Minu jaoks on lisaks klassikalise auto mudeliajaloole alati huvi pakkunud ka individuaalse auto minevik. Kelle käes olnud, kus sellega käidud on, kuidas ja kui palju tarbitud jne. Iga klassikaline auto, millel on "story" juures ning mida on omanik teistega nõus jagama, on mõnusa lisandväärtusega. Viis pihku paljudele siinsetele projektipidajatele, kes on oma teemades vastavasisulist infot lahkesti jaganud.
Minu senised omatud autod, millest vanim on olnud küll võrdlemisi uus ehk aastast 1982 ning uusim aastast 2004, on selles suhtes olnud üsna nigelad. Isegi arvesse võttes seda, et ostuhetkel pole neist ükski olnud noorem kui 10 aastat. Enamus tavaline kasutatud Euroopa import, millel on (kui üldse) ajaloolise dokumendina kaasas vaid hooldusraamat ning tihtipeale seegi kas osaliselt täitmata või fiktiivselt heauskliku ostja jaoks kriipsujukusid täis joonistatud.
Kogu see asi muutus aga Esprit' soetamisega. Müügikuulutust nähes oli selge, et see auto peab minu õuele tulema. Kõik oluline rääkis selle kasuks - auto mark, mudel, välimus, seisukord, hind jne. Dokumentatsioon ja auto minevik jäid aga tahaplaanile. Müüja küll märkis ära, et autol on kaasas hulgaliselt dokumente ja hea hooldusajalugu, kuid see muutus suure hasardiga sedavõrd teisejärguliseks, et ununes. Ja tõele au andes ununes paiguti ka käesoleva teema seniseid postitusi tehes. Nüüd saab see viga parandatud.
Kui Lotusel Rootsis järgi käisin, siis sain autoga kaasa ühe kasti täie erinevate dokumentide ja kataloogidega. Nüüd olen saanud selle kasti enam-vähem läbi sorteeritud ning on võimalik teha autost ja selle minevikust võrdlemisi hea kokkuvõte. Lisaks saada aimu sellest, kuidas Lotus autotoojana oma klientidesse suhtus ja mis infot neile edasi andis.
Alustuseks väike A5 formaadis dokumendikaust "Owner's Handbook" või siis maakeeli kasutusjuhend / omaniku käsiraamat. Kenasti säilinud ja vigastusteta. Mõningad kasutusjäljed seespool. Näha on, et on olnud aktiivses kasutuses.
Seest tuli välja fotol olev: Kasutusjuhend/hooldusraamat, kuhu on muuhulgas sisse kantud esimese omaniku andmed ja auto detailsed andmed koos raami, kere ning mootori seerianumbritega. Asi on aus ning seerianumbrid kattuvad kõik olemasoleva autoga -
matching numbers nagu on tavaks öelda. Lotus Esprit omas katuseluuki lisavarustusena. Selle kohta on eraldi brošüürilaadne toode. Sisuliselt katuseluugi pass või siis kasutus- ja hooldusjuhend. Huvitav on see, et Esprit'del olid katuseluugid eemaldatavad ning asendatavad kinnituspessa käivate tuulesuunajatega ilma katuseluugita liiklemiseks soojema kliimaga piirkondades. Rescue and Recovery brošüüri näol on tegemist sisuliselt tolleaegse ette makstud autoabi teenuse dokumendiga. Seal on kirjas kasutustingimused ning "piletid", mille annad tasuks puksiirijuhile, kes sinu katkist autot tuleb tee äärest servisesse transportima. Minu raamatust on üks selline pilet eemaldatud. Roheline brošüür on Toad Security kasutusjuhend auto immobilisaatorile, mis on paigaldatud 14 aastat pärast auto ostu ehk 2000 aastal. Paremal lehvikus on auto UK ülevaatuse (MOT) sertifikaadid. Need on tunduvad pea et kõik olemas olevat kuni hetkeni, mil auto müüdi 2004 aastal UK-st Rootsi.
Veel tuli sama mapi vahelt välja pinu selliseid karvaste äärtega (nagu postmargid) tähiseid/pileteid. Üks on veel ka auto tuuleklaasi küljes lõpuga 03. See vist tähistab aastat 2003. Kas keegi teab, mis otstarvet need tähistavad? Mingi teemaksu teema?
Panen paar fotot ka auto käsiraamatust. Paremal lehel on näha auto müümisel täidetav leht koos ostja andmete ja auto infoga. Nagu näha, siis müügieelne ülevaatus on tehtud 28.veebruaril 1986 ning auto on ostjale üle antud 1.märtsil 1986. Raamat ise on üsna tummine. Fotol on leheküljed 42-43. Enne seda on sisuliselt kogu jutt sõiduki kasutamiseks ja igapäevahoolduseks. Siit edasi tuleb aga hooldusraamatu osa.
Ning sissekanded esimeste hoolduste kohta.
Siis oli autoga kaasas veel üks paks kiirköitja tüüpi A4 suuruses kaust. Peal on mulle auto müünud diileri info. Siia sisse olid kogutud ning kiletaskutesse paigaldatud erinevad UK ja Rootsi dokumendid.
Siin fotol on kaustast välja võetud ja UKs väljastatud dokumendid - auto varasemaid omanikuvahetusi tõendavad dokumendid, hooldusdokumendid ja kontroll-lehed, remondidokumendid, varuosaarved ning isegi mõningad kütusetšekid. Väga huvitav lugemine eeskätt igale järgmisele auto omanikule.
Järgmisest taskust tulid välja remondiarved ja varuosaarved, mis olid väljastatud Rootsis. Näha on, et auto eest on püütud regulaarselt hoolt kanda.
Kolmadas kiletaskus olid Rootsi eelnevate omanike registritunnistuste osad, Rootsi tehnilise ülevaatuse läbimist tõendavaid dokumente ning registriväljavõtteid. Üllatusena leidsin ka auto UK-SE impordidokumendid, põhjaliku vabas formaadis kirjutatud ostumüügilepingu (see jäi nüüd kull esimesele fotole ehk 3 fotot üles poole), laevapiletid millega auto Rootsi toodi (omanik tõi ja ilmselt treileril, reisil kaasas oli mitu inimest) ning tšekid laeval konsumeeritud söögist-joogist ning vägijookidest. Muhe.
Ja kui eelmised omanikud on dokumenteerimisel ja arhiveerimisel nii palju vaeva näinud, siis ei tohi ise ka kehvem olla. Tekitasin ühe kiletasku juurde, ning lisasin sinna esimesed Eesti dokumendid ostuarve, maksekorralduste, ostumüügilepingu ja registreerimisdokumentide näol. Tänaseks on sinna lisandunud ka mõningad varuosade arved.
Kogu üleval oleva dokumentatsiooni läbitöötamiseks ja nende põhjal mingi kokkuvõtte tegemiseks kulus terve päev. Saadud info on kulda väärt ning annab üsna hea ülevaate, mis autoga on tehtud ja kuidas erinevad omanikud on seda kasutanud. Väike kokkuvõte ajas allpool:
1986
0 miili - 1.märts 1986 / auto üle antud esimesele omanikule
4507 miili - 6.oktoober 1986 / A service
1987
6179 miili - 23.märts 1987 / B service
8747 miili - 16.november 1987 / A service
1988
9874 miili - 8.august 1988 / C service
1989
12139 miili - 20.veebruar 1989 / A service
12869 miili - 6.aprill 1989 / Tehniline ülevaatus
1990
16536 miili - 23.jaanuar 1990 / B service
17005 miili - 5.märts 1990 / Tehniline ülevaatus
20332 miili - 4.september 1990 / A service
1991
21487 miili - 8.märts 1991 / Tehniline ülevaatus
- 29.oktoober 1991 / Auto antud diilerile müügiks
24000 miili - 10.november 1991 / Täishooldus ja müügieelne kontroll
1992
25136 miili - 13.aprill 1992 / Tehniline ülevaatus
25144 miili - 14.aprill 1992 / Hooldus ja auto omanikuvahetus (
autol 2.omanik)
1993
28086 miili - 14.märts 1993 / Tehniline ülevaatus
32215 miili - 21.september 1993 / Müügieelne hooldus ja ettevalmistus ülevaatuseks.
32215 miili - 21.september 1993 / Tehniline ülevaatus
- 24.september 1993 / Omanikuvahetus (
autol 3.omanik)
1994
- 15.juuli 1994 / Omanikuvahetus (
autol 4.omanik), ilmselt peresisene omanikuvahetus
35947 miili - 20.september 1994 / Tehniline ülevaatus
1995
38247 miili - 1.august 1995 / A service
39538 miili - 2.oktoober 1995 / Tehniline ülevaatus
1996
40775 miili - 9.mai 1996 / Hooldus-diagnostika-reguleerimised
42075 miili - 1.oktoober 1996 / Tehniline ülevaatus
1997
- 26.märts 1997 / Remont ja hooldus, probleemid mootoriga ning lekkiv kütusepaak
43819 miili - 15.oktoober 1997 / Tehniline ülevaatus
1998
43829 miili - 21.jaanuar 1998 / Täishooldus
46105 miili - 14.oktoober 1998 / Tehniline ülevaatus
1999
47996 miili - 21.jaanuar 1999 / Täishooldus
47998 miili - 21.jaanuar 1999 / Tehniline ülevaatus
2000
- 13.mai 2000 / Immobilaiseri paigaldus
2001
50137 miili - 31.mai 2001 / Tehniline ülevaatus
- 3.oktoober 2001 / Autole ostetud jooks uusi rehve
- 5.oktoober 2001 / Omanikuvahetus (
autol 5.omanik)
- 9.oktoober 2001 / Väljalaskesüsteemi remont
2002
- 5.jaanuar 2002 / Tehniline hooldus ja reguleerimised
54126 miili - 25.jaanuar 2002 / Summuti kogu tagumise osa vahetus
55295 miili - 08.veebruar 2002 / Väljalaskekollektori ja summuti esimese osa vahetus
57328 miili - 1.juuni 2002 / Tehniline ülevaatus
- 18.juuni 2002 / Kohtvärviparandustööd
- 6.juuli 2002 / Kindlustustöö seoses esiklaasiga
- 12.juuli 2002 / Kuluosade ost
2003
63422 miili - 19.juuni 2003 / Tehniline ülevaatus
- 18.detsember 2003 / Varuosade ost
2004
- 7.jaanuar 2004 / Hooldus ja remont, mootori käivitusprobleemid, TÜV eelne kontroll
- 30.jaanuar 2004 /
Müüdud lepingu alusel UK-st Rootsi, väljastatud UK eksportsertifikaat (
autol 6.omanik)
- 1. veebruar 2004 / Puksiiarbi teenus Rootsis
- 17.märts 2004 / Kulumaterjalide ost autole
64660 miili - 18.märts 2004 / Eelregistreerimine Rootsis
- 29.märts 2004 / Registreerimine Rootsis
- 18.juuni 2004 / Remont ja hooldus
2005
- 1.aprill 2005 / Kuluosade ost, sh uus aku
65210 miili - 25.mai 2005 / Tehniline ülevaatus
2006
- 31.august 2006 / Tehniline ülevaatus
2013
- 9.jaanuar 2013 / Perekonnasisene omanikuvahetus (
autol 7.omanik)
2015
- 18.september 2015 / Omanikuvahetus (
autol 8.omanik)
2016
65540 miili - 21.märts 2016 / Tehniline ülevaatus
- 12.aprill 2016 / Varuosade ost
- 19.august 2016 / Hooldus ja remont
2017
- 7.veebruar 2017 / Hooldus ja remont
2021
67770 miili - 28.mai 2021 / Tehniline ülevaatus, suunatud kordusele pidurite tõttu
67810 miili - 9.juuni 2021 / Kordusülevaatus läbitud
2023
- 10.mai 2023 / Auto suunatud omaniku omandis olevale automüügikeskusele müügiks (Scuderia Falkenberg)
68131 miili - 5.juuli 2023 / Avaliku müügikuulutuse avaldamine (Blocket.se)
68131 miili - 11.juuli 2023 / Avaliku müügikuulutuse eemaldamine (Blocket.se), auto müüdud
68148 miili - 28.august 2023 / Esmane registreerimine Eestis (
autol 9.omanik)
Sai üsna pikk nimekiri asjadest, mis on dokumenteeritud. Eks kui väga tuhin peale tuleb, siis on võimalik veel üht-teist välja nuhkida. Kokkuvõttena võiks kirja panna siis järgmise statistika:
- Esimesed viis aastat (03.1986-04-1992) ehk aeg, kui autol oli esimene omanik ja vaid tootjapoolsed hooldused, oli kalla-ja-talla auto. Sellel ajal tuli kõige enam läbisõitu ehk kokku pisut rohkem kui 21000 miili (>33600km). Teeb see >6720km aastas.
- Teise ja kolmanda omaniku käes oli auto lühikest aega. Kahepeale kokku 2 aastat ja 2 kuud (04.92-09.93 ja 09.93-07.94). Läbitud selle ajaga ilmselt >10000 miili ehk 16000km. Aastaseks läbisõiduks annab see natuke alla 8000km aastas. Hoolduseid margiesinduses sel ajal ei ole. Variant a) on et kas auto oli heas korras ja pidas vastu ka mitte margiesinduse hooldused või b) kasutati lihtsalt auto järele jäänud resurssi.
- Neljas omanik omas autot juba pikemalt ehk 7 aastat ja 3 kuud (07.1994-10.2001). Auto on käinud selle aja jooksul regulaarselt hooldustes sh. korra ka margiesinduses. Läbitud selle aja jooksul ca 14200 miili ehk umbes 22720 kilomeetrit. Aastaseks läbisõiduks teeb see tagasihoidlikud 3200km. Suure tõenäosusega oli auto tol ajal hoolsa hobiautoomaniku käes.
- Viies omanik (viimane UK-s) omas autot 2 aastat ja 3 kuud (10.2001-01.2004), läbis selle aja jooksul ilmselt kuskil 12000 miili ehk umbes 19200km kanti, mis teeb aastaseseks läbisõiduks 8700km. See on üsna korralik läbisõit ja Lotuse kõige intensiivsem kasutusaeg. Samas on kuhjaga arveid nii hoolduse kui remontide kohta. Näitab seda, et Lotus on endiselt elujõus ja suure tõenäosusega täidab mingil määral isegi igapäevasõiduki rolli.
- Kuues omanik tõi auto UK-st Rootsi läbisõidul 64660 miili ehk 103460km. Selleks ajaks oli Lotusel üle 18 aasta turjal ning keskmiseks aastaseks läbisõiduks annab see ca 5700km aastas. Auto on kuni selle hetkeni olnud igal aastal aktiivselt kasutuses. Kuuenda omaniku käes oli Esprit 9 aastat ning selle ajaga läbiti oletatavalt ca 1200 miili ehk alla 2000km. Aastaseks keskmiseks 210km kanti. Selle 9 aasta jooksul (01.2004-01.2013) on käidud ülevaatusel vaid kaks korda. Sisuliselt on olnud tegemist garaažiautoga.
- Seitsmes omanik omas autot üle 2,5 aasta (01.2013-09.2015) ning suure tõenäosusega oli tegemist suguvõsa sisese vahetusega
- Kaheksas omanik omas autot 7 aastat ja 8 kuud (09.2015-10.05.2023). Tundub, et ka siin oli tegemist suguvõsa sisese vahetusega (perekonnanimede ja elukoha kattuvus dokumentides). Kahe viimase omaniku käes läbis auto umbes 2700 miili ehk 4300km kanti. See teeb aastaseks keskmiseks ca 400km. Nagu ülevalt näha, siis enamuse läbitud kilometraažist sõitis just kaheksas omanik.
- Mina olen selle auto 9.omanik ning ametlikult tuli auto minu nimele 28.augustil 2023. Selleks ajaks oli Lotus oma 37 aasta ja 5 kuuga läbinud 68148 miili ehk 109673 kilomeetrit. See teeb senise aja keskmiseks jämedalt 2900km aastas. Sealjuures on viimase 20 aasta läbisõiduks kõigest 4726 miili ehk 7605km, mis teeb aasta keskmiseks umbes 380km.
Tänud neile, kes viitsisid lõpuni lugeda
...natuke paberimajanudst jäi veel järgmise postituse jaoks ka.