Motoristiklubi koostöö Ahhaa keskusega ehk ZIL130 makett.
#1

Rõõm teavitada vanaraua haigete sanatooriumi patsiente sellest et nüüd saab viia oma järelkasvu katsuma ZIL 130 tuletõrje auto maketti mis asub AHHAA keskuses.

Lühidalt eellugu.

Lapsepõlves, ca 8-10 a vanusena sai veedetud üks suvi Pühajärvel sanatooriumi külje all. Seal kõrval oli suurem parkimisplats ( samal kohal kus hetkel veekeskus ja selle parkmisplats) mis oli piiratud suht rääbaka planguga. Kuna plank oli rääbakas ja marakratti see ei pidanud siis sai alati sisse hiilitud ja seal suvekuumade vanade veoautode vahel mängimas käidud. Niipalju kui lapsepõlvest meeles on siis enamus autosid olid seal juba ilmselt aastaid seisnud, rehvid tühjad. Enamik olid sõjaväe rohelised, mõni üksik ka teist värvi. Territooriumit vist ei valvatud sest keegi mind sealt ära ei ajanud. Uksed olid lahti ja sai kõik autod läbi konnatud. Poisikee jaoks oli see ülim elamus. Sellest kohast on jäänud kustumatu mälestus hinge.

Ühel päeval astus uksest sisse AHHAA ekspositsiooni meister. Jutuks tuli et neil on vaja teha lastele turnimiseks ja katsumiseks Ühest vanast ZIL ist makett. Kohe elavdus mälestus oma lapsepõlvest ja kuumast suvest vanade veokate vahel ja nende kabiinis. Meelde tulid kõik lõhnad mis vene veoauto pakkus. See oli MEELDIV MÄLESTUS. Kohe olin nõus tegema selle maketi lastele. Ehk aitab selle vana ja tegelikkuses kauni kujuga kabiini katsumine ja nägemine, mõne jõnglase suunata vanade autode ja ka ntx ameerika autode suunale. ZIL ju teadupärast ühe mikistani fjordi koopia.

Tegime natuke eeltööd ja uurimist, sai selgeks et asi vajab alusraami mis oleks veerev, madal, tugev. Kõik teravad katuse ja tiivaservad ning stangenurgad tuli teha ohutuks lastele. Lisaks ka kabiin üle värvida mingi vastupidavama tööstusvärviga. Klantsläikega objekti ei seatud eesmärgiks sest kooliealised marakratid pidavat olema üliosavad kõike kriimustama ja lõhkuma. Seega vaid algne värviskeem ja paks kuid vastupidav värvkate.

Siis sai käed löödud. Saabus hoovile selline tükk.

[Pilt: large_27696665_YQ16.jpg]

[Pilt: large_27696669_Q7cl.jpg]

See seksikalt punane pill oli peale natukest nokitsemist täitsa sõitev pill. Ütlen et sellega oli meie maja taga kinnisel territooriumil päris vahva paar kõvemat ringi teha. Kuid siis läks kabiini maha lammutamiseks. Tehniliselt on allesjäänud osa päris tipptopp, kuid see läheb vist lõpuks ikkagi kuusakoskisse.

Peale ühe kuu ja 5 päeva pikkust pusimist, peaaegust üksi tehes ja seda poolenisti haigena, sai kabiin värvitud, seisab kõval metallraamistikul. Metallraamistik sai tehtud tummine, peab kandma seda rasket keret. Kabiini tühimass võis olla hinnanguliselt ca 1,2-1,5T. Raamistik on kõik nelikanttorust mis igas liites on pidevkeevisega kinni keevitatud et ohutum oleks. Raamistikku sai ehitaud üksi ja selle kaal võib kokku olla ca 250Kg. Maketile jumet andvad torud ja vilkurid said ka ülesse külge ehitatud. Kabiinil lihvisime lahtise värvi maha, mõne teravama mõlgi peitsime ära, värvisime üle ja panime AHHAA poole teele. Koobastesse on aukude täiteks pandud vähe väiksemad rattad. Lävepakud tuli uuesti aretada ja need kinnituvad nüüd veel tgevamalt kui algselt autol olid. Kõik katuse serva ja muud terava lõpuga plekiosad on saanud ümarduse ja lapsed käsi lõhkuda ei saa. Isegi stange konksud sai viidud kerele nii lähedale kui võimalik. Kraadike on värviskeemi muudetud. Alles õnnestus jätta algsed Valgamaa päästeteenistuse sildid. Need on seal siis veel sellest ajast kui auto reaalselt päästel käis. Iluvõre taga on tihe võrk, samuti selleks et mõni laps kätt sinna ei topiks ja ennast katki ei teeks.

Tulemus selline järjestuses.
[Pilt: large_27696677_opw6.jpg]

[Pilt: large_27696679_xidr.jpg]

[Pilt: large_27696689_O0Lk.jpg]

[Pilt: large_27696697_gtYW.jpg]

See makettprojekt sai uue sisemuse ja tuled, viled Ahhaas. Osavate käte ring seal on kõik asjad teinud nii huvitavaks kui vähegi saab.

Mina tänan Mihkel Silda sellest et mulle anti võimalus luua ka midagi suuremale ringile. Väga meeldiv oli teha midagi mis läheb reaalselt lastele.

Ahhaa link on siin. http://www.ahhaa.ee/category/blogi/?id=9340

Meeldiv on tõdeda et asi on osutunud vägagi menukaks. Üks mitmest eelmise aasta plaanist sai teostatud. Tuju hea.

Tänud tähelepanu eest seltsimehed rauahaiged roostepalatist!

Lapsed näppu: nuppe ja tulesid ning vilesid katsuma!

http://www.motoristiklubi.eu  : pidevas sisu lisamises tegemistest.
Auto on vaid tagaveoline, ülejäänud on ostukärud!
Vasta
#2

Ahaa piltidel auto all olevad GAZ-53 veljed oleks võinud siiski originaalidega vahetada. Sisu on ka kosmoselaev Enterprize...

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#3

(24-01-2013, 16:14 PM)Aspelund Kirjutas:  Ahaa piltidel auto all olevad GAZ-53 veljed oleks võinud siiski originaalidega vahetada. Sisu on ka kosmoselaev Enterprize...
53 Rattad ei ole seal ilma asjata. Põhjus, õige raam pidi veerevaks veel jääma ja lisaks ei oleks saanud kabiini nii madalaks lasta sest läbimõõdu poolest oleks 130 ne oma jäänud hulka kõrgemaks.

Sisu , noh jah... aga eks Ahhaa ise otsustab, eesmärk oli neil ju interaktiivsus.

Wink

http://www.motoristiklubi.eu  : pidevas sisu lisamises tegemistest.
Auto on vaid tagaveoline, ülejäänud on ostukärud!
Vasta
#4

Väga lahe minu arvates, seda enam kasvatab ka lastes arusama, et kõike vana ja väsinut pole vaja kohe utiili saata vaid saab ka asjale uue sisu ja elu anda.

Aa veljed ... no see on juba ilkumine aga mina oleks sinna pannud alla uued "kärjed" ehk siis need, mida reklaamiti alles hiljuti meie ajakirjanduses "värske leiutisena" aga ma mäletan seda arendustööna ca 6-7 aastat tagasi ... täpselt ei mäleta aga enne MASU juba oli neist juttu. Seda siis futuristliku teemana aga need 53 lejed on ka sinna sobivad ... üldse üks viimaste aastate õnnestunumaid "tuuninguid" arvestades proportsioone ja maitsekust. Imselt oli teema südamelähedane ja see andis ka parima tulemuse.

Dad.
Vasta
#5

Whoa, see koopasse lastud ratastega esiots näeb ikka äraütlemata lahe välja Smile
Vasta
#6

(24-01-2013, 12:35 PM)ryblik1 Kirjutas:  Tehniliselt on allesjäänud osa päris tipptopp, kuid see läheb vist lõpuks ikkagi kuusakoskisse.
Ära Sa seda viga küll tee! Saame aru, jube suur kolakas aga raam + tagumine osa ja testitud sõitev tehnika on siiski rohkemat väärt, kui mõtetuks pilusilmseks kräpiks muutumist. Just tagumine kuudiosa on sigalahe ja tee sellest pigem mingi haagissuvila vms! Ei tohiks seegi ju läbiussitanud olla... Ok, hulk rasket rauda, mida võib-olla tõesti keegi enam ei vaja, sest ZILide juppe võiks alles veel palju olla aga hakata ise väänama plekki ja stantsima ukse/aknaauke, kui on juba olemas korralik ja lahe kuut.
Vasta
#7

(25-01-2013, 14:52 PM)PlyVal64 Kirjutas:  ...
Just tagumine kuudiosa on sigalahe ja tee sellest pigem mingi haagissuvila vms!
...

Kas seal mitte peamiseks osaks veepaak ole? Ega ma muidugi tea kah... Samas on plekk väänatav ja samade seinte külge teeb ryblik1, mida tahabCool.
Vasta
#8

Võsa, lepime selles kokku, et neid mehi, kes võtavad kätte lehtpleki ja sellest trugivad, vasardavad, sikkerdavad, pinnivad, english-wheelivad jne uue igati kombeka detaili... on läbi aegade Eestis olnud üksikud! Parimal juhul on läbi aegade olnud Eestis üks mees, kes oleks võib-olla ja teoorias saanud tööd mõnes Itaalia coach-töötoas või Carrol oleks ta lasknud alumiiniumist Cobra plekke tegema. Võib-olla ka kas või kolm aga rohkem mitte mingil juhul.
Tehases stantsitud detailide vastu siiski ei saa ja minu arust on võimalusel kordi targem korralikud plekiosad säilitada. Isegi tünni elik veepaagi valmistamine on tänases Eestis suur probleem.
Tegelikult tahaks suisa näha sellist meest Eestis, kes võtab suurema tüki plekki ja ilma ribadest kokku keevitamata valmistab sellesinase tagumise kuudi poritiiva ühes tükis! Ja nii, et sinna peale kulub 200 grammi pahtlit... Parimal juhul leiab mehe, kes suudaks wheeli all valmis teha ühtlaselt ümara nurga ja suure surmaga (suurim english wheel Eestis peaks olema Saaremaal Alunaudi töökojas, kus sellega rullitakse jahtide ja kaatrite alumiiniumist kereplekke) äkki ka ühes tükis küljepleki koos kumeruste ning voltidega aga selleski poleks ma üldse kindel.

See siis Alunaudis endas ja iseenda jaoks kereplaadistamiseks valmistatud suur english wheel:
[Pilt: vlcsnap-2009-08-19-11h35m06s48-640x360.png]
Vasta
#9

(25-01-2013, 15:31 PM)PlyVal64 Kirjutas:  Võsa. lepime selles kokku, et neid mehi, kes võtavad kätte lehtpleki ja sellest trugivad, vasardavad, sikkerdavad, english-wheelivad jne uue igati kombeka detaili... on läbi aegade Eestis olnud üksikud!
...

No kas just üksikuid, kuid liiga vähe küll.

Ma tegelikult seda silmas pidasingi: kuut ise ei ole sellisena kasutatav. Kuid seinad peaks üsna ahvatlevad toorikumaterjalina olema.
Vasta
#10

klge, haagissuvilate ehitajad, võtke rahulikult, ZIL tuletõrjeauto tagumisest osast te küll seda ei ehita.
Pealisehitus koosneb nii ZIL kui GAZ alusel masinatest kahest kärakast metallkapist, mis on jubedate kinnitustega keeratud keskel asuva tünni külge. Ja pealt paari plekiga kaetud.
Nõukogude tuletõrjetehnika koostekvaliteet on nii jube, et selle peale inglise ratta, puidupaku ja puuhaamri meeste aega kulutada ei sobi kokku.
Igasuguse vene tuletõrjetehnika tehaseseadesse taastamise protsessi suurim vaenlane on restaureerija. St. see restaureeritakse üle 15 kordselt.
Ning tagumine rattakaar oli ümmargune ainult kõige esimestel ZIL-130 alustel masinatel, neid on Eestis järgi üksikuid. Sellel isendil ei saanud seda kindlasti olla. GAZ-51 ja 63 alustega masinatel oli saladus imelihtne, tagumine porikooba äär lõigati esiporitiivast.

Lähedal asuvat tuld on kaugemal asuva veega raske kustutada...
Vasta
#11

Tore, Ryblik tegi, seda, mida telliti ja hästi tegi. Ülejäänu on nagu ülepingutatud, aga ju siis selline jõulupuu müüb hästi.

Kes oskab, see teeb - kes ei oska, see õpetab!
Vasta
#12

veel üks tagaotsa idee Smile
[Pilt: 36488_434589876614243_1140273357_n.jpg]
Vasta
#13

Kuna momendil tööalaselt seotud Ahhaa keskusega vaatasin asja üle.Ütleksin et mõnes kolhoosis värviti paremini. 5m. kauguselt OK, aga 1m. ei kõlba.Kuna autot saab käega katsuda peaks asi parem olema.
Vasta
#14

(31-01-2013, 23:13 PM)_rein_ Kirjutas:  Kuna momendil tööalaselt seotud Ahhaa keskusega vaatasin asja üle.Ütleksin et mõnes kolhoosis värviti paremini. 5m. kauguselt OK, aga 1m. ei kõlba.Kuna autot saab käega katsuda peaks asi parem olema.

Mis see etteheide on? Kas jäi liialt "apelsin", värv jookseb kuskilt või miskit muud?
Vasta
#15

No ma usun, et värvimistöö kvaliteet polnud antud töö puhul ka prioriteetne. Pigem ikka "lastekindlus".
Vasta
#16

(31-01-2013, 23:13 PM)_rein_ Kirjutas:  Kuna momendil tööalaselt seotud Ahhaa keskusega vaatasin asja üle.Ütleksin et mõnes kolhoosis värviti paremini. 5m. kauguselt OK, aga 1m. ei kõlba.Kuna autot saab käega katsuda peaks asi parem olema.
Kle.rein.Kas loo algusest peale läbi lugesid et kritiseerid siin?
Tegu pole ju mingi custom ega tuuninguvõistlusega et kellel klantsim ja ilusam värv.AHAA keskus tellis sellise projekti ja oli asjaga rahul.Kui poleks rahul olnud siis lasnuks üle värvida.Kulla ksf.rein mine mujale näitustele vms. imetlema ja nõudma tippvärvikvaliteeti.Tsitaat selle loo algusest:
Kõik teravad katuse ja tiivaservad ning stangenurgad tuli teha ohutuks lastele. Lisaks ka kabiin üle värvida mingi vastupidavama tööstusvärviga. Klantsläikega objekti ei seatud eesmärgiks sest kooliealised marakratid pidavat olema üliosavad kõike kriimustama ja lõhkuma. Seega vaid algne värviskeem ja paks kuid vastupidav värvkate.
Vasta
#17

Analoogne olukord ka eesti vanema ajalookäsitluse teemal. (oponendid pole teost lugenud, aga teavad, et asi on jama)
Mees on autot näinud, mainis, et värvkatte kvaliteet võiks parem olla. Teised spetsialistid pole ihusilmaga näinud aga teavad vastu väita, et käib küll ja ei peagi olema mingi "prillikivi". Ja neil võib isegi õigus olla, pimesi väites, või ütleme, foorumi fotode põhjal otsustades.
Pagan, kellel siis ikkagi õigus on?
Vasta
#18

(31-01-2013, 23:13 PM)_rein_ Kirjutas:  Kuna momendil tööalaselt seotud Ahhaa keskusega vaatasin asja üle.Ütleksin et mõnes kolhoosis värviti paremini. 5m. kauguselt OK, aga 1m. ei kõlba.Kuna autot saab käega katsuda peaks asi parem olema.
Tüüpiline eestlase inn! Mitte kunagi pole midagi hästi .Kõik mis teised on teind on valesti ja pahasti.
Kõige tervislikum on nokitseda garaazis oma lõbuks .Pole kellegi asi millega sõidan ja millega tegelen.
Kõva närvi ja edu neile meestele kes midagi oma kätega teistele teevad!

vanaraud ja " vana raud " ei ole päris samad.....
Vasta
#19

(01-02-2013, 09:13 AM)jurka Kirjutas:  
(31-01-2013, 23:13 PM)_rein_ Kirjutas:  Kuna momendil tööalaselt seotud Ahhaa keskusega vaatasin asja üle.Ütleksin et mõnes kolhoosis värviti paremini. 5m. kauguselt OK, aga 1m. ei kõlba.Kuna autot saab käega katsuda peaks asi parem olema.
Tüüpiline eestlase inn! Mitte kunagi pole midagi hästi .Kõik mis teised on teind on valesti ja pahasti.
Kõige tervislikum on nokitseda garaazis oma lõbuks .Pole kellegi asi millega sõidan ja millega tegelen.
Kõva närvi ja edu neile meestele kes midagi oma kätega teistele teevad!
Kui teema algataja oleks kinkinud,annetanud asja Ahhaa keskusele oma firma reklaamiks olnuks asi OK.Kuna asi maksti kinni võiks töö kvaliteet parem olla.Tausta mitteteades võibolla antud raha eest paremini ei saa.
Lõpetuseks miks üldse "säutsuma" hakkasin ei olnud see ainult minu arvamus.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 3 külali(st)ne