19-08-2012, 12:29 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 25-08-2012, 14:30 PM ja muutjaks oli kass.)
Nagu ksf! Indrek siin korra on naljatanud - jalgrattad jagunevad Opeliteks ja "mitteopeliteks". Ja selles on väike iva sees tõesti.
Opel valmistas esimesed 11 jalgratast aastal 1887 ja valmistas ligi 50 aasta jooksul 2577627 jalgratast. 1936-nda aasta lõpus võttis opeli jalgrattatööstuse üle NSU ja 15. veebruaril 1937 valmistati viimane Opeli nime (siis juba Opel NSU) kandev jalgratas raaminr-ga 2621964.
Parimad, priskeima toodanguhulgaga aastad olid Opelil 1926-28, mil toodeti üle 300000 jalgratta aastas, 1928 aastatoodang oli 178250 tallapressi. See, 1928 aasta +/- tundub olevat huvitav ka Eesti kontekstis. On jäänud mulje, et sellal müüsid mitmed eesti kaupmehed opeli jalgrattaid, mis kandsid umbmääraseid nimetusi, mis tootjale ei vihjanud, kuid eesti kataloogides ja reklaamides märgiti ära, et tegu on opeli tehase toodanguga. Näiteks mudelid Sport ja Phoenix olid müügil Saar & Ko äris, Tormolenil Barbarossa, oli veel Matador (ei tea, kes müüs) ja võis olle neid mudeleid veelgi. See olevat olnud tol ajal levinud nähtus, et suured tegijad müüsid oma jalgrattaid osadena, mis pandi kusagil mujal kokku ja seetõttu ematehas ei soovinud neid oma toodanguna näidata, kuna ei saanud lõppkvaliteedi eest vastutada, Nimetati seda tegevust ka mingi terminiga, millest mina pole veel selgust saanud, vene keeles saksa tähtedega võiks see kõlada midagi sellist nagu "kofesija" vms.
Nende "teiste minedega" Opeli jalgrataste raamid olid nummerdatud opeli tehase poolt ja jooksid üldises numeratsioonis.
(Vb on eelnev jutt ka osati vale või puudulik, eks siis parandame, kui midagi teistsugust või täpsemat selgub)
Aga asjast ka. Opeli naisteratas, Modell nr. 3a, Luxus Damenrad (Sportmodell). Ilmselt selle mudeli esindaja hakkas mulle silma aastaid tagasi Türil, töökaaslase naabrinaise õuel kompostihunniku otsas. Algul hakkas silma, hiljem jäi näppu. Et tegu oli opeli rattaga, sellest rääkis ilus esisilt.
http://i43.tinypic.com/2vwdwl2.jpg
Tagumine raamiosa rääkis ka midagi, aga mida, sellest täpselt aru ei saanud.
http://i44.tinypic.com/u0hzq.jpg
Pikapeale tekkis veendumus, et ju tegu mingi "sportmodelliga" on, sest ka teised tootjad armastasid palja tiibmutrite lisamisega rattavõllide otsa kohe uut, sportlikku mudelit ostjatele pähe määrida. Lisaks vähekasutatud ketipingutussüsteem (tõsi küll, kasutati ka mõnede teiste tootjate poolt mõningatel mudelitel, aga väga harva). Tükil ajal ei õnnestunud leida Opeli jalgratta katalooge, neid liigub millegi pärast vähe, lisaks oli vaja just selle perioodi oma (ca 1928).
Nüüd lõpuks õnnestus ca 30 € eest teada saada, mis mudeliga tegu peaks olema. Mõned udupildid ka, maha pildistatud tikutopsi suuruselt kataloogilehelt
http://i45.tinypic.com/20r8q5i.jpg
http://i47.tinypic.com/etekhf.jpg
http://i48.tinypic.com/sd0nth.jpg
Peaks nagu sama asi olema, mis minul. On küll mõninga küsitavused, aga laias laastus peaks asi klappima. valmistati seda mudelit ilmselt 1927-29?, täpselt ei tea. Minu ratta raami nr on 1754978, mis peaks jääma 1928-nda aasta teise poolde.
Üks nigel pilt ka rattast (pildid on vanad ja viletsad, tänaseks on fotograafia hulga maad edasi arenenud, aga uusi pilte pole)
http://i44.tinypic.com/2nvf8cy.jpg
Mis siis rattal olemas oli... Raam, esihark, lenks, tagaratas, vist oli ka tagaporikas, (ei mäleta, praegu enam küljes pole, aga kui oli, siis on kusagil alles). On ka kurblivõll ja ketiratas pedaalidega. Paraku on õige ketiratas asendatud naumanni 5/8" ketirattaga, pedaalid on rigalt ja tagaratta ketiratas on kohendatud? või vahetatud ka 5/8" keti jaoks. Loodan, et kurblivõll ja vändad on algsed, reklaamist on lugeda, et vändad on kiiludega. (Samal ajal kasutas Opel ka 4-kant istuga väntasid).
Mis on puudu?
Esiratas. Loodan, et ei olnud oma, st Opeli rummuga, vaid tavaline F&S rummuga (tagaratta liblikmutritega sarnased esiratta omad sain sõber Ilmarilt).
Esiporilaud, esipiduri mäng kogu täiega, lambikronstein, esihargi pöördepiduri polt/mutter/misiganes.
Sadul.
Esimene ketiratas, pedaalid, ketikaitse.
Punased väliskummid (nagu reklaamis kirjas, tol ajal Opel armastas pumaseid "kumme", ka oma tsiklitel )
Kell, lenksukäepidemed, tööriistakott.
Tagaporikaga asi segane, ka tagumise reflektori, "seelikuvõrgu" ja pumba peab vist ära märkima (igatahes spetsialis(tid) tavatsevad neid märkida).
Saigi jutt järsku otsa.... Samas kataloogis on mudeliga 3a sarnase ehitusega (raamiga) naistemudel nr. 5a Luxus - Damenrad Typ England (inglist on sel vist ainult inglise-tüüpi esipidur).
Järgmises kataloogis (kahjuks ei tea kataloogide aastaid) on mudelinumbrid enamuses kadunud ja asendunud nimetustega, on sarnase raamiga naisteratta mudel Gelbstern Luxus Damenrad.
Nii, miks siis selline teema?
No eks ikka selleks, et ennast tähtsaks teha!
No ja muidugi selleks, et kasu saada! (Soovin infot eesti Opeli jalgrataste kohta ja soovin puuduvaid osi. On kogemusi, et siit foorumist võib vahel harva abi saada ka. Vb keegi kunagi kusagil Brasiilias näiteks toksib otsingusse antud opeli mudeli nimetuse ja asi võtab uue, huvitava ja ehk ka kasutoova käigu).
Siia teemasse võiksid opeli jalgratastega intiimsemas vahekorras olevad foorumlased ka omi mõtteid lisada. On siin foorumis ka mõnedest ratastest põgusalt juttu olnud.
Opel valmistas esimesed 11 jalgratast aastal 1887 ja valmistas ligi 50 aasta jooksul 2577627 jalgratast. 1936-nda aasta lõpus võttis opeli jalgrattatööstuse üle NSU ja 15. veebruaril 1937 valmistati viimane Opeli nime (siis juba Opel NSU) kandev jalgratas raaminr-ga 2621964.
Parimad, priskeima toodanguhulgaga aastad olid Opelil 1926-28, mil toodeti üle 300000 jalgratta aastas, 1928 aastatoodang oli 178250 tallapressi. See, 1928 aasta +/- tundub olevat huvitav ka Eesti kontekstis. On jäänud mulje, et sellal müüsid mitmed eesti kaupmehed opeli jalgrattaid, mis kandsid umbmääraseid nimetusi, mis tootjale ei vihjanud, kuid eesti kataloogides ja reklaamides märgiti ära, et tegu on opeli tehase toodanguga. Näiteks mudelid Sport ja Phoenix olid müügil Saar & Ko äris, Tormolenil Barbarossa, oli veel Matador (ei tea, kes müüs) ja võis olle neid mudeleid veelgi. See olevat olnud tol ajal levinud nähtus, et suured tegijad müüsid oma jalgrattaid osadena, mis pandi kusagil mujal kokku ja seetõttu ematehas ei soovinud neid oma toodanguna näidata, kuna ei saanud lõppkvaliteedi eest vastutada, Nimetati seda tegevust ka mingi terminiga, millest mina pole veel selgust saanud, vene keeles saksa tähtedega võiks see kõlada midagi sellist nagu "kofesija" vms.
Nende "teiste minedega" Opeli jalgrataste raamid olid nummerdatud opeli tehase poolt ja jooksid üldises numeratsioonis.
(Vb on eelnev jutt ka osati vale või puudulik, eks siis parandame, kui midagi teistsugust või täpsemat selgub)
Aga asjast ka. Opeli naisteratas, Modell nr. 3a, Luxus Damenrad (Sportmodell). Ilmselt selle mudeli esindaja hakkas mulle silma aastaid tagasi Türil, töökaaslase naabrinaise õuel kompostihunniku otsas. Algul hakkas silma, hiljem jäi näppu. Et tegu oli opeli rattaga, sellest rääkis ilus esisilt.
http://i43.tinypic.com/2vwdwl2.jpg
Tagumine raamiosa rääkis ka midagi, aga mida, sellest täpselt aru ei saanud.
http://i44.tinypic.com/u0hzq.jpg
Pikapeale tekkis veendumus, et ju tegu mingi "sportmodelliga" on, sest ka teised tootjad armastasid palja tiibmutrite lisamisega rattavõllide otsa kohe uut, sportlikku mudelit ostjatele pähe määrida. Lisaks vähekasutatud ketipingutussüsteem (tõsi küll, kasutati ka mõnede teiste tootjate poolt mõningatel mudelitel, aga väga harva). Tükil ajal ei õnnestunud leida Opeli jalgratta katalooge, neid liigub millegi pärast vähe, lisaks oli vaja just selle perioodi oma (ca 1928).
Nüüd lõpuks õnnestus ca 30 € eest teada saada, mis mudeliga tegu peaks olema. Mõned udupildid ka, maha pildistatud tikutopsi suuruselt kataloogilehelt
http://i45.tinypic.com/20r8q5i.jpg
http://i47.tinypic.com/etekhf.jpg
http://i48.tinypic.com/sd0nth.jpg
Peaks nagu sama asi olema, mis minul. On küll mõninga küsitavused, aga laias laastus peaks asi klappima. valmistati seda mudelit ilmselt 1927-29?, täpselt ei tea. Minu ratta raami nr on 1754978, mis peaks jääma 1928-nda aasta teise poolde.
Üks nigel pilt ka rattast (pildid on vanad ja viletsad, tänaseks on fotograafia hulga maad edasi arenenud, aga uusi pilte pole)
http://i44.tinypic.com/2nvf8cy.jpg
Mis siis rattal olemas oli... Raam, esihark, lenks, tagaratas, vist oli ka tagaporikas, (ei mäleta, praegu enam küljes pole, aga kui oli, siis on kusagil alles). On ka kurblivõll ja ketiratas pedaalidega. Paraku on õige ketiratas asendatud naumanni 5/8" ketirattaga, pedaalid on rigalt ja tagaratta ketiratas on kohendatud? või vahetatud ka 5/8" keti jaoks. Loodan, et kurblivõll ja vändad on algsed, reklaamist on lugeda, et vändad on kiiludega. (Samal ajal kasutas Opel ka 4-kant istuga väntasid).
Mis on puudu?
Esiratas. Loodan, et ei olnud oma, st Opeli rummuga, vaid tavaline F&S rummuga (tagaratta liblikmutritega sarnased esiratta omad sain sõber Ilmarilt).
Esiporilaud, esipiduri mäng kogu täiega, lambikronstein, esihargi pöördepiduri polt/mutter/misiganes.
Sadul.
Esimene ketiratas, pedaalid, ketikaitse.
Punased väliskummid (nagu reklaamis kirjas, tol ajal Opel armastas pumaseid "kumme", ka oma tsiklitel )
Kell, lenksukäepidemed, tööriistakott.
Tagaporikaga asi segane, ka tagumise reflektori, "seelikuvõrgu" ja pumba peab vist ära märkima (igatahes spetsialis(tid) tavatsevad neid märkida).
Saigi jutt järsku otsa.... Samas kataloogis on mudeliga 3a sarnase ehitusega (raamiga) naistemudel nr. 5a Luxus - Damenrad Typ England (inglist on sel vist ainult inglise-tüüpi esipidur).
Järgmises kataloogis (kahjuks ei tea kataloogide aastaid) on mudelinumbrid enamuses kadunud ja asendunud nimetustega, on sarnase raamiga naisteratta mudel Gelbstern Luxus Damenrad.
Nii, miks siis selline teema?
No eks ikka selleks, et ennast tähtsaks teha!
No ja muidugi selleks, et kasu saada! (Soovin infot eesti Opeli jalgrataste kohta ja soovin puuduvaid osi. On kogemusi, et siit foorumist võib vahel harva abi saada ka. Vb keegi kunagi kusagil Brasiilias näiteks toksib otsingusse antud opeli mudeli nimetuse ja asi võtab uue, huvitava ja ehk ka kasutoova käigu).
Siia teemasse võiksid opeli jalgratastega intiimsemas vahekorras olevad foorumlased ka omi mõtteid lisada. On siin foorumis ka mõnedest ratastest põgusalt juttu olnud.