Velokülgkorv
#1

NL ajal toodetud jalgratastele paigaldatavast külgkorvist on foorumis juttu olnud ka varem (http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=9092), kuid päris selge ülevaade sellest, milline korv lähemalt välja näeb, puudus.

Hiljuti komistasin pooljuhuslikult ühe päris hästi säilinud eksemplari otsa. Alles on peaaegu kõik originaalsed detailid kuni poltide ja seibideni välja, üksnes kaitsevõrk on porilaua küljest kadunud; lisaks on raam ka kunagi pintsliga üle värvitud.

[Pilt: normal_1_p_018s.jpg]

Külghaagise seisukord oli nii paljulubav, et korrastasin ajastule vastava jalgratta Ukraina (77.a) ning proovisõit võiski alata! Täna peeti Tartus pealegi autovaba päeva (samas pakkus tugevat konkurentsi samala ajal toimunud Motoshow).

[Pilt: normal_kylka_007.jpg]

Poovisõit pakkus üsna huvitavaid elamusi nii minule kui pealtvaatajatele. Pildistati ohtralt Smile Peale väikest harjutamist tuli sõit välja päris hästi, tühja korviga ei saa suurt arugi, et korv küljes on.

Internetis on palju infot velo külghaagiste kohta, kuid lõviosa neist on kinnitatud ratta külge jäigalt, nagu mootorrattalgi. Siiski on ka erandeid, kuid Läänes täpselt sama analoogi kohta informatsiooni ei suutnud leida. Väga lähedane on selline isend: http://www.velomobilforum.de/forum/showp...stcount=81 Vaadata võib veel ka http://www.smike.ch/ poolt toodetavaid. Nende konstruktsioonide üheks puuduseks võib lugeda väga kõrgel asuvaid kinnituspunkte. Vene külgkorvil on kinnituspunktid toodud võimalikult alla, et minimiseerida kallutamisel tekkivad ratta lohisemist (see on ikkagi veidi tuntav). Üks madala kinnituspunktiga variant siiski leidub, küll aga väga pisike ning vaid ühe kinnitusega: http://chariotcarriers.com/english/html/sidecarrier.php

Veel tuleb mainida, et üsna populaarsed olid velokülgkorvid sada aastat tagasi.

Konstruktsioon on üllatavalt hästi välja töötatud, sõidu ajal ei käi miski millelegi vastu. Olen kindel, et kui sellist konstruktsiooni keegu uuesti nullist leiutama peaks, kuluks selleks vast aasta või kauemgi. Kallutada on võimalik vasakule praktiliselt küljele maha:

[Pilt: normal_kylka_064.jpg]

ning ka paremale üsna palju:

[Pilt: normal_kylka_065.jpg]

Porilaud läheb alla sentimeetrise täpsusega ilusti torudest mööda:

[Pilt: normal_kylka_046.jpg]

Eespoolne kinnitus meenutab mootorratta külgkorvi kiirkinnitust, kuid on sõidusuunaline:

[Pilt: normal_kylka_081.jpg]
[Pilt: normal_kylka_039.jpg]
[Pilt: normal_kylka_045.jpg]

Tagumine kinnitus koosneb lihtsast pulgast:

[Pilt: normal_kylka_047.jpg]
[Pilt: normal_kylka_040.jpg]
Jätkub:

Ratas on 26tolline, teadaolevalt kasutati sellist mõõtu veel üksnes 50ndate Harkovi tehase naisteratastel. Rumm on Harkovi Torpeedo oma (ilma sisuta):

[Pilt: normal_kylka_059.jpg]

Rumm on 36 kodarale tehtud. Paraku pöid on olnud 32 kodara oma, niisiis on iga kaheksa kodaraaugu tagant kahe augu vahele veel üks puuritud, et kodarate arv täis tuleks. Seega kodaravalem on tõeline vaatamisväärsus:

[Pilt: normal_kylka_063.jpg]

Pöial on ka kirjad (sarnaselt 50ndate teiste pöidadegagi), teksti välja ei loe täpselt, eks seal mõõdud on, vaevalt midagi muud:

[Pilt: normal_kylka_066.jpg]

Porilaud on identne samuti 50ndate Harkovi tehase toodangule, ainult et rattakaitsevõrgu augud on ainult ühel pool (teisele poole pole ju vaja). Samuti on porilaua kinnitustraadid "ühepoolsed".

[Pilt: normal_kylka_069.jpg]

Kaitsevõrgu keskmine kinnitus ning laagrikaitsekapsel:

[Pilt: normal_kylka_062.jpg]

Istme dermantiin on äärmiselt lohakalt kokku õmmeldud

[Pilt: normal_kylka_072.jpg]

vedru kinnitused (näha on ka originaalvärvi):

[Pilt: normal_kylka_053.jpg]

Jalatoe kaugus on reguleeritav. Jalatoe kate on raudplaadile liimitud ning on valmistatud plastmassitaolisest materjalist:

[Pilt: normal_kylka_057.jpg]

Loodan, et pika jutuga lugejaid ära ei tüüdanud.

[Pilt: normal_1_p_027_c.jpg]
Vasta
#2

Huvitava asja oled omale saanud.Omale meeldib selline velokülgkorv (leitud Tsehhi foorumist,ilmselt ka nende toodang).
http://img256.imageshack.us/i/sdc12667.jpg/
Kui edasi liikuda leiab väga erilisi jalgrattaid.
Vasta
#3

[Pilt: zis.jpg]
http://old-velo.ru/rossvel.shtml
Siin on nimetatud velokorvide tootjaks Lvovi Jalgrattatehast. Toode on mõeldud kuni 12-aastaste laste veoks. Paigaldatud 50ndate aastate jalgrattale. Kahjuks on foto udune ning detaile ei näe. Porilaua traadid on siiski "kahepoolsed", taga ümar helkur, rumm jäme.

[Pilt: 2759555.jpg]
(http://i2.guns.ru/forums/icons/forum_pic...759555.jpg)
Ja siin on mainitud Harkovi tehast. Porilaual tundub olevat (Harkovi? Lvovi??) embleem, kuid samas on rumm peenem.

Võisid ka muidugi mõlemad tehased sama asja toota.

Imestama paneb hoopis, et asi on dateeritud 40ndatesse aastatesse. Ma oleks kõnealuse eksemplari paigutanud pigem 70ndatesse aastatesse (kas või küljes oleva helkuri tõttu). Eelmises teemas toodud "Matkatarkuste taskuraamatu" joonis näitab samas, et 70. aastal olid need olemas, kusjuures vedav ratas võiks kuuluda 50ndate keskpaiga ja 70.a vahele. Samuti mäletavad vanemad inimesed selliseid korve kaubamajas müüdavat, kuid mälupildi ajalise määratlemisega ei tule toime.
Vasta
#4

Viimastel piltidel vedurina kasutatud ZIS Progressi just-kui, peaks siis 50 st pildimaterjal olema. Minu erakogus asuv korv ostetud 70 -l .Ju neid tasapisi siis toodeti. Muide korvi porilaua sise küljel(plekkil) on trafaretiga ja valge värviga lastud toote number ja mingi tehase tähis, mida ma veel ei ole deðifreerinud. Ostetud on Põltsamaalt ja maksis sama palju kui jalgratta järelkäru ,vist 32 rubla.
Vasta
#5

Indreku viimases postituses Hakovi rattal on korv jäigalt kinnitatud, vaata diagonaalkinnitust ilmselt sadulapoldi alt.

Terv. Märt Aarne
www.vanatehnika.ee
Vasta
#6

Aitäh Märdile tähelepanelikkuse eest.

Kaks fotot korvist on veelgi netist leitavad - aasta tagasi oli selline korv siinsamas foorumis müügis: http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=30046
fotod:
http://static1.fotoalbum.ee/fotoalbum/23...15e830.jpg
http://static1.fotoalbum.ee/fotoalbum/23...109e14.jpg

Fotodel on näha (ilmselt samas kohas kus Ilmar mainis) embleem:     Minule tundmatu... mis tehase lühend on KM? Muus osas on korv samaväärne, veidi häirib ainult kinnitusklamber selles kohas, kus ülalmainitud "Harkovi tehase korvil" on kolmas diagonaalkinnitus...
Vasta
#7

Äkki olid osad korvid vastavalt sõitja soovile kasutatavad kas kallutavana või jäigana ja kogu erinevus seisneski selles, kas see "lisavarustus" diagonaalvarras oli paigaldatud või mitte.
Vasta
#8

http://img715.imageshack.us/img715/6645/p9260075.jpg

Porilaua sisekülg.
Vasta
#9

Äärimiselt huvitav agrekaat. Ma olen täielikus vaimustuses. Kas on mõldav seda oma silmaga vaatama tulla ? Ma tahaks endale järgmisel suvel ise samasugust nüüd ehitada....Ainult, et paneks juurde külkorvis istujale veel ka väntamisvõimaluse Smile
Äärimiselt huvitav agrekaat. Ma olen täielikus vaimustuses. Kas on mõldav seda oma silmaga vaatama tulla ? Ma tahaks endale järgmisel suvel ise samasugust nüüd ehitada....Ainult, et paneks juurde külkorvis istujale veel ka väntamisvõimaluse Smile

Korralik palkmaja www.kodutalu.ee
Vasta
#10

Kui minu korvi mõtlesid, siis kindlasti võib.
Vasta
#11

Üks pilt leitud sellisest velokülgkorvist.
http://www.veteranforum.cz/photo.php?pho...234843.jpg
Vasta
#12

(13-10-2010, 11:44 AM)Heiks Kirjutas:  Äärimiselt huvitav agrekaat. Ma olen täielikus vaimustuses. Kas on mõldav seda oma silmaga vaatama tulla ? Ma tahaks endale järgmisel suvel ise samasugust nüüd ehitada....Ainult, et paneks juurde külkorvis istujale veel ka väntamisvõimaluse Smile
Kui Sa minu eksemplari näha soovid, siis on sedagi võimalik käega katsuda, küll aga Tartus.
Konstruktsioonis pole tõepoolest midagi keerulist, kuid mõõtmete valik on siiski oluline.
Kui aga soovid iseehitamiseks rohkem ideid, siis jalgrataste (külg)haagiste kohta on välja antud äärmiselt palju patente. Kusagil müüdi isegi katalogiseeritud kogumikku erinevatest patentlahendustest spetsiaalselt velokülghaagiste kohta (neid oli ikka sadades).
Vasta
#13

Victoria :


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#14

    Selline pilt ühelt tehnika näituselt Venemaalt.
Vasta
#15

Minulgi nüüd samasugune asi sõitvana ja vaatamiskõlbulikuna olemas (1967.a. isend). Laupäeval sõitis see läbi Järva-Jaani Kummaliste Kulgurite paraadi, nüüd seisab see loomulikult meie hallatavas Eesti Jalgrattamuuseumis rahvale uudistamiseks.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne