Vanad head "heureka"-hüüded mootoriõli teemal
#81

(19-02-2025, 00:27 AM)spitfire Kirjutas:  
(18-02-2025, 19:13 PM)al101 Kirjutas:  Meenutame siinkohal seda, et mootori suurim kulumine leiab aset külmkäivitusega, seetõttu on 0W kasutamine mõistlik.
0W ja 5W vahe on arvestatav ja mida külmem ilm on, seda suurem kasu on mootorile 0W õlist.

10W on juba puhta paks õli külmaga ja seda ei tohiks Eestis üldse kasutada talvel.

Kui mainida ainult ühte numbrit, siis ei ole tegelikult aru saadav millest jutt. Näiteks 0w40-st (mis üllpool soovitatud) saab peale mõne tuhandelist  läbisõitu tõenäoliselt juba 0w30. Kuna tema viskoossus on juba algselt 30-le väga lähedal, aga siiski grammike 40-ne vahemikus.  Samas 0w30, vaevalt 0w20-ks muutub. Viskoossuse määravad mõlemad numbrid ja need ei ole absoluutarvud vaid need on vahemikud. 0w30 ja 5w30 on praktiliselt sama viskoossusega. Aga kindlasti ei ole nende viskoossus sama kui 10w30. Ka kuumalt ja just nimelt kuumalt on see erinevus osadele mootoritele oluline, kui nad on just 10w30 viskoossusega õli jaoks projekteeritud. Kui siin nüüd filosofeerida, et kas on pada õhtal kui sinna panna 5w30, no vaevalt.

Seda kui hästi või halvasti mingi õli sinu mootorile sobib või ei sobi, saab teada kui mootorist võtta kasutatud õli proov ja seda laboris lasta uurida. 
Sealt saadud tulem annab aimu milline on erinevate sõlmede kulumine: nukk, silinder, rõngad, saaled jne. mootori sõlmedes. Ja vastavalt saadud tulemile nuputatakse, et mis ja miks. 

Keskendumine ühele numbrile jätab tähelepanuta suurema pildi. Et asi veel keerulisem oleks, siis teadmine et õli viskoossus olenevalt õli tüübist on ka ajas muutuv, kusjuures muutub nii alla kui üles olenevalt.... ei tee elu lihtsamaks. Tänapäeval kus õlid on juba väga head, on õli rohkem usk kui teadus, paljuski marketing ja kunde tinistamine soovitud suunas, kui sa ei tea mis sa teed siis lähtu ikka tootja soovitustest.


Su jutt on väga paljus mööda.

teine number peab alati vastama nõuetele, pole vahet, kas ta on 0W30, 5W30 või 10W30,  need numbrid ei mõjuta eriti üksteist.

30 lõpuga number, peab alati vastama nõutud vahemikule, ta ei tohi sellest väljuda, vastasel korral oleks tegemist kohtukeisiga.
Mis imeõli on 30 number, mis vedelamaks ei muutu?  See on sinu poolt äärmiselt rumal jutt. Absoluutselt kõik õlid, muutuvad kasutades ajas kuumaga vedelamaks, 40 muutub 30-ks, 30 muutub 20-ks, pole mõtet üldse vastupidist jama ajada.
See, kui kaua õli oma viskoossust säilitab, sõltub juba õli lisanditest ja kasutusoludest. Püsib see õli normaalsena 5000 10 000 või 15 000km, oleneb eelpool loetletud asjaoludest.
Samuti muutuvad kõik õlid kasutades külmaga paksemaks võrreldes oma algse voolavusega.

0W-st võib rääkida täiesti eraldi, kuna nõue eeldab, et ta on kindla voolavusega -35-ga, olenemata sellest, mis on teine number.
Ma võin rääkida ka 0W40 õlist, kui vaja, aga need numbrid ei mõjuta olulisel määral üksteist.
Jah teatud vahemikus on teatud mõju kus nad üksteist mõjutavad, aga see pole nii oluline mõju.

Ma tõin juba eespool välja, et 0W ja 5W ei ole sama viskoossusega ja seda pole ka 0W30 ja 5W30. -10 kraadi juures on neil väga oluline vahe, tõin isegi voolavused välja 400-800 CST vs 800-1200 CST.

Nõuded näevad ette seda, et 0W peab vastama teatud voolavusele -35, 5W peab vastama samale voolavusele -30 ja 10W peab vastama samale voolavusele -25.
Näiteks, Shell kasutab mõõtmismetoodikat astm 5293 ja selle järgi on need kõik kolm õli 6000-6400 voolavusega, aga erinevatel temperatuutidel.
Ehk siis nõuete järgi, peavad need õlid olema samad -35. -30 ja -25 temperatuuridel, sellest ei tohi väljuda, see on nõue.
teine number näiteks 40, see peab nõuete järgi vastama alati voolavusele umbes 12-16 CST, sellest ei tohi väljuda.

Ei saa öelda, et 0W40 on peaaegu 30, sest see sõltub täpsest õlimudelist, samamoodi saab mõni 30 lõpuga õli olla väga piiri peal ja lähedal 20 lõpuga õlile.
Tuleb vaadata täpsete õlimudelite tootjate andmelehti data sheet.

Tõsi on see, et nõuded panevad õlid paika kindlatel temperatuuridel, neist temperatuuridest väljudes tekib õlidel erinevus, aga see erinevus ei ole midagi katastroofilist.

0W40 õli võib julgelt kasutada, kuna mootorid saavad nagunii hakkama ka 0W30 õliga.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta
#82

(19-02-2025, 15:38 PM)spitfire Kirjutas:  
(19-02-2025, 13:58 PM)v126 Kirjutas:  https://www.youtube.com/watch?v=jyGl3doWWQQ

Ülaltoodud link on väga hea ja põhjalik, ilmselgelt vend on õlitööstuses otsapidi sees ja teab millest räägib. 

Kuna video ise on mega pikk siis vaevalt kellelgi on kannatust seda läbi vaadata, aga toon välja mõned kohad: 1h ja 16min, ehk siis 1:16:00
võrreldakse kahte 5w40 (väga hea) eri brändi õli ja räägitakse lahti labori analüüside põhjal kui erinevad need õlid tegelikult on ja miks. 

Aga väga muret tekitav oli lõik 53:30 kus räägiti labastest võltsingutest. Hinnati, et veremaal on nende osakaal umbes 20% turust, ja loomulikult on mõtet võltsida ainult kallima otsa õlisid. Pildis oli ka minu lemmikuid määriv siirup, mis head ei tähenda.

Loomulikult on õlidel erinevus, kuna lisandid on erinevad.
Kuid sellest hoolimata, peab 0W40 õli vastama kindlatele voolavusnõuetele, ta ei tohi sellest väljuda.
Samas, kõik mis jääb nõuete temperatuuridest väljapoole, see ei ole enam kontrollitud, aga see ei saa erineda katastroofiliselt.

Teine asi on see, et õli peab vastama oma kvaliteediklassi nõuetele, näiteks API SP klassi õli.

Kolmas asi on muidugi see, kui kaua mingi õli oma omadusi säilitab, seda ei ole peal kirjas ja see oleneb ka kasutusest.

Võltsingute eest ei ole kahjuks me keegi kaitstud.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta
#83

(19-02-2025, 00:55 AM)spitfire Kirjutas:  
(17-02-2025, 21:56 PM)al101 Kirjutas:  
(05-11-2024, 01:22 AM)spitfire Kirjutas:  Juba 50-nendate lõpul muide projekteeriti mootorid, mis nõudsid 10W30 õli. Mida siis veel ei eksisteerinudki. 10W30 õli hakati tootma konkreetselt GM tellimusel. Need mootorid läksid peale nii sõiduautodele, kastikatele, bussidele kui kämperitele. Alati tasub ikkagi vaadata mida tootja nõuab, erandeid on. 

Üks üldine tähelepanek kõvasti eespool olevatest postidest: näiteks (vedelam) 5W40, 10W40 ja (paksem)15W40 ei ole sama viskoossusega õlid võrrelduna omavahel samadel (ükskõik millistel) tempidel. Tegelik number on nähtav spetsifikatsioonil, mida on kahjuks võrdlemisi raske leida. See vahemik 40 markeeringul on päris lai 12,5 -16,3 aga jah, ilma spetsi uurimata, saab vihje esimesest numbrist.

Kõige olulisem ja väga rahustav teadmine on, et pea ükskõik milline õli täna poest võtta, on see ikkagi parem kui see millega ta omal ajal sõitis.

Ehk siis, esimest numbrit ei pea kartma võid julgelt 0W õli kasutada, lihtsalt teine number on oluline, näiteks 0W40.

See tarkusetera jäi enne tähelepanuta. See on nüüd just nimelt see koht kus asjad päris nii ei ole. Persoon, kes on õlivalikul juba siia postitusse jõudnud, tahab kindlasti oma suksule parimat/sobivaimat. 
Selguse huvides siis uuesti: 0w40, 5w40, 10w40, 15w40, 20w40 ja 40w ei ole (ka kuumalt) ükski sama viskoossusega. Jah, nad langevad samasse w40 VAHEMIKKU, (mis on pehmelt öeldes väga lai vahemik), aga on siiski erineva voolavusega. Kui mootori tootja on selle esimese parameetri määranud siis ikka põhjusega, ja usu mind ta oli teadlik, et külmkäivitusel on vedelam oli parem, aga see on ainult väike osa suurest pildist.

W käib külma kohta, seega sa ei saa öelda W40 õli, vaid lihtsalt 40 õli.
Jah 40 vastab teatud vahemikule, umbes 12-16 CST ja autode mootorid saavad sellega suurepäraselt hakkama.
Tegelikult lubatakse juba 50 aastat autodele ka 30 lõpuga õlisid, mis on oluliselt vedelamad kuumaga, kui 40 lõpuga õlid, ehk siis alla 12 CST väga tihti.
12-16 CST ei ole väga lai vahemik.
Vanade autode õlinõuded on loodud ajal, kus ei olnud 0W õlisid ja kus ei olnud ka selliseid heitgaaside nõudeid.
0W õli sõidab suht koht igas autos, kuna näiteks 0 kraadi juures on see 400-600 CST, see on niivõrd paks õli, millega saab hakkama iga auto.
Toon võrdluseks, et laialt levinud 10W30 õli on 100 kraadi juures 9,3-12,5 CST
Kui see auto saab 100 kraadi juures hakkama niivõrd vedela õliga, siis miks ta ei peaks saama hakkama 0W õliga 0 kraadi juures 400-600 CST ? Kordades paksem.
Tehasenõuded ei ole absoluutne tõde õli suhtes, kui õlisid tunned, võid sinna valida ka muid õlisid ja mina tunnen ning valingi.

Kui sa õlisid ei tunne, vali seda, mida tehas ütleb.

Üldse on näha, et autotootjate ideoloogia on aastate jooksul muutunud, mis mõjutab ka õlivalikuid ja ülekandearve käigukastidel.
See, et manuaalis ei ole kirjas 0W40 õli, ei tähenda, et seda kasutada ei võiks.
Vanasse Ford Sierrasse võid jumala rahuga kallata sisse näiteks Shell Helix Ultra 0W40 API SP klass, seda õli müüakse kahte varianti.
Mootor tänab sind selle eest, eeldusel, et mootor ja tihendid on korras ning mootor puhas seest.

Mootoris võib kasutada kõiki õlisid, mille viskoossus kõigil temperatuuridel on mootorile sobiv ja õli, mille kaitsevõime on piisav ja õli, milles mingi lisand ei tee kahju.
Kui sa tunned õlisid, siis oskad sa selliseid õlisid ise valida ja ei pea manuaalis näpuga rida ajama.
Kui õlisid ei tunne, siis tuleb manuaalis näpuga rida ajada.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta
#84

Näiteks Shell Helix ultra 0W40 API SP klass, 100 kraadi juures 13,1 CST. mõõtmismetoodika ASTM D445
40 kraadi juures 74,2 CST
See on üks minu lemmik õlisid, väga universaalne, väljaarvatud dpf filter.

Liqui Moly Synthoil Energy 0W40 API SM klass
voolavus 100 kraadi juures 14 mõõtmismetoodika ASTM D 7042-4

Kuna kasutatakse erinevaid ühikuid on numbrid erinevad, aga kui teisendada, siis on mõlemad umbes samad, erinevus on väga gramm voolavust.

Ehk siis, kui valid õli, otsi selle tootja data sheet, saada teada, mis ta täpne voolavus on lubatud vahemikus.

10W40 mineraalõli leiad samuti erineva voolavusega 100 kraadi juures, lisaks on 10W40 õli saadaval ka täissünteetilisena.

Näiteks Shell Helix HX6 10W40l, mis omab sünteetikat on 100 kraadi juures 13,9, mõõtmismetoodika ASTM D445 ja API SN klassi õli

Castrol MAGNATEC 10W-40 voolavus 100 kraadi juures 14,2 mõõtmismetoodika ASTM D445

Kui tahad väga täpselt oma autole õli valida, siis on data sheetidelt täpse voolavuse vaatamine mõistlik.

Meenutan siinkohal asjaolu, et vähemalt lääne autode puhul hakkas juba 60ndatel levima 30 lõpuga õli ja hakkasid järjest tulema autod, mis sellega sõitsid.
30 lõpuga oli on töösooja mootoriga väga vedel.
Kui mootor saab sellise õliga hakkama, siis saab ta ammugi hakama tänapäevase 0W40 õliga.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta
#85

Kogu see teema näeb nii välja, nagu oleks eriülesande saanud juturobot meile treeninglaagrisse saadetud. Väsimatu, põikpäiselt enesekindel, vastuargumentidest eriti ei hooli. Need on masina tunnused kõik!

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#86

Natuke mõtlemisainet ka.
Siin võrdluses on 5W30 õli soojana/kuumana oluliselt vedelam, kui 0W40.
Tõin just selle näite, kuna see näitab väga sobivalt vahet, õlide täpset voolavust tuleb alati andmelehtedelt vaadata.

Liqui Moly Molygen New Generation 5W-30
Viscosity at 40 °C 63,4 mm²/s
Viscosity at 100 °C 10,8 mm²/s

Liqui Moly Synthoil Energy 0W-40
Viscosity at 40 °C 81,0 mm²/s
Viscosity at 100 °C 14,0 mm²/s

Kordan veel üle infot, et iga õli muutub kasutuse jooksul kuumast peast järjest vedelamaks ja külmast peast järjest paksemaks.
Vaadelge siinset 5W30 õli, mis on 100 kraadi juures 10,8, see on päris vedel.
Alati tuleb õli valides vaadata andmelehte, siis näed, mis ta on 40 kraadi juures ja mis 100 kraadi juures.
Selle abil saad teha järelduse, kui sobiv see õli su mootorile on.
Selle abil saad hinnata, kui sobiv on õli paksus uuena ja saad arvestada, et kasutuse jooksul kuumast peast muutub vedelamaks ja saad valida varuga näiteks õli, selle järgi.
Siinkohal meenutan, et  10W30 ja 5W30 õli on nagunii massiliselt kasutatav olnud läbi aegade, mistõttu 0W40 pole probleem, kuna see on soojast peast paksem, kui 10W30 ja 5W30.
Lihtsalt tuleb silmas pidada, kui enne sõitsid mineraalõliga ja nüüd kasutad head täissünteetilist hästi pesevat õli, siis ta võib mootoris nii mõndagi lahti pesta, nii kolvirõngaste ümbert, kui tihendite ja ka õlikäikudest, mis kõik liikvele läheb.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta
#87

(Lihtsalt tuleb silmas pidada, kui enne sõitsid mineraalõliga ja nüüd kasutad head täissünteetilist hästi pesevat õli, siis ta võib mootoris nii mõndagi lahti pesta, nii kolvirõngaste ümbert, kui tihendite ja ka õlikäikudest, mis kõik liikvele läheb) 

Kogu targutuse olulisim jutujupike... 

loll on loll olla.
Vasta
#88

Well done Sherlock! @al101 Avastasid just et ...W-40 õli on kuumana paksem kui ...W-30  Big Grin
Kas järgmisena võtad ette tõestuse, et ...W-16 on kuumana vedelam kui ...W-20? (spoiler alert - jah on)
----
Vähemalt on postitus 110% õiges teemas: "Vanad head "heureka"-hüüded..."
(23-10-2025, 16:38 PM)al101 Kirjutas:  Esiteks ei saa öelda W40 õli, sest W näitab õli voolavust külmana 0W 5W jne. kui räägid õli voolavusest soojana, siis pead rääkima numbritest 20 30 40 jne, W sinna ette ei käi, W käib esimese numbri järele.
Esiteks: minu postitus - saan kirjutada mida aga ise tahan Toungue
Teiseks: Sai sinna nimme jäetud see ... , et igaüks saaks panna endale sobiva numbri.
Nii et kodanik "õliteadlene" võiks nüüd natuke aga vaikselt võtta Big Grin
PS Õlidel on peale voolavuse veel ka muid omadusi - pigem tuleks õli valimisel nendele ülejäänutele keskenduda.
Vasta
#89

(17-10-2025, 12:50 PM)maaks Kirjutas:  Well done Sherlock! @al101 Avastasid just et ...W-40 õli on kuumana paksem kui ...W-30  Big Grin
Kas järgmisena võtad ette tõestuse, et ...W-16 on kuumana vedelam kui ...W-20? (spoiler alert - jah on)
----
Vähemalt on postitus 110% õiges teemas: "Vanad head "heureka"-hüüded..."

Esiteks ei saa öelda W40 õli, sest W näitab õli voolavust külmana 0W 5W jne. kui räägid õli voolavusest soojana, siis pead rääkima numbritest 20 30 40 jne, W sinna ette ei käi, W käib esimese numbri järele.

Teiseks, tõin ma selle välja sellepärast, kuna on levinud müüt, nagu 0W õlid oleks kõik vedelad, aga tegelikult ei ole.
0W40 õli ei ole mitte ühelgi temperatuuril liiga vedel ja on soojast peast paksem, kui 5W30 õli, ma tõin sellepärast selle välja.

Sest eesolev 0W ei muuda tegelikult mitte ühtegi õli vedelaks, selle järel olev number muudab, aga küll näiteks, 20, 0W20 ja 5W20.
0W on külmana grammike vedelam, muud midagi, aga külm õli on alati paks, seetõttu pole 0W kunagi probleem.

Ma tooksin veel ühe huvitava asjaolu välja.
Näiteks õlivoolavus 0 kraadi juures, seal on selline huvitav seis, kus seda mõjutavad mõlemad numbrid, nii eesolev näiteks 0W, kui järel olev 20 30 40.
Samas näiteks -35 ja -30, seal töötab juba ainult 0W ja 5W.
Samas alates +20 kraadi, seal töötab pea täielikult juba teine number 20 30 40 jne.

Sellepärast 0W40 õli nii hea viskoossus ongi ja seetõttu mu lemmik, kuna see on hea külmas ja hea kuumas ning sobib enamikele autodele.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta
#90

(16-10-2025, 22:38 PM)IIIFFFAR Kirjutas:  (Lihtsalt tuleb silmas pidada, kui enne sõitsid mineraalõliga ja nüüd kasutad head täissünteetilist hästi pesevat õli, siis ta võib mootoris nii mõndagi lahti pesta, nii kolvirõngaste ümbert, kui tihendite ja ka õlikäikudest, mis kõik liikvele läheb) 

Kogu targutuse olulisim jutujupike... 

Siia tuleb muidugi veel lisada, et mootor, milles on jäägid ja mille tihendid ja kolvirõngad peavad jääkide najal, ei ole nagunii korras ja vajaks remonti, lihtsalt ta võib sellisena veel mingi aja sõita, teinekord  veel päris pikalt.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne