mopeedid Eestis
#1

Kuna mopedide kõrgajal olime meie omadega suure Nõukogude Liidu osa,  tingis see ka kõvasti kohaliku turusituatsiooni. Samuti oli NL'i sees ära jagatud, mis tehas millist piirkonda varustab ja selletõttu sattus ka nõukogude mudelitest Eesti turule osasid vaid vägavähe ja juhuslikult. Tundub, et sõltuvalt sellest, kui efektiivselt kohaliku ETKVL'i varustaja oskas Vana Tallinna ja Balti Vürtsikiludega ümber käia, et poodides midagigi müüa oleks.
Selletõttu olid meil siin põhiliselt Läti NSV's Riia tehases toodetud RIGA mopeedid ja Ukraina NSV's Lvovi tehase toodetud Verhovina ja Karpatõ masinaid liikus tunduvalt harvemini ja Vene NSFV Pensas asuva tehase ZIF toodangut eriti harva. Kohaliku mopeedinduse algusajal oli meil lühikest aega kaubandusvõrgust saada ka sõbraliku Tsehhoslovakkia tehastes JAWA kaubamärgi all toodetud mopeedide mõnda mudelit - Jawa Stadion, Jawetta Standart/Sport, Jawa555 jne. Eestis leiduvad üksikud muude sõbralike maade tooted nagu Poola Komar, Saksa Demokraatlikus vabariigis toodetud Simson, Jugoslaavias toodetud (sloveenia) Tomos jne ei olnud tõenaäoliselt pärit kohalikust kaubandusvõrgust vaid jõudnud siia muid kanaleid pidi.
Samuti on kümnekonna viimase aastaga Eestisse sattunud ka küll mitte väga suur aga ikkagi arvestav kogus enne '80ndate keskpaika toodetud erinevaid mopeede kogu maailmast, mis kusagilt odavalt kätte saadud on.

Kõige selle valguses tahakski siis saada pisikest ülevaadet sellest, mis meil Eestis mopeedimaailmast olemas on.
Alustaksin oma garaazis leiduvatega, mis küll erinevates komplektsustes ja seisukordades aga ikkagi esindatud.

Abimootorikomplektid:
D4 (3 erinevat modifikatsiooni, sõltuvalt tootmisaastast)
D5
D5m
D6
D8
D8e

Riia:
Gauja
Riga-1
Riga-3
Riga-4 (2 erinevat modifikatsiooni sõltuvalt tootmisaastast)
Riga-5 (3 erinevat modifikatsiooni sõltuvalt tootmisaastast)
Riga-7
Riga-11
Riga-12 (siseturumudel, randiga paak)
Riga-13 (3 erinevat modifikatsiooni sõltuvalt tootmisaastast)
Riga-16 (siseturumudel, küüru ja raniga paak)
Riga-20 kross
Riga-22

Lvov:
B-902
MB-042 (2 erinevat, üks paarisamordi ja teine monoamordiga)
MB-044
MB-045
Verhovina-7
Karpatõ
Karpatõ 2 Kross

Pensa:
ZIF-77

Muust maailmast:
Jawa Mustang
Honda Camino
Motobecane Moby
Helkama Sport
Crescent F50GL

... rohkem kohe meelde ei tule.

Järgenevates postides ootaksin siis lisandusi sellele nimekirjale, mis veel sellest valdkonnast Eestis olemas on.  Huvitaks nii osade nõukogude mudelite olamasolu (Riga 12 ja Riga 16 "lapikkülg paagiga" eksportmudelid, MP-043, MP-046, MP-047, MB-018, Verhovina 3/4/5, B-901 jne) kui siis loomulikult ka see, mis eestisse väljaspoolt jõudnud on.

NB! Lapsed, palun ärge tehke siia sadat posti stiilis mul on kah selline võrr. Sooviks infot markide ja mudelite kohta, mida juba mainitud ei ole.
Vasta
#2

Minu mopeedi- ja abimootorivarandus (vabandan osalt oldmoped'i kordamise osas, kuid enam kui 40 aasta vanune hästisäilinud isend on siiski vast äramainimisväärt)

1. ÖWA pooleldi komplektne abimootorikomplekt, hinnaguliselt ca 1931-33. Puudu on paak, heeblid, summuti. Mootor on töökorras ja komplektne.

2. Irtõš abimootorikompletid ca 1951-54, kokku 3 tk, kõik pole komplektsed. (Ühte neist vaadake Kurtna mootorrattamuuseumis minu jalgrattanäitusel)

3. D4 vanatüübiline mudvalukarteriga abimootorikomplekt, 1958.

4. Harkovi tehase (XB3) B-901, peaaegu komplektne, D4 uuematüübilise mootoriga, 1961. Peaks olema üsna haruldane isend, ma tean Eestis veel ainult üht seda marki ratast.

5. Riga-1, kahekäigulise JAWA mootoriga (Š-50 prototüüp-mootor), originaal, komplektne, vähesõitnud. 1963.

6. D5 abimootorikomplekt, komplekne ja töökorras, 1964

7. Riga-3. Š-51 mootoriga, töökorras peaaegu komplektne. 1965

Ei ole siin välja toonud 1930-40ndate 98 ccm mootoriga isendeid (3 tk), kuna ei ole kindel, kas neid võib niisama otsemopeedide alla lahterdada.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#3

1.Simson KR51 1980 (oranz) Saksa DV

2.Simson KR51 1979 (kollane)Saksa DV

eelpoolmainitutest veel mõnigad aga siin ei ole mõtet neid korrata.

:I M Back
Vasta
#4

1. Jawa Jawetta Standard 2TK
2. Jawa Jawetta Sport
3. Jawa 50 Typ 555
4. Jawa 50 Typ 20

Jawa 350OHV, Jawa Jawetta Standard/Sport, Jawa 550/555/typ 20/Mustang, Jawa Robot, Jawa Perak, Jawa 175/356, Jawa 250/353/559/Super Sport, Jawa 257A, Jawa 350/354/360, Jawa 634/638,  Velorex 16,  2x Riga, ET-600, Moskvits 2140 '79 ...
Vasta
#5

Ise olen mõned aastad tagasi paitanud nii Kovali kui ka Reinupi mopeede, mis tõenäoliselt kah samat päritolu. Reinupi oma oli kindlalt Simson, Kovali oma kohta ei oska pead anda, kas oli Simson või Jawa.
Vasta
#6

monoamordiga MB-042 olemas! puudu aint kraan vändad ja plekid!!!
Vasta
#7

Vanaisa ostis poest uuena MV-044 (Slaavi tähed MB sõnast motovelosiped)Kui leiaks selle isendi jäljed veel kunagi, samas endal analoog ka tänaseks olemas, Eestis toodetud jalgratas Rudoni-D4 see robustselt valatud sidurikaanega ja alttoite karburaatoriga raamivahel.mingi 60-nendate(vist)Husqvarna mopi raam ja rattad, mootor peaks seal vist sachs vahel käima, mootorit pole ja neli Rigat meenub mulle veel mis mul olemas, kaks Gaujat ja kaks veidi uuemat.
Vasta
#8

Honda Monkey veel nimistust puudu. Olen sellise omanik ning sattus see masin siia Soomest.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne