MTZ 80 - Starter jne
#1

Kuna traktor pooleks siis mõtlesin ,et teeks juba Starteri peale ümber ja seoses sellega mõned küsimused.


  1. Kas käivitusmootorile mõeldud hoorattale saab panna peale starterile mõeldud hammasvöö või tuleb siiski terve hooratas välja vahetada?
  2. Kas antud lingil olev vaheplaat on õige? https://www.periko.ee/en/a/mootori-vahep...nt-ukraina
  3. Millise tootja ning parameetritega Starterit soovitate?
Ja küsiks veel teisel teemal ka ,et mis õli panna käigukasti  ja mis kogus sinna läheb?

Küll jooksvalt neid küsimusi veel tuleb Big Grin
Vasta
#2

Hooratta hammasvõõd pidi saama vahetada (maha pidi tulema kuumutades), aga enamasti vahetatakse terve hooratas, sest keegi ei viitsi tegelda ja hooratas kah kulunud.
Vaheplaat on õige. Starteri paneks kõige võimsama ja vähemalt 160Ah aku (suurem vist ei mahu akukasti).
Veel soovitan tellida hoorata ja sidurikorvi polte/mutreid, igal lahtivõtmisel on mõnel keere maas.

Õli läheb 44 liitrit vahekasti, käigukasti ja tagasilda. Arvan et 80w90 on õli hea küll. Tep-i võid ka panna, see mõni sent liitrilt odavam. Millegi pärast seostatakse JVV lindi kulumist lääne õlidega, vene õlidega seda muret polevat, aga hästi ma seda ei usu. Nüüd on saada ka tekstiilkattega jvv linte, mis kestavad paremini kui originaal vahvlimustriga. https://www.agromarket.ee/toode/jjv-lint...mtekstiil/
Vasta
#3

Hammasvöö vahetamine on võimalik, kuid keeruline. Vana lõikad läbi, kuna elusalt see end enamasti kätte ei anna. No võid proovida lüüa, äkki annab ka. Nüüd tõstad hooratta sügavkülma ööpäevaks (või lähipäevil lihtsalt õueSmile ja uue hammasvöö paned praeahju paariks tunniks 150 kraadi juures küpsema. Seejärel (paksude kinnastega) võtad hammasvöö ja asetad kiirelt ja kindlalt külmas kokku tõmmanud hoorattale. Vajadusel korrigeerid asendit haamriga. Töötada tuleb kiiresti, kindlalt ja otsustavalt: Sul on üks võimalus minuti jooksul. Kellegi ema ära lähedusse lase, olgu sel pealegi lühike seelik ja pikad jalad.

4 kW starteri puhul on sajaamprisest akust maa ja ilm. 3,2 kW tahab kauem käiamist ja siis tuleb suurem aku osta. Kui keegi mingil põhjusel peaks säärast alamõõdulist poest osta tahtma. Vaatasin praegu, et Letrika 4 kW pisikest koaksiaali enam ei paku keegi. Aga hetkel saadaolevatest see ilmselt on enam, kui piisav ilma igasuguse 24V keberniidita:
https://www.pmkaubamaja.ee/et/starter-10...w-mtz.html

Ning ei ole vahet, milline on starter või aku: kui kaablid või massilüliti on saast (kuumenevad), siis mootor käima minema ei peagi. Korras on säärane kaabeldus, mis soojeneb pika käivituse esimese 30 sekundi jooksul igalt poolt suht võrdselt käesoojaks. Kuumem tohib olla vaid starteri tõmberelee kontaktruum ja massilüliti ühendus kereplekiga.

Alla 3 kilovati ei tasu russi külge üldse panna, kuna sellega saab vaid suvel käima. Dekot ju mootoril pole ja õhuklapiga kägistamine ei ole igaühele jõukohane.

Soovitatud õlid on kindlasti sobivad, aga praeguste ilmadega on siis kast kaunikesti jäik. Arvestades russi käiguosa kolmveerandsajanditagust ajalugu, siis on suht kama, mis seal on, kuniks seda on piisavalt. Kui mootoriõli sees püsib, siis selle kasutamine teeb õlihoolduse lihtsamaksWink
Vasta
#4

(05-02-2021, 01:00 AM)hillar2 Kirjutas:  Hooratta hammasvõõd pidi saama vahetada (maha pidi tulema kuumutades), 
kuumutades kuumutad kogu kupatust ja hui ta nii maha tuleb...pigem meisel vahele ja niivisi.peale tagasi läheb hammasvöö tõesti kuumalt,ajad pliidil kuumaks ja kolks kukub paika.
Vasta
#5

Käivitusmootori asemel saab vist kasutada ka sellist vahetükki https://www.periko.ee/en/a/vaheplaat-sta...-10-asemel
 Siis ei pea vaheplaati ja hammasvööd vahetama.
Vasta
#6

Ahh.. lihtsam vast ikkagi hooratas osta, õnneks see poole odavam võrreldes käivitusmootoriga isendiga. Smile

Mul suhteliselt värske 95 amprine Varta, hea oleks kui saaks seda edasi kasutada, ei ole hullu kui peab talvel käivitama boosteriga vms.

Leidsin siit 4kw Letrika aga see ei ole vist see? https://www.pmkaubamaja.ee/et/10-24v-4kw...a-mt3.html

Või siis see: https://www.agromarket.ee/toode/starter-...red12v4kw/
Vasta
#7

(05-02-2021, 10:20 AM)muska71 Kirjutas:  
(05-02-2021, 01:00 AM)hillar2 Kirjutas:  Hooratta hammasvõõd pidi saama vahetada (maha pidi tulema kuumutades), 
kuumutades kuumutad kogu kupatust ja hui ta nii maha tuleb...pigem meisel vahele ja niivisi.peale tagasi läheb hammasvöö tõesti kuumalt,ajad pliidil kuumaks ja kolks kukub paika.

Üldiselt jõhkralt mahalöömine pole kasulik. Pisut ikka kuuma. Külmalt võtab laastu kaasa ja pärast teine hammasvöö võib hakata ringi käima. Põka pealt kogemus. Külmalt mõlemad maha ja teisele külmalt peale. Kuus kuud ja põka pooleks tagasi. Tõmbas hammasvöö lahti peal.

Aquila captas non muscas.
Vasta
#8

(05-02-2021, 10:47 AM)Brrr Kirjutas:  Käivitusmootori asemel saab vist kasutada ka sellist vahetükki https://www.periko.ee/en/a/vaheplaat-sta...-10-asemel
 Siis ei pea vaheplaati ja hammasvööd vahetama.

:O
See oleks hea variant aga kuna hammasvööl pooled hambad läinud siis ega ma sellest ei pääse  Big Grin
Vasta
#9

(05-02-2021, 10:47 AM)Brrr Kirjutas:  Käivitusmootori asemel saab vist kasutada ka sellist vahetükki https://www.periko.ee/en/a/vaheplaat-sta...-10-asemel
 Siis ei pea vaheplaati ja hammasvööd vahetama.
Häda korral saab seda kasutada küll, kuid ega ta õige asi pole.
Näiteks kui starter ikaldub, siis kas siis on enam saada sobivat millele see hammasratas sobib?
Pealegi ei õnnestu seda kuidagi täismõõdulise 4kw starteriga pruukida ja ise pole küll proovinud, kuid kaevati et suure hamba tõttu ei lähe ühel korral kümnest hambasse ja peab mitu korda klõpsutama.
Hammasvööd saab jah vahetada ning vana mahasaamiseks piisab vasarast ja alumiiniumklotsist.
Peale panek on neil lihtne, kel puupliit on.
Hammasvöö kuumale kergelt punastavale pliidirauale, vajadusel keerata ja presentkinnastega hooratta peale.
Vööd ostes aga peaks võtma nihiku ja mõõtma 4-6 kohast vöö paksust hammaste põhjast istupinnale ning kui mõõt üle 1mm erineb võtta järgmine.
Kunagi sai üks starter nii puruks lastud ja rõõm sellest missugune kui traktori uuesti poolitama pead et ei viitsinud mõõta...
Vasta
#10

Iskra on paljulubav. 95 Ah on minejale mootorile korras kaabelduse taga maa ja ilm.

Letrika on 24 V. Mis on igati bro eeldusel, et viitsid mässata venelaste surnult sündinud 24 V süsteemiga ja pidevalt akudega majandada. Enamus ei viitsi.

Eelkirjutaja täpsustus hammasvöö kvaliteedi kõikumise kohta on kindlasti väärt märkus. kohal. Ovaalne ei tohiks ka olla.
Vasta
#11

(05-02-2021, 11:04 AM)Daff Kirjutas:  Üldiselt jõhkralt mahalöömine pole kasulik. Pisut ikka kuuma. Külmalt võtab laastu kaasa ja pärast teine hammasvöö võib hakata ringi käima. Põka pealt kogemus. Külmalt mõlemad maha ja teisele külmalt peale. Kuus kuud ja põka pooleks tagasi. Tõmbas hammasvöö lahti peal.

Peale löömine kindlasti hea mõte ei ole sest löömisega venib ta pikemaks sest ei suuda teda ju terve ümbermõõdu ulatuses ühtlaselt suruda ja siis paindub ja venib, kuna on pehme materjal.
Vasta
#12

(05-02-2021, 11:26 AM)2715 Kirjutas:  ...
Peale panek on neil lihtne, kel puupliit on.
...

Palju hammasvöö välisdiameeter on?
Vasta
#13

Ahh kurja ei pannud tähele ,et 24v.
Aga võrreldes pilte siis see iskra näeb samasugune välja nagu  4kw Letrika, vb tegemist isegi sama isendiga erineva nime all, sest seda Letrikat müüdi ka ju Mahle nime all.

Siin ka üks video hammasvöö vahetusest, mis ei tundu kõige raskem aga ma arvan ,et kindlam kogu krempel vahetada.
Vasta
#14

Nii, sain tänu sm.samajev'ile vähe targemaks hoorataste suhtes ja uuest hoorattast ei pääse.

Aga rääkides starteritest siis tuleb välja ,et  Letrika, Mahle ja Iskra on üks ja see sama tootja ning see Iskra 4kw ongi see kiidetud 4kw Letrika.
Kood on neil kõigil sama AZE4183, mõni sait annab võimsuseks 3.2Kw ja mõni 4kw.

Meli666 vanas postituses tuli sama asi välja kui avastas ,et info kleeps oli üle kleebitud ja reklaamitava 4kw all oli hoopis 3.2kw märgitud..
Vasta
#15

(05-02-2021, 18:52 PM)Xtreme Kirjutas:  Meli666 vanas postituses tuli sama asi välja kui avastas ,et info kleeps oli üle kleebitud ja reklaamitava 4kw all oli hoopis 3.2kw märgitud..

Jah, üks susserdamine käib. Vene Gosti ja lääne standardite vaheline seos olevat see. Siit saab täpsemalt lugeda:
https://forum.automoto.ee/showthread.php...#pid429992
Aga ei ole see Mahle 3.2Kw ka sugugi paha. Mul 150Ah aku ja jõuab külmaga kedrata küll.
Kuskile vist juba sai, aga. Kiidaksin ikka Poola plokisooja. Ülihea asi. Praegu natuke üle tunni enne käivitust suskab pistiku seina ja käivitub nagu suvel.
Käigukasti oleks ka mõistlik miskit lääne kraami valada. Mäletan, et -15 oli Tepiga juba nii, et kui siduri üles lasid, siis mootori hääl oluliselt muutus. Käiguga kohalt minnes tuntavast takistusest rääkimata.
Vasta
#16

(05-02-2021, 20:19 PM)meli666 Kirjutas:  
(05-02-2021, 18:52 PM)Xtreme Kirjutas:  Meli666 vanas postituses tuli sama asi välja kui avastas ,et info kleeps oli üle kleebitud ja reklaamitava 4kw all oli hoopis 3.2kw märgitud..

Jah, üks susserdamine käib. Vene Gosti ja lääne standardite vaheline seos olevat see. Siit saab täpsemalt lugeda:
https://forum.automoto.ee/showthread.php...#pid429992
Aga ei ole see Mahle 3.2Kw ka sugugi paha. Mul 150Ah aku ja jõuab külmaga kedrata küll.
Kuskile vist juba sai, aga. Kiidaksin ikka Poola plokisooja. Ülihea asi. Praegu natuke üle tunni enne käivitust suskab pistiku seina ja käivitub nagu suvel.
Käigukasti oleks ka mõistlik miskit lääne kraami valada. Mäletan, et -15 oli Tepiga juba nii, et kui siduri üles lasid, siis mootori hääl oluliselt muutus. Käiguga kohalt minnes tuntavast takistusest rääkimata.

Midagi sihukest w? https://www.periko.ee/et/a/plokisoojendu...iant-poola
Vasta
#17

(05-02-2021, 20:35 PM)Xtreme Kirjutas:  Midagi sihukest w? https://www.periko.ee/et/a/plokisoojendu...iant-poola

Jah see sama.
Eks muidugi mootoriõli võiks ka soojendatud saada. Aga käivitumise kohalt külmaga on see vähe tähtis. Letrika jõuab ilusti mootorit keerata ja kui ikka plokikaane ümbrus soe, siis partsti käivitub.
Vasta
#18

(05-02-2021, 20:48 PM)meli666 Kirjutas:  
(05-02-2021, 20:35 PM)Xtreme Kirjutas:  Midagi sihukest w? https://www.periko.ee/et/a/plokisoojendu...iant-poola

Jah see sama.
Eks muidugi mootoriõli võiks ka soojendatud saada. Aga käivitumise kohalt külmaga on see vähe tähtis. Letrika jõuab ilusti mootorit keerata ja kui ikka plokikaane ümbrus soe, siis partsti käivitub.
kuhu see soojendus käib, millisesse auku?
Vasta
#19

(05-02-2021, 21:17 PM)honkomees Kirjutas:  
(05-02-2021, 20:48 PM)meli666 Kirjutas:  
(05-02-2021, 20:35 PM)Xtreme Kirjutas:  Midagi sihukest w? https://www.periko.ee/et/a/plokisoojendu...iant-poola

Jah see sama.
Eks muidugi mootoriõli võiks ka soojendatud saada. Aga käivitumise kohalt külmaga on see vähe tähtis. Letrika jõuab ilusti mootorit keerata ja kui ikka plokikaane ümbrus soe, siis partsti käivitub.
kuhu see soojendus käib, millisesse auku?

http://eng.mototehnika.ee/kasutatud/auto..._missing=1
Vasta
#20

Olen lugenud ,et mõni määrib tihenditele grafiit määret peale  või oleks õigem lihtsalt kuivalt need panna? Jutt siis käigukasti, vahekasti jne tihenditest.
Vanasti topiti vist nitrovärvi jne  Smile
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 11 külali(st)ne