13-09-2013, 14:39 PM
"Kaevake poola suunal !", ütles Türilane Kass ja nii sai ka tehtud.
Selgub et POFABOR ja ESPERANTO (B.D.D) on ühe ja sama poola vabriku tooted, müüdi nii valmisjalgrattaid kui ka sildiga komplektseid raame. Tootjal (ratta- ja õmblusmasinavabrikakt "S. Enzlowitcz" Bedzini linnast) oli kokku neli kaubamärki -"Pofabor", "Esperanto", "Veritas" ja "Hobi".
Esisildid klapivad meil nähtuga. Kattuvate raaminubri-seeriate tõttu märkasin ka juba varem teatud raamidetailide identseid nüansse. Tähelepanuväärsel kombel on tootja esisiltide kujustuses armastanud viisnurga-motiivi.
1928a. sisseveetud rataste nimekirjas poola importi ei kajastu. Kas seesugused rattad tarniti juba tootja poolt osadena ? Jälle tollimaksude teema ? Loogiliselt võttes pidid poola rattad juba tol kaugel ajal olema saksa ja inglise toodangust märkimisväärselt soodsama ostuhinnaga.
Ning kui juba Lier & Rossbaum ja Freybach asjaga tegelesid - miks siis mitte paljud teised ?
Põhjalikumal uurimisel võib täheldada et poola rattatööstus oli enne sõda vaata et kirjumgi kui sakslastel ja inglastel. Selgelt poolapärastele nimedele sekundeerisid mittemidagiütlevad rahvusvahelisemad "margid" millest KINDLALT poolas toodetud ja praegugi mõtlemisainet andvad noppisin välja :
Torpedo
Torpedo-Lux
Indjan
Prima Astoria
Excelsior
Korona (ekspordiks : Corona)
Rekord
Pofaro-Rekord
Phonix
Lux
Juwel
Matador
Standard
Cyklon
Tempo
Astra
Apollo
Rapid
Brillant
Renoma
Original-Rekord
Rekord-Special
Elite
Spezial
Universal
Vyktorija
Õhesõnaga käis seal maal samasugune teiste riikide kuulsate nimedega manipuleerimine kui mujalgi. Siltidel kohtab saksa- ja ingliskeelseid väljendeid rohkem kui poolakeelseid ning suuri siltide-piirituspiltide-kirjade valmistajaid oli
kümneid.
Siit tekib küsimus : kas just mitte seesuguste poola tootjate kaubaga ei võinud meie suuremad ja väiksemad ärihaid kohalikul turul vett segada ?
Oleks igatahes üks võimalikest selgitustest nimekirjades esinevate (sama nimekujuga) jalgrataste totaalselt erinevatele numeratsioonidele ?
Mõned näited :
Selgub et POFABOR ja ESPERANTO (B.D.D) on ühe ja sama poola vabriku tooted, müüdi nii valmisjalgrattaid kui ka sildiga komplektseid raame. Tootjal (ratta- ja õmblusmasinavabrikakt "S. Enzlowitcz" Bedzini linnast) oli kokku neli kaubamärki -"Pofabor", "Esperanto", "Veritas" ja "Hobi".
Esisildid klapivad meil nähtuga. Kattuvate raaminubri-seeriate tõttu märkasin ka juba varem teatud raamidetailide identseid nüansse. Tähelepanuväärsel kombel on tootja esisiltide kujustuses armastanud viisnurga-motiivi.
1928a. sisseveetud rataste nimekirjas poola importi ei kajastu. Kas seesugused rattad tarniti juba tootja poolt osadena ? Jälle tollimaksude teema ? Loogiliselt võttes pidid poola rattad juba tol kaugel ajal olema saksa ja inglise toodangust märkimisväärselt soodsama ostuhinnaga.
Ning kui juba Lier & Rossbaum ja Freybach asjaga tegelesid - miks siis mitte paljud teised ?
Põhjalikumal uurimisel võib täheldada et poola rattatööstus oli enne sõda vaata et kirjumgi kui sakslastel ja inglastel. Selgelt poolapärastele nimedele sekundeerisid mittemidagiütlevad rahvusvahelisemad "margid" millest KINDLALT poolas toodetud ja praegugi mõtlemisainet andvad noppisin välja :
Torpedo
Torpedo-Lux
Indjan
Prima Astoria
Excelsior
Korona (ekspordiks : Corona)
Rekord
Pofaro-Rekord
Phonix
Lux
Juwel
Matador
Standard
Cyklon
Tempo
Astra
Apollo
Rapid
Brillant
Renoma
Original-Rekord
Rekord-Special
Elite
Spezial
Universal
Vyktorija
Õhesõnaga käis seal maal samasugune teiste riikide kuulsate nimedega manipuleerimine kui mujalgi. Siltidel kohtab saksa- ja ingliskeelseid väljendeid rohkem kui poolakeelseid ning suuri siltide-piirituspiltide-kirjade valmistajaid oli
kümneid.
Siit tekib küsimus : kas just mitte seesuguste poola tootjate kaubaga ei võinud meie suuremad ja väiksemad ärihaid kohalikul turul vett segada ?
Oleks igatahes üks võimalikest selgitustest nimekirjades esinevate (sama nimekujuga) jalgrataste totaalselt erinevatele numeratsioonidele ?
Mõned näited :