04-03-2008, 02:32 AM
õhtust,
hakkasin pead murdma, miks muutus esisillavedu enamlevinud lahenduseks sõiduautodel 20.sajandi kahel viimasel kümnendil: et miks üldse ning miks just siis?
pärides asja Wikipedialt sain "miks-just-siis"-küsimuse osas vastuse, mida eeldasin: ökonoomsus-vajadus (eelkõige kütusekokkuhoid) tekkis sel ajal - ning ka väikeste mootorite võimsuse kasv langes samasse ajajärku (et harju keskmise mootori gabariidid vähenesid, võimaldades teda paigutada esiveole sobivalt).
Wikipedia artikkel, mis räägib esisillaveost ja mis tundub päris ammendav (+vähemalt mulle ka hariv):
http://en.wikipedia.org/wiki/Front-wheel_drive
soovitan uurida. Mainib muuhulgas kultuslikke väikeautosid (2CV, Mini), põhjendab Audi kummalist mootoripaigutust ning räägib ka rekordilisest Cadillac Eldoradost: 8,2l töömahtu vedamas esisilda
"miks üldse esisillavedu"-küsimusele vastab sealne esisilla eeliste loetelu (loodan, et andestate puise tõlke):
* võit interjööri ruumikuses
* kulu: vähem komponente tootmisel
* kaal: vähem komponente tähendab väiksemat kaalu
* väiksem kütusekulu väiksema kaalu tõttu
* väiksem kütusekulu veermikukulude vähenemise tõttu (vedav sild mootorile lähemal)
* koostamisefektiivsus: tihti saab ülekande koostada ühtsena, mis on hea kooste-efektiivsusele
* massi koondamine roolitava silla peale parandab pidavust ja suuna-stabiilsust (...) kehva pidamisega tingimustes
* aimatav roolitunnetus: esisillale koondunud massiga autod kalduvad alajuhitavusele ning vähendavad reflekside ja ülejuhitavuse koostööl tekkida võivat "360"-i. Ka puudub tagaveolistel esinev oht kehva pidavuse korral gaasi andes taguots esimesest ettepoole saada
* võimaldab juhil säilitada juhitavus roolimise, gaasi andmise ning käsipiduri kasutamisega. Siinkohal mainitakse käsipiduri-erandina vaid varajasi Saabe (lisaks tean, et vähemasti mõningatel Alfa Romea Sprintidel - minu mällu süübinud esiveolise kahekarburaatorilise boksermotoga - oli kah käsipidur esiratastel)
* Lotus Elani müügivoldiku teatel olid Lotuse inseneride tähelepanekute järgi teatud rehvisuuruse-kaalu-ja-blah-blah-blahiga esiveolised masinad teatud rajalõikudel tagaveolistest kiiremad. Noh - misiganes
* on kergem parandada "trailing-throttle or trailing-brake oversteer"i (ehk sõiduhuvilised kaasvõitlejad aitavad siin tõlkega?)
* teljevahet on võimalik pikendada, suurendamata kardaani pikkust (mida tuleb teha tagaveo puhul)
kommentaarimine-täiendamine esiveo leviku põhjuste osas on teretulnud!
terv,
Teet
hakkasin pead murdma, miks muutus esisillavedu enamlevinud lahenduseks sõiduautodel 20.sajandi kahel viimasel kümnendil: et miks üldse ning miks just siis?
pärides asja Wikipedialt sain "miks-just-siis"-küsimuse osas vastuse, mida eeldasin: ökonoomsus-vajadus (eelkõige kütusekokkuhoid) tekkis sel ajal - ning ka väikeste mootorite võimsuse kasv langes samasse ajajärku (et harju keskmise mootori gabariidid vähenesid, võimaldades teda paigutada esiveole sobivalt).
Wikipedia artikkel, mis räägib esisillaveost ja mis tundub päris ammendav (+vähemalt mulle ka hariv):
http://en.wikipedia.org/wiki/Front-wheel_drive
soovitan uurida. Mainib muuhulgas kultuslikke väikeautosid (2CV, Mini), põhjendab Audi kummalist mootoripaigutust ning räägib ka rekordilisest Cadillac Eldoradost: 8,2l töömahtu vedamas esisilda
"miks üldse esisillavedu"-küsimusele vastab sealne esisilla eeliste loetelu (loodan, et andestate puise tõlke):
* võit interjööri ruumikuses
* kulu: vähem komponente tootmisel
* kaal: vähem komponente tähendab väiksemat kaalu
* väiksem kütusekulu väiksema kaalu tõttu
* väiksem kütusekulu veermikukulude vähenemise tõttu (vedav sild mootorile lähemal)
* koostamisefektiivsus: tihti saab ülekande koostada ühtsena, mis on hea kooste-efektiivsusele
* massi koondamine roolitava silla peale parandab pidavust ja suuna-stabiilsust (...) kehva pidamisega tingimustes
* aimatav roolitunnetus: esisillale koondunud massiga autod kalduvad alajuhitavusele ning vähendavad reflekside ja ülejuhitavuse koostööl tekkida võivat "360"-i. Ka puudub tagaveolistel esinev oht kehva pidavuse korral gaasi andes taguots esimesest ettepoole saada
* võimaldab juhil säilitada juhitavus roolimise, gaasi andmise ning käsipiduri kasutamisega. Siinkohal mainitakse käsipiduri-erandina vaid varajasi Saabe (lisaks tean, et vähemasti mõningatel Alfa Romea Sprintidel - minu mällu süübinud esiveolise kahekarburaatorilise boksermotoga - oli kah käsipidur esiratastel)
* Lotus Elani müügivoldiku teatel olid Lotuse inseneride tähelepanekute järgi teatud rehvisuuruse-kaalu-ja-blah-blah-blahiga esiveolised masinad teatud rajalõikudel tagaveolistest kiiremad. Noh - misiganes
* on kergem parandada "trailing-throttle or trailing-brake oversteer"i (ehk sõiduhuvilised kaasvõitlejad aitavad siin tõlkega?)
* teljevahet on võimalik pikendada, suurendamata kardaani pikkust (mida tuleb teha tagaveo puhul)
kommentaarimine-täiendamine esiveo leviku põhjuste osas on teretulnud!
terv,
Teet
Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"