Iga asi omal kohal.
On meelelahutuslik video.
On informeeriv video.
On rahateenimise video.
Tuleb videode eesmärke eristada!
Koolipingis istumine = video!
Mis siis, et asi on reaalelus toimuv ja interaktiivne aga ta on ikkagi video!
Siit küsimus, mis vahet seal nüüd on, kas sul on tahvli ees käsitööõpetaja, kes näitab, kuidas järgmine silmus teha heegelnõelaga või kitarrikeelt kruttida või vaatad seda video pealt?
Mitte kummalgi juhul ei saa edasi anda käe tunnetust, mis lõpuks vajalik on ja see tunnetus tuleb ainult sellest, kui ise praktiseerid.
Raamatuga on veel hullem, sa isegi ei näe seda kuidas keel vibreerib või kui pingul sõlm peab olema või milline sädemete hulk käia alt välja lendama, saad ainult kirjeldust lugeda ja siis ise harjutama minna. Mul isa võttis kätte raamatu ja ehitas maja. Siiani kestab. Mina võtan video kätte ja vaatan, kuidas kivid laotakse, täpselt nagu oleks kutsekas tunnis ja vaatan, kuidas õpetaja ette näitab.
Pikalt ei viitsi kirjutada, kellel jõudis kohale, selle jõudis, ülejäänud virisevad vanamehed raiugu oma raamat = ainuõige asi teemat edasi.
Lugesin Mahno kommentaarist välja kerge kriitika, et 15, 30, 50 minutit video oleks saanud tabelina kokku võtta minutiga.
Kuidas see tabel saadud on? Kõva kriitiku ja skeptiku jne tegelasena saan öelda, et see tabel on vale! Tõesta vastupidist nüüd! Aga näed, mees näitab kogu oma tegevuse otsast lõpuni läbi nagu teadlane kirjutab oma teadustööd ja dokumenteerib kogu tabeli kujunemise ja ainuke kriitika, mis sealt tuleb, on, et video saaks lühem olla või tegelt kogu video mahub 1 A4 lehele kahe tabelina. Hui mahub, tabeli taga on 60+ lehekülge uurimustööd!
Mahno kriitika samas pole ka vale, lähtudes mul väga jämedast klassifikatsioonist üleval. Nimelt mõned venitavad nimme enda video pikemask, sest mida pikem video, seda rohkem rahhi sisse tuleb ehk siis venitataksegi 5 minuti teema 30 minuti peale, sealhulgas tuleb arvestada, et inimese keskendumisvõime kestab esimesed 15 minutit, seega tuleb kogu info anda selle sees ära ja edasi üle korrata teadmiste kinnistumiseks ja/või lõpptulemuse demomiseks miljoni erineva nurga alt - keskendumise pikkus õppimise kurvis kehtib nii raamatu kui video kohta, otsige tabel selle kohta, kui ei usu, minul on vastav kraad selleks.
Nüüd M.R. kriitika kohta, et mis kasu on stardiajast ja seismajäämise ajast jne. Oleneb, kui pikk süütenöör on ja palju sul lapsi garaažist läbi jookseb. Seismajäämine on ohutuse koha pealt väga tähtis, eriti kui uudishimulik pätakas lähedal on, kes tahab mõõta, kas suudab ikkagi sõrmega selle käia peatada, kui selja pöörad. Käima minek on teine teema, kas kulutad minut aega voolu või kaks sekundit voolu. Päeva peale tuleb esimesel juhul äkki tund aega puhtalt käivitamistsüklit kokku, kui mitte päeva, siis nädala peale. Video oli ka näidatud temperatuurid peale 5'te minutit käimist, see on üks kvaliteedimõõt ju suisa, et kui mootor töötab, palju teda suudetakse maha jahutada, et tema eluiga pikendada?
Veel M.R. kriitika kohta, et ükski käi sealt ei kõlbagi, kõik laperdavad ja vibravad jne. Osaliselt nõus sellega aga minu küsimus ja seletus jäi alati vastuseta teie kõigi poolt. Esiteks võrreldakse kodukasutuse aparaate, paljudes kodudes pole üle 16A peakaitsme ja ühe faasi mitte midagi! Ma saan aru, et professionaalne kretinism lõi sisse aga selle kõrvale võiks kasvatada või vähemalt meelde tuletada oma laiema silmaringi, et kogu maailm ei ole nii nagu sinu töökoda, ideaalne. Samuti jäeti vastamata, et näidake mulle sealt kasvõi üks käi, millega ei saaks puuri teritatud. (Üks kusjuures ei kõlvanud sellekski)
Edasi meelelahutuslikud videod - need kuuluvad huumori kategooriasse sisuliselt ja noh, ongi meelelahutuslikuld. Hea on vaadata, kuidas järjekordne Chevy V8 on uue kodu kuskil JDM masinas leidnud aga suht koht kogu valu, mis seal tulemüüri lõikumisega tekkis armatuuri taga jne on näitamata jäetud. Mäletan ka ühte "õpetusvideot", et Jeepil vaja üks polt lahti keerata seal mootori vahelt. Plaks ja lahti aga videosse oli näidatud ainult võtme paigaldamise osa ja siis lahti saamise osa, see 4h õli, induktsiooniga kuumutamist jne asjad oli vahelt välja lõigatud. Puidutöötluse videod samamoodi, näidatakse kergelt kiirendatult saagimist ja liimimist ja tundubki, et tegelt suudad päeva ajaga miski riiuli või kasti valmis teha kuid väga vähesed ehitajad panevad juurde kirja: *Nüüd ootame 24h liimi kuivamist! Seda viimast ma olen kusjuures nüüd märkama hakanud, et kasutatakse üha rohkem ja öeldakse juurde, et kogu see video on olnud a'la 2 kuuline projekt tegelikkuses.
Kust kohast see kõik alguse saanud on? Ameerikamaa ikka. MTV Pimp my Ride ja sellelaadsed saated kõik on jätnud mulje, et nädalaga ehitad auto nullist ülesse või ehitad bussist kortermaja. Vahel tehaksegi nädalaga ära aga see jäetakse näitamata, milline mass inimesi seal taga tegelikult on.
Viimane mõte video vs raamat kohta. Kui ma näitan sulle video pealt, kuidas juhtmed ühendada miski seadmega ja siis näitan videos, et mis on vaja seadme käsustikureale trükkida, et asi tööle hakkaks, siis esimene osa on kasulik, teine osa täitsa kasutu, see teine osa on palju parem teksti kujul kuskil juhendis või raamatus. Õnneks tänapäeval seadmed suudavad juba video ja piltide pealt teksti kopeerida, see on mind aidanud.
Loen nädalas julgelt üle 100 lehekülje juhendeid läbi tänu erialale ja vaatan pagan-teab-mitu-minutit videosid tänu hobile.
M.R. poolt toodud raamatute väljavõtted, väga tänuväärne, saad joonise ette. Videokriitikud sõimavad siin otsa, et näed, võtad raamatu, kõik vinks-vonks aga videoga krt pead pausile panema ja õige koha peale kerima. Mis vahet seal on, kas põrnitsed tund aega raamatu leheküljel joonist või tund aega stoppkaardit videost, kus samad joonised on? Eriti kuna tänapäeval üha enam kohtab videosid, millel on reaalne sisukord kõval olemas, klickidki õige kaardi peale ja paned pausile nagu vaataks raamatu sisukorda ja keerad õige lehe peale?