Teed ise pirka.
1. Otsid sõprade-tuttavate juures välja ühe hästisäilinud "pirka".
2. Pildistad selle võimalikult suure resolutsiooniga ja võimalikult väikeste moonutustega digikaameraga üles.
3. Töötled saadud pildifaili digitaalselt, eemaldades sealt sisselöödud teabe ja ajahamba kahjustused. Samuti eemaldades lineaar- ja mittelineaarmoonutused (trapetsus jms), mis pildistamisel tahes-tahtmata tekivad.
4. Viid pildifaili nt ASi Stampline, kes tegeleb metallifotoga. Täpsem teave -
http://www.stampline.ee/?main=3
5. Valid seal pirka alusmaterjaliks võimalikult algsele lähedase materjali.
6. Lased teha pirka tooriku (või kaas-vanatehnikahuvilistele mõeldes -toorikud).
7. Hangid algsele lähedaste mõõtmete ja kujuga numbrirauad (nt ühes Tartu vangla lähedases nodipoes oli neid hiljuti saada) ja lööd sisse talle kogu numbriteabe.
8. Hangid (või teed ise) algsele lähedased needid, millega saad "pirka" raami külge.
9. Teed uue pirka veidi moepärast liivaga, poriga vm asjaga veidi "kulunumaks" - ma ei usu, et ARK on vaimustuses pirka asendamisest selle replikaga.
Ja kõik.
Ning last not least - käesoleva artikli mõte ei ole mahitamine kõikvõimalikeks võltsinguteks, vaid õpetamine, kuidas valmistada uunikumide teatud liiki detailide koopiaid. Nt GAZ-51-l oli originaalis hulk nn väikeseid "pirkasid" igasuguste õpetussõnadega siin ja seal
Mida varasem mudel, seda rohkem neid veel oli!
Ning kõige lõpuks - vabandan, et mu õpetuses sisaldub ühe firma otsene reklaam. Kui keegi teab Eestis teist firmat, kes samasuguseid teenustöid teeb (mina ei tea), võib selle viite siia vabalt lisada! Ikka abiks potentsiaalsele restauraatorile...
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel