Gaz 51 (93) tagatuled???
#1

Mure on mul GAZ 93 (aastast 1972.)tagatuledega. Tahan autoga ülevaatusele minna, kuid tagatuledega jään nõutuks. Autol olid GAZ 53 tagatuled (need on pisut katki), kuid soovin need asendada selliste orginaalilähedasematega (ümmarguste tuledega). Olemas on need ümmargused tuled, plastmasskorpusega, Orginaalis olid neis ümatates tules nii gabariit, suunatuli, kui ka pidurituli. Kas praegu lubatakse neid tulesid sama moodi panna, või peab olema eraldi oranz tuli suunatulena välja toodud? Samas, kas auto taga peab ikka olema lisaks põrkeraud?
Vasta
#2

Minu teada peab nii vana auto vastama valmistajatehase selle aasta nöuetele(1972 siis) ja pole vaja mingeid lisakollaseid vedada. Muidugi, ma ei tea kas 51 pandi üldse tehase poolt kollaseid suundi kunagi, eks Valdo vöi keegi teine asjatundja aitab.
Pörkeraua kohta ei oska kosta, kuid kaldun arvama et sama teema- originaali pole vaja rikkuda. Samas vöib see muidugi veokatel kuidagi erineda, kuigi mu Jeepil (kah veokas passis) polnud kellelgi kobisemist ja väljulatuv pörkeraud puudub.

Karateturbo-kolm purki ja tiguWink
Vasta
#3

Huvitav, kuidas orginaalis need tuled töötama peaksid? Kas gabariit ja pidur on alumises pesas (pidurdades läheb ka numbrituli heledamaks?) ja suunatuli ülemises pesas? Ise olen saanud sellise topsiku, kus mõlema pesa jaoks on ainult üks kontakt, ilmselt suunatuli on eraldi mõeldud.
Vasta
#4

Minu arust oli GAZ-51 tagatuled algul plekist korpusega.Hiljem hakati tegema neid plastist,sest samasugused tuled olid ka GAZ-52.Vasakpoolsel tulel on all klaas numbri valgustuseks.Kas mitte ei olnud suunatuli eraldi raami küljes plekk korpusega ja punase klaasiga.Mul vedeleb üks GAZ-51 raam,sama mille kabiin läheb vanarauaks,ja sellel on raami küljes suunatuled.Võin ka eksida.
Vasta
#5

Minu meelest on need kronsteinid raami külge needitud.Kui väga vaja siis heal juhul saad need vidinad minu käest võib-olla koos tuledega,kui hästi otsida.Aga ütle ette sest maal käin ma nädalavahetustel.
Vasta
#6

Kihutaja Kirjutas:Minu arust oli GAZ-51 tagatuled algul plekist korpusega.Hiljem hakati tegema neid plastist,sest samasugused tuled olid ka GAZ-52.Vasakpoolsel tulel on all klaas numbri valgustuseks.Kas mitte ei olnud suunatuli eraldi raami küljes plekk korpusega ja punase klaasiga.Mul vedeleb üks GAZ-51 raam,sama mille kabiin läheb vanarauaks,ja sellel on raami küljes suunatuled.Võin ka eksida.

Plastist korpusega tagastuli on VÄGA uus nähtus. Tulekorpus oli ikka plekist ning ca 1960ndate teise pooleni oli ka klaas klaasist ja metallist võruga. Alles 1960ndate teisel poolel hakkasid levima plastklaasid, mis sobisid vana korpuse peale.

Parempoolne "suur" tagatuli polnud ka algne, see ilmus 51le millalgi 1950ndate lõpul ja/või 1960ndate algul, varem seda polnud.

Suunatuled (kui nad 1956-58 paiku ilmusid), tulid eraldi punaklaasiliste tuledena kastinurkadesse ja ei olnud ühitatud "suure" ("suurte") tagatuledega. Miski 1960ndate lõpuni või 1970ndate alguseni olid tagumised suunatuled punaklaasilised, siis ilmusid sama kujuga oranþid klaasid. Millalgi olümpia ajal (1980) hakkasid muutuma nad kohustuslikeks, st ülevaatuselt ei saanud punaklaasiliste tagasuunatuledega enam läbi.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#7

Gaz 93 olid originaalis taga eraldi punased suunatuled (kui mälu ei peta oli margiks vist UP-5), kinnitatuna raami otsa teine teisele poole kronsteinide abil, eraldi oli üks(!) piduri- gabariidilatern numbrivalgustiga, see ikka üldlevinud plekkorpuse ja plastklaasiga, sama mis GAZ-52. Latern oli kinnitatud raami otsas olevale viimasele vahetalale vasemale poole enamalt nii, et numbrivalgusti klaasist paistis valgus sellest paremale jäävale numbrimärgile ehk nii paigaldatuna tule vasem osa näitas pidurituld ja parem osa gabariidivalgust ja valgust numbrile. Oli ka " otse" paigaldatuid, mille numbrivalgus oli suunatud alla.

Samad suunatulede paigalduskohad olid ka Gaz-51 puhul, kuid see üksik piduri gabariidtuli koos numbriga oli toodud taha vasakule kasti serva alla. Suuremalt osalt olid meistrimehed toonud ka suunatuled kasti serva alla ja tihti lisatud gabariidi-pidurituli ka paremale poole.

Gaz 52 ja varajastel uaz, zil,maz, Gaz-53, millel taga kaks punast laternat, piduri ja gabariidiga, kasutati piduritule ja suunanäitamisel nn. ameerikasüsteemi. El. süsteemid ehitatud nii et koos suunanäitamisega pidurdamisel näitas pidurituld vaba laterna pidurituli, teises larernas plinkis sama piduritule pirn suunda näidata.Sama süsteemi omab ka Gaz 52 kallur ehk GAZ 52-02 mille mõlemad tuled olid kinnitatud raani ristitalale taha, nagu Gaz 93-l. Kallurite puhul oli see ka kõige ohutum koht purunemise eest.

Plastkorpusega samu tulesid tehti 80-ndatel, tänapäeva mõistes B- varuosana kusagil nn. kolhooside abitootmises, ka meil Pärnu autobaasis oli neid kastitäite viisi.
Vasta
#8

valdo Kirjutas:Suunatuled (kui nad 1956-58 paiku ilmusid), tulid eraldi punaklaasiliste tuledena kastinurkadesse ja ei olnud ühitatud "suure" ("suurte") tagatuledega. Miski 1960ndate lõpuni või 1970ndate alguseni olid tagumised suunatuled punaklaasilised, siis ilmusid sama kujuga oranþid klaasid. Millalgi olümpia ajal (1980) hakkasid muutuma nad kohustuslikeks, st ülevaatuselt ei saanud punaklaasiliste tagasuunatuledega enam läbi.
Päris klaasist ehk pruuni värviga õllepudeli klaasist valmistatud oranþid suunatuled hakkasid levima alles pärast seda, kui Tartu autotehas hakkas oma toodangule neid külge panema, seda millalgi seitsmekümnendatel ja täiesti võimalik, et kasutas neid esimesena NSVL-s (valatud pruunidel klaasidel ei ole kirjet Sdelano v SSSR, nagu samadel valgetel ja punastel). Siis oli juba võimalik neid pruunikaid klaase varastada ja paigaldada ka 51-le. Kaheksakümnendatel meie Pärnu autobaasi veel mõnede alles jäänud "vanade surmade" Gaz 51 ülevaatustel küll ei nõutud punaste klaaside väljavahetamist. Muidugi ülevaatused vormistati ka rohkem paberil...
Vasta
#9

taruvaras Kirjutas:Kaheksakümnendatel meie Pärnu autobaasi veel mõnede alles jäänud "vanade surmade" Gaz 51 ülevaatustel küll ei nõutud punaste klaaside väljavahetamist. Muidugi ülevaatused vormistati ka rohkem paberil...

Ju olenes kohast ja inimesest. Olen Tallinnas ja Harjumaal mitmest kohast kuulnud, et Olümpia kandis oli tagumiste punatuledega jokk. Et ülevaatusel öeldi otse - las varustaja hangib kollased klaasid, neid on nüüd saada, ilma nendeta me seda autot läbi ei lase.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#10

taruvaras Kirjutas:Gaz 52 ja varajastel uaz, zil,maz, Gaz-53, millel taga kaks punast laternat, piduri ja gabariidiga, kasutati piduritule ja suunanäitamisel nn. ameerikasüsteemi. El. süsteemid ehitatud nii et koos suunanäitamisega pidurdamisel näitas pidurituld vaba laterna pidurituli, teises larernas plinkis sama piduritule pirn suunda näidata.Sama süsteemi omab ka Gaz 52 kallur ehk GAZ 52-02 mille mõlemad tuled olid kinnitatud raani ristitalale taha, nagu Gaz 93-l. Kallurite puhul oli see ka kõige ohutum koht purunemise eest.

Piduritulede juhe läheb suuna lülitisse ja seal juba vastavalt suuna sisse lülitamisega lükatakse pidur välja. Sai just ühel Gaz-21 see lüliti lahti võetud kuna ei lülitanud pidurituld sisse - klemm põlenud.
Vasta
#11

valdo Kirjutas:Miski 1960ndate lõpuni või 1970ndate alguseni olid tagumised suunatuled punaklaasilised, siis ilmusid sama kujuga oranþid klaasid.

On nendest klaasidest pilte võimalik teha, ei mäleta, et oleksin oranþe klaase kohanud. sooviksin pilte ka auto tagatulede paigutuse kohta, kui kellegil midagi olemas on.
Vasta
#12

MANKS Kirjutas:
valdo Kirjutas:Miski 1960ndate lõpuni või 1970ndate alguseni olid tagumised suunatuled punaklaasilised, siis ilmusid sama kujuga oranþid klaasid.

On nendest klaasidest pilte võimalik teha, ei mäleta, et oleksin oranþe klaase kohanud. sooviksin pilte ka auto tagatulede paigutuse kohta, kui kellegil midagi olemas on.

Klaasidest saab pilte niipea, kui ma jälle oma GAZi (Pobi, 51 jne) osade laoruumi juurde jõuan.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#13

taruvaras Kirjutas:...

Samad suunatulede paigalduskohad (raami otsas) olid ka Gaz-51 puhul, kuid see üksik piduri gabariidtuli koos numbriga oli toodud taha vasakule kasti serva alla. Suuremalt osalt olid meistrimehed toonud ka suunatuled kasti serva alla ja tihti lisatud gabariidi-pidurituli ka paremale poole.

...

Vahest tuleb ennastki tsiteerida Toungue

Väga vähe on auto taguotsadest võetud pilte, kuid siiski-siiski üks orginaalilähedane on siin http://nagi.ee/photos/XTA2103/3208257/in-set/57421/
Vasta
#14

MANKS Kirjutas:
valdo Kirjutas:Miski 1960ndate lõpuni või 1970ndate alguseni olid tagumised suunatuled punaklaasilised, siis ilmusid sama kujuga oranþid klaasid.

On nendest klaasidest pilte võimalik teha, ei mäleta, et oleksin oranþe klaase kohanud. sooviksin pilte ka auto tagatulede paigutuse kohta, kui kellegil midagi olemas on.

Siin näitena üks TA eksemplar kollaste "õllepudeliklaasist" suundadega
http://www.kodu.pri.ee/ta/index.php?cat=...aas&ID=584
Vasta
#15

Aga kas eksisteerib uuemast ajast sellist asja, nagu E märgistusega tagatuleklaas, gaz 51 klaasi mõõdus? Ehk et kas mõni samasuguste tuledega uuema aja masin oli ka juba E-märkidega tuledega?
Vasta
#16

Ei jõudnud teemat hetkel lõpuni läbi töötada, kuid selle aja veokatel (Zis 151, Zis 150, Gaz 51 jt.) oli taga vaid üks, numbritule avaga punane gabariit- ja pidurdustuli ning kaks punast suunatuld. Ehk siis kokku 3 tuld. Mingit "Ehhee"-märgistust polnud sel ajal veel väljagi mõeldud.
Vasta
#17

Käsin eelmine aasta enda Gaz51ga ülevaatusel ja tagumist põrkerauda nõutakse küll ja see peab olema ka kindlate mõõtudega, mille leiad kuskilt ark lehelt veaauto tehnonõuete alt. Samuti ei meeldinud ülevaatusel et suunatuled raami otstes, sest number kipub seda varjama.

Lisasin ka pildi kuidas minu autol tuled. Põrkeraud kahjuks valede mõõtudega.
Vasta
#18

(11-08-2008, 12:57 PM)MANKS Kirjutas:  Orginaalis olid neis ümatates tules nii gabariit, suunatuli, kui ka pidurituli. Kas praegu lubatakse neid tulesid sama moodi panna, või peab olema eraldi oranz tuli suunatulena välja toodud?

Kuidas ja kus ja millised antud autol originaalis tuled olid, las seda räägivad teadjamad mehed (neid siin foorumis küll), üks on kindel - nii nagu auto tehasest ükskõik millisel ürgsel aal välja veeres, täpselt sama konfiguratsiooniga saab ta ka praegusel ajal ülevaatuselt läbi. Kui ülevaatuse-jorsid ajavad mingit vastupidist jura, siis see kajastab nende ebapädevust ning sel juhul pöördu kõrgemate instantside poole. Sellest teemast on kümnete lehekülgede kaupa jahutud nii 4x4 foorumis (näiteks LandRover Defenderi külgsuunaliste tagaistmetega seoses) ning ka siinsamas foorumis. Küsi kasutaja PlyVal'i käest, kui mind ei usu Wink

(Ise olen oma Gaz69-ga viimased 6-7 aastat eri kohtades ülevaatusel käinud, ning mitte kordagi pole mitte keegi selles osas isegi suud paotanud. Ainuke küsimus vist eelmisel Valga ARK'is ülevaataja poolt oli, et: "Kas sellel juhipoolset tahavaate-peeglit ei peaks olema?", mille peale mina ütlesin, et minu teada Gaz69-tel originaalis neid polnud, ning asi oligi lahendatud.)



Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne