11-01-2006, 21:43 PM
Algust sai see projekt sealt---> [Automoto Foorum » Auto-Moto » Mootorrattad » Tehniline: mootorrattad alates 125 cm3 » kardi sild iz´ile],
aga nüüdsest jätkud see siin käsitledes ainult(loomulikult väikeste eranditega) seda kindlat teemat.
Teemaarenduseks:
Jutt seal oli selline-
VDO
lugesin seda teemat ja ka mul hakkas mõte liikuma
mul oli kunagi minimopi raamile taha 2 ratast aretatud, algul sel masinal vedas aint 1 ratas kuid hiljem siiski otsustasin "jäiga" võlli kasuks, sest sellega möllamise ajal oli lumi maas. Tagavedrustus toimis küll, aga jah miinuseks oli see, et lõpuks see taguosa hakkas lagunema, kuna amortide olemasolul jääb see taguosa nõrgaks(kui just masinat megaraskeks ei taha teha).
mul on praegu 2 komplektset izhi(ju2k ja ju3k) ja üks doonor ning 1 mootor üleliia. mõtlesin siish, et võiks midagi sarnast valmis teha(loodame, et sünnipäevaks[19. jaan.] isalt keevituse saan). mõtlen, et teha kah jäigalt(without amordid) ja kummidele väiksem surve sisse lasta.
To: motamees- kuna oled sellise masina valmis teinud, siish küsiks sult nõu(kui tohib muidugi).
kui palju tippkiirus vähenes, selles mõttes et ülekanne autorataste puhul pole ju 1:1le? mina tahaks selle masina võimalikult aeglaseks teha(taha suur hammikas, ette 16) ja oleks hea kui mingid sügavama protektoriga rehvid saaks
taha panid orig. izhi tagahammika(vist nimetasid seda eespool)?
motamees
Ega ma seda tippkiirust mõõtnud pole.
Ei mäleta, et ta nüüd poris liiga kiire oleks olnud. Taha suuremat hammakat ei saa panna, kuna siis hakkaks see vastu mättaid käima. Ees 15 hammakaga (invaliidikäru oma) oli jõudu piisavalt. Tahtmise juures oleks see võimalik tiba väiksemakski teha. Esimese hammaka juures loeb iga hammas päris palju.
VDO
kuidas sa hammikat ühtlaselt väiksemaks teed?
kas sinna izhi seda piduritrummli süsteemi koos hammasrattaga ei saa panna(hakkab see soppa koguma või on muid probleeme sellega[nt.selle sinna külge kinni aretamise suhtes?])?
valdo
VDO kirjutas:[kuidas sa hammikat ühtlaselt väiksemaks teed?]
valdo vastas:
Hammaka saab uue teha, kui vaja. Järgnev jutt kehtib kõikide (rullpuks)kettide ketihammasrataste kohta.
Neid saab teha alati lehtterasest uusi. Teraslehele tuleb maha märkida sobiva läbimõõduga suurring, mis tuleb perimeetris jagada võrdseteks osadeks. Sobiva läbimõõdu all tuleb mõelda sellist läbimõõtu, kus võrdseteks osadeks jagamise tulemusena saavutatakse kahe punkti vaheliseks kauguseks (hulknurga küljeks) täpselt ketisamm. Eeltoodud teave võimaldab etteantud ketisammu ja hammaste arvu juures suurringi läbimõõdu välja arvutada.
Edasi tuleb maha märkida kärniga tsentrid (väga täpselt - soovitavalt 0,1-0,2 mm!) ning märkide kohalt rullpuksketi puksi läbimõõdust veidi suurema puuriga augud puurida. Viimase tegevusena tuleb aukude vahed läbi lõigata (ühtlaselt kauguselt). Ja ongi kõik.
Olen omal ajal jalgrattale/mopeedile mitmeid ketihammasrattaid teinud.
VDO
OT(või siis ka mitte): to motamees- kuidas sa lahendasid keti pingutamise sellel masinal? ja kui pikk see tagumine võll umbes oli?
motamees
Keti allosas oli tehtud ülejooksu tald. Seda sai reguleerida. Hõõrdematerjaliks oli SDV kartulikombaini transportöörlindi veonaga. See oli üks äärmiselt kulumiskindel kumm/plast.
Võlli laiust ma enam ei mäleta. Ta võis olla kusagil 70-80cm juures. Pidi ju ilma velgedeta jalgväravast/uksest välja mahtuma.
VDO
a muidu soovitad pikema võlliga teha?(mitte ka nii pika, et võlli väga murdma hakkaks)
ei tea kas sellist materjali veel kuskilt saada on?
muidu sinna saaks ka ju mingi pisikese hammika laagrite peal panna!?
parmhot
Sai ka millalgi ammu ehitatud analoogne trike nagu Motamehel (tõsi küll, kõigest Minski mootoriga). Tagatelg samuti ilma vedrustuseta (kasutasin kombain Niva mingit võlli koos laagripukkidega), keti pingutus oli lahendatud siis laagripukkide edasi-tagasi liigutamisega ehk põhimõtteliselt sarnaselt soolotsikli ketipingutile. Mõlemad rattad olid muidugi jäigalt võllile ühendatud.
motamees
See kõhualune on päris pasa sees ja hammakas seal ei oleks vist kõge parem lahendus. Laager vajab hoolt/vahetamist. See kaproni laadne materjal on hooldevaba. Algul kuluvad kiiresti sooned sisse. Siis, kui keti rullikud hakkavad juba vastu puksi käima, jääb kulumine seisma.
Võlli materjali saamisega oli omal ajal probleem. Arvasin siis, et parem lahendus asjale on paraleelvarda toru. Võtsin siis kaks varrast (vist GAZ ja ZIL) ja surusin pressi all nad üksteise sisse. Välimisele torule olid augus sisse puuritud. Läbi nende aukude keevitasin torud kokku. žiguli pooltelg sai kohe peale laagrit treitud toru augu mõõtu ja lühemaks võetud. Telg otsapidi toru sisse ja jällegi läbi aukude punktidega tervikuks ühendatud. Asi oli peale koostamist mitteremonitav. Lada pooltelje laagrid peavad sellise ratta all igavesti.
Keti pingutamine võlliga (nagu soolorattal) nõuab keerukamat konstruktsiooni. Pingutiga oli asi lihtsam.
Võlli pikkus pole üldse oluline murdmise seisukohast (minu konstruktsiooniga). Laagripukk jääb ju alati ratta kõrvale. Murdepunkt on seal. Võll on ainult ratta veo edasikandja.
Meenus ka teine põhjus, miks veljed tagurpidi all olid. Nii ma sain laagripukist raamini mineva toru sirge panna.
Tänapäeval ehitades paneks ketaspiduri. Tol ajal pold neid võtta. Ketiratta saaks ära kasutada kohe pidurikettana.
VDO
tänud inforikka postituse eest teile mõlemale
võlliga pingutamist pean ka mina keerukamaks. laagriks saaks ka ju kinnise laagri panna(aga kas need katted ikka hoiavad vee ja sopa eemale?)
*kas sellist tugevat materjali oleks veel kuskilt saada?-kui seda ei saa, siis tuleb ikkagi ju hammasrattaga see asi ära lahendada.
probleem mul veel selline, et ei tule ette, mis asi on žIGULI POOLTELG?
üks 2105 on mul olemas lammutamiseks
ja mida soovitate võlliks võtta?
keevituse ostis isa sünnipäevaks(19.) ära, aga õnneks saan natuke varem kätte(see nv vist) ja siis saab asja juba täpsemalt aretama hakata. ja siis teen selle kohta uue teema(nüüd see teema on siin).
motamees
žIGULI POOLTELG? - Võll, mille ühes otsas on tagaratas ja teine otsapidi reduktori sees. Kohe rattakinnituse kõrval on laager, millele toetub auto tagaosa.
aga nüüdsest jätkud see siin käsitledes ainult(loomulikult väikeste eranditega) seda kindlat teemat.
Teemaarenduseks:
Jutt seal oli selline-
VDO
lugesin seda teemat ja ka mul hakkas mõte liikuma
mul oli kunagi minimopi raamile taha 2 ratast aretatud, algul sel masinal vedas aint 1 ratas kuid hiljem siiski otsustasin "jäiga" võlli kasuks, sest sellega möllamise ajal oli lumi maas. Tagavedrustus toimis küll, aga jah miinuseks oli see, et lõpuks see taguosa hakkas lagunema, kuna amortide olemasolul jääb see taguosa nõrgaks(kui just masinat megaraskeks ei taha teha).
mul on praegu 2 komplektset izhi(ju2k ja ju3k) ja üks doonor ning 1 mootor üleliia. mõtlesin siish, et võiks midagi sarnast valmis teha(loodame, et sünnipäevaks[19. jaan.] isalt keevituse saan). mõtlen, et teha kah jäigalt(without amordid) ja kummidele väiksem surve sisse lasta.
To: motamees- kuna oled sellise masina valmis teinud, siish küsiks sult nõu(kui tohib muidugi).
kui palju tippkiirus vähenes, selles mõttes et ülekanne autorataste puhul pole ju 1:1le? mina tahaks selle masina võimalikult aeglaseks teha(taha suur hammikas, ette 16) ja oleks hea kui mingid sügavama protektoriga rehvid saaks
taha panid orig. izhi tagahammika(vist nimetasid seda eespool)?
motamees
Ega ma seda tippkiirust mõõtnud pole.
Ei mäleta, et ta nüüd poris liiga kiire oleks olnud. Taha suuremat hammakat ei saa panna, kuna siis hakkaks see vastu mättaid käima. Ees 15 hammakaga (invaliidikäru oma) oli jõudu piisavalt. Tahtmise juures oleks see võimalik tiba väiksemakski teha. Esimese hammaka juures loeb iga hammas päris palju.
VDO
kuidas sa hammikat ühtlaselt väiksemaks teed?
kas sinna izhi seda piduritrummli süsteemi koos hammasrattaga ei saa panna(hakkab see soppa koguma või on muid probleeme sellega[nt.selle sinna külge kinni aretamise suhtes?])?
valdo
VDO kirjutas:[kuidas sa hammikat ühtlaselt väiksemaks teed?]
valdo vastas:
Hammaka saab uue teha, kui vaja. Järgnev jutt kehtib kõikide (rullpuks)kettide ketihammasrataste kohta.
Neid saab teha alati lehtterasest uusi. Teraslehele tuleb maha märkida sobiva läbimõõduga suurring, mis tuleb perimeetris jagada võrdseteks osadeks. Sobiva läbimõõdu all tuleb mõelda sellist läbimõõtu, kus võrdseteks osadeks jagamise tulemusena saavutatakse kahe punkti vaheliseks kauguseks (hulknurga küljeks) täpselt ketisamm. Eeltoodud teave võimaldab etteantud ketisammu ja hammaste arvu juures suurringi läbimõõdu välja arvutada.
Edasi tuleb maha märkida kärniga tsentrid (väga täpselt - soovitavalt 0,1-0,2 mm!) ning märkide kohalt rullpuksketi puksi läbimõõdust veidi suurema puuriga augud puurida. Viimase tegevusena tuleb aukude vahed läbi lõigata (ühtlaselt kauguselt). Ja ongi kõik.
Olen omal ajal jalgrattale/mopeedile mitmeid ketihammasrattaid teinud.
VDO
OT(või siis ka mitte): to motamees- kuidas sa lahendasid keti pingutamise sellel masinal? ja kui pikk see tagumine võll umbes oli?
motamees
Keti allosas oli tehtud ülejooksu tald. Seda sai reguleerida. Hõõrdematerjaliks oli SDV kartulikombaini transportöörlindi veonaga. See oli üks äärmiselt kulumiskindel kumm/plast.
Võlli laiust ma enam ei mäleta. Ta võis olla kusagil 70-80cm juures. Pidi ju ilma velgedeta jalgväravast/uksest välja mahtuma.
VDO
a muidu soovitad pikema võlliga teha?(mitte ka nii pika, et võlli väga murdma hakkaks)
ei tea kas sellist materjali veel kuskilt saada on?
muidu sinna saaks ka ju mingi pisikese hammika laagrite peal panna!?
parmhot
Sai ka millalgi ammu ehitatud analoogne trike nagu Motamehel (tõsi küll, kõigest Minski mootoriga). Tagatelg samuti ilma vedrustuseta (kasutasin kombain Niva mingit võlli koos laagripukkidega), keti pingutus oli lahendatud siis laagripukkide edasi-tagasi liigutamisega ehk põhimõtteliselt sarnaselt soolotsikli ketipingutile. Mõlemad rattad olid muidugi jäigalt võllile ühendatud.
motamees
See kõhualune on päris pasa sees ja hammakas seal ei oleks vist kõge parem lahendus. Laager vajab hoolt/vahetamist. See kaproni laadne materjal on hooldevaba. Algul kuluvad kiiresti sooned sisse. Siis, kui keti rullikud hakkavad juba vastu puksi käima, jääb kulumine seisma.
Võlli materjali saamisega oli omal ajal probleem. Arvasin siis, et parem lahendus asjale on paraleelvarda toru. Võtsin siis kaks varrast (vist GAZ ja ZIL) ja surusin pressi all nad üksteise sisse. Välimisele torule olid augus sisse puuritud. Läbi nende aukude keevitasin torud kokku. žiguli pooltelg sai kohe peale laagrit treitud toru augu mõõtu ja lühemaks võetud. Telg otsapidi toru sisse ja jällegi läbi aukude punktidega tervikuks ühendatud. Asi oli peale koostamist mitteremonitav. Lada pooltelje laagrid peavad sellise ratta all igavesti.
Keti pingutamine võlliga (nagu soolorattal) nõuab keerukamat konstruktsiooni. Pingutiga oli asi lihtsam.
Võlli pikkus pole üldse oluline murdmise seisukohast (minu konstruktsiooniga). Laagripukk jääb ju alati ratta kõrvale. Murdepunkt on seal. Võll on ainult ratta veo edasikandja.
Meenus ka teine põhjus, miks veljed tagurpidi all olid. Nii ma sain laagripukist raamini mineva toru sirge panna.
Tänapäeval ehitades paneks ketaspiduri. Tol ajal pold neid võtta. Ketiratta saaks ära kasutada kohe pidurikettana.
VDO
tänud inforikka postituse eest teile mõlemale
võlliga pingutamist pean ka mina keerukamaks. laagriks saaks ka ju kinnise laagri panna(aga kas need katted ikka hoiavad vee ja sopa eemale?)
*kas sellist tugevat materjali oleks veel kuskilt saada?-kui seda ei saa, siis tuleb ikkagi ju hammasrattaga see asi ära lahendada.
probleem mul veel selline, et ei tule ette, mis asi on žIGULI POOLTELG?
üks 2105 on mul olemas lammutamiseks
ja mida soovitate võlliks võtta?
keevituse ostis isa sünnipäevaks(19.) ära, aga õnneks saan natuke varem kätte(see nv vist) ja siis saab asja juba täpsemalt aretama hakata. ja siis teen selle kohta uue teema(nüüd see teema on siin).
motamees
žIGULI POOLTELG? - Võll, mille ühes otsas on tagaratas ja teine otsapidi reduktori sees. Kohe rattakinnituse kõrval on laager, millele toetub auto tagaosa.