OPEL Modell nr. 3a, Luxus Damenrad Sport-Mod.
#1

Nagu ksf! Indrek siin korra on naljatanud - jalgrattad jagunevad Opeliteks ja "mitteopeliteks". Ja selles on väike iva sees tõesti.
Opel valmistas esimesed 11 jalgratast aastal 1887 ja valmistas ligi 50 aasta jooksul 2577627 jalgratast. 1936-nda aasta lõpus võttis opeli jalgrattatööstuse üle NSU ja 15. veebruaril 1937 valmistati viimane Opeli nime (siis juba Opel NSU) kandev jalgratas raaminr-ga 2621964.
Parimad, priskeima toodanguhulgaga aastad olid Opelil 1926-28, mil toodeti üle 300000 jalgratta aastas, 1928 aastatoodang oli 178250 tallapressi. See, 1928 aasta +/- tundub olevat huvitav ka Eesti kontekstis. On jäänud mulje, et sellal müüsid mitmed eesti kaupmehed opeli jalgrattaid, mis kandsid umbmääraseid nimetusi, mis tootjale ei vihjanud, kuid eesti kataloogides ja reklaamides märgiti ära, et tegu on opeli tehase toodanguga. Näiteks mudelid Sport ja Phoenix olid müügil Saar & Ko äris, Tormolenil Barbarossa, oli veel Matador (ei tea, kes müüs) ja võis olle neid mudeleid veelgi. See olevat olnud tol ajal levinud nähtus, et suured tegijad müüsid oma jalgrattaid osadena, mis pandi kusagil mujal kokku ja seetõttu ematehas ei soovinud neid oma toodanguna näidata, kuna ei saanud lõppkvaliteedi eest vastutada, Nimetati seda tegevust ka mingi terminiga, millest mina pole veel selgust saanud, vene keeles saksa tähtedega võiks see kõlada midagi sellist nagu "kofesija" vms.
Nende "teiste minedega" Opeli jalgrataste raamid olid nummerdatud opeli tehase poolt ja jooksid üldises numeratsioonis.
(Vb on eelnev jutt ka osati vale või puudulik, eks siis parandame, kui midagi teistsugust või täpsemat selgub)


Aga asjast ka. Opeli naisteratas, Modell nr. 3a, Luxus Damenrad (Sportmodell). Ilmselt selle mudeli esindaja hakkas mulle silma aastaid tagasi Türil, töökaaslase naabrinaise õuel kompostihunniku otsas. Algul hakkas silma, hiljem jäi näppu. Et tegu oli opeli rattaga, sellest rääkis ilus esisilt.
http://i43.tinypic.com/2vwdwl2.jpg

Tagumine raamiosa rääkis ka midagi, aga mida, sellest täpselt aru ei saanud.
http://i44.tinypic.com/u0hzq.jpg
Pikapeale tekkis veendumus, et ju tegu mingi "sportmodelliga" on, sest ka teised tootjad armastasid palja tiibmutrite lisamisega rattavõllide otsa kohe uut, sportlikku mudelit ostjatele pähe määrida. Lisaks vähekasutatud ketipingutussüsteem (tõsi küll, kasutati ka mõnede teiste tootjate poolt mõningatel mudelitel, aga väga harva). Tükil ajal ei õnnestunud leida Opeli jalgratta katalooge, neid liigub millegi pärast vähe, lisaks oli vaja just selle perioodi oma (ca 1928).
Nüüd lõpuks õnnestus ca 30 € eest teada saada, mis mudeliga tegu peaks olema. Mõned udupildid ka, maha pildistatud tikutopsi suuruselt kataloogilehelt
http://i45.tinypic.com/20r8q5i.jpg
http://i47.tinypic.com/etekhf.jpg
http://i48.tinypic.com/sd0nth.jpg
Peaks nagu sama asi olema, mis minul. On küll mõninga küsitavused, aga laias laastus peaks asi klappima. valmistati seda mudelit ilmselt 1927-29?, täpselt ei tea. Minu ratta raami nr on 1754978, mis peaks jääma 1928-nda aasta teise poolde.
Üks nigel pilt ka rattast (pildid on vanad ja viletsad, tänaseks on fotograafia hulga maad edasi arenenud, aga uusi pilte pole)
http://i44.tinypic.com/2nvf8cy.jpg
Mis siis rattal olemas oli... Raam, esihark, lenks, tagaratas, vist oli ka tagaporikas, (ei mäleta, praegu enam küljes pole, aga kui oli, siis on kusagil alles). On ka kurblivõll ja ketiratas pedaalidega. Paraku on õige ketiratas asendatud naumanni 5/8" ketirattaga, pedaalid on rigalt ja tagaratta ketiratas on kohendatud? või vahetatud ka 5/8" keti jaoks. Loodan, et kurblivõll ja vändad on algsed, reklaamist on lugeda, et vändad on kiiludega. (Samal ajal kasutas Opel ka 4-kant istuga väntasid).
Mis on puudu?
Esiratas. Loodan, et ei olnud oma, st Opeli rummuga, vaid tavaline F&S rummuga (tagaratta liblikmutritega sarnased esiratta omad sain sõber Ilmarilt).
Esiporilaud, esipiduri mäng kogu täiega, lambikronstein, esihargi pöördepiduri polt/mutter/misiganes.
Sadul.
Esimene ketiratas, pedaalid, ketikaitse.
Punased väliskummid (nagu reklaamis kirjas, tol ajal Opel armastas pumaseid "kumme", ka oma tsiklitel )
Kell, lenksukäepidemed, tööriistakott.
Tagaporikaga asi segane, ka tagumise reflektori, "seelikuvõrgu" ja pumba peab vist ära märkima (igatahes spetsialis(tid) tavatsevad neid märkida).
Saigi jutt järsku otsa.... Samas kataloogis on mudeliga 3a sarnase ehitusega (raamiga) naistemudel nr. 5a Luxus - Damenrad Typ England (inglist on sel vist ainult inglise-tüüpi esipidur).
Järgmises kataloogis (kahjuks ei tea kataloogide aastaid) on mudelinumbrid enamuses kadunud ja asendunud nimetustega, on sarnase raamiga naisteratta mudel Gelbstern Luxus Damenrad.

Nii, miks siis selline teema?
No eks ikka selleks, et ennast tähtsaks teha!
No ja muidugi selleks, et kasu saada! (Soovin infot eesti Opeli jalgrataste kohta ja soovin puuduvaid osi. On kogemusi, et siit foorumist võib vahel harva abi saada ka. Vb keegi kunagi kusagil Brasiilias näiteks toksib otsingusse antud opeli mudeli nimetuse ja asi võtab uue, huvitava ja ehk ka kasutoova käigu).
Siia teemasse võiksid opeli jalgratastega intiimsemas vahekorras olevad foorumlased ka omi mõtteid lisada. On siin foorumis ka mõnedest ratastest põgusalt juttu olnud.
Vasta
#2

Kuna eelnevalt kutsuti üles opeli jalgratastest kirjutama, siis lisan lingi, millel on Türi Vana Väntsööri näitusel olnud 2 naiste opeli pildid. Ratastel on võõraid detaile küljes, ärge sellest solvuge ega numbrit tehke
http://jalgrattad.wordpress.com/category/opel/
Vasta
#3

Ei huvita Opeli jalgrattad kedagi, ei teki mingit arutelu. Isegi mitte (nagu eelnevaltki olen kurtnud) ka asjalikku dialoogi stiilis - ei ole, on küll, ise oled, mine p..sse!
Saanud aga sellest indu juurde, jätkan oma mononoogi...
Ühte teise foorumisse on keegi hr. Tüübel postitanud sadu asjalikke viiteid vanajalgratta maailma, siia teemasse pole ta vaevunud oma osa lisama, teen seda tema eest.
http://www.incarnation.be/kk_700000/1886...el-fietseb
http://www.youtube.com/watch?v=qiUbnd2lv...re=related
Nendel lehtedel sellised kaootilised opeli-teemalised pildid, nii staatilised kui ka jooksvad, suurt midagi informatiivset, aga igal juhul teemasse ja loovad meeleolu!
Nende "teise nimedega" opeli jalgratastest veel....
Oma EAG suurepärasel lehel kirjutab lgp. Ksf! Manic (kes ka tundub olevat laisaks läinud või puhkab muidu loorberitel) K. G. Reinholdi kaubamaja kohta järgmist.....

1928-1930 müüs kaubamaja muude markide hulgas ka jalgrattaid EXPORT DUX, LORD ENFIELD, RECORD STERLING (viited tuntud ja Eestis levinud välismaistele ratastele Dux, Royal-Enfield ja Sterling), ALEPO, LION, WORLD-EAGLE, COLUMBUS (sama nime kandsid Reinholdi 1929. aastal Elvas asutatud tööstuses valmistatud grammofonid); võimalik, et osa neist ratastest valmistati äri oma töökojas või telliti mõnest Tartu tööstusest.

Seal mainitud jalgraste ALEPO (jällegi, mida võiks selline täheühend tähendada või kajastada???) kohta on mul jällegi arvamine, et tegu tegelikult Opeli tehases toodetud jalgrattaga. On olemas meie Tiitsmaa-vendadel üks ALEPO sildiga raam, raaminumbriga 1772613
http://i49.tinypic.com/oqm4d5.jpg
mis on vägagi Opeli nägu šrifti ja ka sinna 20-ndate lõppu (1928-30) sobiva suurusega number. Ei osanud seda raami tollal täpsemalt uurida (paljas raam, ilma väntade ja esihargita, kui õigesti mäletan)...
http://i49.tinypic.com/214nlhd.jpg
Silt ka ilusasti vaskneetidega ees nagu Opel Rüsselheimil, Matadoril jt selle ajajärgu Opeli ratastel. Ja eks neid opeli tehase teise nime kandjaid võis meil teisi veelgi olla, nagu mainisin varemalt? Huvitav, kas need Alepod, Spordid, Matadorid jne on Eestile ainuomased või läksid ka teistesse maadesse? Võisid minna ka Saksamaale mingite teiste müüjate/väiketöökodade kaudu. Sildid pandi ikkagi Opeli tehases külge, või siis kohapeal (ühesugused punasest vasest needid)? Saksamaa neid silte üldjuhul ei tunne, Papernitzi (kirjapilt!?) sildiraamatus vist neid ka ei kohta?

No teil siis opeleid ikkagi ei ole, nagu ma aru saan? (mida pole veel foorumis kajastatud?) Või saan valesti aru?

Vasta
#4

(25-08-2012, 14:26 PM)kass Kirjutas:  Seal mainitud jalgraste ALEPO (jällegi, mida võiks selline täheühend tähendada või kajastada???)

öiget vastust ei tea, aga huupi ka ei julge arvata.
Adam Opel oli "Opel 'i" asutaja (interneedus nii väidab). ALEPO - tagurpidi lugedes tuleb OPEL A. kas seal seost ka tegelikult on, ei tea .... Toungue

ahjaaa.... oopeleid mul pole Smile

_____________________________________
Kuldsete kätega soss-sepp.

Vasta
#5

(25-08-2012, 15:30 PM)pljuhkam Kirjutas:  
(25-08-2012, 14:26 PM)kass Kirjutas:  Seal mainitud jalgraste ALEPO (jällegi, mida võiks selline täheühend tähendada või kajastada???)

öiget vastust ei tea, aga huupi ka ei julge arvata.
Adam Opel oli "Opel 'i" asutaja (interneedus nii väidab). ALEPO - tagurpidi lugedes tuleb OPEL A. kas seal seost ka tegelikult on, ei tea .... Toungue


ahjaaa.... oopeleid mul pole Smile

Nii kui ksf! Pljuhkami nime nägin, nii kohe ehmatasin, et kirjutab jälle, et ..midagi suurt aru ei saa ja ei tahagi saada! Toungue
Aga näed - tegelikult mees mõistab rohkem, kui sada teist kokku! Cool
selline kokkusattumine A(dam) OPEL-ALEPO ei ole kindlasti mingi juhuslik kokkusattumine, sellega on veelkord (lõplikult) tõestatud, et ALEPO on sammuti otsapidi opeli tehase toodang.


Vasta
#6

Mis siis vahepeal toimunud on? Päevad on läinud lühemaks, Piiteris ja Moskvas on toimunud tweed´i sõidud ning maailmalõpuni on kiviga visata.
Aga lisaks on ksf! Illi123 soetanud endale järjekordse Alepo jäänuse, raam nr 1772640
ALEPO 1772640
http://i46.tinypic.com/2cz2czn.jpg
Mina aga olen muutnud meelt oma Opeli mudeli kohalt, nüüd arvan juba, et tegu võiks olla millegagi mudeli "Gelbstern Luxus Damenrad" baasil.
http://i48.tinypic.com/11lsbv9.jpg
Kes viitsib seal reklaampildi alt kirbus.itajuttu veerida, see saaks välja lugeda midagi taolist.... Spetzial Radauswerfer mit Flügelmuttern. Seda "Spetzial...." asja Modell nr. 3a puhul kirjutatud pole aga minu rattale on see nagu maasikas karule kuhugi. Samas pole minu rattal olnud seda Gelbsterni mudeli kuldsete kiirtega kirjatud raamikaela vaid on lihtne ühekordne kuldtriip kasutatud raami kaunistamiseks. Kas Eestimaise mudeli eripära või hoopis mingi kolmas variant. Opeli raamatus on justkui viide mudelitetabelis veel mingile Sport-modelile aga ei midagi rohkemat.
Kokkuvõtteks lisaks, et oleks soov saada endale üks naiste Opelile sobilik ketiratas 46 +/- hambaga koos kiilukinnitusega vändaga (või ka ilma, sest vänt on olemas). Ketiratas peaks kinnituma vända külge 5 punktiga (poldi vüi neediga) nagu sellel pildil
http://i48.tinypic.com/t5260x.jpg
Samas O-kujulised elemendid peaksid olema siledate külgedega, mitte selliste teravate ogadega nagu toodud pildil (see on vanem variant kui minu rattale läheks). Kellel on üle selline ketiratas, siis ostaks/vahetaks ja oleks tänulik.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 4 külali(st)ne