Meesteratas ''Velamos''
#1

Panen siis vaatamiseks välja kadunud äiale kuulunud meesteratta, mis valmistatud Velamos-Werke -s, asukohaga Zöptau, Sileesia (tänapäeval tuntud kui Sobotin, Tšehhi Vabariik. Raami nr: 159430. Oodatud on seisukohad ja arvamused nii ratta mudeli, valmistusaasta, aga eelkõige ratta originaalsuse kohta (kindlasti on valed juhtraud, pedaalid, arvatavasti ka sadul, pakiraam ja ketiratas, all on vene rehvid, puudu on esipiduri kangajam, ära on murdunud esiporilaual olev kujuke (kelle-mille kujuke, ei tea..)). Endale meeldivad eelkõige ratta värvilahendused ja peen joonornamentika nii mustadel kui kroompindadel.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
                       
           

Idiootidega pole mõtet vaielda - nad veavad sind enda tasemele ja lajatavad siis kogemusega /Iid-Tõstamaa/
Anna väikesele inimesele veel väiksem võim kätte ja ta arvab kohe et on Jumal taevas (või mode foorumis...)
Vasta
#2

Parempoolne pedaal võib õige olla (eraldiseisev kapsel), sellised nad 1940.a. paiku olid. Vasakpoolne ei paista. Ketiratas (viiekruvikinnitus) on arvat. ka õige, sellised nad sel ajastul olid. Pallas-ketikaitse oli tollal tüübiline lisaseade. Burgsattel võiks ka olla õige, igatahes sellel ajastul nad sellised olid.

Leistang on kindlasti vale. Piltidelt ei selgu, kuidas on lahendatud pidurikang (mingi põlveotsa-lahendus seoses leistangivahetusega?).

Kõige enam ming imestab tagaporilaua paigutus - laiendustega osa mitte ette, vaid taha? Miks?

Muide - mis rattad tal all on - kas algsed või nõuka-omad? Kui taga on algne Torpedo, siis võiks sealt saada ehk aastaarvu kätte? Mina pakuksin hetkel huupi ratta valmistamisajaks ca 1939-44.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#3

Ilus ratas, elegantne!
Vaata ka ksf! Rattarummu kaasmaalast, Bata jalgratast
http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=33310

Antud teema rattal sadul, ketikaitse (saksa oma ja rohelise tribuga, raam kuldsega), lenks, vasak pedaal valed, Ketiratas vb ka õige, ei tea.
Vasta
#4

Igaks juhuks ajalooline perspektiiv:Tšehoslovakkia oli alates 1936 Suur Saksamaa osa.

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#5

Kas see võiks olla velamos,kahjuks ei oska keelt.
http://www.veteranforum.cz/photo.php?pho...050645.jpg

Velamos jalgratastel olid ka omanimelised vabajooksud kasutusel.
http://www.veteranforum.cz/photo.php?pho...214131.jpg
http://www.veteranforum.cz/photo.php?pho...120313.jpg
Vasta
#6

(05-09-2011, 19:08 PM)valdo Kirjutas:  Kõige enam ming imestab tagaporilaua paigutus - laiendustega osa mitte ette, vaid taha? Miks?
Aga see on ju paljudel nii???
Vasta
#7

(06-09-2011, 08:12 AM)sass Kirjutas:  
(05-09-2011, 19:08 PM)valdo Kirjutas:  Kõige enam ming imestab tagaporilaua paigutus - laiendustega osa mitte ette, vaid taha? Miks?
Aga see on ju paljudel nii???

Aga Valdo omadel ei ole! Toungue
Eks need laiendused ole selleks, milleks ka esimese otsa omad - el ei loobiks märga sodi, et oleks edevam ning et oleks "teistmoodi", omanäoline ja paneks Valdo ja teised imestama ning imetlema (disaini element).

Velamosega seoses vaevab mind, et midagi on kellelgi hiljuti selle teemaga nagu läbi käinud, aga mitte ei koida.

Selle Velamosega - Mis ajast tulid saksa "Burgersatteli" sadulad? Peale sõja ratastel justkui kohatud, kas ka enne sõda kasutusel juba sellise teostusega ja kirjaga?
Ketikaitse - rohelise ilutriibuga, ratas ise kuldsetega, ilmselt pole algne, vb polnud algselt üldse või on kohe ratta soetades juurde ostetud?
Valdo pakutud 1939 - 44 ...muidu Valdo alati muretseb raskete aegade pärast 39/40 kandis, et isegi rootslastel juba tuli ahjus ja segadus majas (ratta detailid, kroom jne), selle edeva rattamudeli aga usud veel 44-l olema tootmises?
Pakiraam on küllaltki ajastutruu minu arvates.
Tšehhi keelega on paras jama jah, googli tõlkega on nii nagu ikka - kui parem tuju on, siis ajab naerma, kui s..m, siis nutma. Ja ega üldjuhul midagi tarka juba algkeeles ei paista ka kirjas olevat.

Vasta
#8

(05-09-2011, 19:42 PM)Aspelund Kirjutas:  Igaks juhuks ajalooline perspektiiv:Tšehoslovakkia oli alates 1936 Suur Saksamaa osa.

Oi, ei olnud nii!

Zöptau (tšehhi k. Sobotin) on osake Sudeedimaast Tšehhi mägises lääne-ja põhjaservas, mis oli kuni 19490ndate teise pooleni asustatud üle 90% saksakeelse elanikkonnaga. Sudeedialad läksid Saksa riigi koosseisu Müncheni konverentsi järel, mis toimus septembri lõpul 1938 (mujal Tšehhimaal loodi samal ajal Böömi-Määri protektoraat). Saksamaa osaks jäid need kuni Teise Ilmasõja lõpuni ehk siis kuni maini 1945. Linna ametlik nimi oli Zöptau aastail 1938-45.

1936 oli tegemist veel Tšehhi osaga ja teades sealsete võimude suhtumist saksalikkusesse ja sudeedivähemusse, ei oleks jalgrattasildile siis veel kindlasti peale pandud linna saksakeelset nime Zöptau. Seega peaks see ratas olema valmistatud ajal, mil piirkond oli osake Saksamaast, seega aastail 1938-45. Kui ksf. kass kahtlustab, et ohtralt kasutatud galvaanika ei lähe sõjaga kokku, siis võiks oletada, et ratas on valmistatud enne sakslaste Idakampaania algust ehk siis enne juunit 1941. Teisest küljest on aga ka teada, et Idakampaania algus ei tähendanud sugugi kogu Saksamaa tsiviilelu viimist sõjaaja rööbastele. Propagandaminister dr. Goebbels kuulutas totaalsõja suure käraga alles välja ju peale Stalingradi kaotust 1943.a. algul.

Seega on reaalne, et ratas on valmistatud ajavahemikul oktoober 1938 kuni detsember 1942.


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#9

Tänud aktiivse tagasiside ja muude kiibitsuste eest!Toungue Esipiduri ajam antud lenksuga puudub üldse ja vastu rehvi minev varras on lihtsalt traadiga üles kinni seotud. Üritan huvipakkuvamatest detailidest lisapilte lähiajal saada (hetkel pole ratas minu juures hoiul).

Idiootidega pole mõtet vaielda - nad veavad sind enda tasemele ja lajatavad siis kogemusega /Iid-Tõstamaa/
Anna väikesele inimesele veel väiksem võim kätte ja ta arvab kohe et on Jumal taevas (või mode foorumis...)
Vasta
#10

Leidsin ka midagi. http://album.ee/node/26065249/50293127 .Vähe viletsas korras aga midagi ikka. Katsun nädalavahetusel ühte veel pildistada. Tollel oli ka samu väliseid tunnusmärke.
Margus


Vasta
#11

Teine ratas selline. http://album.ee/node/26074513/50083774 .


Vasta
#12

Ilusad elegantsed jalgrattad, "teistmoodi" kui meie "tavalised".
Ja on hea, kui materjal on koos ühes teemas ja pealkirjas on üleval, millega tegu. (mitte nagu paljudes identifitseerimise jms teemades, kus on mingi ebamäärane "aidake , määrake jubin" vms).
Huvitav on suur raaminumbrite erinevus. Ja peamiselt ksf! Zaikka444-le - see Assmanni Triumph sadul võib ka algne olla, vasakus nurgas slaavikeelne jutt justkui, vähemalt "sedlo" ja selle all ka vist midagi sinna Tšehhi kanti.
Vasta
#13

Kiri ja sinna tsehhi kanti. A tähel oli ülakoma peal.


Vasta
#14

Kuna velohuvilisi suguseltsis eriti ei leidu siis jõudis see ratas jälle minu manu ning äratan vana teema jälle üles. Lähemal uurimisel selgus nüüd et tagaratta rumm on markeeringuga Riga 58, seega pakuks et kogu tagaratas on vale. Sad  Esiratas kinnitub 15 mõõdus mutritega, tagumine aga 17. Esiratta rummul on markeering Wittler Original - kas see võib olla algne või pärit mõnelt doonorilt? Hinnates esi- ja tagaratast siis avapostituse pildilt häirib et tagaratas on võrreldes tagaporika ja raamiga häirivalt väike, samas kui esiratas on enam-vähem (mõlemal on peal vene rehvid 28"). Pole vist loogiline et esi- ja tagarattad olid algselt erinevas mõõdus? Suuremate rataste puhul ei mahuks just esimene enam hargivahele ära.
Huvitav lisa on raami kahvli muhvi paremal küljel olev kruvi millega saab reguleerida juhtraua pööramise kergust. Elik suurematel maanteede kiirustel keerad juhtraua raskemaks, külapoe juures manööverdades aga kergemaks. Smile 
Huvitav missugune võis olla esiporika peal olev figuur-embleem - säilinud on vaid murdumisjäljega alus. Interneedus Velamose figuurembleemidest eriti tarka ei räägi.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
               

Idiootidega pole mõtet vaielda - nad veavad sind enda tasemele ja lajatavad siis kogemusega /Iid-Tõstamaa/
Anna väikesele inimesele veel väiksem võim kätte ja ta arvab kohe et on Jumal taevas (või mode foorumis...)
Vasta
#15

Üritan vaikselt hakata juppe kokku ajama. Leidsin netist ühe naisteka pildid kus komplektne tempelpidur küljes. Hoian silmad lahti ka originaali suhtes aga kuskohast soovitate muidu uustoodangu varuosi otsida, kellel oleks valikut ja muidu asjalik müüja?


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   

Idiootidega pole mõtet vaielda - nad veavad sind enda tasemele ja lajatavad siis kogemusega /Iid-Tõstamaa/
Anna väikesele inimesele veel väiksem võim kätte ja ta arvab kohe et on Jumal taevas (või mode foorumis...)
Vasta
#16

Saksa ebay ja veloclassic. Seal ka jooksusid ja kõike muud nänni saada. Juhul kui peaks selguma, et esimene jooks on vale, siis oleksin huvitatud. Ise arvaks, et nii esimene kui tagumine ratas olid Torpedo rummudega.

https://velo-classic.de/oxid2/Fahrrad/Bremsen-Zubehoer/
Vasta
#17

Kuna vaikimisvannet sai täna juba murtud, siis lisan siia kahtluse, et antud Velamos võiks/peaks olema toodetud peale sõda. Ei mäleta enam, mis raaminr-ga oli teemas viidatud ksf! Zaika444 raamid, aga suur numbrite erinevus torkas juba tollal silma. Väidetavalt on leitud Velamosed 74xxx/1944, 73xxx/1944, 50xxx/1941, 40xxx1940, kõik saksa armeerattad ja aastaarvudega märgistatud. Ja tundub, et neil ei olnud eraldi numeratsiooni tsiviilratastest. Seega Velamos nr 159430 peaks jääma peale sõda toodetute hulka. Kuidas muutus tehase nimi aastatega, sellest pole eriti aru saanud, samuti on imelik saksa werke ja zöptau kirjade jäämine sildile (juhul, kui asi on tõesti pealesõja toodang. Silt ka tunnetuslikult  Toungue ei sobi minu arvates eriti ennesõja perioodi. Ilmselt mõni tšehhi spetsialist oskaks asja selgust tuua.
Vasta
#18

Üle pika aja jälle postitan. Hiljuti lõppenud tagasihoidlik vanatehnikast loobumise üritus kaugel maal õnnistas mind siis alltoodud viguriga. Rattahuvilised ilmselt teavad hästi millega tegu. Saanud uue kolvi ning väidetavalt heas töökorras. Peaks paarituma hästi kõneall oleva ratta külge.  Toungue


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   

Idiootidega pole mõtet vaielda - nad veavad sind enda tasemele ja lajatavad siis kogemusega /Iid-Tõstamaa/
Anna väikesele inimesele veel väiksem võim kätte ja ta arvab kohe et on Jumal taevas (või mode foorumis...)
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne