"Väljaulatuv veos" ehk "sõidutame ehitusmaterjali"
#1

Tervist,

kuna huvipakkuva teema puhul ajas internetis ning seadustes tuulamine pildi vaid liig segaseks ning teemasse tõi (ilmselt) selgust alles maanteeametisse helistamine, panen kirja, kuidas on (mu arusaamistmööda) sätestatud pikkuse osas ülegabariidiliste veostega liikumine. Eks teine eesmärk ole saada kinnitust, et mõistan asju õigesti:
- reeglid on nii vedukile kui haagisele samad
- üleulatumine nii ette, taha, külgedele kui üles on täiesti erinevad asjad
- kuni 1m tahapoole üleulatuva veose puhul ei kasutata "väljaulatuva veose" märki. Seni teadsin, et tuleb nt punase rätiga tähistada, kuid LE ei räägi sellest. Järeldaks, et ei tule tähistada. Kommentaare?
- üle 1m tahapoole üleulatuv veos on juba "pikkveos", mis vajab tähistamist "väljaulatuva veose" märgiga (helkiv ehk siis kirjelduse järgi ei sobi lihtsalt väljaprinditud pilt) ning mis vajab loa taotlemist + tasu maksmist (luba on vajalik pigem siiski 2m+ puhul - nimelt lubab seda loa taotlemise korda sätestav dokument...). Tasu suurus sõltub teekonna pikkusest ning gabariidi ületamisest. Nt kuni 3m tagant üleulatumist ning kuni 50km = 150eek: http://www.mnt.ee/atp/index.php?id=595 Kas linnateid ning maanteed eristatakse, ei oska kosta
- loa andmisest pajatav eeskiri teatab, et luba pole tegelikult <2m üleulatumise puhul vaja taodelda. Ning et ei saa taodelda, kui üleulatumine on üle 4m: http://www.estlex.com/tasuta/?id=7&fd=1&aktid=41973

häirib aga loa andmise tingimustes olev viide, et luba väljastatakse, kui ei saa koormat tükeldada VÕI teist transpordiliiki kasutada. Eks annaks tõesti veoauto tellida, kuid kahe prussi veol on see selge priiskamine...

paras tohuvapohu, aga saan üldpildina aru nii:
- kuni 1m üle => ära tee midagi
- 1..2m üle => tähista "väljaulatuva veose" märgiga
- 2..4m üle => taotle luba, maksa tasu, tähista "väljaulatuva veose" märgiga ning võta luba transpordil kaasa (see peab paberkandjal esitamiseks valmis olema)
- üle 4m => "käi jala" Smile Seda kuulsin ka telefonis Maanteeametist.

nagu viidatud, püüdsin asjasse selgust tuua, aga ei pretendeeri tõele: parendamine-täiendamine on teretulnud.
Kui läheb hästi, jõuan loataotlus-protsessi läbi käia.
Kui ei lähe hästi, ei pruugi ju ka halvasti minna...

te,
Teet

...ja huumorit kah - "kuni"-märgid on erilubade tasust ja korrast pajatava dokumendi lõpus viimases tabelis puudu - seega eraldi on välja toodud marsruudi pikkused 51100 ja 101200km Smile
http://www.estlex.com/tasuta/?id=7&fd=1&aktid=32090

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#2

Mida sa vedada tahad, 6m prusse?
Pikast kärust või kaubikust peaks siis vast piisama, et 'punase rätikuga' pääseks?
Mingi suurem-jämedam asi lõhnab niiehknaa veoka järele.
Vasta
#3

Autol või kaubikul on see omadus,et tal on ees kapott ning see läheb ka autona arvesse. Seletan: kui ma panen 6m prussi kaubiku katusel olevale raamile ning see jääb eest katuseservast üle kahe meetri üleääre,on ta tegelikult gabariidis kuna ta jääb kapoti kohale. Ülegabariidi hakkab alles siis kui kõrvalt vaadates on see pruss üle kapotiserva. Seega 6m ehitusdetaili pikkus ei ole suurematsorti probleem ma leian. Kui ei ole sellist kaubikut,siis universaalkerega sõiduauto aitab ka ju-ta on parasjagu pikk,et oleks normaalne toetuspind ning siis jagada üleulatuvad materjaliotsad võrdselt üle ääre.
Ja ei ole mingit luba tarvis..
Vasta
#4

(05-05-2010, 22:59 PM)Jansa Kirjutas:  Mida sa vedada tahad, 6m prusse?
Pikast kärust või kaubikust peaks siis vast piisama, et 'punase rätikuga' pääseks?
jah - viin paar 6m prussi metsa tagasi... Mu oma haagis on 265 ja saan tõesti nii sättida (st koorem haagisel eest 1,5m üle ulatuma), et ei pea luba küsima. Tehniliselt mu meelest koledam lahendus (tagaluuk lahti ja koorem vedukini ulatumas), aga nagu aru saan, on see administratiivselt ok ilma loata.
samas üksikjuhtei ole oluline - küll asi liigutatud saab. Pigem on oluline teada, kuidas seadusandja asja näeb. See ei ole kahjuks kusagil üheselt kirjas (seadused viitavad teistele seadustele, nood omakorda eri määrustele jne) ning pane siis see pusle kokku. Usun, et panin ta ülal kokku ja ehk sai isegi õige Smile

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#5

minul käru kasti pikkusega umbes 4,2m. vedasin 7+meetriseid laudu ja prusse. sattusin võimuorganite huvisfääri. mundrikandjaid ei loksutanud tagant umbes 2m üle olev tähistamata veos, ega ilmselgelt ja suurel määral auto haakekonksule mõjuv negatiivne survejõud. peatamise ajendiks oli soov veenduda, kas rihmadega kinnitamata koorem ikka püsib viisakalt paigal. pärast visuaalset ülevaatust nende huvi rauges ja mul sooviti hääd reisi. olin ise igati teadlik veose seadustele mittevastamisest ja värvimuusikat nähes olin täiesti kindel, et tuleb riigi aktsiaid osta. kas teadsin ise valesti või olid lahked mundrimehed, seda ei mõista kommenteerida.
see siis lihtsalt meenutus kunagistest sündmustest, teemasse sobib vast ehk ainult seetõttu, et võimuesindajad pole ilmselt ise ka kõige paremini kursis kehtivate seaduspügalatega ja seetõttu võib ametnikelt oodata igasugust suhtumist ja tõlgendamist. ehk siis säädus peaks omal hästi selge olema, et saaks vähemalt välistada võimalikud lambist väänatud trahvid.
Vasta
#6

Ülevaade on adekvaatne, nii need asjad ongi. Ning mitte ainult pikkuse, vaid ka laiuse kohta on olemas "üldtunnustatud" reeglid, mis aga kipuvad jätma halle alasid...

Mis puudutab tegelikku elu, siis siin sõltub kõik asjaoludest: raske veduki taga paar prussi arusaajat politseinikku ei morjenda, kui vedu käib lühikest maad ja mitte südalinnas. Kuigi hingelt menti võib ka see kurjaks teha...

Miski pisikese punni taga olevad kümnemeetrised prussid aga kohe kindlasti ei liigitu mõistliku veose alla...
Vasta
#7

Tegelen katusepleki veoga. Autod on haagiseta, spetsiaalselt valitud ja ehitatud selleks tööks. Veoki üldpikkus 11980 mm on lubatud üldpikkuse 12000 mm piirimail, veokasti pikkusmõõt seest 9,15 m.
Sageli tuleb ette katusepleki pakke, mille pikkus on 10-11 m. Selleks tarbeks on taha ehitatud toru torust väljatõmmatav ja teatud vahemaade tagant fikseeritav väljaulatuva veose tunnusmärk (ruudukujuline valge-punavöödiline plaat). Vajadusel, kuigi ei tohiks, olen vedanud ka 12 m pikkust metallkonstruktsioonimaterjali. Sel puhul on auto (soolo!) koos koormaga ligi 15 m pikk ! Peatähtis on, et koorem oleks ikka tähistatud ja manööverdamisel ikka olla kõrgendatud tähelepanuga.
Vasta
#8

Kaevaks vana teema üles. Küsimus on multilifti ehk vahetuskere kohta, kuidas selle korral PRAKTIKAS ülegabariidilisuse (üleotsa) kontroll rakendub? Ametlikult öeldi Maanteeametist, et vahetuskere käsitletakse veosena. St rakenduvad ülevalpool toodud piirangud ning üle kasti tagumise serva tohiks seega panna asju, mis on kuni 2m üle raamiotsa.

Tegelikkus tundub midagi muud olema. Ei näe konteineritel/kastidel ülegabariidilise veose tunnusmärke eriti sageli, kuigi on ilmselgelt üle 1m veoki raamist pikemad. Jääb mulje, et tegemist on ühega "hallidest aladest", mida ei osata eriti käsitleda.

Lihtsalt ideena võttes on multika kastil raam all, kui ta ulatub üle veoka raami 2m, siis arvestades, et veoka raam lõppeb üsna vahetult rataste tagant, ei tohiks ju ka midagi hullu olla kui sinna veel kuni 2m asju peale panna ...

Mis te arvate?
Vasta
#9

(04-03-2016, 18:10 PM)Envir Kirjutas:  ...
Mis te arvate?

Meie arvamus suurt ei aita, kui kordnik käitleb asja Maanteeameti sõnadega.

Tõenäoliselt sõltub olukorrast, kuid mina paluks küll näidata,kuskohas on LS kirjas see, et ML kast on veos... Usutavasti jäävad hätta. Tõsi, sisi peab see 2 m kastiservast ka pädema, muidu poel kogu jagelusel mõtetWink
Vasta
#10

"Kasti servast" ainult kuni 2m üle igal juhul, see on aamen. Kui rohkem üle, siis ei seleta kuidagi. Küsimus on tekkinud ühe pealisehituse ehitamise mõttest ajendatult. Olen näinud linnas 2,5 ... 3m raamist pikemate konteineritega ringi kruiisimist. Pole seal mingeid märke küljes täheldanud. Eks see nende juhtide mure rohkem, aga pealisehitust ette võttes tahaks endas pisut kindlam olla ...
Vasta
#11

minul oli kusagilt meelde jäänud teadmine, et tagant ei või üle 0.5m üle olla. Märgistad või ei, aga rohkem üle ei või olla.
Kõik kel on, need rikuvad eadust ja vahelejäämisel kergendavad kukrut.
Vasta
#12

(09-03-2016, 07:37 AM)pannkook Kirjutas:  minul oli kusagilt meelde jäänud teadmine, et tagant ei või üle 0.5m üle olla. Märgistad või ei, aga rohkem üle ei või olla.
Kõik kel on, need rikuvad eadust ja vahelejäämisel kergendavad kukrut.

Palun viidet mõnele allikale. Rolleyes

LS ja määrused nõuavad üleolemise märgistamist, alates 2 meetrist rakenduvad erinõuded.
Vasta
#13

Üle gabariidi vahetuskerede puhul. Kas mitte ei ole neil vedukitel mingi maksimaalne pikkus passis antud? See on suisa eraldi kood. 

Tsitaat:Kood 647. Vahetuskerede veok 
 
Nõuded: 1) trossi-, keti- ja konksuveoga vahetuskerede lukustusseade peab olema mehhaanilise või hüdraulilise ajamiga, mida ei ole võimalik avada juhusliku või tahtmatu käsitsusega. Lukustusseadme avanemist ei tohi põhjustada vahetuskerede mass või mõni muu väline jõud. Kinnitus peab olema kergesti käsitsetav; 
 
2) sõiduki valmistaja või ümberehitaja peab kinnitama sõiduki kerele lisasildi nagu see on toodud käesoleva lisa koodis 601, kuhu on kantud lisaks järgmised andmed: 
a) kere pikkus, laius ja kõrgus; 
b) kere tühimass ja kandevõime; 
c) kinnituste ja tugede lubatud tugevused;

Näiteks paadihaagised, kus saab kas tiislit või tagatulede/numbri paneeli liigutada, neil on passis kirjas maksimaalne gabariitpikkus. See "tagant üle" on suur probleem just paadihaagistel... 
Aga eest/tagant üle: kuni 1 meeter pole midagi vaja aga ei tee paha selle märgistamine, 1-2 peab olema ees ühtmoodi ja taga teistmoodi puna-valge ruut (ei maksa midagi ehk võiks igaühel olemas olla) ja üle 2 meetri on ülegabariidiline eriveos. 

Tsitaat:Kood 1121. Veose lubatud suurimad mõõtmed 
 
Nõuded: 1) veose (sealhulgas vahetatava kere ja standardiseeritud konteineri) laius ei tohi ületada 3,00 m , veose kõrgus ei tohi ületada 4,00 m ning veos ei tohi ulatuda sõidukist või autorongist ette- ega tahapoole üle 2,00 m, välja arvatud punktis 2 j a 3 toodud juhul. Sõiduki või autorongi pikkus koos veosega ei tohi ületada käesoleva määruse koodis 1102 kehtestatud nõudeid;
Vasta
#14

Tsitaat:Üle gabariidi vahetuskerede puhul. Kas mitte ei ole neil vedukitel mingi maksimaalne pikkus passis antud?

Minu omal ei ole.


Tsitaat:Nõuded: 1) veose (sealhulgas vahetatava kere ja standardiseeritud konteineri) laius ei tohi ületada 3,00 m , veose kõrgus ei tohi ületada 4,00 m ning veos ei tohi ulatuda sõidukist või autorongist ette- ega tahapoole üle 2,00 m

Üsna ammendav vastus, tänan. Kui nii teha, siis ei ole kellegil millestki kinni hakata. Kui pikkust ületada, siis omal riisikol lootusega, et kinnipidaja multika kasti täpset tõlgendust ei tea Smile
Vasta
#15

Siis ju hea kui 2meetrit üle võib olla. Mul sõiduauto Smart mis on 2,5 meetrit pikk, sellega kannatab siis ju 6.5 meetriseid palke vedada küll.  Big Grin
Ainult koormat ei või üle 4 meetri kõrget teha.
Vasta
#16

(10-03-2016, 09:31 AM)vanapagan Kirjutas:  Siis ju hea kui 2meetrit üle võib olla. Mul sõiduauto Smart mis on 2,5 meetrit pikk, sellega kannatab siis ju 6.5 meetriseid palke vedada küll.  Big Grin
Ainult koormat ei või üle 4 meetri kõrget teha.

Tallinnas 1 smardi omanik veab sellega haagist, atv peal. Passis kaalud ka puuduvad  Smile  Koomiline näeb välja see kombo.
Vasta
#17

(10-03-2016, 09:31 AM)vanapagan Kirjutas:  Siis ju hea kui 2meetrit üle võib olla. Mul sõiduauto Smart mis on 2,5 meetrit pikk, sellega kannatab siis ju 6.5 meetriseid palke vedada küll.  Big Grin
Ainult koormat ei või üle 4 meetri kõrget teha.

Täitsa praktikas kasutatud asi: ma olen oma sõiduautode katusel vajadusel oma jahi masti vedanud. See on 7.40 pikk ja Astra vaguni katusel tuli ilusti välja. Audil jääb mõlemas otsas ruumi üle. Kusjuures, kui jaht on treilal, siis olen sunnitud masti ettepoole tooma ja näiteks kõrge kaubiku sabas ongi probleem - võib trahvi saada...
Ahjah, seesinane 2 meetrit käib ka haagiste kohta ja nii saab ka legaalselt lauamaterjali treilerdada. Peamine: ostke omale koju see puna-valge ruut!!! 
Vasta
#18

mis tingimustel veos 3m lai olla saab?

mul oleks üks asi niipidi palju mõistlikum ja visuaalselt ilusam vedada, aga nn tavaoludes lubatud sõiduki / autorongi laius on ju Euroopas 2,5m?

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#19

(10-03-2016, 11:48 AM)13piisab Kirjutas:  mis tingimustel veos 3m lai olla saab?

mul oleks üks asi niipidi palju mõistlikum ja visuaalselt ilusam vedada, aga nn tavaoludes lubatud sõiduki / autorongi laius on ju Euroopas 2,5m?
Mis iganes tingimusel aga veel peab vaatama, kuidas oli veovahendi enda laiuse ja koorma laiusega asi. Vist ei ole otsest piirangut... Siis peeglipikendused jms lisaks pluss jälle laia veose märgistus. 
Vasta
#20

Sõiduki lubatud suurim laius on 2,55m. Üle 3m laiuse juures tuleb juba eriluba ja vilkuriga saateauto. Ühesõnaga paras jama, millega on tüütu tegeleda. Tavalisele käruvedajale (näiteks kui laenad sõbralt käru korra 2 aasta tagant) on hea meelde jätta just see, mis esimese postis kirjutati. Kuni 1m üle pole probleemi ja kuni 2m üle, peab märgistama. Sealt edasi juba peab trahvi maksma - kes sul ikka kardinapuu jaoks veoluba taotlema läheb. Hea on, kui teepeal ise ka tead, mis nõuded üldse on. Mulle hakati trahvi kirjutama isegi tühja kerghaagisega sõitmise eest, sest see oli 4-rattaline ja E-kat'i pole.  

Your mama might be proud of you, but this ain't your mama's world.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne