Bussid LAZ-695N 574AJU&580AJU
#1

Olles viimastel aastatel mõelnud, et tahaks omapoolse panusena Eestis sõitnud vanadest bussidest midagi säilitada, sai möödunud kuu aja jooksul see mõte teostatud. Kuna mulle on alati nõukogude ja 1990ndate aja vene päritolu bussidest enim sümpatiseerinud LAZ-bussid, sai otsustatud, et sooviks omandada just LAZ-695N tüüpi bussi. Läbirääkimisi sai alustatud Antslas asuvate endise Viljandi ATP>Suure-Jaani Buss ASi 574AJU (vla 1991) ja 580AJU (vla 1990) soetamiseks. Neid sai oktoobris 2006 niisama vaatamas käidud, nüüd, septembris 2008 sai juba tõsise tagamõttega taas Antslasse mindud ja neid üle vaadatud. Kahjuks oli möödunud suvel keegi jõudnud juba 574 juhi-esiklaasi puruks peksta. See võttis tal vist vähem kui minuti, sai oma lõhkumisrahulduse kätte ja lahkus. Tahaks seda inimest näha. Minul võttis suurema osa klaasitükikeste kokkukorjamine 3 tundi, neid ma korjan sealt kuskilt vahest veel ka aasta pärast. Pärast seda käiku oli selge, et kui tahta omale neid LAZ-busse saada, siis nüüd ja kohe, varsti võib olla liiga hilja.
Nädalate möödudes sai alustatud suhtlemist busside omandamiseks. Suhtlemine busside praeguse omaniku Taisto ASi juhatajaga kulgesid väga positiivselt, alates 21.10.08 on antud bussid minu nimel. Tore oli kuulda, et varem busside vastu huvi tundnud metallimeestele ei olnud busse antud, vaid oodatud huvilist, kes nendega midagi kavatseb ette võtta. Vaadates busse seal vanas seismiskohas rohu sees, võis arvata, et need on ideaalses korras, pisut kohendamist, mootor käivitub ja sõitu! Kuid see pilt oli petlik, neid välja tõmmates ja lähemalt vaatama hakates selgus, et esiteks on rehvid omadega läbi, eriti esimesed. Tehniliselt on pea kõik küljes olemas, kuid pärast kaheksa-aastast seismist on teinud aeg ja ilm oma töö ning palju detaile on kahjustada saanud. Optimistlikult sai siis plaanitud siiski mootor käima saada. Nädalate möödudes oli selge, et nii lihtne see tehnokorrastus ei ole ning selliste jahedate-niiskete ilmadega võib seda jäädagi tegema. Sai otsustatud, et peale osalist hooldust 574ga hetkel rohkem korrastama ei hakka, arvestades ka seda, et niikuinii enne täiskorrastust, mil saada korda tehnoasjad, salong ja panna uus värvkate, seisavad bussid veel mõni aeg. Saagu korda siis, kui ka juba sõitu lähevad.
Täna oli päev, mil sai bussid Antslast Tartusse ära toodud ja sellega lõppes LAZide omandamise periood. Seega on täna ka päev, mil võib sellest avalikult kaasbussi- ja vanatehnikahuvilistele teada anda. Tartusse toomine toimus kahe puksiiriga, enne sõitu sai vangerdatud tagarehvidega, et need ikka teekonna vastu peaks. Teekond sai läbitud sujuvalt, kolme peatusega, millest küll üks oli põhjustatud 580e vastu trumlit käivatest piduritest, millest kärsahaisu ja tossu tekkis. Pidurid pikast seismisest peale jäänud… Sõidu ajal oli huvitav see, et lällari kaudu võttis meiega sidet kolme mööduva veoki juhid, kes kõik küsisid: "kas viite need EMEXisse?" Me vastasime: "ei, Tartusse liini sõitma!" Nüüd on nende busside uus ajutine kodukoht Tartus. Võimalusel tahaks aasta, hiljemalt paari pärast saada garaaþi-angaari, kus need bussid korrastada. Nähes, kui kõrged on angaaride üürihinnad ja millised veel müügihinnad, hakkaks vast hoopis ise angaari ehitama. Vaatame.
Igal juhul Antslas seisnud LAZid on võimaliku edasise kurva saatuse eest päästetud ning kokkuvõtvalt, paljusid kindlasti huvitab, läks see maksma pisut üle 40 000 krooni. Väga rõõmustav oli näha niivõrd palju lahedaid abivalmis häid inimesi, kellega sai selle soetamise perioodil suheldud. Nüüd on see etapp läbi.
Tasapisi võib bussides teha lihtsamat korrastust-puhastust, mis võimalik, õigeks korrastamiseks läheb aasta-paari pärast, kui vastavad võimalused olemas. Hetkel oli põhimõtteks LAZid enda nimele ja oma silma alla saada. Tulevikuplaaniks ongi võimalusel mõlemad korrastada sõidukõlblikeks bussideks, millega teha soovijatele tellimus-nostalgiasõite. Võib korrastada vaid ühe, teine tagavaraks, kuid need mõlemad on võrdselt heas seisus ja tasuks korrastada mõlemad. Seega oleks tagavaraosadeks vaja kolmandat, sest ega LAZi juppe aastate pärast enam lihtsalt leia. Eks seda vaatab.
Värske (vana-)bussiomanikuna tean, mis tunne see on. Ühest küljest hea tunne omada väärtuslikku vana bussi ja olla kolleegiks teistele omasugustele, nagu meil siin foorumis Ikaruse, KAVZi, TA jt omanikud; samas on näha, palju aega, vaeva ja raha kulub selleks, et saada asi niikaugele, et kord sõite teha saaks. Aga see hea tunne ja tahe ületab selle mure, küll need LAZid kord taas mööda Eestimaad sõidavad!
Täna galeriis mõned pildid varasemast kahest käigust + äratoomisest paar pilti. Lootes, et kaasfoorumlastel asja vastu huvi, lisan edaspidi detailsemaid huvitavamaid pilte bussidest veel.
http://fotoalbum.ee/photos/Bussihuviline/sets/630899/
Vasta
#2

Sügavad austusavaldused!
Vasta
#3

Uhh. Sõnatuks võtab. See oli SUUR tegu, mitte ainult suure algustähega, vaid kõigi suurte tähtedega. Cool
Vasta
#4

Edu ja paksu rahakotti! Tahaks isegi kunagi sõita selleise bussiga. Wink

Rohkem kapotti all Big Grin
Vasta
#5

............... siiani ei saa sõna suust(, kui salakavalalt seda meie eest varjasid) Smile.
Vasta
#6

Palju edu! Hea ost igatahes!
Kui palju sa tead nende busside ajaloost? Kas Taisto meestel oli mingit infot selle koha pealt?
Mul on olemas vanemad andmed Viljandi ATP busside kohta, aga ma ei tea nende LAZide ðassiinumbreid, seega praegused teadmised ei ole 100% kindlad.
Vasta
#7

TEGIJA oled!Igatahes jõudu ja jaksu oma idee teostamisel.

Kell käib kõigile ja aeg teeb oma töö.
Vasta
#8

Väga hea projekt! Jõudu ja jaksu! Smile

Kujutan juba ette, kuidas mõne aasta pärast sõidab üks ilus LAZ reisijateks kamp huvilisi... Big Grin
Vasta
#9

Tänan positiivsete kommentaaride eest!
Kui on käsile võetud suur asi, mis ei ole 100% kindel, ei taha seda rõõmsalt välja hõisata, sest kui peaks midagi halvasti minema, on paha neid väljahõigatud plaane tagasi võtta. Seetõttu sai seda plaani tänaseni enda teada hoitud, kuigi oleks varem välja tahtnud öelda küll.
Ajaloost ei teadnud praegused mehed suurt midagi öelda, kuid see eest aitab ehk 580AJUs olnud bussijuhi logiraamatSmile Mis seal täpselt kirjas, vaatan hiljem. Täna võin oma nimega registreerimistunnistuselt huvilistele öelda oma busside VIN-koodid:
574AJU M156341, reg 17.12.1991
580AJU L144351, reg 06.04.1990
Mis bussis leidub, sest edaspidi.
Vasta
#10

Minu mõttes oli sinu käitumine selle operatsiooni juures, eriti selle saladuskatte all hoidmine, nagu õpikupeatükk. Ma olen kindel, et sul oleks olnud seda asja poole keerulisem ja närvesöövam ajada kui mingi seltskond oleks järjepidevalt küsimusi esitanud ja jumal teab mida veel teinud. Kui (rõhk) ma kunagi sinnamaale jõuan, et midagi sarnast tegema hakkan, siis talitan täpselt sammuti Smile
Vasta
#11

Super!
Nüüd huvilised poisid on Teil konkreetne objekt,mida korrastada,tehke graafik ja aidake Albul see idee ellu viia!
See ei olnud nali,varjupaigas teete "taastamise nalja",siin aga konkreetne projekt ja omanik!

Edu
Lugupidamisega

:I M Back
Vasta
#12

Tsiklimeister Kirjutas:Super!
Nüüd huvilised poisid on Teil konkreetne objekt,mida korrastada,tehke graafik ja aidake Albul see idee ellu viia!
See ei olnud nali,varjupaigas teete "taastamise nalja",siin aga konkreetne projekt ja omanik!

Edu
Lugupidamisega

HehSmile Kui abi vaja, eks ma abikäsi leian, aga hetkel veel mitte. Kui mul tõsiselt tegutsemiseks läheb, küll siis teatan, sinna läheb aega. Tegutsege ikka Järva-Jaanis, seal teha paljuWink
Vasta
#13

Respekt! Smile
Loomulikult jõudu ning jaksu edaspidiseks nende bussidega Wink
Vasta
#14

Lihtsalt vapustav!

Sõnu ei ole, respekt ja oled aktiivne ja tõsine bussihuviline!

Palju edu, siledat plekki ja mürisevaid mootoreid!

http://fotoalbum.ee/photos/TheoK/sets
--------------------------------------
Minu albumid
Vasta
#15

Suured õnnitlused! Ära Sa seda asja nüüd ainult pooleli jäta. Usun, et on paljusid, kes tahaksid sellist bussi kunagi teedel veeremas nähaSmile
Vasta
#16

Uurisin natuke kuupäevi ja vin-koode ning tegin ka vastavad parandused oma märkmetesse. Igatahes...
574AJU puhul on asi selge. Buss endine Viljandi ATP 650. Originaalis 5297EAC. Soetatud 91 lõpus (täpset kuupäeva varem ei teadnud). See on iseenesest huvitav, sest nüüd on teadaolevalt juba 2 bussi Viljandi bussipargis, mis tulid NL mingi x-aastaku raames juba peale EV iseseisvumist. Seejuures nr. 650 oli selgelt viimane buss enne 14 aasta pikkust vaheaega, mis võeti arvele uuena. Teine EV ajal tulnu oli PAZ 3205 nr. 581 (see õnnetu Pala Põhikooli buss), kuid see tuli varem, septembris 91.
580AJU ei ole ikka 100% kindel. Selleks peaks teadma ka ülejäänud kahe Taisto LAZi VIN koode, aga see on praeguseks hetkeks üsna keeruline. Taistol olid ka veel 575AJU ja 562AJU, mis ARKi registris on veel üleval, kuid reaalselt ei pruugi enam eksisteerida. Samas vaadates arvele võtmise kuupäevasid Viljandi bussipargis, on väga suure tõenäosusega 580AJU puhul tegemist endise nr. 652-ga, originaalmärgiga 7621EAC. Arvele võetud 21.04.90.
Mõlemad bussid läksid riikliku aktsiaseltsi Viljandi ATP Suure-Jaani kolonni eraldamise käigus 8.aprillil 1993 üle loodud Suure-Jaani valla munitsipaalettevõttele "Transport", mis peale erastamist aastal 98 hakkas kandma nime OÜ SJ Trans. Umbes sel ajal sai ka ettevõtte omanikuks AS Taisto ning aastal 2000 organiseeriti ettevõte ümber aktsiaseltsiks Suure-Jaani Buss, millest omakorda kasvas aja jooksul välja AS Taisto Bussid. Samal aastal võeti need LAZid liinilt.
Niipalju siis ajalugu.
Eks Albu oskab siia ka üht-teist lisada õige pea.
Vasta
#17

Kui need on Suure-Jaani bussid olen nendega väikse poisina väga palju sõitnud. Puhtalt nostaliga pärast loodan kunagi isegi väikese tiiru saada selles bussis.
Seega loodan, et projekt kulgeb edukalt ja soovin jõudu.
Vasta
#18

Tänan ajalooinfo eest, väga hea!
Tänase päeva lõpetuseks panen üles ka teel tehtud lühikese video. Küll helita aga kuna LAZi häält siin pole niikuinii, pole sest ehk hullu. Kui LAZ häält hakkab tegema, siis tuleb heliga videot teha.
http://toru.ee/videos/Bussihuviline
Vasta
#19

Ei noh... vägev värk! Õnnitlused minugi poolt. Ja ehk mõne aasta pärast teeme juba väikese ringreisigi...
Vasta
#20

Lihtsalt tervituseks http://www.daz.infodz.com.ua/

Kui kandvad konstruktsioonid väga läbi on, siis ehk on mõtekas uus kere tellida.
Mul tekkis ka paar nädalat tagasi idee auto24 kaudu LAZ Turist soetada, mille peale vanemad bussimehaanikud mulle kolmetunnise ilmahingetõmbeta loengu LAZ-ide kandekonstruktsioonidest pidasid. Peale seda loengut lubasin neile ruumist ja piinlikust olukorrast pääsemiseks, et mul ei teki kunagi huvi LAZ busside vastu ja ma ei võta LAZ bussi nime ka tavavestluses suhu.
Seega on tore, et keegi ikkagi hakkab selliseid asju tegema.
Samas võiks moodustada anonüümsete bussihaigete võõrutusgrupi, ladina keeles "YTRA", kus käiksid erinevad inimesed koos ja räägiksid ka teistele, miks neil oma vaba ajaga muud teha pole, kui busse ehitada. Ma saan aru, et ajaloo tarbeks on busse vaja pildistada, aga eraisikuna kaks ühesugust LAZ bussi liinile saata on pisut mõtlema panev juhtum...

Tõnu Piibur
5116265
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 18 külali(st)ne