See raudteemeeste projekt, ma sääl rohkemb niisama kiibitseja ja natuke labidamees olin. Augu tegin asfaldisse.[/quote][/php][/align]
Delfiinstiilis" copy paste Pärnu Postimehe artiklitest. (ei osand linke panna)
Eesti esimene kitsarööpmeline raudtee avati 1896. aasta 5. oktoobril Pärnu ja Valga vahel. Järgmisel aastal jõudis raudtee Viljandisse ning aastal 1900 Tallinna. Tegemist oli eraraudteega, mille omanikuks esimene juurdeveoraudteede selts. 1923. aastal see raudtee riigistati ja 1926. aastal ühendati Eesti Raudteega.
Monument kitsarööpmelise raudtee 110 aastapäevaks koosneb 1911. aastal Saksamaal ehitatud auruvedurist, hiljem lisatavast vagunist, tupikust ja kaheksameetrisest raudteelõigust.
Lavassaare muuseumraudtee juht Mehis Helme ütles, et seni Lavassaares eksponeeritud auruvedur on viimased poolteist kuud olnud varjul hoopis Muhumaal, kus see läbis ühe kohaliku spetsialisti käe all uuenduskuuri.
Helme lubas, et vedurist ja vagunist saab Pärnus väga käidavas kohas säärane eksponaat, mida iga huviline võib oma käega katsuda ja koguni veduri kabiini ronida ning juhi kohal istet võtta. “Valisime linna toomiseks välja spetsiaalselt sellised eksponaadid, mis oleksid võimalikult vähe lõhutavad,” tähendas Helme.
Veduri uue asukohaga jääb Helme igati rahule. “See on peaaegu endise raudteejaama kohal,” sõnas ta. “Pealegi käib seal palju turiste.”
Veduri juurde ja kõrvalasuvasse bussijaama paigaldatakse infotahvel eksponaatide tutvustusega, samuti laia kollektsiooniga Lavassaare muuseumraudtee reklaam. Lähiaastail on Helme sõnutsi plaanis Pärnusse kolida kogu muuseumraudtee, sest suvepealinnas oleks loota oluliselt rohkem külastajaid.