Akude tark laadimine
#1

Kuna otseselt sellist teemat siit foorumist ei leidnud, siis tegin uue.

Tehnika areneb kiiresti, ka akulaadijatel on täiesti uus põlvkond peale tulnud.

Asi selles, et ma pole siiani õiget sotti saanud, kuidas peab klassikalise vana laadijaga akusid laadima. Õigemini kui kaua ja mis vooluga... Öeldakse ju, et amprid 1/10 aku mahtuvusest, aga kui kaua? Mõni räägib üks kuni mitu ööpäeva, minu kogemuse järgi hakkavad nad õige ruttu mulinal keema.
Ning millal on aku täis? Ja jaa, siis kui "20 c° juures on aku elektrolüüdi tihedus 1,28g/cm"... No mida veel! Ei hakka mina selle happega mulistama ...

Viimane piisk uue põlvkonna laadija muretsemiseks oli mul see, et üks mu diiselautodest arvas, ei ta suuda praeguste -20c külmadega lühikeste otsega ise akut täis laadida.

Sai võetud ligi CTEC MXS 5.0. Soovitati ka selle võimsamat versiooni 10.0 (amprid siis) aga tundus kallivõitu -134€.
5.0 sobib siis 1,2-110Ah akude laadimiseks, maksis 71,50€. Mina tellisin neti teel, üks päev tellid, järgmine päev tasuta smartpostiga käes >siit<

[Pilt: 12114062326_25e843ec07_o.jpg]

[Pilt: 12114024073_58776512d7_o.jpg]

[Pilt: 12114023983_f9f0e7e9f8_o.jpg]

See on laadija, mis teeb kõik toimingud ise. Ka sobib terveks talveks masinale peale jätmiseks - ise otsustab, kuidas ja millal laadida.
Eks käin nüüd kõik oma veokad, traktori, sõiduautod ja tsikli sellega üle. Annan tulemustest teada.
Jagage teie ka oma kogemusi!
Vasta
#2

ostsin omale tööriistamarketist ka mingi suht sarnase "targa" laadija. no võib-olla ta midagi laeb ka, pole testinud. aga igatahes vähegi juustuma aku peale virutatakse suur error tuli põlema ja miskit ei toimu. samast firmast juba ammu ostetud odav ja prosta "bosch" aga paugatab selliste akude peale 8 amprit osutile ja topib neile igatahes voolu sisse. ükskord sai tulitera vartaga massin jäetud pikemaks seisma ja sel oli mingi pisike tarbija kogemata taga. loomulikult imeti aku 0 voldi peale. spetsid arvasid, et selle aku võib nüüd kohe ää visata. panin talle siis sama odava järgi ja alul virutas mingi kaitse kohe riista välja. puhkas minutikese ja läks jälle pooleks sekundiks järgi. paari päeva pärast suutis juba mitu sekundit laadida põhjas osutiga enne kui välja lõi. ja mõne nädali pärast enam ei plõksinud üldse ja aku laeti igatahes täis ja elus siiani.
Vasta
#3

Kunagi oli üsna kindel akude laadimine sedasi, et panid talle voolu peale ja kui pinde tõusis 14,7V peale siis pidi olema vool 1/10 mahtuvusest. Kui peale selle olukorrani jõudmist laadimise maha võtsid ja aku pinget näiteks tunni pärast kontrollisid ja pinge oli kusagil 12,4 ja üle siis oli piisav info. Ei viitsinud ka happega mulistada.

Ise kasutan Optimate 4. Laadimis vool on ainult kuni 0,8A aga selleks otstarbeks et akusi elus hoida on piisav olnud. Praegu kasutan teda auto aku toetamiseks kuna lühikesed sõidud ei lae akut piisavalt ja jätan ööseks järgi. Olen ka suht peetis akusi sellega proovinud turgutada ja on nad üles upitanud. Üks neist oli paar aastat ilma igasugu tarbimiseta seisnud ja täiesti nullis. Enne seisma jäämist oli aku selline, et ei vedanud enam sooja ilmaga ka autot käima. Laadija lasi akusse paar päeva miskise 28V ja siis hakkas pinge langema. Nädalaega hiljem sai aku sinnamaale, et laadija näitas täis olemist. Mahtuvuseks sain 65Ah aku puhul 1Ah Big Grin.

Mingi akuga, millel on üks purk lühises, toimetad ta sedasi, et laeb teda kuni ühel hetkel teatab, et aku on kannis aga need toimivad purgid on ta üsna täis laadinud ja seda energiat saab sealt kasutada.

Kui on raha, siis ostan bensiini ja sõidan tsikliga. Kui ei ole, siis sõidan ilma.
Vasta
#4

Endal täpselt samasuguse olekuga CTEK 4003, natuke vanem mudel ja kuni 4 amprise vooluga. Kasutan ka 120Ah aku laadimiseks ja saab tollegi täis. Mu meelest paberi järgi oligi sellel laadijal vähemalt kuni 120Ah lubatud kui mitte isegi 140Ah. Hind oli kunagi ammu Renovaarist 1000 eegu ringis või natuke peale. Endale on jäänud mulje, et CTEK hakkaski esimesena neid tarku laadijaid tegema (või siis Eestis müüma) ja kõik ülejäänud Tööriistamarketi jms versioonid on pigem selle odavamad koopiad. Aga laadijaga olen väga rahul. Igati universaalne, kuna sobib põhimõtteliselt iga 12v aku jaoks ja neid on majapidamises ikka mitmeid. Samuti tänu veekindlale korpusele ja väikestele mõõtmetele saab iga ilmaga lihtsalt kapoti alla laadima visata ja ei pea akut maha võtma. Mootorratta akut laadin GPSi jaoks mõeldud 12v sigaretisüütaja pistiku kaudu ja enam ei pea muretsema aku ligipääsetavuse pärast. Vana laadijaga oli vaja ikka akult punnid maha võtta ja kontrollida et ei muliseks liiga palju. Mu rattal aga vaja akule ligipääsuks põhimõtteliselt pool gondliringi maha võtta, mis tegi laadimise väga tüütuks.
Vasta
#5

Cteki 7A mudel juba kolmas aasta. Väga rahul.Cool

Enne oli võimalus laenata 3A pisikest, kuid oma on ikka oma.Big Grin

Laadib ka madalama sisendpingega (elagu Elering!) vooluvõrgust korralikult. Kaablid kannatavad külma ja krokud on head.

Akutaaste on mul paar teiste väljapraagitud laipa elule aidanud.

Jutt, et suuri akusid täis ei lae, on jama. Eelmisel talvel laenas sõber oma 180 A traktoriaku ergutamiseks seda, kuna oma "täku" oli ära tapnud. Paar päeva nugistas ja tunnistas aku täis olevaks. Ka traktor käivitus probleemideta...

100 Ah aku kuulutab "täis" olevaks nii 13 h pärast.

Paar akulaipa olid säärased, mille peale hakkas klõpsuma ja jäigi poole peale laadima. Samas keema ka ei lasknud...
Vasta
#6

Nu jaa, ühelt elupõliselt autoelektrikult olen veel kuulnud selliseid tarkusi:

*Kui aku on kiiresti tühjaks saanud (näiteks käivitada üritades), siis tuleb kohe ka kiire iseloomuga täis laadida ja vastupidiselt - kui on aeglaselt tühjenenud, siis tuleb ka pikaldaselt täis laadida.
*Kui lased aku 5x täiesti nulli tühjaks (kasvõi uue, kas siis käivitades või mõni suurem tarbija järgi unustades), siis võib öelda, et aku on lõplikult rikutud (plaadid kõverad).
*Kõvades miinuskraadides tühjaks käiatud akut ei või jätta tühjana seisma, kuna võib lõhki külmuda. Samuti pole mõtet külmas olnud akut laadida, kuna see ei võta voolu sisse.

Aga need on vanakoolitarkused, ei tea palju seal tõde.
Uuest laadijast rääkides, mind huvitab kõige rohkem, mida see suudab mu traktori 100Ah Exide akuga teha. Viimati proovisin kompressioon maas traktorit käivitatada, jõudis vast 5seki ringi tõmmata, siis hakkas starter plagisema. Tõin tuppa soojenema, üllatuseks näitas lausa 12,41V, vaatab kas saab uue laadijaga sellest elulooma...
Vasta
#7

Kel eurotugrikuid loopida pole siis Händimännist saab 12 euri eest Taanis toodetud laadija. 6 ja 12 volti, 6 amprit. Laeb ja säilitab, tulukesed peal mis näitavad aku laetust. Ise olen rahul ja selle raha eest asja kui palju.

Bedford Blitz CF350 Madel(1980), K-750m(1965), GAZ 21(1964), GAZ 66-01(1977)
Vasta
#8

(24-01-2014, 12:20 PM)Romka Kirjutas:  Nu jaa, ühelt elupõliselt autoelektrikult olen veel kuulnud selliseid tarkusi:

*1Kui aku on kiiresti tühjaks saanud (näiteks käivitada üritades), siis tuleb kohe ka kiire iseloomuga täis laadida ja vastupidiselt - kui on aeglaselt tühjenenud, siis tuleb ka pikaldaselt täis laadida.
*2Kui lased aku 5x täiesti nulli tühjaks (kasvõi uue, kas siis käivitades või mõni suurem tarbija järgi unustades), siis võib öelda, et aku on lõplikult rikutud (plaadid kõverad).
*3Kõvades miinuskraadides tühjaks käiatud akut ei või jätta tühjana seisma, kuna võib lõhki külmuda. Samuti pole mõtet külmas olnud akut laadida, kuna see ei võta voolu sisse.

*1. Aku on kiirest tühjaks saanud siis tuleb teda rahulikult laadida, sest aku plaadid võivad olla suure voolu tõttu kuumenenud ja laadimisel temperatuuri tõstmine on lisa oht.
Pikk tühjendamine tekitab sulfaati ja sellest lahti saamiseks on võimalus kasutada impulsi või kõva laadimist. Kõva laadimisega peab jälgima aku tempi ja elektrolüüdist gaaside eraldumist.


*2. Aku täisesti nulli mitu korda lastes kaotab aku kiiresti mahtuvust. Plaadid lähevad kõveraks kuumuse pärast ja eeldab suurt voolu.

*3. Tühja akut ei või üldse niisama vedelema jätta. Külma ilmaga on lisa oht külmumine ja ei pea olema kõva külma üldse.
Kui elektrolüüt veel midagi läbi laseb(ei ole päris külmand), siis tasub laadima ikka panna isegi kui ta ei taha midagi vastu võtta. Vaikselt hakkab ikkagi elektrolüüdi happesus tõusma ja lõhkikülmumis oht väheneb.

Niipidi peaks olema.

Kui on raha, siis ostan bensiini ja sõidan tsikliga. Kui ei ole, siis sõidan ilma.
Vasta
#9

(24-01-2014, 11:58 AM)olli Kirjutas:  .....Mu rattal aga vaja akule ligipääsuks põhimõtteliselt pool gondliringi maha võtta, mis tegi laadimise väga tüütuks.

Mu omal kaasas lisajuhe (kahjuks ainult üks komplekt), mille saab jätta masinale alaliselt külge. Ühe korra murrad ennast läbi plastikute akuni, hiljem vaid (kuskil ligipääsetavas kohas) pistikute kokkuühendamise vaev. Väga mugav!

[Pilt: 12115666343_7750160b79_o.jpg]
Vasta
#10

igasugu lisajuhtmeid saab lisaks tellida, aga rõvedalt kallid on need.
http://www.amazon.co.uk/s?ie=UTF8&field-keywords=CTEK&index=automotive&search-type=ss
Vasta
#11

(24-01-2014, 16:27 PM)pannkook Kirjutas:  igasugu lisajuhtmeid saab lisaks tellida, aga rõvedalt kallid on need.
http://www.amazon.co.uk/s?ie=UTF8&field-keywords=CTEK&index=automotive&search-type=ss

ja kui just kümmet pöialt ei ole siis saab need juhtmed ju ise tekitada sinna (paar kaablikinga, jupp juhet ja mingi pistik ja sama teisele poole)
olenevalt olukorrast ja soovidest ei pruugi alati odavam tulla aga kui materjalid juba olemas on siis on vaid töövaev.

paljudel autodel on akud peidetud kuskile istme alla või pagasiruumi või.... ja siis on kapoti alla toodud välja (tehase poole) klemmid kust saab laadida ja täkutada
Vasta
#12

Mingiaeg sai ka seda "tarka" laadijat kasutatud toyota landcruiseri peal. Sel oli veel 2 akut. Laadis päris hästi. Murutraktori akuga sai ka hakkama, tsikliakust rääkimata, mis oli veel uus ja tahtis esimest laadimist saada.
Aga see laadija oli laenutatud ühe tuttava käest. Niiet praegu on vene laadijad kasutuses. START Ja teine oli vist START II. Pole neilgi viga midagi.
Nõuavad ainult mõttega kasutamist.

Almost Again
Vasta
#13

oma kogemustest . Külmas seisnud tühja akut ei tasu laadima hakata kohe , võib plahvatada ! Korduvalt nii juhtunud , aku peaks enne üles sulama ja oleks hea kui enamvähem toatemperatuuril ju on plahvatuse põhjuseks lahjaks läinud elektrolüüt ja sinna tekkinud jääkristallid ...vist ?
Vasta
#14

(30-01-2014, 23:54 PM)tiitnato Kirjutas:  oma kogemustest . Külmas seisnud tühja akut ei tasu laadima hakata kohe , võib plahvatada ! Korduvalt nii juhtunud , aku peaks enne üles sulama ja oleks hea kui enamvähem toatemperatuuril ju on plahvatuse põhjuseks lahjaks läinud elektrolüüt ja sinna tekkinud jääkristallid ...vist ?

Ära aja hirmu jutte.

Aku võib teha pauku, kui akus on tekkinud piisavalt vesiniku ja hapniku segu mis plahvatab. Aurustunud segu tekib liiga intensiivsest laadimisest, mitte aga madalast temperatuurist.

Elektrolüüt ei lähe lahjemaks, vaid kangemaks, kuna vesi aurustub ära aga hape jääb alles.

Parem varblane käes, kui kajakas pea kohal!
Vasta
#15

(31-01-2014, 01:06 AM)viplala Kirjutas:  Elektrolüüt ei lähe lahjemaks, vaid kangemaks, kuna vesi aurustub ära aga hape jääb alles.

Lahjemaks läheb ta siis kui aku tühjeneb. Hape voolu andes muutub lahjemaks ja kui uuesti ise voolu peale saab, siis muutub jälle hapumaks. Keemia on midagi sellist, et hape reageerib pliiga ja jääb järgi vesi ning pliisulfaat. Kuna pliisulfaat on plaadi sees, siis plaate ümbritseb vesi.



Üks laadija mida veel kasutan on peaaegu selline http://www.hobbyking.com/hobbyking/store...ories.html .
Peaaegu seepärast, et minu oma on liiga vana mudel, et teda seal veel müüa oleks.

Kui on raha, siis ostan bensiini ja sõidan tsikliga. Kui ei ole, siis sõidan ilma.
Vasta
#16

(31-01-2014, 01:19 AM)karvik Kirjutas:  
(31-01-2014, 01:06 AM)viplala Kirjutas:  Elektrolüüt ei lähe lahjemaks, vaid kangemaks, kuna vesi aurustub ära aga hape jääb alles.

Lahjemaks läheb ta siis kui aku tühjeneb. Hape voolu andes muutub lahjemaks ja kui uuesti ise voolu peale saab, siis muutub jälle hapumaks.

Me räägime kahest erinevast asjast, Ma pidasin silmas just seda millest kirjutasin, kuid ka sinu viide on õige Smile.

Parem varblane käes, kui kajakas pea kohal!
Vasta
#17

(31-01-2014, 01:28 AM)viplala Kirjutas:  
(31-01-2014, 01:19 AM)karvik Kirjutas:  
(31-01-2014, 01:06 AM)viplala Kirjutas:  Elektrolüüt ei lähe lahjemaks, vaid kangemaks, kuna vesi aurustub ära aga hape jääb alles.

Lahjemaks läheb ta siis kui aku tühjeneb. Hape voolu andes muutub lahjemaks ja kui uuesti ise voolu peale saab, siis muutub jälle hapumaks.

Me räägime kahest erinevast asjast, Ma pidasin silmas just seda millest kirjutasin, kuid ka sinu viide on õige Smile.

Lugesin su teksti uuesti ja sain pildi kokku.
See vaherida seal tekitas segadust ja jäi mulje, et on juba uus teema selle lahjenemisega.

Kui on raha, siis ostan bensiini ja sõidan tsikliga. Kui ei ole, siis sõidan ilma.
Vasta
#18

Kas 24V akule ka mingit tarka aparaati kusagil pakutakse?
Vasta
#19

>Siin valikus< paistab täitsa olemas olema. Hind muidugi suht kole.
Vasta
#20

(31-01-2014, 09:06 AM)sass Kirjutas:  Kas 24V akule ka mingit tarka aparaati kusagil pakutakse?

Väga tungivalt soovitaks laadida 24V masina akusid siiski eraldi akude vastupidavuse huvides eelkõige.
Nimelt kes veel ei tea siis kui järjestikku ühendatud akudest üks tühjemaks on saanud käib mõlemast akust sama vool läbi ja kuidagi ei laeta seda tühjemat rohkem ja see erinevus järjest süveneb.
Selle erinevuse tekkimiseks piisab juba sellest kui üks aku on soojusele lähemal kas kapoti all või summutile, tuulele või misiganes asjale.
Seega võiks korra 3-4 kuu vahega eraldi laadida kumbagi akut erinevuse kaotamiseks.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne