JA VEEL SELLINE LUGU AUTOLEHEST:
Unistuste auto Tähe tänavalt.
Mullu ilmavalgust näinud Tartu sportauto Estfieldi prototüübile on tänaseks Valter Teppani ettevõttes Race Tech sündinud järglasi ning firma peab laienemisplaane. Tähe tänava töökojast on juba mitu perekonda uue neljarattalise liikme saanud.
Estfieldi märki kandvate sõidukid on omaniku nägu. Teppan ja tema firma spetsialistid aitavad auto tulevase omaniku unistuse ellu viia. Estfield on palju rohkem kui tavaline auto tavalisele inimesele - see on kordumatu teos, mis suudab pakkuda ainulaadset elamust; see on kui elustiil ja olemise viis.
\"Proovisõitudelt tehtud fotosid on mõnus vaadata, kõigil näod rõõmsad ja silmad säramas,\" räägib Teppan fotopakki lapates. \"Kallite autode müügisalongis vaevalt et niisugust pilti näeks.\"
Teppan lisab, et Estfieldi üks missioon on sõiduoskuse ja laiemalt võttes kogu liikluskultuuri tõstmine. \"Tartus Raadi lennuväljal või ükskõik millisel muul liikluseks suletud ja ohutul alal võimed proovile pannud, saab iga juht teada oma oskuste lae. Estfield annab võimaluse ringrajal kihutades end välja elada, õppida nii autot tundma kui ka sõidukit ja ennast piirolukorras valitsema.\"
Samas vastab Estfield kõigile tänavasõiduautodele esitatavatele nõuetele ja on igapäevaselt liikluses kasutatav. Estfieldi ühtset hinda ei saa välja tuua, see sõltub paljudest muutujatest (doonorauto hind, sealt saadavate varuosade seisukord, omaniku ja Race Techi tehtavate tööde vahekord jne). Näiteks käesolevas lehenumbris tutvustatav BMW-l baseeruv Estfield maksis ligikaudu 85 000 krooni.
Töökoda vajab laiendamist
Pärast esimese auto valmimist ja selle õnnestunud katsetusi langetas Teppan otsuse investeerida tootmisvahenditesse ja viia sellega Estfieldi ehitamine täiesti uuele tasemele - lähemale seeriatootmisele. \"Otsustasime säästud investeerida keevitusrakistesse, vormidesse, erinevatesse seadmetesse. Põlve otsas nokitsemine oleks auto arengut hakanud pärssima,\" meenutab ta.
Estfield sünnib koostöös kliendiga, ehk tegemist on siiski iseehitatud autoga ja seeriatootmisest selle tavapärases mõistes rääkida ei saa. \"Raami ja veermiku ehk rolling chassis\'e teeme meie valmis, sest selles osas ei ole väiksemadki apsud, mida iseehitajal ikka võib ette tulla, lubatud. Kvaliteedist ja lahendustest sõltuvad nii ohutus kui ka sõiduomadused. Kõik ülejäänu võib auto tellija kas täiesti ise või meiega koos teha.\"
Ühe raami tegemiseks kulub Race Techis poolteist tööpäeva, lisaks viimistluse ja värvimise aeg. \"Nädalas kahe kuni kolme raami valmistamine on meile täiesti jõukohane. Kui auto tellijal on erisoove, kulub muidugi aega rohkem.\"
Augusti kolmandal nädalal oli Race Techi töökojas Tartus koostamisel kuus autot. Rootsist on Teppanilt kokku tellinud 26 sõidukit, neist kuue valmistamiseks on juba lepingud sõlmitud. \"Järjekord ei luba meil enne uut aastat ühtegi tervikliku auto koostamise tellimust sisse võtta, raame ja nn rolling chassis\'eid jõuame aga teha küll.\"
Tootmise laiendamine viib Teppani ettevõtte Raadi lennuvälja praegu kasutult seisvasse endise N. Liidu armee töökotta. \"Saame seal paarituhande ruutmeetri suuruse tootmispinna. Tühjalt seisnud hoone on üsna armetus korras ja kommunikatsioonideta, enne kolimist tuleb seal kõvasti tööd teha. Töökoja asukoht Raadil muudab lihtsamaks autode testimise ja rentimise, samuti sõidukoolituse andmise.\"
Teppan ei planeeri käeoleva aasta lõpuks Estfieldi valmistamisega kasumisse jõudmist. \"Investeeringud on olnud suured, samuti kaasnevad kulud kolimise ja uue töökoja sisseseadmisega. Kindlasti ei tähenda aga laiendamine kliendile hinnatõusu, vastupidi saame muuta tootmise efektiivsemaks ja pikemas perspektiivis kulud vähenevad. Estfield peaks suutma tulevikus katta temale tehtud kulutused ja väikest kasumit teenida. Seni katame Estfieldi arendamiseks tehtavad väljaminekud kardidetailide tootmisega Rootsi ja Inglismaa turule.\"
Valmis on viis autot
Hetkel on valminud viis Estfieldi. Esimene oli varustatud Audi 80 1,8 mootoriga (vt Autoleht nr 16(34) 24.08.2000. test nr 4), järgmisele paigaldati BMW 3. seeria 1,8-liitrine mootor (vt test nr 26 lk...). \"Alates sellest mudelist kasutame tagavedrustuse komponentidena Peugeot 306 ja 405 tagumisi amortisaatoreid. Muide, vedrudeks sobivad hästi traktori T40 esisilla keerdvedrud,\" lisab Teppan.
Kolmas Estfield baseerus 1986. aasta tagaveolise Toyota Corolla agregaatidel. \"Selle auto eripäraks on piiratud libisemisega diferentsiaal,\" sõnab Teppan.
Neljanda doonorautoks oli kaheliitrise mootoriga Alfa Romeo 90. \"See peaks olema senivalminud autodest parima kiirendusvõimega. Kui kõik teised on varustatud 13-tolliste rehvidega, siis sel on 15-tollised, samuti on kliirens umbes 5 cm võrra suurem. Eripäraks on tagasilla diferentsiaaliga kokkuehitatud käigukast ja sidur.\" Viienda auto näol on tegemist rohkem võidusõidu- kui tavaautoga. Forsseeritud Lada mootoriga Estfieldiga osalevad Valter ja tema vormelisõitjast poeg Indrek Teppan eeloleval nädalavahetusel Rootsis Mantorpi ringrajal toimuval sportautode kokkutulekul. Autot võib näha sõitmas 1. ja 2. septembril Tallinnas Linnaringi võistlusel.
Ehitamisel on kaks BMW mootoritega Estfieldi: kuuesilindriline kaheliitrine ja neljasilindriline 1,8-liitrine. Viimane on eelpoolkirjeldatud BMW-le baseeruva auto kaksik, kuid teine uudne. \"Käigukast, sidur ja diferentsiaal on samuti BMW-lt, kuid poolteljed paneme kohandatud Volvo 340 omad,\" lisab Teppan. Järgmisel aastal valmib 1,3-liitrise töömahuga VW Golfi mootoriga varustatud, kuid muus osas Lada agregaatidel põhinev pehme katusega Estfield. Kõigi seniste Estfieldide esitelje detailid pärinevad suures osas Ladalt.
\"Tulevikus peaks olema kaks või kolm n-ö tüüpautot, üks näiteks BMW 3. seeria agregaatidel, teine Lada omadel. Ülejäänud oleksid erimudelid,\" räägib Teppan. \"Lada mootoriga autode jaoks plaanime käivitada võistlussarja. Autod oleksid kõigil võrdsed, loeks sõiduoskus.\" Esimesed stardid võivad saada antud juba järgmisel aastal.
:bounce :bounce :bounce
Lihtsalt üks miljonist arvamusest