(28-08-2022, 19:17 PM)honkomees Kirjutas: Punastan ja tunnen häbi - no ikka ikka segadus seadustesse kirjutatud, ühe ja sama sõiduki kohta juhiloa ja liiklusmärgi jaoks C-kategooria sõiduk, tehnilise passi, kaalu ja maksustamise jaoks N-kategooria sõiduk.
Olin tõesti veendunud et juhtimisõigusel on kategooriad ABCDE ja sõidukitel omad kategooriad MN jne
P.S. Liiklusseadust (LE) pole tõesti viimased 40+ aastat enam lugenud, kui tuli mõne aasta jooksul pärast lubade saamist juba teine versioon, millega sisuliselt midagi ei muutunud siis viskas kopa ette ja rohkem ei viitsinud lugeda, kuulasin vaid raadiokommentaare olulisemate punktide kohta.
Vastutustundlik inimene ei võta sõna teemal, milles ta ei ole ennast harinud viimase 40 aasta jooksul. Eriti kurb on see, et sellele vaatamata esitatakse oma väiteid tõsikindlate faktidena ning oma arvamuse eksimatust võimendatakse oma vanuse, pika juhistaazi ja 99% teiste autojuhtide eeskõnelejana. Ksf! honkomees on tegelikult nii enda kui paljude kaasfoorumlaste arvates arvamusliider, kes ei pea oma väiteid tõendama, vaid piisab üksnes sellest, et ta ütleb, kuidas asjad on. Selline renomee paneb vastutuse ja kohustuse esitada vaid neid väiteid, mis on tõesti kontrollitud.
Esimest korda ilmusid arutluse all olevad liiklusmärgid Eesti liiklusesse 1936. aasta jõuvankrite seadusega. Tol kaugel ajal eristati üldist jõuvankrite liiklemise keeldu, lihtsalt raskete liiklusvahendite keeldu ning teatud kaaluga jõuvankrite liiklemise keeldu. Seejuures ei tehtud vahet, mis liiki jõuvankriga oli tegemist - oli selleks sõiduauto, buss, veoauto või traktor. Lisan väljavõtte teedeministri poolt 19.09.1936. antud liiklemismääruse lisast.
Hiljem tekkis aga vajadus hakata eristama ka sõidukite kategooriaid. Näiteks, et teatud massiga veoauto ei tohi liigelda, kuid sama massiga buss tohib küll. 20.04.1945 ENSV Rahvakomissaride Nõukogu poolt kehtestatud liiklemismäärustest leiab sellise põhimõtte.
Tänaseni tuttav liiklusmärgi kujutis on kasutusel aastast 1955. Väljavõte
Need põhimõtted on meie liiklusega käinud sisuliselt tänase päevani. Veidi muutunud on vaid see, kuidas sõiduautosid, busse ja veoautosid eristatakse. Alates 1968. aastast on rahvusvaheliselt jaotatud juhtimisõiguse kategooriad tähestiku meetodil. Kuna aga lihtsam on olnud kasutada sõnu, siis kuni 1993. aastani oli meie kõnealuse liiklusmärgi selgituse juures kirjas lihtsalt sõna veoauto. 01.01.1993 kehtima hakanud liikluseeskirjast leiab keelumärgi nr 313 selgitusest järgmise -
Veoauto läbisõidu keeld. Läbi sõita ei tohi C-kategooria sõiduki, traktori ega liikurmasinaga. Märgile kantud tonnide arvu korral ei tohi läbi sõita ühegi nimetatud sõidukiga ega autorongiga, mille veduk on üks neist, kui täismass on sellest arvust suurem.
Enamvähem samal kujul on see kasutusel ka täna. 90-ndate keskel võeti üle Euroopa Liidu sõidukite klassifitseerimise süsteem, kuid see ei ole mitte juhtimisõigusest, vaid sõiduki kasutusotstarbest lähtuv. M, N, L, O-kategooriad ei ühildu juhtimisõiguse kategooriatega. Alates 2011. aastast on sõidukite kategooriate järgi sõidukeelu kehtestamine järgmiste liiklusmärkidega. Seejuures tuleb arvestada, et säilinud on loomulikult ka üldised massipiirangu liiklusmärgid, mis kehtivad sõltumata sõiduki kategooriast.
Vajadus eristada sõidukite kategooriad erinevate süsteemide järgi on loomulikult vaieldav, kuid on mõned lihtsad asjad, mida unifitseerimisega ei ole võimalik seni olnud saavutada. Nimelt õpetatakse suurem osa ehk B-kategooria autojuhid sõitma kuni 3,5 tonni kaaluva ja kuni 8 reisijat mahutava sõidukiga, kuid M-kategooria ehk sõitjate veoks ettenähtud sõidukid on ka üle 1+8 istekohaga sõidukid. On peetud vajalikuks, et rohkem kui 8 reisija vedamiseks oleks juht läbinud erikoolituse ja jõudnud ka teatud vanusesse. N-kategooria ehk veoseveo sõidukite kategooriasse kuuluvad aga ka alla 3,5 tonni kaaluvad sõidukid ning sellisega veose vedamiseks ei ole peetud seni vajalikuks C-kategooria juhtimisõigust. Seega on B-kategooria juhtimisõigus universaalne nii sõitjate kui veose veoks, lihtsalt piiratud reisijate arvu ja massiga. Kui üks neist ületab piiri, siis tuleb taotleda teist juhtimisõigsue kategooriat. Mootorsõidukite klassifitseerimise kategooriates thendab see, et B-kategooria juhtimisõigusega võib üldjuhul juhtida kõiki M1 ja N1 kategooria sõidukeid. Erandiks on M1-kategooria alla mahutuv autoelamu - kui istekohtade arv ei ületa 8+1, kuid mass on üle 3,5 tonni, siis on vajalik juba C-kategooria juhtimisõigus.
Liiklusmärk 313 juhindubki sellest vanast põhimõttest ning ei ole kuidagi seotud sõiduki klassifikatsiooniga.
Võib-olla on süsteemid keerulised ning meie kaasfoorumlased on võimelised parema välja mõtlema, kuid senine süsteem kehtib peaaegu kogu maailmas omades nii tugevaid kui nõrki külgi.
NB - number liiklusmärgil on illustreeriv. Märk ise võib olla ka numbrita ja sellisel juhul kehtib kõigile sõidukitele, mis on nõuvad C-kategooria juhtimisõigust (või ka selle alamkategooriat C1).
Loodan, et ksf ei pahanda alguses esitatud kritiseeriva märkuse peale. 40 aasta jooksul ei ole tegelikult selles küsimuses midagi muutunud ning N-kategooriaga seostamine on lihtsalt fantaasia.