(13-02-2014, 15:12 PM)zazik Kirjutas: Aga kes sunnib Sind blokki pidurdama? Ilma ABS-ita on ju ka võimalik efektiivselt pidurdada, samuti on võimalik õigel hetkel pedaal lahti lasta, et takistusest mööda tüürida. Ja takistusest mööda tüürib vabastatud piduriga tunduvalt paremini kui ABS-iga.
Ei miski muu, kui hirm ja alalhoiuinstinkt. Või vähemalt nii on seda põhjendanud need, kellelt peale autoga kelgutamist olen küsinud. Mäletan ka ise, KUI raske oli tõsta jalga pedaalilt esimestel kordadel... praegu toimub see vajadusel automaatselt
Efektiivne pidurdamine tähendab võimalikult lühikest pidurdusteekonda. Vaata Priidu pandud esimest videot, seal on väga selgelt näha, mis toimub. Efektiivseim on olukord, kus rattad pöörlevad libisemise piiril, libisemisega kuni 15%. Täpne number sõltub rehvist, mustrist, temperatuurist ja pinnast, kuid suurusjärk on 10+%. Õnnetuseks toimub libisemise suurenedes drastiline haardejõu langus ja libisemisel on pidamine oluliselt kehvem. Ehk kui see piir ületatakse, algab libisemine ja selle lõpetamiseks tuleb pidurdusjõudu märgatavalt vähendada. Asi läheb huvitavaks siis, kui pind pole mitte puhas, vaid millegiga pudedaga kaetud. Talvel siis lumega. Õnneks on enamus autosid ligilähedaselt sama esi- ja tagasilla rööpmega ja seega lohisev ratas pühib pinna lahtisest prahist (talvel lumest ja lahtisest jääst) puhtaks ja tagaratta muster saab haakuda kõige taha, mis pinnal üleüldse olemas on. Ja tegelikult on seal üllatavalt palju
. Kokkuvõtteks on haardejõud sääraselt lohisevate ratastega autol oluliselt parem, kui haardejõud lume ja jääpuruga kaetud pinnal veeremashoitavate ratastega pidurdades ja auto peatub mitu autopikkust varem. Selle kohta on mõned USA artiklid avaldatud juba seitsmekümnendatel.
Iseküsimus, kas oluline on saada pidama või lahendada tekkinud ohuolukord. Üldine arvamus on, et reeglina on võimalik mööda põigata, milleks on vaja säilitada auto juhitavus. Siit ka kunagine libedareegel: ohuolukorra tekkides esmalt tugev pidurdus kiiruse vähendamiseks nii, et auto teel püsiks, seejärel pedaal vabaks ja manööver ja alles seejärel ohutu peatumine. Seda siis ABSita autodele.
Mina ei ole aastaid enam liikluses blokki pidurdanud (välja arvatud üksikud teadlikud seiskukorra kontrollid). Selleks puudub tegelikult vajadus, meil pole liiklust ollagi ja vahemaadki on lühikesed. No Tallinnas vahel ajab mõni rallimees hinge täis, aga säärased paistavad õnneks kaugelt silma. Väravast peatuna välja tormava idioodi puhul ei päästa ka parim nael, kui õnne lihtsalt ei ole.
Aga ikkagi on hea teada, et ohuolukorra tekkimisel ei pea keskenduma rataste pöörlemashoidmisel, vaid seda teeb elektrohüdrauliline süsteem, jättes juhile võimaluse keskenduda olukorrale alternatiivse lahenduse otsimiseks. Reeglina on neid olukorra tekkimisel mitu ja vaid mõni neist viib avariini. Ole ainult mees ja vali ohutuim piisavalt vara...
Sest valearvestuse korral tuleb loota vaid auto loonud inseneride rehnungi paikapidavusele kere turvalisuse osas.
(13-02-2014, 15:43 PM)PlyVal64 Kirjutas: ...
No näed, jõudsid ise ka lõpuks sinnani, millest see ABS-disabled teema alguse sai: vana "loll" ABS ja väga konkreetne ning spetsiifiline keskkond/olud, mille jaoks on see eemaldamine tehtud! See on tehtud konkreetseteks oludeks, millega kaasnevad aga muudes oludes halvenenud omadused. Sestap peaks olema lüliti mitte et kisud kaitset sisse/välja. ABS ei ole imerohi "igaks eluhetkeks ja lolliks peakoluks" aga kahjuks sellena toda abilist presenteeritakse. Koos stabiilsuskontrolliga ja selle müüdi uskumisega, eriti veel lootes ulmelistele naastrehvidele, ongi meil kalmistud ässadest laipu ja igasuguseid ratastoolides sante täis!
...
Ei ole siin süüdi autod, vaid mõtlemisvõimetud idioodid, kes oma võimeid üle hindavad.
Sinu loogika järgi päästaks täna olukorra Messerschmidti kirstude tagasitoomine. Võimsust ei ole, kiirust ei ole, vaateväli on hea ja odav pidada kah. Nagu elektriauto
Ohuolukorra tekkimisel ei saa üliväärtuslikke sekundikümnendikke raisata süsteemide tapalüliti otsimisele. Eriti arvesatdes tavapärase juhi võimeid, kellel ka puud ette joosta suudavad... Meil on piisavalt turul elementaarautosid, mille puhul piisab kaitsme eemaldamisest. Ostke, sõitke ja nautige. Aga ärge unustage, et füüsika kehtib ühtviisi kõigile.
Olles sõitnud nii vanemate kui uuemate masinatega, siis pean küll väärtuslikuks auto poolt antavat visuaalset tagasisidet teel toimuva kohta. Vaid üksikud juhid on nii head, et suudavad tunnetada algavat libisemist enne nüüdisaegse elektroonika ärkamist. Armatuuris vilkuv tuluke on aga selge signaal
ajudega juhile, et nüüd tuleb oma sõidustiili kohandama asuda, muidu võib üsna peatselt väga huvitavaks minna.
Mul oli sel talvel võimalus veidi pikemalt tudeerida värske Astra stabiilsusprogrammi tööd. Ning kuigi selle ja minu loogikad erinevad oluliselt, meeldis mulle auto ohutusele suunatud tegevus: stabiliseerida auto liikumine ja aeglustada maksimaalselt. Kui sellele aktiivselt rooliga vastu töötama hakata, on tulemuseks kontrollimatu spinn. Kui programmi loogikat arvestada ja otsida võimalust takistusest möödapõikamiseks, toimub see suisa iseenesest.
Ei saa jätta imetlemata meest, kes tõsiselt nõuab eraldi lülitit juhiabistite väljalülimiseks, et oleks võimalik ohuolukorra tekkimisel auto pöörata jäisel teel 180 kraadi ja teha vältimatu avarii tagurpidi kontrollitud viisil.
Mina säärasel viisil autot valitseda ei suuda.