(13-08-2015, 09:33 AM)MAZ Kirjutas: Küsimus on vist ikka selles,et mitu NSUd siis Eestis on ja kuidas nad siia on saanud? Kuid palju olulisem oleks ehk küsida,palju siit lätimaale või mujale on ära viidud! Ma tean paari NSU-d mille soetamise lugu on juba vaata,et lugu omaette.
Vaidleks jällegi vastu, mingit küsimust ei ole! Mingit moodi saaks olemasolevad NSU-d kokku lugeda, need, mis on meile teada, kuidas nad siia sattunud on, seda enamikel juhtudel teada ei ole, midagi oleks Audi arhiivist teada saada, nagu kirjutasin, aga ainult algne tehasest väljasaatmise koht. Küsimus, palju on läinud neid siit Lätti või mõnda muusse kõrgema arengutasemega riiki, pole minu silmis eriti oluline, eks neid ole läinud siia ja sinna, muust vanatehnikas rääkimata, mis läind - see läind!
Aga arutame siis natuke seda NSU asja Eestis.
Teatavasti hakkas NSU tehas tsiklivärki pisitasa erendama aastal 1901. Ja juba hallil tsaariajal oli nii Eestimaa- kui ka Liivimaa kubermangudes NSU tsikleid nii eestlastel kui ka teistel tollastel eestimaalastel (venelastel, sakslastel) ringipõristamiseks olemas. Ksf! Illi123 on mõningate arhiivimaterjalide peale sattunud, mis konkreetseid näiteid annavad. Paraku konfiskeeriti (osteti riigile) I Maailmasõja puhkedes enamus (või peaaegu kõik?) tsiviilkasutuses olevad tsiklid, selle kohta on samuti arhiivimaterjalid olemas, vähemalt osaliselt.
Ksf! Manic on kogunud Eesti Statistika Kuukirjadest andmeid EW aegse tsiklipargi kohta. Sealt võime lugeda, et 1926 oli registreeritud 318 tsiklit, neist 4 NSU-d.
1930 vastavalt 550 ja 5, hüpe oli toimunud aastaks 1932, mil arvud olid 833 ja 50! NSU-d. Kindlasti aitas kaasa see, et Tormolen asus NSU tsikleid müüma (mis aastast?), on olemas eesti keelne Tormoleni NSU tsiklite reklaambuklett kusagilt päris 30-ndate algusest, ilmselt saksa keelesest analoogist tõlgitud. Samuti tuli 1930 aasta lõpus müüki uus 2-taktiline mudeliseeria 175/201/251 Z, mille materjali meil leidub tänase päevani. Vb ka toimus mingi riigihange NSU tsiklite soetamiseks ametiasutustele.
Igatahes sei arenes, seisuga 01.01.1940 oli NSU tsikleid registreeritute hulgas kõige rohkem, 359 soolo, 13 korviga javäikemootorrattaid 63 tk (enamus siis 100 ccm mootoriga Quickid, mingi osa Pony-sid ja vb ka mõni Motosulmi jalgratta abimootor), üldes registris sellel hetkel 3607 tsiklit. Ilmselt pole seal KV registri olevaid tsikleid? ja mindlasti on ka ebatäpsusi ja vigu.
Mis seis on täna? Kunagi esitas tšehh Milan Lukeš (kirjapilt?) ühele meie huvilisele küsimuse, et palju teil Eestis NSU tsikleid on? Kiiruga sai mingi tagasihoidlik arv pakutud, vb midagi 20-ne kanti, Milan oli üllatunud ja mainis, et temal üksi on rohkem... Tänaseks on meie teadmised täpsemad ja võime pakkuda palju suuremaid numbreid, küsimus on siiski, kus maalt lugeda tsikkel olemasolevaks, aga pakun, et kui ikka migisugune raam ja mootor on olemas, siis paneme linnukese kirja. Muidugi on ka teatav ern NSU-sid, mida nima ega keegi tutvusringkonnas ei tea.
Alustaksime kõige vanematest (minu teada oleatest), ehk siis 20-ndate lõpust
AT (251R) ca 1927 (250 ccm rihmaveoga, puudu raami tagumine osa jm kraami)
201T - 3 tk, 1928-2, kõigil puuduvaid detaile ja sõlmi
BT (501T) ca 1927, vajab samuti detaile, on komplekteerimisel.
Pakutud aastaarvud ei pruugi päris täpsed olla, +/- aasta, pole kõik asjad peas.
Edasi ei loe ega kirjuta enne, kui ksf! MAZ on mõne huvitava loo siia juurde kirjutanud, olgi või välja mõeldud lugu!