Meenutusi Pärnu ühistranspordist
#1

Kuna olen ise põline pärnakas ja siin leidub just sobiv koht bussindusest rääkimiseks, siis otsustasin paar sõna Pärnu kandi ühistranspordi (lähi)ajaloost kirja panna.

Oma suhteliselt hilise sünniaasta tõttu (1988) ei saa ma mäletada nõukogude perioodil toimunut. Mälestused algavad uue vabariigi algusaegadest. Enne kooli (1988-1995) elasin Aruvälja külas, mis asub Pärnust umbes 21 km. kaugusel. Endisel "Kalevipoja" kolhoosil oli kaks pikemat aega säilinud bussi: üks traditsiooniline punavalge turisti - Ikarus 255, vist esindussõitude tarbeks, ning teine tõeline "kolhoosibuss" Kavz 3270 valge-beezi värvikombinsatsiooniga. Viimast kasutati ka matusebussina: kirst mahtus lahedasti tagauksest salongi. Sõitnud mõlemaga, eriti jäänud meelde Pärnu-külastus aastast 1992, mil noor riik vaevles energiakriisis ja ATP ise peaaegu sõitjaid ei teenindanudki - igatahes oli Pärnu bussijaam laustühi. Tänaseks on need kaks bussi juba kõige kaduva teed läinud.Sad

Muide, Aruvälja töökoja hoovil vedeles veel 90ndate keskpaigas kollase linnaliinide Ikaruse 260 kere. Lapsena meeldis seal väga mängida. Töökoja taga paiknes põnev vanarauaaed, kus vedeles muu huvitava kolu hulgas vanatüübline kumera taguotsaga Laz.

Pärnust. 90ndate algul kurseerisid Pärnu-Virtsu ja Pärnu-Lõpe-Lihula liinidel punased Ikarused 256-ed. Vahepeal pidas Virtsuga ühendust ka üks Laz, vist 695. See tundus juba tollal võrdlemisi arhailine ja rahval oli kirumist palju, kuna ikkagi küllaltki väikene buss ei suutnud kõiki sõitjaid ealeski ära mahutada. Pidev püstiseismine oli garanteeritud. Ka Pärnu-Koonga marsuudil sõitsid mõned Laz-id, mis kippusid juba läbitrööbatuse tõttu pidevalt bensiinivingu levitama. Siiani meeles, et ühel Laz-il töötas millegipärast palaval suvepäeval küte.Rolleyes

1995. aasta kevadel sai ema (töötas koolis õpetajana) klassiga käidud Tori-Selja ekskursioonil. Bussiks oli linnaliiini Ikarus, mis pidi mahutama tublisti üle 40 inimese. Toungue Toole toodi veel kooli sööklastki juurde. Aga kõik sõitsid ja keegi ei virisenud. Tulevased lapsed seda küll uskuda ei suudaks.

Pärnu linnaliine sõitsid esimeste humanitaarabi Scaniade kõrval peamiselt Ikarus 260-d ja 280-d. Olid mis nad olid, aga sellest peale said nad minu lemmikuteks ja on seda vaimselt siiani. Mäletan hästi, et vähemalt ühel bussil paistis põrandapragude vahelt tükike asfaldit, mida sõidu ajal oli tore jälgida. Pärnu linn likvideeris eesrindliku linnana juba 1998. aasta suvel käigust viimasedki Ikarused.

Nii, selline jutt siis. Kui keegi soovib Pärnu-mälestuste teemal kaasa rääkida, siis on alati huvitav neid jutte lugeda.
Vasta
#2

Minu esimene kooliaasta möödus ka kollaste Ikarustega. Mind need eriti ei köitnud. Pigem tahtsin ikka teiste bussidega sõita, sest ikarused haisesid ja nood lõõtsuksed käisid nii kõva häälega ,et kartsin vahele jääda.
Minule meeldivad ika enim need lõõtsaga Volvod, millel ees 4 ümarat tuld ning ANY numbritähed kõigil, üks sõidab ainult siiani.
Vasta
#3

Mina oma hilise sünni tõttu mäletan vaid kollaseid ikaruse linnaliini busse. Väiksena meeldis mulle nendega jubedalt sõita. Imelikke hääli nad vahest tegid küll aga sellest polnud midagi.
Vasta
#4

Eriti huvitavad olid need esimesed humanitaarlõõtsad. Lisaks Pärnu enda Ajokki 8000d.
Vasta
#5

Endale jäänud peamiselt meelde Pärnu ATP pikamaabussid 90ndate esimesest poolest. Nähtud sai neid peamiselt Viljandis või Rakveres. Aga igasuguseid imelikke tanke liikus küll. Siiamaani ei oska enamikku neist liigitada. Vanus oli neil juba tol ajal üle 20a.
Vasta
#6

Njh, viimased Ikarused kadusid Pärnu linnapildist 1998. aastal. Kas keegi teab, mis nendest edasi sai: kas läksid kõik vanarauaks või müüdi mõni ka ära (näiteks Venemaale)? Üks 260ne mudel seisis pikka aega veel bussipargi väravas, kas see nüüdseks jäädavalt kadunud?

Eriti ruttu kadusid käibelt kõik pikamaa-Ikarused, 250-d ja 256-d. Nende likvideerimine läks meil kohe eriti märkamatult. Minu viimane sõit Pärnu-Ikarusega (ning kaugliini Ikarusega üldse) jääb vist aastasse 1996.Sad Oli teine ilusat sini-valget karva ja sõitis Lihula poole.
Vasta
#7

Viljandis oli kuskil 90-ndate keskel või lõpus, ANTTILA kirjadesse värvitud Ikarus buss. Vot see oli alles tase Smile

Päästegalerii

ytra.eu - Ühistranspordiportaal
Vasta
#8

Värviti neid Ikarusi Pärnuski: üks oli lumvalge ja kandis mingisuguse reklaamibüroo kirju, teine oli üleni tumesinine ja kandis ka miskit reklaami, mis meelest juba läinud...

Tollal kasutati ka hoopis lihtsamat reklaamiviisi: bussi küljele kinnitati vastav poster, plakat. Näiteks üks Ikarus vedas küljel krõpsureklaami, vist Lays.Toungue
Vasta
#9

Mis firmad Pärnus Turist-Ikarustega 90-tel aastatel opereerisid?

Vahetan käiku enne mootori piiraja sekkumist...
Vasta
#10

Mis firma muu, kui meie kohalik Pärnu ATP - tänaseks juba pooleldi GoBus. Näinud ühte Ikarus 250-e vrakki transpordiettevõtte Marsuut Pärnus asuva filiaali territooriumil, mitte kunagi aga liikuvana. Too vrakk kandis veel "Mootori" kirju.
Vasta
#11

Mister X Kirjutas:Mis firma muu, kui meie kohalik Pärnu ATP - tänaseks juba pooleldi GoBus. Näinud ühte Ikarus 250-e vrakki transpordiettevõtte Marsuut Pärnus asuva filiaali territooriumil, mitte kunagi aga liikuvana. Too vrakk kandis veel "Mootori" kirju.

Neid "Mootori" Ikaruse on aegade jooksul vist üle Eesti laiali loobitud. Näiteks Lehtsel üks vrakk vedelemas,nr 3619 (Ikarus 255) mis väidetavalt liikus viimati aastal 1990....

Kas too vrakk seal Marsruudi territooriumil veel alles on?

Vahetan käiku enne mootori piiraja sekkumist...
Vasta
#12

Enam vist mitte, peaks mõnel päeval lähemalt vaatama minema. Aga arvestades seda, et mälestus tollest vrakist pärineb aastast 1998, on säilmise tõenäosus nullilähedane. Sad

EdR, see Pärnu MEKi 255 mida Sa isegi kaemas käisid on nüüd vist juba loojakarjas? Meenus, et seda Ikarust nägin kunagi ammu Aruvälja töökoja hoovis (käis vist seal remondis) ja see liikus veel eelmise sajandi lõpul paar korda linna vahel. Oli tollalgi suhteliselt väsinud moega.

Kahju, Eestis on aktiivne Ikaruste ajastu jäädavalt minevikuks saanud.
Vasta
#13

Pärnu bussidest meenuvad kõigepealt IKARUS 620.Wabandust lapsepõlwe mälestuste eest aga need rohelised ja punased bussid silme ees tänaseni.Aasta võis olla 67 ,Pärnusse sai tollasest Kingiseppast Pärnu lennatud AN-2ga.Ja lennujaamas oli roheline 620 vastas.Ja Tallinna rongi(siis weel kitsarööpalise ) peale viis sinine buss,millel juhikabiini ja salongi aken oli lahti.Siis tuli Pärnus käikudega suur vahe.Pikemalt sai viibitud seal 87 aastal siis sõisid paljudel liinidel 280 .Ja praeguse wabariigi alguspäevilt meeles ,et Pärnu vist üks esimesi linnu kus võeti kasutusele nn Lääne bussid.Need lõõtsad tänu oma kitasaks minevatele tagaotstele meenutasid mulle alati GOTHA tramme.
Vasta
#14

Pärnu MEKi Ikarus liikus mingitel andmetel viimati 2003aastal. Eelmise aasta lõpus läks vanarauaks...

Vahetan käiku enne mootori piiraja sekkumist...
Vasta
#15

Mister X Kirjutas:Mis firma muu, kui meie kohalik Pärnu ATP - tänaseks juba pooleldi GoBus. Näinud ühte Ikarus 250-e vrakki transpordiettevõtte Marsuut Pärnus asuva filiaali territooriumil, mitte kunagi aga liikuvana. Too vrakk kandis veel "Mootori" kirju.

Ühe Marsruudi rohe-valge Ikarusega sai kunagi Viljandist Tartusse sõidetud. Too oli veel see vanem, pikkade küljeakendega versioon.
Vasta
#16

PETSS Kirjutas:Need lõõtsad tänu oma kitasaks minevatele tagaotstele meenutasid mulle alati GOTHA tramme.
Esimesed kaks lõõtsa olid sellised (küll mingit sinihalli karva):


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   
Vasta
#17

Mister X Kirjutas:Värviti neid Ikarusi Pärnuski: üks oli lumvalge ja kandis mingisuguse reklaamibüroo kirju, teine oli üleni tumesinine ja kandis ka miskit reklaami, mis meelest juba läinud...

[Pilt: 44757839.jpg]
Vasta
#18

Tere!
Sorisin natuke siin foorumis ringi, leidsin selle teema ning mõtlesin, et postitan siia oma küsimuse.

Kas kellelgi on midagi põnevat rääkida või pilte näidata kunagi Pärnus linnaliine sõitnud Scania Vanhool lõõtsbussidest, neist sinistest valgete triibuga? Oli neid busse 7 tükki? Mis aastatel nad liine teenindasid ja mis on neist üleüldse saanud? Samuti huvitavad mind ka Pärnus liikunud Scania Ajokki lõõtsad. Paar tükki olid vist 1-1-1 uksesüsteemiga ja ülejäänud 1-2-1 ustega?

Tänan

Aga mul on jumala p****i!
Vasta
#19

Balti kilu Kirjutas:Tere!
Sorisin natuke siin foorumis ringi, leidsin selle teema ning mõtlesin, et postitan siia oma küsimuse.

Kas kellelgi on midagi põnevat rääkida või pilte näidata kunagi Pärnus linnaliine sõitnud Scania Vanhool lõõtsbussidest, neist sinistest valgete triibuga? Oli neid busse 7 tükki? Mis aastatel nad liine teenindasid ja mis on neist üleüldse saanud? Samuti huvitavad mind ka Pärnus liikunud Scania Ajokki lõõtsad. Paar tükki olid vist 1-1-1 uksesüsteemiga ja ülejäänud 1-2-1 ustega?

Tänan
VanHoolid olid ainulaadsed Eestis, nimelt tagamootoriga ja Scaniad. Ajokkitest sinised lõõtsad olid Pärnu enda muretsetud, valge-sinised tulid aga MRP-lt üle. Mis neist ikka sai, realiseeriti metalli kokkuostus ja ikka rohkem, kui viis aastat tagasi juba...
Vasta
#20

Esimesed Volvo lõõtsad jõudsid Pärnu ATP käsutusse 1996. aasta hakul, olles üldse esimesed läänemaise päritoluga lõõtsbussid Pärnu linnas - kollased Ikarused tegid viimased sõidud 1998. aasta kevadel. VanHoolide kohta peab tõdema, et Ikaruste kõrval pakkusid nad oluliselt kõrgemat mugavusastet: bussidel oli vaikne käik, lõõtsad olid salongist varjestatud kardinaga jpm. Viimane VanHool sõitis Pärnus vist veel 2005. aasta lõpul. Kandilisemad Ajokkid eksisteerisid paralleelselt VanHoolidega.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 3 külali(st)ne