(05-08-2022, 09:31 AM)muska71 Kirjutas: Mu pökal oli vasakpoolne käänmik murunud ja kokku keevitatud ja nii toimis häästi.Kevadel ostsin uue käänmiku asemele ja peale vahetust ka kündis korralikult otse liikudes,regullisin pisut kokkujoooksu ja sai paremaks.
Muide olen vahetanud või õigemini omanik vahetas 25 terve uue esisilla ja roolihoovad ning peale seda polnud see aparaat enam kuidagi juhitav.
Seal tehases kus neid tehakse töötavad pohhuistid ja neid ei koti mis nurga all see detail pinki saab kui töötlema asuvad.
Esiteks juba sillatala keskosal tapiava silmaga näha et kõver ja paremal teljevahe 40mm suurem.
Selle vastu sai ava sirgelt töödeldud ja puksid sisse.
Siis põlved kus käändtelg sees silmaga nähtavalt erinevad ja veel materjali ka puudu jäänud alumisest puksipesast.
Et ka nurk paremal-vasakul erinev enam ei üllatanud ja selle vastu sai põlve kohale meditsiiniline lõige mis täis keevitatud.
Käändtelje puksid juba uuena loksuga ja sai nõellaagrite peale tehtud ning sk-tihend ka peale.
Alla sai kombineeritud kummirõngas tugilaagri vahele ja muidugi määrdeniplid et kõik see ka kestaks.
Kuna omanik rööbet ei tahtnud muuta said põlved õige nurga alla sätitud ja puuritud läbi sillatala 2 seadetiftiava kuhu 3 torutifti üksteise sisse.
Roolitrapetsi ajasin ka paika ja rataste kalded-nurgad.
Peab ütlema et tulemus oli üle ootuste hea, rooli kuulab hästi, tuleb rool ise otseks ja sirgel teel sõidab praktiliselt ise ning isegi üle tellise sõites ei taha rooli käest rebida.
Kui ei meeldi võin ära kustutada, kuid üks juba küsis ja siis kirjeldaks ka ülejäänud sillageomeetriat.
Esiteks pöördtelje pikikalle ehk järeljooks tähendab, et käändtelje maaga lõikumise punkt on eespool ratta puutepinda.
![[Pilt: pikikalle-ehk-j%C3%A4reljooks.jpg]](https://carfox.ee/wp-content/uploads/2015/11/pikikalle-ehk-j%C3%A4reljooks.jpg)
See on tarvilik selleks, et mingi kõrvalise mõjutuse tagajärjel, näiteks üle kivi sõites tuleks rattad ise otseasendisse tagasi.
Selle kohta kirjutab carfox.ee et "Pikikallet e.
järeljooksu (ingl. k.
caster) defineerib nurk, mis tekib vertikaali ja käändtelje vahel. Pikikallet vaadeldakse auto külje pealt. Pikikalde jaoks kasutatakse alati positiivset näitajat, sest negatiivse pikikaldega autoratas oleks ebastabiilne isegi väikse sõidukiiruse juures.
Negatiivse järeljooksuga autoratas hakkaks isegi tänapäevaste linnakiirustega vibelema nagu kalasaba."
Tuleb ehk tuttav ette?
Siis on veel käändtelje lõikumispunkt maaga:
![[Pilt: zazimage-nej.gif]](https://a4b5club.ru/wp-content/uploads/2019/zazimage-nej.gif)
Mida rohkem see ratta keskmes asub seda vähem on ratas mõjutatud takistusest nagu näiteks telliskivi ja ei taha rooli käest rebida.
Just seepärast pannakse traktoril ka esirattad kaldu et seda saavutada, kuna muidu ei saaks käändtelg rehvist mööda.
Samas teeb see ka rooli tuimemaks ja see ei anna tagasisidet kui näiteks maa on ühe ratta all pehme.
Otsisin paberi ka üles ja T-25 saanud nurgad olid et järeljooks 40mm, käändtelje lõikumine rehvi maaga puutepunktist seespool 22mm ja kokkujooks 6mm.