15-04-2014, 12:43 PM
Ma püüan küll jõudumööda vastata, kuid teen seda omas tempos ja omal valikul. Eelkõige selles osas, mis puudutab kindlustuslepinguid üldiselt. Kindlustusjuhtumeid on meil kõigil olnud ning igaüks (eriti anonüümselt) suudab genereerida lõputul hulgal probleeme ning ebaõiglust. Mis vahel on õige, sagedamini lihtsalt teadmatus või väljamõeldud. Jään oma kunagise üleskutse juurde, et oma nime all esinemine võimaldaks foorumiruumi palju otstarbekamalt ja ausamalt kasutada.
Soovitan soojalt avada minu 12.04.2014 postituses antud link, kus on seadus kogu selle hiilguses. Ka mina annan vastused sama teksti põhjal, tähelepanu tasub pöörata ka üleminekusätetele ja teiste seaduste muutmisele.
1.Kui mina saaksin Marko stiilis kirja, siis tõenäoliselt mina ka sellele ei vastaks, kuna ma ei saa aru, mida küsitakse. Mis ei tähenda, et sellel kirjal ei oleks olnud tegelikku mõju seaduse tänasele tekstile. Ja see on meile kõigile pigem positiivne, kui negatiivne. Vanatehnikahuviliste huvide eest seisjad on olnud ka selle õigusakti loomise lähedal ja aidanud ära hoida nii mõnegi ebameeldiva regulatsiooni.
2.Vähegi enda jaoks asjad selgeks teinud inimesed ei võta liiklusregistrisse iga mopeediraami või rauahunnikut, mis tal aia ääres kõduneb.
3.Üleminekuaega reguleerib liikluskindlustuse seaduse § 84, st kõik tähtajatud lepingud lõpevad 01.10.2014. Sellest päevast tuleb olla valmis automaatse kindlustuskaitse rakendumiseks, kui viimase tasutud kindlustuspoliisi lõppemisest on möödunud rohkem kui 12 kuud (kuigi selget seisukohta veel ei ole - on võimalik, et LKF siiski ootab uue seaduse jõustumisest veel 12 kuud). Lahenduseks on kuni 01.10.2014 kõigi oma seisvate sõidukite liiklusregistrist ajutine kustutamine nt 24 kuuks. Sellega on oht automaatseks kindlustuskaitseks kõrvaldatud. Ja registrisse tagasi saab kohe, kui selleks on soov. Isegi registreerimistunnistus jääb oma kätte.
4.Automaatsest kindlustusest teavitamise kord on samuti seaduses ilusasti kirjas. Selle kohta saadetakse kiri. Kuhu see saadetaks, on juba iseasi. Ma ei tea, kui kaugel on teavitamise süsteem e-kirjaga, kuid see eeldab oma ametliku e-posti teatavaks tegemist riigiportaalis. Mina ei loodaks e-kirjaga teavitamise süsteemile. Üldiselt saadetakse ikkagi tavapostiga, vahel registreerimistunnistusele kantud aadressil, vahel rahvastikujärgsel aadressil. Igatahes võite kindlad olla, et LKF erilisi pingutusi inimese leidmiseks ei tee ning lõpuks saate ikka kohtutäituri kaudu kätte oma teatised (koos täituritasuga). Kindlustused näevad samu andmeid liiklusregistris, mis inimene isegi. Seega, kui olete arvutikasutajad, siis vaadake https://eteenindus.mnt.ee/main.jsf kaudu üle enda nimel olevad sõidukid. Kui ei ole arvutikasutaja, siis võib minna liiklusregistri büroosse kohale. Ja ajage oma registris olevate sõidukite asjad korda.
5.Chrome - milleks Sa registreerisid hunniku seibe liiklusregistris kui mootorratta? Ja siis kirud, et Sinu enda tegemata jätmise peale saadetakse Sulle meeldetuletus teha üks toiming, mis on tasuta. Sisuliselt deklareerisid Sa riigile ja kindlustustele, et Sul on mootorratas ja siis imestad, kuidas nad ei tea, et tegelikult ei ole.
6.Talupoeg ja tema litakad. Ma ei oska defineerida terminit litakas. Täna tuleb tasuda sundkindlustust, kui ei ole sõlmitud lepingut. Selle eest võetakse ka teenustasu – kirja saatmine, täitetoimingud jne. Kallis see on muidugi, aga see ei ole kohustuslik teenus. Hoia oma asjadel silm peal ning tasu ei ole vaja maksta. Kui soovid, et teenust osutatakse tasuta, siis tuleb leida vastus küsimusele, et kes seda tasuta teenust osutab.
7.Ma ei tea, mis riigis elab diesel, kuid Eestis on keskmine kindlustusjuhtumiga tekkinud kahju 2013 aastal 1451 eurot (allikas http://www.lkf.ee/images/Kindlustusturg_2013_4kv_v1.pdf). Mõne mehe Ford Sierra maksab tema arvates 11000 krooni. Kui järgmine kord kodust välja saad, siis kirjuta mõne möödasõitva auto number üles, vaata liiklusregistri lihtpäringuga http://195.80.106.137:9050/soidukiPiirang sõiduki valmistamisaasta ning seejärel mõne suurema automüügiportaali vahendusel, mis sellise aastakäigu auto orienteeruv turuhind võiks olla. 14.04.2014 hommikul oli auto24.ee portaalis müügil 14631 sõiduautot, neist 261 maksid alla 640 euro (paljud avariilised, riketega või lihtsalt ülevaatuseta). Tänavaliikluses kohtab ikka väga harva autot, mille väärtus on alla 640 euro. Kui üldiselt soovitakse võimalust, et kindlustust ei peaks maksma aja eest, kui sõidukit ei kasutata, siis diesel soovib, et ikka tuleks maksta kogu aeg. See ongi inimese oma vaba valik, kas ta sõlmib kindlustuse ja kas ta lubab oma sõiduki liiklusesse. Et sellised valikud on tasulised ning võivad kaasa tuua kahju hüvitamise kohustuse, on iseasi. Pole autot, pole kindlustust. Omavastutus 640 kohaldub ikkagi üksnes sellisel juhul, kui tegemist on automaatse kindlustuskaitsega. See on aga väga lihtsalt välditav.
8.Põhimõtteliselt on võimalik liiklusregistris registreerida iga sõiduk, mis vastab Eesti kehtivatele tehnonõuetele (üldises mõttes, mitte et peaks olema konkreetselt tehnoülevaatus läbitud), on omandatud legaalselt (st on tõendatav legaalne omandamine). Takistuseks saab olukord, kus sõiduk on registrist kustutatud seoses sellega, et see on hävinenud või lammutatud. Muidu aga hoidke oma masinaid ja nende dokumente. Mina võtsin kaks aastat tagasi liiklusregistrisse mootorratta 1951. aastal välja antud tehnilise passi ja sõiduki soetamist tõendavate dokumentide alusel. Seetõttu ei ole mingit põhjust muretseda, kui sõidukil on olemas hall NL tehnilise pass või ka juba Eesti Vabariigis välja antud sinine või roheline registreerimistunnistus. Ei ole vaja paaniliselt iga rauatükki registreerida ning juba registris olevad sõidukid tuleb lihtsalt ajutiselt registrist kustutada.
Indrek Sirk
Soovitan soojalt avada minu 12.04.2014 postituses antud link, kus on seadus kogu selle hiilguses. Ka mina annan vastused sama teksti põhjal, tähelepanu tasub pöörata ka üleminekusätetele ja teiste seaduste muutmisele.
1.Kui mina saaksin Marko stiilis kirja, siis tõenäoliselt mina ka sellele ei vastaks, kuna ma ei saa aru, mida küsitakse. Mis ei tähenda, et sellel kirjal ei oleks olnud tegelikku mõju seaduse tänasele tekstile. Ja see on meile kõigile pigem positiivne, kui negatiivne. Vanatehnikahuviliste huvide eest seisjad on olnud ka selle õigusakti loomise lähedal ja aidanud ära hoida nii mõnegi ebameeldiva regulatsiooni.
2.Vähegi enda jaoks asjad selgeks teinud inimesed ei võta liiklusregistrisse iga mopeediraami või rauahunnikut, mis tal aia ääres kõduneb.
3.Üleminekuaega reguleerib liikluskindlustuse seaduse § 84, st kõik tähtajatud lepingud lõpevad 01.10.2014. Sellest päevast tuleb olla valmis automaatse kindlustuskaitse rakendumiseks, kui viimase tasutud kindlustuspoliisi lõppemisest on möödunud rohkem kui 12 kuud (kuigi selget seisukohta veel ei ole - on võimalik, et LKF siiski ootab uue seaduse jõustumisest veel 12 kuud). Lahenduseks on kuni 01.10.2014 kõigi oma seisvate sõidukite liiklusregistrist ajutine kustutamine nt 24 kuuks. Sellega on oht automaatseks kindlustuskaitseks kõrvaldatud. Ja registrisse tagasi saab kohe, kui selleks on soov. Isegi registreerimistunnistus jääb oma kätte.
4.Automaatsest kindlustusest teavitamise kord on samuti seaduses ilusasti kirjas. Selle kohta saadetakse kiri. Kuhu see saadetaks, on juba iseasi. Ma ei tea, kui kaugel on teavitamise süsteem e-kirjaga, kuid see eeldab oma ametliku e-posti teatavaks tegemist riigiportaalis. Mina ei loodaks e-kirjaga teavitamise süsteemile. Üldiselt saadetakse ikkagi tavapostiga, vahel registreerimistunnistusele kantud aadressil, vahel rahvastikujärgsel aadressil. Igatahes võite kindlad olla, et LKF erilisi pingutusi inimese leidmiseks ei tee ning lõpuks saate ikka kohtutäituri kaudu kätte oma teatised (koos täituritasuga). Kindlustused näevad samu andmeid liiklusregistris, mis inimene isegi. Seega, kui olete arvutikasutajad, siis vaadake https://eteenindus.mnt.ee/main.jsf kaudu üle enda nimel olevad sõidukid. Kui ei ole arvutikasutaja, siis võib minna liiklusregistri büroosse kohale. Ja ajage oma registris olevate sõidukite asjad korda.
5.Chrome - milleks Sa registreerisid hunniku seibe liiklusregistris kui mootorratta? Ja siis kirud, et Sinu enda tegemata jätmise peale saadetakse Sulle meeldetuletus teha üks toiming, mis on tasuta. Sisuliselt deklareerisid Sa riigile ja kindlustustele, et Sul on mootorratas ja siis imestad, kuidas nad ei tea, et tegelikult ei ole.
6.Talupoeg ja tema litakad. Ma ei oska defineerida terminit litakas. Täna tuleb tasuda sundkindlustust, kui ei ole sõlmitud lepingut. Selle eest võetakse ka teenustasu – kirja saatmine, täitetoimingud jne. Kallis see on muidugi, aga see ei ole kohustuslik teenus. Hoia oma asjadel silm peal ning tasu ei ole vaja maksta. Kui soovid, et teenust osutatakse tasuta, siis tuleb leida vastus küsimusele, et kes seda tasuta teenust osutab.
7.Ma ei tea, mis riigis elab diesel, kuid Eestis on keskmine kindlustusjuhtumiga tekkinud kahju 2013 aastal 1451 eurot (allikas http://www.lkf.ee/images/Kindlustusturg_2013_4kv_v1.pdf). Mõne mehe Ford Sierra maksab tema arvates 11000 krooni. Kui järgmine kord kodust välja saad, siis kirjuta mõne möödasõitva auto number üles, vaata liiklusregistri lihtpäringuga http://195.80.106.137:9050/soidukiPiirang sõiduki valmistamisaasta ning seejärel mõne suurema automüügiportaali vahendusel, mis sellise aastakäigu auto orienteeruv turuhind võiks olla. 14.04.2014 hommikul oli auto24.ee portaalis müügil 14631 sõiduautot, neist 261 maksid alla 640 euro (paljud avariilised, riketega või lihtsalt ülevaatuseta). Tänavaliikluses kohtab ikka väga harva autot, mille väärtus on alla 640 euro. Kui üldiselt soovitakse võimalust, et kindlustust ei peaks maksma aja eest, kui sõidukit ei kasutata, siis diesel soovib, et ikka tuleks maksta kogu aeg. See ongi inimese oma vaba valik, kas ta sõlmib kindlustuse ja kas ta lubab oma sõiduki liiklusesse. Et sellised valikud on tasulised ning võivad kaasa tuua kahju hüvitamise kohustuse, on iseasi. Pole autot, pole kindlustust. Omavastutus 640 kohaldub ikkagi üksnes sellisel juhul, kui tegemist on automaatse kindlustuskaitsega. See on aga väga lihtsalt välditav.
8.Põhimõtteliselt on võimalik liiklusregistris registreerida iga sõiduk, mis vastab Eesti kehtivatele tehnonõuetele (üldises mõttes, mitte et peaks olema konkreetselt tehnoülevaatus läbitud), on omandatud legaalselt (st on tõendatav legaalne omandamine). Takistuseks saab olukord, kus sõiduk on registrist kustutatud seoses sellega, et see on hävinenud või lammutatud. Muidu aga hoidke oma masinaid ja nende dokumente. Mina võtsin kaks aastat tagasi liiklusregistrisse mootorratta 1951. aastal välja antud tehnilise passi ja sõiduki soetamist tõendavate dokumentide alusel. Seetõttu ei ole mingit põhjust muretseda, kui sõidukil on olemas hall NL tehnilise pass või ka juba Eesti Vabariigis välja antud sinine või roheline registreerimistunnistus. Ei ole vaja paaniliselt iga rauatükki registreerida ning juba registris olevad sõidukid tuleb lihtsalt ajutiselt registrist kustutada.
Indrek Sirk