üles sulatada.
Mingil juhul ei tasu hakata "miksima" erinevaid alumiiniumi sorte: vanema piimapütti (pehme alumiinium); generaatori korpust (kalk alumiinium) ja duuralumiiniumist redelit (mitte valatav alumiinium) - nii tuleb kokku täiesti mõtetute omadustega sulam, mis ei kõlba milleksgi.
4) Eestis on suuri tööstusliku alumiiniumi valu firmasid, mis kuuluvad väliskapitalile ja töötavad ilmselt vaid ekspordi jaoks (eestlane ju hea odav tööjõud) - näiteks EBÖ Eesti, mis asub Tartus EPA kõrghoone ja raudtee vahel.
Vaevalt sellised suured viitsivad mingit üksikut karterit valama hakata ja isegi kui viitsivad, saaks sama raha eest lammarist/ebayst 101 samasugust karterit.
Seega oleks rahalisest seisukohast lähtudes mõistlik vaadata mingi rauast/malmist pott ja ise "vannitoas" alumiiniumi valama hakata - või osta lammarist/ebayst vastav detail.
Postitused: 66
Teemad: 7
Liitus: May 2004
Maine:
0
Ehk saad TTÜ valulaborist meestega jutule...
Postitused: 4
Teemad: 0
Liitus: Feb 2011
Maine:
0
Oleme alumiiniumi valanud üsna palju.Vormidega pole katsetanud aga treimaterjaliks igasugu purkidesse küll.Erinevaid sulameid on nähtud ja proovitud.Kui tahad plokikaanest head treimaterjaali saada peaks natuke
varastatud õhuliinikaablit sisse segama!
Postitused: 122
Teemad: 12
Liitus: Apr 2008
Maine:
5
10-03-2011, 13:06 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 10-03-2011, 13:12 PM ja muutjaks oli
xyzwt.)
Mind hakkas see uus sulam "alumiiniumist mootori korpus + alumiiniumist elektrijuhtmed" huvitama - st mitu kg mootori korpust ja mitu kg elektrijuhtmeid läks sulatuspotti?
Kas mootori korpus sobib, või peab ikkagi plokikaan olema?
Kuidas saadud sulamit treides laast oli: kas lühike murduv pudi, või meetrite pikkused ilusad spiraalsed treilaastud?
Kui uuest sulamist toru kujuliseks treitud detailile raske kuvaldaga peale virutada, kas ta puruneks siis kildudeks nagu kalk mootori korpus teeb, või painduks lömmi nagu pehme piimapütt / elektrijuhe teeb?
Laiemale ringile kah küsimus: milliste vanade autode mootori korpus on tehtud alumiiniumist - st mingi vana ja ja levinud nagu Sierra, kuid mootori korpus oleks malmi asemel alumiiniumist - mõte selles, et lammaris ei hakataks tervet mootori korpust mitmekümne tuhande eek eest müüma, vaid antaks vanametalli hinna lähedase hinnaga ära?
Postitused: 2,219
Teemad: 77
Liitus: Oct 2001
Maine:
6
Kui nõukogude päritolu autosid ka pakkuda võib, siis Mosse (412, 2140).
Postitused: 603
Teemad: 23
Liitus: Apr 2007
Maine:
21
Küsimus suurele ringile, kust muretseda valumulda? Niipalju, kui tean, siis üks sobivatest segudest on mistahes puhas liiv ja bentoniit. Viimast sai ka ainult kuskilt keemiatehasest, niipalju, kui tean.
Postitused: 122
Teemad: 12
Liitus: Apr 2008
Maine:
5
Valumullaks sobib tavaline punane savi, mida müüakse ehituspoodide korstna-telliste-kaminate-ehitussegude osakonnas.
Ehituspoodides müüdav jahvatatud punane savi on pakitud 5 kilostesse läbipaistvatesse kilekottidesse.
Ühekordse ja robustse vormi tegemiseks kõlbab ka ehituspoodides müüdav kips - st lisad kipsipulbrile vett, plökedad vormi valmis ja lased taheneda /kuivada - reeglina läheb kipsist vorm alumiiniumi valuga lõhki / mureneb.
Postitused: 448
Teemad: 32
Liitus: Mar 2008
Maine:
6
Türil valas Uno Veeberg ikka igasugu imeasju, valuvelgedest kolbideni. Mul seisab riiulil üks tema valtud alukell - poleks uskunud et selline "tuhm" metall võib nii heledat ja tugevat kõla anda.
Postitused: 180
Teemad: 16
Liitus: Feb 2012
Maine:
0
Tere.
Tegemist küll vana teemaga aga minulgi oleks tarvis mõningaid detaile alumiiniumist valada.
Kas praeguseks on veel mõni väiksemapoolne valukoda alles jäänud kes viitsib eraisikule 10-20 detaili valada?
Suuri tegijaid pole ilmselt mõtet on pisikese probleemiga tüülitada.
Postitused: 462
Teemad: 16
Liitus: Feb 2013
Maine:
6
Foorumlane Donn valas siin aluiiniumi võibolla teeb ka mõne asja järgi.
Bensiinis peitub kiirendus - diislis vingu hais.