Kas ostaksid endale elektriauto?

(30-03-2024, 21:28 PM)mutikas Kirjutas:  Ma ei tea aga jutt oli et 12 tundi põllutöödel.
Ma ei saanud sellel uudisel sabast kinni, aga tegin tagantjärele mõned arvutused.
Eesti profi 25. numbris on näiteks Case IH Maxxum 150 test. See on umbes sama võimsusega traktor (145 hj) ja sellel on 250-liitrine kütusepaak, millest ilmselt tööpäevaks jätkub, sest testi teinud sakslased ei kobisenud sel teemal. Sellesse paaki mahub 8730 MJ energiat (võttes diislikütuse energiatiheduseks 9,7 kWh/l).

Teisalt on liitium-ioonakude energiatihedus umbes 250 Wh/kg = 0,25 kWh/kg = 0,9 MJ/kg.
Millest saame arvutada, et elektritraktorile tuleks panna 9,7 tonni akusid. Muidugi on elektriajami kasutegur tublisti kõrgem kui diiselmootoril, oletame, et lausa kolm korda. See tähendab, et 250-liitrise paagi asemele peab paigaldama kõigest 3,2 tonni akusid. Ei ole siis ime, et baasiks Fastrac valiti.

Palun mind parandada, kui kuskil komakoha kõvasti mööda panin.
Vasta

(30-03-2024, 22:52 PM)olevtoom Kirjutas:  Palun mind parandada, kui kuskil komakoha kõvasti mööda panin.

Suurusjärgud on õiged, pealegi neid juba ehitatakse, mitte ainult ilastatakse. See järjekordne startup pole mingi etalon, ärge liialt erutuge!

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta

Arvutused on õiged.

Teine asi, mis elektriajami kasuks räägib, on paindlikkus. Nüüdisaegse traktori astmevaba jõuülekande nime kandev  hüdromehaaniline õudus   on loodud vaid ja ainult sisepõlemismootori mannetut pöördemomendi kõverat siluma praktilises töös. Elektriga on see palju-palju lihtsam. Samuti on  väga vähe töid, kus kogu päeva jooksul on mootori koormus 100 % peal. Enamasti tiksuvad head juhid kuskil 80+ kandis, keskmine juht 50-120 vahel. Ehk vajalik kaastassitav elektri hulk on oluliselt väiksem.

Pealegi tuleb traktorile lisamass ainult kasuks: veojõud arvutatakse mass korda haardetegurSmile

Samas on traktor ja selle vahelduv koormus hoopis suurepärane kasutuskoht diiselhübriidile. Veduritel ja karjääritehnikal on see juba aastakümneid kasutusel, miks mitte ka põllumajanduses. Alamõõduline diiselmootor jahvatab efektiivseimal režiimil elektrit samuti alamõõdulisse akupakki ja kogu vajalik tegevus käib elektri pealt.

Leedukatel on üks huvitav  kontseptsioon: https://www.youtube.com/watch?v=YkPhJRdXDOs . Ning biogaasi, erinevalt diiselkütusest, saab meil edukalt toota.
Vasta

(30-03-2024, 00:05 AM)rocker Kirjutas:  Soetasingi pistikust laetava käru 40k€  Ja ei kahetse. Iga kuu läheb liising+kasko 300 raha kuus. Kütuse annab tööandja ja vaba aeg. Ja elu on ilus.
eee... sooviksin teada täpsemaid tingimusi, et kuidas nii väike kuumaks tekkis. Maksid pool hinda sisse?
Mitte norimiseks, aga endal ka autovahetus millalgi plaanis. 30k auto puhul kipub 500 kuumakse tekkima.
Vasta

(31-03-2024, 10:08 AM)Peeter2 Kirjutas:  
(30-03-2024, 00:05 AM)rocker Kirjutas:  Soetasingi pistikust laetava käru 40k€  Ja ei kahetse. Iga kuu läheb liising+kasko 300 raha kuus. Kütuse annab tööandja ja vaba aeg. Ja elu on ilus.
eee... sooviksin teada täpsemaid tingimusi, et kuidas nii väike kuumaks tekkis. Maksid pool hinda sisse?
Mitte norimiseks, aga endal ka autovahetus millalgi plaanis. 30k auto puhul kipub 500 kuumakse tekkima. 
Liisingu kalkulaatoreid on nett täis, kui sissemaksuks panna 45% ja jäägiks 30%, siis tulebki kindlustusega kokku 60kuu kuumakse ~300€ kanti Big Grin
Autoliising - Swedbank
Liising – mugav viis sõiduki soetamiseks | SEB
Vasta

Ei noh... liisingu võtmise eesmärk üldjuhul ei ole ju pool hinda sisse maksta Big Grin Maksaks 80% sisse ja seda mainimata saaks uhkustada kuidas jube hea auto ja veel väiksem kuumakse Big Grin
Vasta

(01-04-2024, 16:05 PM)Peeter2 Kirjutas:  Ei noh... liisingu võtmise eesmärk üldjuhul ei ole ju pool hinda sisse maksta Big Grin Maksaks 80% sisse ja seda mainimata saaks uhkustada kuidas jube hea auto ja veel väiksem kuumakse Big Grin

Tjah, tõsi. Niikaua kuni on autosid liisingusse antud, on inimesi, kelle eesmärk on maksimaalse kuumaksuga võtta maksimaalne auto, mida sissetulek võimaldab.  Smile

Poole sisse maksmise loogika:
1) võtad Headel Aegadel auto liisingusse tavapärase 10-30% liisingusse sellise "keskeltläbi" kuumaksuga.
2) aasta pärast on palgaralli ja raha väärtuse tulemusena "keskeltläbi" kuumaksust saanud oluliselt vähem valus summa.
3) viskad igakuiselt liisingumaksele lisaks täiendava summa kogumiskontole nii, et mõju pere-eelarvele oleks jätkuvalt "keskeltläbi".
4) Liisingu lõppedes õnnestub auto müüa jääkväärtusest kallimalt ja viskad uue sissemaksele veel kogutud klotsi lisaks.
Vasta

(21-02-2023, 18:52 PM)deus Kirjutas:  Ah, Ply, ajad siin mingi vaese inimese juttu nüüd...


Laadimise koha pealt, uute leafide keemia toetab ca 2000 DoD esiteks (Teslal on ta 300 kandis mälu järgi) ja teiseks LiIon, LiFePo ja Lipo asjandustel on savi, kas lased 2% või 20%. Vastavalt hulgale hammustatakse ära ühest DoD ühikust lihtsalt kas 2/100 või 20/100 neid protsente kasutades.

Topeltpostitus kuid kõik ei loe kõiki teemasid seepärast pidasin vajalikuks ka siia panna seletus koos pildiga, kuidas see loogika toimib:

https://www.apple.com/ee/batteries/why-lithium-ion/
Vasta

Elektrikate tegeliku sõiduulatuse test:
https://insideevs.com/news/734849/europe...ange-test/

Üpris mõistlikud tingimused: akud laetud täis, lastud 15h seista, sätungid masinatel eco peal ja lähituled välja lülitatud. Temp 21.
19 miiline ring, millest 2,7 pidurdamistega linna imiteerimist, 5,5 @ 50mph (=80kmh) ja 11 @ 70mph (=113kmh).

Tulemus: sõiduulatused tootjate antutest 10..20% väiksemad. Üllataja: 418Mm läbisõiduga ModelS sõiduulatus oli tootja antust 13% väiksem. Pole üldse paha - kui eeldada, et tootja andis sõiduulatust praeguste elektrikatega sarnaselt ideaaltingimustes, ei olegi aku mahtuvus ajaga vähenenud.

Aga teema pealkirja vastuseks ad 2024: elektrikat jätkuvalt ei plaani. Praeguse ca 1,5eur/l bensiinihinnaga ei tee ka keskmisest võimekamad fossiilipõletajad vaeseks.
(ühe pruugitud ModelS ehk väikeste ülalpidamiskuludega kiire masina jaoks on aga mu hoovil alati ruum olemas Smile )

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta

(25-09-2024, 13:30 PM)13piisab Kirjutas:  Üllataja: 418Mm läbisõiduga ModelS sõiduulatus oli tootja antust 13% väiksem. Pole üldse paha - kui eeldada, et tootja andis sõiduulatust praeguste elektrikatega sarnaselt ideaaltingimustes, ei olegi aku mahtuvus ajaga vähenenud.

Aga teema pealkirja vastuseks ad 2024: elektrikat jätkuvalt ei plaani. Praeguse ca 1,5eur/l bensiinihinnaga ei tee ka keskmisest võimekamad fossiilipõletajad vaeseks.
(ühe pruugitud ModelS ehk väikeste ülalpidamiskuludega kiire masina jaoks on aga mu hoovil alati ruum olemas Smile )

Antud juhul ei ole ju üldsegi teada, mitmes aku Teslal all on.
Kahjuks pole ta aga väheste ülalpidamiskuludega, kui ise seal midagi teha ei mõista. Eks see DIY ole ka elektika puhul vähe raskemaks tehtud, ikkagi hv.
Hind on neil küll väga kiiresti läbi põranda kukkunud, sellega saab loomulikult nõustuda. Miks mitte üks aiapäkapikuks võtta, kus saaks soojas istuda, kuni naine pärast pikemaks veninud prügiämbri väljaviimist jälle tuppa laseb : )

Kütuse hinna duubeldamise kohta räägib pikemat aega kõigile, kes vähegi kuulda tahavad, legendaarne spintohter Alan Vaht. Olenemata kergest skepsisest tema eelnevate prognooside mittetäitumise osas, soovitan siiski lugupeetud teadmamehe viimase prohveteeringu läbi kuulata. Lühidalt refereerides on rohemarutõves eurotädid ja onud meile järjekordselt ära keeranud, meie endi poolt ausatel valimistel valitud esindajate rahuloleva määääääää saatel. Madal hind tulevikus jääks kehtima vaid juhul, kui Narva jõelt piirivalve ära kaob, aga seda me ju keegi ei soovi.
Vasta

Täiesti teemaväline aga soojas istumiseks elektrikat võtta on kuidagi imelik... odavam oleks 500 euri investeerida telki, korralikku sulgedest magamiskotti ja parafiini pealt töötavasse lampi. 
Surnud akuga sa ennast elus ei hoia nii kui nii ja muude kohta, et kui palju akusid vahetatud jne, siis saab seda puhtal kujul arvutada "akukeemia DoD"*"lubatud km" valemiga.
Vasta

Ei ole laiendatav kõikidele elektriautodele, aga ... (juhtus Kanadas)
Surmav õnnetus Teslaga: auto süttis põlema, uksed ei avanenud - Forte
Vasta

(19-11-2024, 16:58 PM)maaks Kirjutas:  Ei ole laiendatav kõikidele elektriautodele, aga ... (juhtus Kanadas)
Surmav õnnetus Teslaga: auto süttis põlema, uksed ei avanenud - Forte

Vastupidi- see on on laiendatav KÕIGILE tänapäevastele auodele, kus ukse avamise hoovastik ilma elektrita ei toimi kas funktsionaalsel põhjusel (puudub mehaaniline ühendus avamishoova/-nupu/-kangi ja luku enda vahel) või on lukustatud elektriliselt. Et see seekord just Teslaga juhtus, on pigem turunduslik fopaa/eelis.
Vasta

(20-11-2024, 11:00 AM)v6sa Kirjutas:  
(19-11-2024, 16:58 PM)maaks Kirjutas:  Ei ole laiendatav kõikidele elektriautodele, aga ... (juhtus Kanadas)
Surmav õnnetus Teslaga: auto süttis põlema, uksed ei avanenud - Forte

Vastupidi- see on on laiendatav KÕIGILE tänapäevastele auodele, kus ukse avamise hoovastik ilma elektrita ei toimi kas funktsionaalsel põhjusel (puudub mehaaniline ühendus avamishoova/-nupu/-kangi ja luku enda vahel) või on lukustatud elektriliselt. Et see seekord just Teslaga juhtus, on pigem turunduslik fopaa/eelis.
Nagu sellest äärmiselt kehva sõnastusega artiklistki välja võib lugeda, on Teslal tegelikult olemas füüsilised avamishoovad ukse avamiseks. See on puhtalt turvanõue ja kehtib kõigile uutele autodele. 
Samas see kui lihtne see hädaolukorras avanemine on, on vist kohati jäänud reguleerimata. 
Tesla esiukse häda-avamine on veel kuidagi loogilise toimimisega, aga tagaukse avamine hädaolukorras on küll sisuliselt võimatu. https://www.tesla.com/ownersmanual/model...F64E0.html
Vasta

Seal oli ju väike tärniga märkus ka, et mitte kõikidel autodel ei ole tagaustel manuaalseid hoobasid.

Aga tõenäoliselt igaüks, kes on turvavööga tagurpidi autolaes rippunud, saab aru, et mingisuguste igapäevaselt mittekasutatavate hoobade otsimine ei ole liiga reaalne. Eriti kui juba kuskilt suitsu tõuseb või veel hullem leek paistab.

Konkreetses õnnetuses ainuke pääseja võlgneb tänu vanale heale raudkangile, millega veoautojuht klaasi sisse sai lüüa. Cybertrucki puhul koos tema maailmalõpukindlate klaasidega oleks teisiti läinud.

Eks moodsatel automobiilidel ongi turundus juba tükk aega praktilisest väärtusest üle sõitnud ja toote keerukusel on...ütleme moodsa väljendiga...nokk üles.
Vasta

AI loogika käib loomulikult mingeid omi radu ja eelolnud arutelu lõpetuseks paiskas nägemisulatusse järgneva promovideo, kuidas hästimakstud kaskadöör ebastandartses olukorras pead ei kaota.
Kolme väikelapsega pere puhul võib tulemus siiski endiselt ettearvamatu olla.
Vasta

Minuarust on Teslast isegi ilma igasuguse stressita keeruline välja saada, vajutad küll nuppu, aga aju justkui ootab, et käiks mingi riivi avamise kolks vms, mis lubab ukse lahti lükata. A kuna see käib täiesti vaikselt, siis instinktiivselt vajutad uuesti ja uuesti Smile Nad võiksid siis selle kolksu kõlaritest lasta, kui juba mootorihelisid jms butafooriat lastakse. Sisse saamine pole asjassepühendamatule ilmselt parem, õnneks ma vaatan Doug Demuro kanalit youtube'ist, muidu ilmselt sitsiks siiamaani seal auto kõrval ja ootaks, millal link välja sõidab.

Samas pole siin erilist pistmist elektriauto kui sellisega ning Tesla pole ainuke patune - mäletan kuidas oma esimese Volvo 850-ga koju jõudnuna istusin nagu napakas maja ees parklas mitu pikka minutit, et ukse avamise hoob üles leida. Miskipärast avas proovisõidu järel müüja selle ukse väljastpoolt, et midagi näidata vms, oskusteave oli puudu Smile Hiljem oli ka teistel kaassõitjatel sellega alatasa probleeme.
Vasta

Pole jällegi elektri teema otseselt, aga kuidas kogemused on - kas moodsate autode "välja sõitvad" lingid on meie talves usaldusväärsed või kipuvad kinni külmuma?
Vasta

Mahno, ilmselgelt mõjuvad igat sorti näpulõikjad ja sorgitavad käepidemed ebavajalisena, osalt ohtlikena või suisa ähvardavana juba pealevaadates. Ilmselt olekski esimene asi, kui mõni selline masin soetada, ustele miskisugused normaalsed käepidemed külge monteerida : )

Aga veidi asjakohast juttu ka teemasse. LUCID korraldas oma võlausaldajatele tehnilise päeva ja siin oleks ka kokkuvõttev ülevaade maailma parimast elektriauto- või autotehnoloogiast üldisemalt, maailma karismaatilisema CTO ja CEO esitluses.

Peter Rawlinson räägib oma lastest

Jaaa, esitluses on teatud küsitavusi esitletava informatsiooni lõplikust usaldusväärsusest, eriti mis puudutab maksimaalset sõiduulatust, kuid ilmselt kontsentreerutakse oma põhiturgudel peamiste konkurentidega võrdlemisele. Kõik, mis sest väljapoole jääb, ei paku neile ilmselt piisvat võrdlusmomenti. Lihtsalt vahelepõikeks peab mainima, et Nio pakub kodumaal 150kWh akupaki rentimise võimalust, millega varustatult ületavad mitmed nende sõidukid Lucidi sõiduulatuse tunduvalt.

Kauge pealtvaatajana näeb nõrka kohta pigem olematus mudelivalikus ja keskendumisest vaid keskmisest kõrgema ostujõuga klientuurile. Tehnoloogia on olemas ja ka tootmisvõimsus kosub lähiajal, siit oleks loogiline samm kuni 40000 dollari auto loomisele, mis jõuaks massidesse. Õnneks on saudidel veel raha ja loodan tõsiselt, et firmal hakkab veidi paremini minema.
Vasta

Minu silmis pole hetkel isegi elektriauto sõiduulatus maailma suurim probleem. Mu CNG masin sõidab gaasiga 450km, lisaks bensiinig veel 150. Kui elektrikat kodus laadida, siis põhimõtteliselt väga vahet poleks*

*See CNG sõiduulatus tuleb mul maanteel GPS järgi 130kmh pidevalt sõites, elektrika deklareeritavast ulatusest tuleb samadel tingimustel rammus amps maha hammustada.

Peamine elektrika mure ad 2024 ja minu silmis on see, et nad on hinnalt kallid ja olemuslikult ebapraktilised. Ma ei vaja tegelikult jumal-teab-mitme tollist ekraani ja kõrgläikega musta armatuuri, küll aga oleks mul vaja autosse lükata teinekord mõned 3 meetrit pikad asjad, visata pakiruumi hulk tööriistu ja käru konksu panna. Ja minu isikliku veana, ma ei tööta zootehniku ega agronoomina, mul pole villist vaja, palun universaalkerega sõiduautot.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 7 külali(st)ne