(22-07-2019, 08:52 AM)v6sa Kirjutas: (19-07-2019, 17:56 PM)al101 Kirjutas: Ma ei ole mitte kuskil erinevaid akusid ühte patta pannud, tean väga hästi, et need on erinevad ja vajavad erinevat lähenemist, mul kogemused olemas plii geel, kui ka happeakudega, liitum, Ni-Mh ja Ni-Cd.
...
Olen palju teinud aeglast laadimist 10-25 tundi, väga väikese vooluga.
Kuid loomulikult pead täpselt teadma, mida teed, suvaliselt ei tohi suvalist akut sedasi laadima hakata ja kui pirniga tühjendada, siis peab vaatama, et akut liiga tühjaks ei lase, on ka seda mul korduvalt juhtunud, kui pirni ära unustan.
...
Kena, et keegi jutus asja jagab, aga sellest on sitaks vähe tolku neile, kes veel ei jaga. Palun numbreid, mitte mulli... Ning jah, Sinu postituse algus kõigi kõigi akutüüpide kohta, mingit viidet, et edasine jutt vaid 12 V happeakude kohta käib, ei ole.
Palju on väga väike laadimisvoolu tugevus? Kas see on kõigile akutüüpidele ja mahtuvustele sama? Kui ei, siis millise voolutugevusega tuleks läheneda klassikalisele 60 Ah 12 V pliiakule?
Kui palju Sinu kogemuse järgi on see klemmipinge, mis akust jäätmekoodi teeb tühjendamisel? Kuidas Sa kõige lahjema purgi tuvastad suletud akust?
Väikese laadimisvoolu tugevus sõltub sellest, kui aeglaselt soovid akut laadida ja millise mahutavusega akuga on tegemist.
Autoakut laen isetehtud laadijaga, kus vool 2-5A vahele jääb, mis on väga hea.
Asja võti on jagada aku mahutavus laadimisvoolu peale ära, mitu tundi läheb, et selle mahutavus täis saada.
Kuid liitiumi puhul peab jälgima pinget, kordan veelkord, liitium võtab vastu 99% laadimisvoolust, kui õigesti mäletan.
Mobiiliakude puhul on aga jutt 50-150mA, sõltuvalt akust.
Kui näiteks mobiiliaku on 1Ah ja liitium nagu minu telefonil, siis laen seda 50-100mA(teoreeiliselt 10-20 tundi, reaalsuses peab jälgima millal pinge täis saab, sõltuvalt soovist, kui aeglaselt laadida soovin, kuid liitiumi puhul peab jälgima, et pinge võiks piirduda 4,18V ja seda laadimise hetkel, kõige viimane piir on 4,3V, aga seda ei soovitata.
Tegelikult ei ole mõtet algajatel selliste asjadega foorumi õpetuste järgi tegelema hakata, nad peaksid ennast asjast ikka rohkem kurssi viima, sest muidu võib jama kokku keerata.
Vanad Ni-Mh akud, nende puhul oli lihtne, 1000mAh akut, laadisin 100mA vooluga 10-12 tundi ja korras.
Teine variant oli seda laadida 50mA ja 20-24 tundi.
Lihtne reegel on 1/10 aku mahutavusest.
Ni-Mh aku on väga tühi, kui selle ühe elemendi pinge langeb alla 1,2V.
Liitium on väga tühi, kui ta pinge on 3V, aga nii madalale ei tasuks seda lasta, juhindun pigem sellest, kui telefon piiksuma hakkab.
Eeldus on see, et seda tehes peab aku olema tühi, piisab, kui mobiil pildi taskusse viskab ja arvestades, et Ni-Mh eriti vana ei võta arvestatavat osa voolust vastu, siis võib teda sellise aja laadida küll.
Vana aku eeldab muidugi ka katsetamist, kas on üldse mõtet tema tehase mahutavuse järgi laadida, kuna mahutavus võib olla tükkmaad väiksem, see eeldab väljakatsetamist, kaua on mõtet laadida, siis võib ka laadimisvoolu vähendada, kui endiselt 10-12 tundi tahad laadida.
Pliiaku puhul ma katsetan reaalselt, mis ta välja annab, peale laadimist, nii pinget, kui reaalset kasutust.
Ma tean öelda seda, et pikal ühtlasel tühjendamisel pliiakut 10V peale kindlasti tühjendada ei tohiks, täpset piiri peast ei tea ja peale kasutamise lõpetamist ja ootamist paar tundi, võiks selle aku pinge ikkagi 12V olla.
Talvel autot käivitades võib, aga küll juhtuda ,et sul aku korraks 10V peale langeb, aga ainult korraks.
Tuksis purgi tuvastamisega ma tavaliselt ei tegele, kuna see on mõttetu, sest tuksis aku on niigi selge, kui peale laadimist selle pinget mõõdan või kasutades autot ei käivita peale laadimist või muu seade sellega ei tööta, mis peaks.
Või, kui seade töötab liiga vähe.
Ma ei ole tugev nende täpsete aku pingetega, mis nad täpselt peavad olema, mis hetkel.
Juhindun tihti seadmest, mis seda akut kasutab ja tean lihtsalt laias laastus teatud piire, mille järgin saan otsustada.
Tean veel öelda seda, et laetud pliiaku, mis on mingi tunni seisnud, selle pinge peab olema alla 13V veidi ja tühjendatud ning peale seda paar tundi seisnud pliiaku pinge oleks parem mitte eriti alla 12V lasta.
Pliiakut treenides, kus aku suurust arvestades mõistliku tarbega pirn on küljes, mis 10-20 tundi akut tühjendab võiks koormuse all ehk 11,8V piirduda ja siis laadima panna, võimalik, et 12V piirdumine oleks isegi parem.
Näiteks UPSi puhul tean ma lihtsalt, kui arvuti pildi taskusse viskab, on pliiaku tühi.
Suure hetkelise koormuse all võib pliiaku pinge rohkem langeda, kui 11,8V, kõik sõltub, kui suurt voolu võtame(ei julge mingeid piire öelda).
Kuid ise akut treenides tuleks seda teha ühtlaselt pikalt pirniga.
Vana kehva 60Ah akut, pigem treeniks mingi 1A pirniga ja aeg-ajalt mõõdaks pinget lihtsalt.
Korras tutikas 60Ah autoaku peaks 3A pirniga teoreetiliselt 20 tundi vastu pidama, toonitan teoreetiliselt.
Samas olen laadima pannud autoaku, mille pinge oli 7V, seisnud aku ja see ärkas ellu ning käivitas kenasti autot.
Autoaku puhul laadides ise tehtud laadijaga, ma tavaliselt ei otsigi taga seda maksimumpunkti, aga laen kuskile selle lähedale.
Sellel isetehtud laadijal ma tean, et kui vool kukub lõpuks 2A peale, siis hakkab aku täis saama, ehk siis tuleb jälgimas käia seda aeg-ajalt.
Ma ei tea sulle tõesti kõiki pingeid öelda punkti pealt, sest ei ole proff, aga tean piirpingeid laias laastus, mis võimaldab mul akusid treenida ja väljapraakida.
Samuti tean autoakut laadides, mida see isetehtud laadija peab tegema, millised voolud ta peab üles võtma ja kui kiirelt see peab langema hakkama.
Selle jälgimisega saan palju teada, aku seisukorrast juba.
Kui ta näiteks viskab tühja akuga 7A peale ja jääbki pikalt hoidma 5-7A, siis on aku tuksis, võibolla lausa üks purk lühises.
Kui ei taha üldse laadimisvoolu üles võtta, siis on ka aku tuksis.
See kõik võib akut treenides muutuda, aga praktika näitab, et üle paari katse pole mõtet teha tavaliselt, sest head looma sellest hoolega treenitud akust nagunii enam ei saa, kui ta juba korra on tuksi läinud eelnevalt.
Vanasti sai hoolega treenitud nii auto, kui geel pliiakusid, nüüd enam ei viitsi.
Kuid minu isetehtud laadija toimimist ei saa üle kanda teistele laadijatele.
Samas sobib see hästi akude turgutamiseks, mille automaatne laadija surnuks tunnistab.
Kui mul oleks mingi teistsugune laadija, mis ise ei lõpeta, siis peaksin hakkama katsetama ja õppima selle käitumist akudega ja nii teaksin mida teha.
Milline kvaliteet autoaku? Tehastes uuele autole pannakse tihti kvaliteetakud peale, mis kestavad.
Ise kasutan Yuasat, olen selle kohta head kuulnud, aga häid firmasid on kindlasti veel.
Kvaliteetakud kipuvad ka rohkem maksma, aga natuke peaks tegema eeltööd, mida ostad.
Või on lihtsalt variant, et ostad odava aku ja kestab kaua kestab.
Kallitel akudel on ka käivitusvoolud paremad.