Kas ostaksid endale elektriauto?

(14-07-2022, 16:11 PM)PlyVal64 Kirjutas:  ...

Elektril pole hetkel ikkagi veel lootust ka! Tahan elektriga sõita, kasutan rongi ja trammi Wink Ja mõnikord Bolti.

Kuna mingi moderaator otsustas eile kustutada mu postituse, siis teeme uue. Seekord koos numbritega. Et oleks teine usk ka näha, muidu paugub meil siin vaid üks kõiketeadja oma evangeeliumit jagadaSad

Igapäevane "kohustuslik sõit" on lahja 100 km. No ütleme  ümmargused 100 km, et oleks lihtne rehkendus. Sõidan enamasti üksi, vahel kaksi. Korraga kuni 50 km, 16 A pistikud mõlemas otsas saadaval. Kui rehkenduses arvestada, et ma olen mugavust armastav patoloogiline liiklushuligaan, siis võtame auto kuluks 20 kWh sajale. Täna maksan elektri eest 17,6 senti kWh, sellele riigiräkit x2 otsa ja seega umbes 40 senti kWh läheb rahakotist. Võtame laadimise efektiivsuseks 50 % ja saame, et päevase sõiduringi jaoks pean Elektrilevist tankima 20*0,4*2= 16 € eest. See teeb 8 liitrit kütust. Mis on umbes-täpselt sama, mida ma kulutan täna oma igapäevaautoga.

Elektriajami plussiks on see, et esiteks "kütus" ei aegu paagis (meie hobiauto igakevadine protseduurSad ) ja teiseks - vajadusel saab tuuliku ja paneelidega päris kenasti lisavoolu tekitada kodus. Diislit või bensiini ma keetma ei hakka.

Kui nüüd mõni kõigeteadja kiunatab, et sedasi ju ei saa vedada kahetonnist käru saja kilomeetri kaugusele ämmamamma majapidamisse, siis jah, ei saa. Mitte mõistliku hinnaga ja mingitki sõidumugavust omades (ülekoormatud auto pole ei mugav ega ohutu sõita). Seetõttu on meil majapidamises mitu autot niikuinii. Seega argument, et "elektriautoga ei saa teha seda, kolmandat ja viiendat ja üldse on määä" ei päde siinkohal. Võtadki rivist selle, millega saab asi kõige paremini aetud (või mis lihtsalt on hetkel sõidukorras(-loaga...).

Ometi ei arva ma, et kogu maailm peaks kohustuslikus korras elektrile üle kolima. Küll ilmselt juhtub see vääramatult, sest elektriajamid on nii palju paindlikumad ja odavamad. Et eluvõõrad ametnikud üritavad seda protseduuri vägivaldselt kiirendada, on käesoleva postituse põhjustanud evangeeliumit näitava istelihase teine kannikas.
Vasta

Ma olen ka seda mitme auto pidamist rehkendanud ja tegelikult on rõve overhead see. Ülevaatused, kindlustused, hooldused... Äkki on üks ja kallim lõpuks odavam.
Vasta

(15-07-2022, 10:15 AM)v6sa Kirjutas:  Võtame laadimise efektiivsuseks 50 % 
Kuskohast see number pärit on? Mina saan googeldades 80-92%.
Vasta

(15-07-2022, 10:01 AM)raulex Kirjutas:  Vabalt.
Euroopa liit 2030
Asulad 40,maantee 80 ja praegused kiirteed 100 km/h.
Kui nii ei lähe, siis kast õlut minu poolt.
Viidet ka lisaks kristallkuulile
https://majandus.postimees.ee/7550646/ek...-km-tunnis
Edit. Siiski 120 praegu. Õllest jään tõenäoliselt ilma aga mõtet see suuremat ei muuda.
Teeme ära Big Grin Panin sulle hinnangu profiili - pane mulle ka - sealt on asi võimalik lihtsasti ka 8 aasta pärast üles leida. Juhul kui see foorum siis toimib ja me siin tegevad oleme. Ei näe selleks takistust. Kast = vähemalt 12x0.33l viievoldist õlut.
Ma ei usu, et Saksamaal selline asi läbi läheks, meie dolbajoobidest võib muidugi kõike uskuda.
Vasta

(15-07-2022, 10:15 AM)v6sa Kirjutas:  ...
Elektriajami plussiks on see, et esiteks "kütus" ei aegu paagis (meie hobiauto igakevadine protseduurSad ) ja teiseks - vajadusel saab tuuliku ja paneelidega päris kenasti lisavoolu tekitada kodus. Diislit või bensiini ma keetma ei hakka. ...
lubage selles punktis vastu vaielda - kogemus igasugu akudega asjadega on see, et need mis seisavad pikka aega igaks juhuks (nt akudega transistorraadiod, taskulambid, gps, raadiosaatjad jms ekstreemolukordade puhuks avariivarustus) on selleks hetkeks alati tühjade või peaaegu tühjade akudega. Lisaks iseeneslikule tühjenemisele on ju tihti ka nii, et peale kasutamist pole aega või võimalust laadida ja siis nad jäävadki sedasi. No kasvõi need nutitelefonid, kui oled väsinud ja unustad õhtul laadima panna siis hommikul äratust ei tule, ööga on ära minestanud aga laadimine nõuab ikka mitu tundi. Kui nüüd manada silme ette auto ja unustad laadima panna ning hommikul on vaja kindlasti kohe sõitu minna ...
Bensiin ja diisel (kvaliteetne, mitte bio) seisab paagis või kanistris aastaid ja oluliselt ei rikne, igatahes on avariiolukorras kasutatav, võib muidugi olla masinale ebatervislik aga toimib.
Vasta

(15-07-2022, 11:59 AM)honkomees Kirjutas:  
(15-07-2022, 10:15 AM)v6sa Kirjutas:  ...
Elektriajami plussiks on see, et esiteks "kütus" ei aegu paagis (meie hobiauto igakevadine protseduurSad

Bensiin ja diisel (kvaliteetne, mitte bio) seisab paagis või kanistris aastaid ja oluliselt ei rikne, igatahes on avariiolukorras kasutatav, võib muidugi olla masinale ebatervislik aga toimib.

Pensu osas kirjutan oma kogemusest alla, 5 aastaga ei juhtu midagi, kauem pole testinud. Pillid peavad muidugi kenasti hääles olema. Aga jah ikka biovaba. Dislast ei tea midagi.
Vasta

(15-07-2022, 11:02 AM)Mahno Kirjutas:  Ma olen ka seda mitme auto pidamist rehkendanud ja tegelikult on rõve overhead see. Ülevaatused, kindlustused, hooldused... Äkki on üks ja kallim lõpuks odavam.
Absoluutselt! Just praegu rentisin nädalavahetuseks käruveovõimelise et õuepealset vedada. Tuleb odavam. Viimasel ajal isegi ei "laena" Sõbralt suur bussi sest Bolt kaubik vs aeg on Bolti kasuks! OK, maksan 60 aga mul pole ju IGA ndlavahetus seda vaja aga selline Touran maksab praegu 4,2-4,5K€. Me katsetame praegu jälle eelu ühe autoga ja seegi on punn. Sest linnas on see võimalik! Lihtsalt seisev raha on ju mõtetus. Ma panen sellele kärutäiele puudele nii konkreetse hinna ja vaatan, "tasub või ei".  Tänu kogu moodsale rendivärgile arvutad asju ümber! Nüüd ongi küsimus, KAS elektriautoke rahuldaks tänase 3-pütase pakutavad võimalused või ei? Me olime suisa 5 päeva üldse autota sest punn oli minia käes Valgas. Mina sõidus ja Proua sai sõbrantsidega hakkama, autode puudust ju pole kui tahtmine maal veini juua Wink Tallinnas elades võimalik, suvel saab ka ühsitranspordi ja Boltiga hakkama. 

Springiga oleks Valga ikka natuke overkill nii maanteel sõita kui ka laadimise poolelt. See on 250 kilti ja vähemalt 3 tundi. Sealt JÄRGMINE EV hind on juba topelt kallis, mis mingil rahuldaval moel sellise otsa teeks. Aga ojh häda, see on juba siis peaagu PHEVi hind ja sorry, siis ei ole jälle elektril isegi lootust! Sest siis jõuabki kätte see "osta kohe kallim aga parem asi": linnas odavalt elektriga ja BUS-radadel ning ndlavahetusel haagis sappa! JA oleme JÄLEL sisepõletamise juures tagasi ja elektril üksinda lootust pole! Kes valiks selle ku isama raha eest saab selle ja muud näitajad elik vanus ja läbisõit on samad? Mida ma iseendale või abikaasa mulle halba olen teinud et peaks issandaga baierlase asemel sõitma??? See 40 kilti elektriga on enam kui piisav! Kõige kaugem koht kus ma "pean" linnas käima, on Metsakalmistu 15 kilti ehk 30 ring. Jagub! Isegi Viimsi SPA või kino saab Rahumäelt minnes napilt kätte aga bensiin on ju ka olemas. Ütleme sisi ningid BUS-radadega teekonnad. KAhjuks haagist pole sel veel lubatud, sisi tuleb 15K juurde panna ja uus osta. Aga kurat Valga mistahes talvetormiga pole ka probleem!
Vasta

See jutt, et "kui on vaja haagist vedada, võtan rivist teise" ei päde tuleviku mõttes sel juhul, kui meie (eestlaste, eurooplaste või terve Maa) tulevik peaks tõesti peituma elektriautonduses. See pole ju lahendus. Sama silmakirjalik jutt, nagu rohepöörajatel. Et ühe suupoolega ülistame e- d ja teise poolega mainime, et pärisvedusid tuleb teha d- ga. Pikas plaanis kuuluks va bensuröövel või hallmetallikdiisel ju eutaneerimisele ja polegi sealt "rivist" enam midagi võttaSmile
Võimalik, et tulevikus käidaks isegi oma subaariku, evo või muu sportliku laadi asjaga sõitmas kuskil angaaris, kus paha hais ära imetakse ja lillelõhnaks muudetakse. No umbes nagu hobust piinamas praegu või veel rangema järelvalve all. Elektriline pereauto võiks olla sama võimekas, nagu senised, siis on kogu sel jaskaril mõte. Elu ei ole ainult lollidemaa kesklinna kontoris, vahel tuleb pärisautoga päris- sõite teha ja päris-pärakäruga päris asju vedada. Ilma mingit "rivi" omamata. Kui vaadata Eesti energiasüsteemi arengut, poliitikute otsuseid ja meie üldist elatustaset, on küll üsna raske ette kujutada tosina aasta pärast valitsevat e- auto heaolu.
Vasta

(15-07-2022, 11:39 AM)raulex Kirjutas:  
(15-07-2022, 10:15 AM)v6sa Kirjutas:  Võtame laadimise efektiivsuseks 50 % 
Kuskohast see number pärit on? Mina saan googeldades 80-92%.

Koolitarkus happeaku laadimise rehkendusest. Valemisse võetud selleks, et mind ei peetaks elektriautofanaatikuks. KST, palju see tegelikkuses läbi aasta jupitades tegelikult tuleks. Tõenäoliselt vähem.
Vasta

(15-07-2022, 15:19 PM)PlyVal64 Kirjutas:  
(15-07-2022, 11:02 AM)Mahno Kirjutas:  Ma olen ka seda mitme auto pidamist rehkendanud ja tegelikult on rõve overhead see. Ülevaatused, kindlustused, hooldused... Äkki on üks ja kallim lõpuks odavam.
Absoluutselt! Just praegu rentisin nädalavahetuseks käruveovõimelise et õuepealset vedada. Tuleb odavam. Viimasel ajal isegi ei "laena" Sõbralt suur bussi sest Bolt kaubik vs aeg on Bolti kasuks! ...

Priit, kõik ei ela linnas! Minule tähendab kaubikurent siiski minimaalselt 140 km tühja sõitu. Mitte 7-minutist jalutuskäiku aedlinnas või kolmeminutist tasuta (tegelikkuses meie kõigi kinnimakstud!) bussisõitu.

Pealegi, mõne jaoks on auto natuke rohkem, kui vaid sendivenitamise objekt. On täiesti mõttetu piinata sõiduautot haagiseveoga kusagil pärapõrgus, kui nelikveoline kastikas teeb seda mõnuga. On täiesti mõttetetu vedada oma isiklikku istelihast ja läpakaranitsat mööda asfalti tonnise kandevõime ja telliskivi aerodünaamikaga sajandialguse krusas, kui seda saab teha mugavalt pereuniversaalis ja seda võiks teha üldse elektriautos.

Kui ühest majapidamisest sõidab igapäevaselt välja 3 kasutatud autot, siis ilmselgelt ei saa ühe autoga per nägu rehkendada.

Kütusejutu kolin kohasemasse teemasse üle. Aga seda olen küll märganud, et tihti on teise sõitja järelt võetud autoga esimene peatus hoopis teeäärses tanklas. Mis pole mitte kütteliigi, vaid kasutajate mure. Täpselt, nagu isand Honkomehe viidatud tühjad akud/patareidSmile
Vasta

(15-07-2022, 16:05 PM)vant Kirjutas:  ...
Kui vaadata Eesti energiasüsteemi arengut, poliitikute otsuseid ja meie üldist elatustaset, on küll üsna raske ette kujutada tosina aasta pärast valitsevat e- auto heaolu.

Miks peaks tosina aasta pärast minu õuel rivi lühem olema? Et sellise rivi omamine eeldab teatud valmisolekut teha sendivenitajale arusaamatuid kulutusi on ilmselge.

Olgu siinkohal öeldud, et ma ei arva sugugi, et täna peaks kõigil olema rivi erinevaid autosid õuel. Ei, on täiesti võimalik elada oma elu ühe autoga ja siis mõelda oma pea halliks perelogistika ühildamiseks.

Misasi on "päris-pärakäru"?
Vasta

Miks elektrit vahepeal happeakusse laadima peaks? Ikka otse auto liitiumakusse efektiivsusega 80-92%
Kui pliiaku muidugi metalli hinnaga käes on siis mõnel päeval ju võib ka...
Muud maksud pole ka elektri hind x2. On elektri hind x1,2 pluss fiks osa võrgutasu, taastuvenergia tasu ja elektriaktsiisi näol+käibemaks neile.
Väga harva on see täpselt elektri jagu, praegu on see osa oluliselt väiksem, aga odava elektri hinna korral on olnud isegi suurem.
Vasta

Raulex, ära ole nii sinisilmne. Vedelkütuseaktsiis (kehtestatud küll teeparanduse sihtotstarbega maksuna) on muutunud juba ammu tavaliseks riigieelarve tulureaks. Kuna igasuguseid kuluridu sünnitatakse iga koalitsiooniga juurde, pole reaalne, et fosiilauto tapmisel aktsepteeritakse tulu vähenemist. Pealegi pole peale aastat 2035 mitte mingit mõtet elektriautode maksusoodustused, sest nagunii sul muid variante enam pole, järelikult ei ole ka midagi maksudega soodustada vaja.

Autoelektri maksustamise ainus probleem on see, et elektrit ei saa "erimärgistada" niisama lihtsalt, kui diislit.  

Kuna poliitikud ei eristu eriti arenenud fantaasiameelega, siis on üpris tõenäoline, et hääbuva fossiilse kütuse aktsiisitulu vähenemine kompenseeritakse kasvava elektriautode elektriaktsiisiga. Kuidas täpselt - küllap me seda näeme. Avalikud laadijad maksustada on põhimõtteliselt ainult seaduse kirjutamise vaev. Kuidas vältida seda, et hariliku laualambi elektriga autosid ei laetaks ei ole veel lahendatud, kuid kiipide, võrkude ja ühiskondlikult aktsepteeritava (totaal)jälgimise ajastul pole tehniliselt keerukas lahendada.
Vasta

Loomulikult ei saa automaksu/aktsiisi/teekasutustasu välistada.
Liltsalt kõigis minu nähtud Eesti ja EL dokumentides on ette nähtud soodustused elektriautodele.
Ühe jupi sellisest dokumendist postitasin ka siia teemasse.
Mis saab 2050,kui eelduslikult sisepõlemismootoriga sõidukid lõplikult liiklusest kaovad, on raske ennustada.
Vasta

(15-07-2022, 13:40 PM)spitfire Kirjutas:  
(15-07-2022, 11:59 AM)honkomees Kirjutas:  Bensiin ja diisel (kvaliteetne, mitte bio) seisab paagis või kanistris aastaid ja oluliselt ei rikne, igatahes on avariiolukorras kasutatav, võib muidugi olla masinale ebatervislik aga toimib.

Pensu osas kirjutan oma kogemusest alla, 5 aastaga ei juhtu midagi, kauem pole testinud. Pillid peavad muidugi kenasti hääles olema. Aga jah ikka biovaba. Dislast ei tea midagi.
Mul seisis 92 a venemaalt jossimehe käest paagist võetud diisel 2008 aastani elik 16 a ja põles edukalt hiina traktoris ära ... vahepeal ei olnud diiselmasinaid majapidamises.
Vasta

(15-07-2022, 17:59 PM)v6sa Kirjutas:  ... tihti on teise sõitja järelt võetud autoga esimene peatus hoopis teeäärses tanklas. Mis pole mitte kütteliigi, vaid kasutajate mure. Täpselt, nagu isand Honkomehe viidatud tühjad akud/patareidSmile
See on inimlik, jätta asjad homse peale ja unustada. Ainult et vedelkütuse kallan hädaolukorras hommikul kankust 5 minutiga paaki kui on harjumus ca pool tonni osta koju varuks ja tavaliselt tankida võimalusel jooksvalt ikka tanklas (mõni auto ei satu küll kuude kaupa tanklate lähedusse). Tühjade või riknenud akudega seda niisama lihtsalt ei tee, ka 5l plänn näpus naabertallu ei sammu, kui auto üldse ei sõida.
Vasta

Samas tühi aku täna õhtul on hommikuks kenasti end ära täitnud. Erinevalt kütusepaagist, kuhu peab minema kütust hankima.

Mõlemal on omad eelised ja sisepõlemismootori päevad saavad loetud kohe, kui akutehnolooga (või täna veel tundmatu muundamistehnoloogia) võimaldab igapäevaelu oluliselt mittesegavat tarwitamist.

Ma endiselt näen selget paralleeli automobiili tulekuga sajand tagasi Big Grin Ikka jubedalt pidi ümber õppima.
Vasta

(15-07-2022, 22:55 PM)v6sa Kirjutas:  ... näen selget paralleeli ...
Paralleele otsides oleks tänane olukord võrreldav plaaniga, kui sadakakskend aastat tagasi oleks otsustatud hobused asendada härjarakendiga, sest kaer on saatanast.
Vasta

(16-07-2022, 07:06 AM)karlarnold Kirjutas:  Paralleele otsides oleks tänane olukord võrreldav plaaniga, kui sadakakskend aastat tagasi oleks otsustatud hobused asendada härjarakendiga, sest kaer on saatanast.

Võrdlus pole täpne: hobused vs. härjarakend oleks vast vabalthingav neljaklapiline bensiin vs. vahejahutiga ühe turboga kaheklapikaanega diisel Big Grin Aga mõte on selles mõttes õige, et käsulaud mõisast on antud.

Kui otsida elektriauto analoogi hobumaailmast, siis vast sisuliselt täpseim on kohustus osta mõisatallist mõni kuumavereline (või täisvereline, kuidas soovite) ruunatud isend talu üldhobuseks (sh. rasketeks künni- ja veotöödeks)  kohaliku tõu asemel juba järgmiseks sügiseks. Kes asjaga vähegi kursis, see teab, et nende vastupidavus raskele veotööle on olematu ja iseloom kaunikesti kehv.
Vasta

Ilmselt hetkel paljudes kolme- ja neljatähelistes automajades murtakse pead, kas panna varsti pillid üldsegi kotti, või on võimalik ka pärast 2035 kuidagi edasi toimetada. Aga nad on jäetud suht üksi oma muredega ja ega keegi ei ütle ka, mida täpsemalt teha. Et eu on ise selle kõrbenud pudru kokku keetnud, peaksid nad uute käsulaudadega ka ühtselt arusaadavad normid kehtestama. Ja tootjad siis mõtleks edasi, mismoodi ühtse vahetatava akustandardi peale minna. Ütleme et vastavalt auto suurusele on 20-30kWh moodulid, mida robot jaamas vahetab, kuni sina vett lased. Pikema sõidu puhul rendid rohkem mooduleid kõhu alla, trajektooril kodu-kool-kauplus aitab ka ühest. Eriti rikastele jääb võimalus oma akut ka kodus öise kalli elektriga laadida, makstes renti vaid aku eest.
Veidi teemat edasi aretades võiks vastloodud EU Akku und Shcmodul Komisjonen laieneda, alustades ka erinevate alusvankrite tootmist, millele iga firma oma unikaalse pealisehituse saaks monteerida. Jääks tootjate omavaheline kemplemine ära, kellel on pikem või tummisem. Kas uute sõidukite peale maalitakse roheline haakrist või viisnurk, on eelneva valguses juba täiesti kõrvalise tähtsusega.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 3 külali(st)ne