(19-05-2021, 23:40 PM)pen.skar Kirjutas: Jätke see leiutamine. Kuskil tehakse plastist helesiniseid kaasi haagisele. Sinna alla mahub ATV lõdvalt. Ja tsikliga sellise vastutulekul ei tunne erilist õhulööki. Järelikult ümara esi ja tagaotsaga kärukaanega aerodünaamika olema hea.
Absoluutselt!
Aerodünaamika on piisavalt peenike asi ja kodus enamusel vastavat proget pole. Kärukaaned on mingil moel nii pika kogemuse kui arvutisimulatsioonide põhjal sellisteks saanud. Või ütleme lihtsamalt: aero- ja hüdrodünaamika on samad asjad ja kehad käituvad õhus ja vees sarnaselt. Seega on ideaalilähedane kärukaane kuju
kummuli purjekas/sõudepaat. Jälle testitud ja mitte kõige võimsama pilli sabas
Oli mõned ajad tarbida ka selle
"hobusekäru" laadne, justnimelt mootoriga tehnika jaoks ehitatud haagis, ja eks ta parem oli kui lihtne ristkülik, aga ka ei midagi erilist! Oma osa oli muidugi ka haagise enda raskusel/kaalul...
Ja üleüldse, tuleme veekeskkonda tagasi:kõige suurem probleem kuut-haagistel on haagise TAHA tekkiv turbulentne hõrendus, mis PIDURDAB autorongi!! Esiotsa tuuletakistus on köömes aga ikkagi ka oluline, kuigi veduk ise ees tekitab mingi hõrenduse haagise esiseina ette ja otsest tuulepressi ideaalsel juhul ei teki. Teretulemast purjetamise maailma, kus me vaid ja ainult aerodünaamika abil liigume!!! See ongi selle igatepidi KUMERA plastkaane mõte - õhu teekond on ideaalilähedane ja haagise taha ei teki turbulentset ala! Üks päris õudne lollus haagistel on see tagaservas põhjast allapoole ulatuv tulepaneel, kuigi seal PEAKS olema hoopis Venturi-düüs
Omale sarnast tsikliveo kuuthaagist projekteerides oleks "teadusega mängimist" omajagu
Masstoodangu kaantel on olemas vajalikud tugevdusribid ja need ka ei tohiks väga palju aerodünaamikat mõjutada, sest päris sile pind ei ole ka hea! Legendaarne hainaha jäljendamine ujujate täistrikoodel, mis ära keelati.
600-900 raha ja saad asja mis on asi.
Üks lihtsamaid seletusi. Iseendal haagisena järgi teha päris keeruline, küll mitte võimatu. Küsimus ongi raha hulgas ja ajakulus. Valmis kaas on arvatavalt selles osas "parimas suhtes"
Aga kuluefektiivsuses:kui kaua tendi vahetamist kõva kaane vastu "tagasi teenib"??? Ütleme, et kütusekulu
väheneb 2L/100km või ümardame selle 3€ peale. Et 900 raha tagasi teenida peab siis sõitma 30 000 km haagisega maanteel! Miks venelane ütleb:"
ne mešai mašiinam rabootat" ehk miks töötavat asja "paremaks" teha???
Ja veetilk OLI, ON ja JÄÄB
õhus parimaks kujuks mistahes materjalist kehale!!! Kujumuutusega saab kas tõste- või survejõu. Ja "tava"inimeste arusaamad aerodünaamikast muutusid siis, kui
NACA oma teadustööde tulemused erinevate tiivaprofiilidega 80'te alguses avalikuks tegid! Nimi oli sel selline:
A Computer Program for the Design and Analysis of Low-Speed Airfoils. Ega tuuletunnelid ei olnud veel 70'telgi tavapärased ega kättesaadavad kasvõi F1-tiimidele, purjekaehitajatest või purjemeistritest rääkimata! See oli puhas sõjaline tippteadus, mis oli ülisalajane. Ega siis Colin Chapman tegeles ka alguses suures osas "hiromantikaga" ja seda ju 1968 aastal Lotus 49'ga!!! Reaalselt on sellest ju olematud 53 aastat möödas, kuigi juba
Gustave Eiffel omas tuueltunnelit 20.sajandi alguses ja tegi teadust selles vallas. Veetilgakuju oli kõigil selge aga kuidas õhuvool päriselt käitub, polnud "nii selge" - see oli megasalajane. Täna saab seda teha lihtsalt arvutis
CFD progedega...
Edit: Ahjah, meelde tuli see paadivärk:
Aerovault!!! Pealt paat ja alt sile põhi. Mina paneks ratastele "skirdid" ka.