Meenutusi Pärnu ühistranspordist
#21

Mister X Kirjutas:Viimane VanHool sõitis Pärnus vist veel 2005. aasta lõpul. Kandilisemad Ajokkid eksisteerisid paralleelselt VanHoolidega.
Kas see mitte ei võinud olla Volvo Vanhool? Suht hiljutisest ajast mäletan üht, mis kandis Decora reklaami, kuid Scania VanHoolid kadusid minu teada ikka ammu varem kui 2005. Aga see Decora reklaamiga Volvo Vanhool oli üsna mugav, seljatoed olid head kõrged, kuid suisel ajal häiris see, et kõige tagumine luuk ei käinudki lahti, seal oli lihtsalt mingi plekilatakas ees salongist vaadates. Lisaks meenub veel üks samasugune Volvo VanHool helelilla tooniga, milles istmed olid tavalisele linnabussile omased.

Aga mul on jumala p****i!
Vasta
#22

Minu apsakas jah. Vabandan. Tegemist oli ikkagi Volvo VanHooliga, ilmselt seda masinat mõtlesidki. Niisiis liikus see veel isegi 2006. aastal. Arvestades seda, et buss ehitiati juba 1982 ja tõeonäoliselt lähetati konkreetne isend siia 1996. aasta paiku, püsis see tõesti märkimisväärselt heas korras.

http://photofile.ru/users/parnubussipark...nImageLink
Vasta
#23

Samuti on mulle meelde jäänud ka vähemalt üks(?) lühike kandilise kerega Scania Ajokkki Pärnu linnaliinidelt. Oli mingi kollase-punase kirju. Ja veel mäletan natuke ümarama kujuga Scania Ajokkisid, mis olid sini-valged, numbritabloo ei asunud mitte eraldi, vaid tuuleklaasi taga. Hiljem olen näinud neid maakonnaliinidel sõitmas. Minu arust ühed soliidseimad bussid Scania VanHooli lõõtsade kõrval.

Aga mul on jumala p****i!
Vasta
#24

Balti kilu Kirjutas:Samuti on mulle meelde jäänud ka vähemalt üks(?) lühike kandilise kerega Scania Ajokkki Pärnu linnaliinidelt. Oli mingi kollase-punase kirju. Ja veel mäletan natuke ümarama kujuga Scania Ajokkisid, mis olid sini-valged, numbritabloo ei asunud mitte eraldi, vaid tuuleklaasi taga. Hiljem olen näinud neid maakonnaliinidel sõitmas. Minu arust ühed soliidseimad bussid Scania VanHooli lõõtsade kõrval.
Oli üks ja ainus, sellise kerega ainueksemplar. Volvo kerega VanHool oli tõesti veel 2006. alul elus - enne seda oli siiski näinud nii pikemaid kui ka lühemaid seismisi.
Vasta
#25

Selle Volvo VanHooli üks ilmselt lühem seismine oli kindlasti põhjustatud ühest väikesest avariist, nimelt kunagi Sindis Tammeoja lõpp-peatuses unustas bussijuht käsipiduri peale panna ning buss vajus ninapidi kraavi. Tollal oli buss veel oranþi-punase värviga valge triibuga keskel.

Aga mul on jumala p****i!
Vasta
#26

Muljetaks veel veidi Pärnu bussipargi mineviku teemal. Ehk pakun kellegile äratundmisrõõmu.

Ikaruste ülemvõim linnaliinidel kestis kuni 90ndate keskpaigani. Kuigi enamus neist olid valdavalt kollased või oranzikamat tooni, jäädvustus nii mõnigi Ikarus oma eripärade tõttu minu kui algklassilapse mällu. Peab mainima, et eriti huvitava tooni said kaks 260et, millest reklaamibüroo kirjades valge isend on talletatud ka pildile:

http://photofile.ru/users/parnubussipark...nImageLink

Lõõts-Ikarused kippusid teenistusperioodi lõpuks suurem koormuse tõttu "ära vajuma" - paljude busside keskosa vajus maale ohtlikult lähedale. Seepärast asendati 280tel vanu lõõtsu uute lõõtsadega, mis olid aga sinised. Tekkisid sini-mustad hübriidid.

Esimene läänemaine linnabuss saabus Pärnu kanti 1993. aastal.

http://photofile.ru/users/parnubussipark...7/#breadcr

Tegemist oli Scania CR111 seeria bussidega, mis kujutasid endast legendaarse CR112 eelkäijat. Peale punase isendi oli Pärnu ATPl ka vähemalt üks samasugune, ent roheline aparaat. Kirjut masinaparki täiendasid veel kaks Volvo BR10 VanHooli. Need paistsid sel ajal silma võrdlemisi mugava salongi ning müratu sõidu poolest. Pildil kujutatud Vanhoolil oli valge kaheukseline paariline.

http://photofile.ru/users/parnubussipark...3/#breadcr

Eraldi etapi Pärnu linna ühistranspordi arengus moodustavad mitmesugused Volvo B10Med ja lõõtsaga Säffled. Originaalis olid nad reeglina punased. Umbes 1997. aastal Pärnusse saabunud kolmeukselised B10med kadusid üsna ruttu, ent lõõts-Säffled liikusid veel lähiminevikuski. Seda tüüpi lõõtsversioone iseloomustab kitsenev tagaosa nagu vanadel Gohtha trammidel, samas tuleb miinusena märkida üsna suurt mootorimüra.

Isiklikult pean parimateks bussideks Scania 112eid, mille järglased teenindavad Pärnu linnaliine tänaseni. Varajased 112ed olid voldikustega nagu Ikarusedki ja sinist värvi. Leidus ka kaheukselisi busse.
Vasta
#27

Pärnuga meenub ikka ja alati Säffle "ürgaegse" mudeli isendite rohkus, toona siis jah punasena - ninal valatud SL Bussi logo. Lühikesed sellest seeriast kadusid tõesti ruttu ja Ida-Virumaale! Üks oli lausa suvepealinna buss veel, käis Tallinnas miskil promoüritusel.

Ikaruste lõppu mäletan 1998. aastal hästi. Sel suvel oli Pärnu rannas miski tasuline üritus ja mereni viiv plaatidest tee oli nii lõõtsaga kui ka lõõtsata isendeid täis aetud. Kasutati neid siis "aiana", bussiotsad olid täitsa kokku aetud.

Eriti meeldivad oleksid pildid Pärnust 1992-2004, sellel ajastul on liikunud Pärnu Bussipargi all ikka igasugu imevigureid (ehk mõni lehetoimetus aitab, bussihuvilistel kahjuks rohkemat poleSad)... Hetkega meenub mitte eriline maakonna Ajokki Vatlamäe liinilt, kus juhi taga aknal oli veel Barracuda poster Smile. Sellega sai ikka igal suvel sõidetud, muul liinil teda väga ei näinudki - oli ju Tõstamaa brigaadi bussiks.
Vasta
#28

Neid Scania CR111-sid oli Pärnus vist veelgi. Vähemalt kaks neist olid rohelised, paar tükki ka sini-valged ning üks ka sini-valge punase triibuga.
Kas need voldikustega CR112-ed koristati liinidelt liigse ohtlikkuse tõttu? Neid uksi andis ilma suurema vaevata seest lahti lükata ning oma silmaga olen näinud, kuidas Aia tänavalt Pikale tänavale keerates oleks üks inimene äärepealt sellest uksest niimoodi läbi vajunud.
Mäletan, et mingi aeg äkitselt värvitigi mitmed Ikarus 260-ned ja 280-ned oranþideks. Siinkohal küsiks, kas Pärnu ATP-l oli ka mõni kaheukseline 260?
Edit: mis puudutab neid CR111-sid, siis punane oli ainus, millel oli selline esiuks nagu tal oli. Ülejäänutel oli see laiem, samasugune, nagu keskmine ukski, ainult et sissepoole avanev. Ja üks Scania CR112 oli ka tumepunast värvi.

Aga mul on jumala p****i!
Vasta
#29

Muidugi oli Pärnus ka Ikarus 260 linnalähi variante. Ei usu, et akordionustega CR112d seetõttu liikvelt korjati... Tallinnas sõitsid ju samasugused kuni eelmise aastani. Aga kadusid küll kuidagi ruttu, mõni oli neist üsna korralik.

Bussipargi maakonna "ufo"bussidest meenub veel Katrineholmi tehase erikerega Scania (reg. nr. 209FAO), millel oli tuledepaneel CR112 oma, kuid kere kõrge. Lõpp oli sel kurb, lõpetas kraavis külili töötavaga mootoriga - mootor jooksis kokku.
Vasta
#30

Näitan siis mõne pildi ka, autoriks tubli Eesti esimeste lääne busside huviline ksf. PX03-68.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
               
Vasta
#31

2004. aastal sai ise Pärnus käidud ja nähtud neid mõningaid ammugi mitte enam sõitvaid busse, nagu sinine Scania lõõts-VanHool, Volvo lõõts-VanHool (veel orig värvis), MRPst saadud Scania Ajokki, vanemad Säffled... Aga pilti toona tegin vaid üksikutestSad
See postitus on vist teada, aga mainin sellise nimekirja olemasolu siinkohal igaks juhuks ära:
http://forum.automoto.ee/showthread.php?...#pid152968
Vasta
#32

Äärmiselt nostalgiahõngulised pildid. Au kasutajale PX03-68.

Pärnu ATP kaheukselistest 260test ei tea ma midagi. Võimalik, et neid oli, aga sõitmas pole ma selliseid kunagi näinud. Aeg-ajalt suunati bussipuudusel küll linnaliinibusse maaliinidele, näiteks 1996. aasta 31. detsembril suundus sinine reklaamkirjades Ikarus 260 Lihulast Pärnusse. Mõnikord sõitsid maaliine ka kahe uksega Scania CR112ed ja lühikese kerega Säffled.

Viimane ATP maaliini Ikarus liikus Pärnumaa teedel sügisel 1995, mudeliks oli tumesinine-valge 256. Seda sellisel ekspressliinil nagu Pärnu-Virtsu (kunagi oli niisugune!), kus nõudepeatusi sai tellida pea kõigi postide juures. Nüüd tagantjärgi meenutades hakkab huvitama mõte: kas Pärnu bussipargil endal oligi üldse pikki Ikarus 250 turistikaid või olid kõik lühemad 255ed ja 256ed?
Vasta
#33

Mister X Kirjutas:... kas Pärnu bussipargil endal oligi üldse pikki Ikarus 250 turistikaid ...
Ei.
Vasta
#34

Omaette mäletamist vääriksid kõik need lääne päritolu vanad bussid, mida Pärnu ATP kasutas maaliinide teenindamiseks 90ndate aastate vältel. Tollane park oli ikka üsna kirju ja seal leidus igasuguseid elukaid. Näiteks sõitis Pärnu-Lõpe-Lihula liini üks salongis paikneva mootoriga Volvo, mis pärines tõenäoliselt 70ndatest. Ka Paadremaa ja Virtsu vahet sõitsid mingid vanakooli Scaniad - iga isend eelmisest huvitavam. Kahjuks puudus tollal võimalus ja mõte neid tuleviku tarbeks jäädvustada. Nüüd meenutaks küll.
Vasta
#35

Mister X Kirjutas:Omaette mäletamist vääriksid kõik need lääne päritolu vanad bussid, mida Pärnu ATP kasutas maaliinide teenindamiseks 90ndate aastate vältel. Tollane park oli ikka üsna kirju ja seal leidus igasuguseid elukaid. Näiteks sõitis Pärnu-Lõpe-Lihula liini üks salongis paikneva mootoriga Volvo, mis pärines tõenäoliselt 70ndatest. Ka Paadremaa ja Virtsu vahet sõitsid mingid vanakooli Scaniad - iga isend eelmisest huvitavam. Kahjuks puudus tollal võimalus ja mõte neid tuleviku tarbeks jäädvustada. Nüüd meenutaks küll.
Meenub üks Volvo VBK kerega buss, millele LAZi nina oli ette aretatud. Pilt ka olemas.
Vasta
#36

Regardman Kirjutas:Bussipargi maakonna "ufo"bussidest meenub veel Katrineholmi tehase erikerega Scania (reg. nr. 209FAO), millel oli tuledepaneel CR112 oma, kuid kere kõrge. Lõpp oli sel kurb, lõpetas kraavis külili töötavaga mootoriga - mootor jooksis kokku.
See 209FAO peaks olema Scania CR145. Üks samasugune CR145, 603ALP, sõitis veel mõned aastad tagasi...
Vasta
#37

Balti kilu Kirjutas:Kas kellelgi on midagi põnevat rääkida või pilte näidata kunagi Pärnus linnaliine sõitnud Scania Vanhool lõõtsbussidest, neist sinistest valgete triibuga? Oli neid busse 7 tükki? Mis aastatel nad liine teenindasid ja mis on neist üleüldse saanud? Samuti huvitavad mind ka Pärnus liikunud Scania Ajokki lõõtsad. Paar tükki olid vist 1-1-1 uksesüsteemiga ja ülejäänud 1-2-1 ustega?
Scania VanHool lõõtsi oli 5 tk. Osteti Rootsist veebruaris 97. Kolm neist müüdi aprillis 2001 tagasi Rootsi. Kaks sõitsid Pärnus aprillini 2003 kuni Emexisse viidi.
Volvo VanHool lõõtsi oli tegelikult 2. Tulid korraga aprillis 2001. Üks oli orig oranþ ja teine lilla. Oranþist sai mõne aja pärast Decora reklaambuss. Mahakandmine oli lillal nov 2004 ja Decoral juuli 2006.
Ajokki 8000 lõõtsi oli kokku 5. 3 osteti MRPst ja 2 Rootsist. Rootsist tulnud bussid olid originaalis sinised, MRP omad olid end Linköpingi bussid, seega oranþid. MRPs olid need küll uue värvkatte saanud. Pärnus värviti neist 2 tk siniseks (nagu Rootsi bussid), üks jäi MRP halli-sini-rohelisse tooni. Viimane neist värviti lõpuks ka sini-valgeks, nagu ülejäänud Pärnu ATP lõõtsad tol ajal olid.
Kuupäevadest. MRPst osteti 3 lõõtsa augustis 97. Kaks neist müüdi apr 2001 Rootsi. Üks sõitis kuni nov 2003. Rootsist tulid Ajokki 8000 lõõtsad koos Scania VanHoolidega veebruaris 97. Üks müüdi apr 2001 Rootsi tagasi, teine läks vanarauaks jaanuaris 2002.
Ukseskeemidest niipalju, et 1-2-1 olid MRP Ajokkid, Rootsi bussid olid 1-1-1 skeemiga.
Pärnu Bussipargis oli ka kaks lühikest Ajokki 8000 bussi. Osteti Rootsist aug 98 ja maha kanti jaanuaris ja detsembris 2002.
Vasta
#38

Mister X Kirjutas:Pärnu ATP kaheukselistest 260test ei tea ma midagi. Võimalik, et neid oli, aga sõitmas pole ma selliseid kunagi näinud.

Varasema kohta ei tea, aga 90ndatel oli neid 2 tk. Üks müüdi Venesse ja teine lõpetas Tapa Bussi käes (hilisem Lehtse Buss).
Vasta
#39

Balti kilu Kirjutas:Neid Scania CR111-sid oli Pärnus vist veelgi. Vähemalt kaks neist olid rohelised, paar tükki ka sini-valged ning üks ka sini-valge punase triibuga.
Edit: mis puudutab neid CR111-sid, siis punane oli ainus, millel oli selline esiuks nagu tal oli. Ülejäänutel oli see laiem, samasugune, nagu keskmine ukski, ainult et sissepoole avanev.
Scania CR111 linnabusse oli Pärnus 7.
2 endised GDG punased. Need olid kitsa esiuksega.
3 bussi oli Uppsalast e siis rohelised.
2 bussi Karlskronast e sinised.
Need olid originaalvärvid. Seda ma ei oska öelda, palju neid Pärnus üle värviti.
Vasta
#40

Huvitav et VanHoolid ja Ajokki 8000-d läksid Rootsi "kolmandale ringile" = sõitsid Rootsis- sõitsid Pärnus- tagasi Rootsi.
Mis neist sai seal, kas lasti uuesti liinile või mis põhjus oli tagasi ostmisel?
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 3 külali(st)ne