Kellel milline vanajalgratas?

OLEN KADE!
Kui kellelgi foorumlastest on juhuslikult vedelemas sellise viimasel pildil oleva lastejalgratta "Tula " tagasilda, siis oleksin selle detaili omandmisest väga huvitatud - jalgratas mul olemas aga kahjuks juba kaherattaliseks konverditud versioonis ja hing ei ole rahul kuna algselt komplekti kuulunud tagasild puudu.
Lisaks esitaks ka küsimuse, et kas siin veel mõni hull peale minu, kes enamus leitud vanu kahe- ja eriti kolmerattalisi laste jalgrattaid ja tõukerattaid koju tassib?
Vasta

http://www.osta.ee/index.php?fuseaction=...id=1027009 äkki kellelgi siit vaja sellist asja (pole minu oma ja leidsin juhuslikult osta.ee´st)
Vasta

Tere.
Sai täna ühe kokkukukkunud aidas saksa sõdurikapi päästeoperatsiooni sooritatud. Pehme mäda puu vahel, jalge all, tundus ka midagi kõvemat olema. Sai siis üks jalgratas välja sikutatud. Hirmsalt roostes ja vigane, aga... Sadul oli olemas, esituli terve kumera (mustrita) klaasiga, Hermes ketikaitse ja "ILMARINE Eesti mudel" esimene silt.
Äkki kamraad Valdo oskab selle jalgratta kohta midagi tarka öelda.
Lugupidamisega.
Toomas.
Vasta

Kuna Eesti jalgrataste firmamärkide teemas tekkis pärast Husqvarna märgi pildi ülespanekut teatud huvi, siis panen siia pildi ka minu omanduses olevast jalgrattast.     Vabandan pildi kehva kompositsiooni ja valgusolude pärast- ei viitsinud seda rattaraami pildistamissessiooniks õue vedada.
Vasta

Üks pilt veel märgist    
Vasta

vant Kirjutas:... Husqvarna ... panen siia pildi ka minu omanduses olevast jalgrattast.

Äkki vaatad sadula alt raaminurga küljest raami numbri. Siis saame rääkida aastaarvust (mul on koopiad Rootsi vanatehnikaklubide valduses olevatest vastavatest tabelitest).

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta

valdo Kirjutas:
vant Kirjutas:... Husqvarna ... panen siia pildi ka minu omanduses olevast jalgrattast.

Äkki vaatad sadula alt raaminurga küljest raami numbri. Siis saame rääkida aastaarvust (mul on koopiad Rootsi vanatehnikaklubide valduses olevatest vastavatest tabelitest).

568924 on see number.
Vasta

vant Kirjutas:
valdo Kirjutas:
vant Kirjutas:... Husqvarna ... panen siia pildi ka minu omanduses olevast jalgrattast.

Äkki vaatad sadula alt raaminurga küljest raami numbri. Siis saame rääkida aastaarvust (mul on koopiad Rootsi vanatehnikaklubide valduses olevatest vastavatest tabelitest).

568924 on see number.

1938.a. lõpp või 1939.a. algus. Nagu ülivaldav enamik siin säilinud Husqvarnadest.

Rootslastel kahjuks täpset andmebaasi pole, mistõttu saab umbes nii aasta täpsusega hinnata. On olemas teave tehase toodangumahtude kohta aastate lõikes ja üksikute rataste korral nii raaminumbrid kui ka tootmisaastad. See võimaldab raaminumbrite skaala ligilähedaselt aastate skaalaga kokku viia Smile

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta

No igal juhul tänud, Valdo. Ma poleks teda osanud ei aasta ega ka kolme aasta täpsusega ise kuidagi dateerida. 30-ndatest vist ka sellepärast enamalt jaolt rattaid pärineb, et rahvas tol ajal juba jõukam oli ja loomulikult ka ajahammas on vanemaid rattaid kauem närida saanud.
Vasta

vant Kirjutas:No igal juhul tänud, Valdo. Ma poleks teda osanud ei aasta ega ka kolme aasta täpsusega ise kuidagi dateerida. 30-ndatest vist ka sellepärast enamalt jaolt rattaid pärineb, et rahvas tol ajal juba jõukam oli ja loomulikult ka ajahammas on vanemaid rattaid kauem närida saanud.

Eestisse tulnud Husqvarnad pärinevad minu tähelepanekute kohaselt peamiselt neljast perioodist:

a) 1929-30 - sisse tuli väike partii naisterattaid. Iseloomulik erisus - kalliograafilise kirjaga kiri "Husqvarna" ketikaitsel. Raaminumber 33XXXX kuni 37XXXX. Minu erakogus üks peaaegu komplektne naisteratas ja kahe rapped (rapped üli-ülinigelas seisus).

b) 1933-36 - tuli sisse väga üksikuid peamiselt meesterattaid. Kohatud raaminumbrid - 41XXXX kuni 47XXXX. Minu erakogus kaks raami, kaugel komplektsusest.

c) 1937-39 - tuli sisse VÄGA PALJU nii meeste- kui ka naisterattaid, näib, et tervete partiidena. Julgen väita, et 95% Eestis vanast ajast säilinud Husqvarnasid on sellest ajast. Olen kohanud raaminumbreid 53XXXX kuni 59XXXX. Minu erakogus vähemalt kümne ratta raamid.

d) 1940-44 - olen näinud VÄGA ükskuid rattaid raaminumbritega 61XXXX kui 72XXXX. Massilist importi enam juba vast 1940 ei toimunud. 1944.a. ratas võis siia sattuda sõja ajal. Minu erakogus kahe ratta jäänused.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta

Lisaks paar pilti ka omale soetatud kolast, milles osa võiks ehk tulevikus paikneda kas või selle sama Husqvarna küljes. Vaatasin, et eksponeeriti siin ka Johannes Freybachi logoga kella, avastasin, et mulgi ühe sellise kella kate. Asjatundjatelt ootaks kommentaare eelkõige selle laterna kohta- nimelt on tal sees 2 pirnipesa ja ka lüliti võimaldab ümberlülitusi ühelt teisele. Kas tegemist siis omamoodi täis- ja pooltulega?


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
                   
Vasta

Minu ratta puhul tegemist siis pigem uuema klassikuga . Mõned aastad tagasi , kui äi pani oma maja saarel müüki ja soetas uue eluaseme mandril , jäi tal üle üks "Turist" tüüpi kaherattaline. Tegemist väga heas originaalkonditsioonis oleva eksemplariga kuid enamuse ajast seisab kuuri all . Suviti saab vähemalt korra rehvid täis pumbatud , väiksed õlitamised ja siis paar tiiru ...
Vasta

vant Kirjutas:Lisaks paar pilti ka omale soetatud kolast, milles osa võiks ehk tulevikus paikneda kas või selle sama Husqvarna küljes. Vaatasin, et eksponeeriti siin ka Johannes Freybachi logoga kella, avastasin, et mulgi ühe sellise kella kate. Asjatundjatelt ootaks kommentaare eelkõige selle laterna kohta- nimelt on tal sees 2 pirnipesa ja ka lüliti võimaldab ümberlülitusi ühelt teisele. Kas tegemist siis omamoodi täis- ja pooltulega?

1. Vaödavatel enamikel 1930ndate teise poole ratta-elektrilampidel oli nn "kaks tuld", täis- ja pooltuli. Mõnel üksikul ei olnud.

2. Ühelegi Husqvarnale tehases ega ka poes Freybachi kella peale ei pandud. Tõenäoliselt oli see Freybachi poes müüdav lisavarustus.

3. Arvatavasti on Sinu kätte sattunud osa Freybachi poe kolast, mis natsionaliseerimise eest päästetud. Mul on endal samasugune generaator/lamp (ka Freybachi poest kõrvalepandud) ja ka üks selline kell. Ka 1940. aasta Torpedo-vabajooks (vt aastaarvu vabajooksul) viitab sellele, et see on nn ird-varuosa 1940. aastast.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta

kass Kirjutas:Küsimus Valdole: mida räägivad Sinu tähelepanekud ja salajased empiirilised tabelid selle oletatavasti Husqvarna kohta ?

http://i34.tinypic.com/n4fns0.jpg
http://i38.tinypic.com/dz81ty.jpg

205705 - ülitõenäoliselt 1923.a. esimene pool. Üliväike tõenäosus, et 1922.a. lõpp.

Raam on identne või peaaegu identne minu 1930.a. naisterattaga (viimane identifitseeritud Torpedo jooksul oleva aasraarvu järgi); ketiratas ja ketikaitse mitte. Iseloomulikuks jooneks kahe kõvertoru vahelisete ühendustorukeste vertikaalsus.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta

valdo Kirjutas:Arvatavasti on Sinu kätte sattunud osa Freybachi poe kolast, mis natsionaliseerimise eest päästetud. Mul on endal samasugune generaator/lamp (ka Freybachi poest kõrvalepandud) ja ka üks selline kell. Ka 1940. aasta Torpedo-vabajooks (vt aastaarvu vabajooksul) viitab sellele, et see on nn ird-varuosa 1940. aastast.
Tegelikult ma nonde asjade päritolu mõistagi ei tea, sest see kroomitud ameeriklaste dünamo sai ostetud ühest kohast ja nimetet lamp teisest...
Kell on saadud hoopis kolmandast kohast.
Vasta

xander4 Kirjutas:Minu ratta puhul tegemist siis pigem uuema klassikuga . Mõned aastad tagasi , kui äi pani oma maja saarel müüki ja soetas uue eluaseme mandril , jäi tal üle üks "Turist" tüüpi kaherattaline. Tegemist väga heas originaalkonditsioonis oleva eksemplariga kuid enamuse ajast seisab kuuri all . Suviti saab vähemalt korra rehvid täis pumbatud , väiksed õlitamised ja siis paar tiiru ...

Kolme käiguga? St tagarattal kolm eri suurusega hammasratast? Veljed veel terasest ja nõguses V-profiilis, kuid "turrilikult kitsad". Ketiratas "viisnurk-lilleke"?

Kui jah, siis võib olla tegu 1950ndate lõpu ja/või 1960ndate alguspoole isendiga.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta

kass Kirjutas:Küsimus Valdole: mida räägivad Sinu tähelepanekud ja salajased empiirilised tabelid selle oletatavasti Husqvarna kohta ?

http://i34.tinypic.com/n4fns0.jpg
http://i38.tinypic.com/dz81ty.jpg

Xander4 - Harkovi Turistidel peaks aastanumber olema raaminumbri seas, kaks viimast nr ilmselt. Mida vanem, seda uhkemSmile


paistab jah sedamoodi olevat ... kaks esimest numbrit ning seejärel kirillitsas täht "g" ning ülejäänud number ... aasta seega `88 ehk päris poisike veel ... Smile
Vasta

Nii, lisan siia teemase ja ühistranspordi-vanajalgrattafoorumisseToungue veel ühe postituse, kes tahab, see vaatab ja kes ei taha, see ei vaata!
Läti LIVA jalgratas
tsaari-aegne, Valdo pakkus vist kunagi 1915? Oli meil ka kevadel näitusekesel üleval, rippus seina peal ilma ratasteta, seepärast ei jäänud eriti ka pildi peale, seepärast riputan siia mõned pildid, ootan ka mõnda kommentaari asja kohta. Puudu ikka rattad, sadul ja vb pedaalid ja tulehoidja (S-tähekujulise avavusega) valed. Janis Sereginsi sõnul oli LIWA enne suurt oktoobrit kõva tootja, seepärast üole tegu eriti haruldase asjaga Eestimaal. Janis ratast näinud pole minu teadaWink.
Rattal tundub olema tehase värvkate, oliiviroheline heleroheliste triipudega ja hõbedaste ornamentidega , mis paraku pole terviklikult säilinud.
Iseseisva Läti tingimustes LIva tehas enam sellist hoogu sisse ei saanud kui varemalt aga tegutses kuni 1940-nda aastani, loodi vendade Antoniðkite? poolt 1899 Liepajas. Eestis esindas 20-ndatel Livat ja Latvellot Rudolf Niibo.

http://i35.tinypic.com/2dioayc.jpg
http://i33.tinypic.com/xaw2kx.jpg
http://i37.tinypic.com/28lz9sy.jpg
http://i36.tinypic.com/jb7dw7.jpg
http://i33.tinypic.com/fz10sx.jpg
http://i36.tinypic.com/axfrwj.jpg
http://i33.tinypic.com/a9n7ys.jpg
http://i38.tinypic.com/fao7i8.jpg
http://i33.tinypic.com/mi31wi.jpg
http://i36.tinypic.com/2zf29l4.jpg
Vasta

Minul oleks jällegi üks võhiklikust huvist ajendatud küsimus- kas jalgrataste seisuharke toodeti samuti peamiselt lisavarustusena, nagu näiteks lambikomplekte, või olid nad valdavalt juba tehasest küljes?    
Vasta

vant Kirjutas:Minul oleks jällegi üks võhiklikust huvist ajendatud küsimus- kas jalgrataste seisuharke toodeti samuti peamiselt lisavarustusena, nagu näiteks lambikomplekte, või olid nad valdavalt juba tehasest küljes?


Nii standard- kui ka lisavarustusena, aga nad olid ülivähe levinud, julgen öelda, et mitte üle 0,5% ratastest. Peamiselt tean kahte tüüpi seisujalgu (harke ei saa nende kõikide kohta öelda):

A. 1910-20ndatel ja 1930ndate alguspoolel levinud tugiraam, mis oli ühes tühis pakiraamiga ja oli nn pealtpoolt, pakiraami püstpostide juurest ratta alla keeratav. Valdav enamik tagapakiraame olid siiski ilma sellise tugijalata, samas võis tugijalaga pakiraam olla nii standard- kui ka lisavarustuses.

B. 1930ndate lõpu ja 40ndate alguse nn "traditsiooniline" tugihark mõnedel üksikutel Rootsi päritolu ratastel (olen näinud kahel rattal, mis on sõja eel Eestisse toodud, ei enamal). Rootsis läks selloine hark moodi üldiselt alates 1940ndate lõpupoolest.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne