Kas ostaksid endale elektriauto?

(30-03-2024, 21:28 PM)mutikas Kirjutas:  Ma ei tea aga jutt oli et 12 tundi põllutöödel.
Ma ei saanud sellel uudisel sabast kinni, aga tegin tagantjärele mõned arvutused.
Eesti profi 25. numbris on näiteks Case IH Maxxum 150 test. See on umbes sama võimsusega traktor (145 hj) ja sellel on 250-liitrine kütusepaak, millest ilmselt tööpäevaks jätkub, sest testi teinud sakslased ei kobisenud sel teemal. Sellesse paaki mahub 8730 MJ energiat (võttes diislikütuse energiatiheduseks 9,7 kWh/l).

Teisalt on liitium-ioonakude energiatihedus umbes 250 Wh/kg = 0,25 kWh/kg = 0,9 MJ/kg.
Millest saame arvutada, et elektritraktorile tuleks panna 9,7 tonni akusid. Muidugi on elektriajami kasutegur tublisti kõrgem kui diiselmootoril, oletame, et lausa kolm korda. See tähendab, et 250-liitrise paagi asemele peab paigaldama kõigest 3,2 tonni akusid. Ei ole siis ime, et baasiks Fastrac valiti.

Palun mind parandada, kui kuskil komakoha kõvasti mööda panin.
Vasta

(30-03-2024, 22:52 PM)olevtoom Kirjutas:  Palun mind parandada, kui kuskil komakoha kõvasti mööda panin.

Suurusjärgud on õiged, pealegi neid juba ehitatakse, mitte ainult ilastatakse. See järjekordne startup pole mingi etalon, ärge liialt erutuge!

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta

Arvutused on õiged.

Teine asi, mis elektriajami kasuks räägib, on paindlikkus. Nüüdisaegse traktori astmevaba jõuülekande nime kandev  hüdromehaaniline õudus   on loodud vaid ja ainult sisepõlemismootori mannetut pöördemomendi kõverat siluma praktilises töös. Elektriga on see palju-palju lihtsam. Samuti on  väga vähe töid, kus kogu päeva jooksul on mootori koormus 100 % peal. Enamasti tiksuvad head juhid kuskil 80+ kandis, keskmine juht 50-120 vahel. Ehk vajalik kaastassitav elektri hulk on oluliselt väiksem.

Pealegi tuleb traktorile lisamass ainult kasuks: veojõud arvutatakse mass korda haardetegurSmile

Samas on traktor ja selle vahelduv koormus hoopis suurepärane kasutuskoht diiselhübriidile. Veduritel ja karjääritehnikal on see juba aastakümneid kasutusel, miks mitte ka põllumajanduses. Alamõõduline diiselmootor jahvatab efektiivseimal režiimil elektrit samuti alamõõdulisse akupakki ja kogu vajalik tegevus käib elektri pealt.

Leedukatel on üks huvitav  kontseptsioon: https://www.youtube.com/watch?v=YkPhJRdXDOs . Ning biogaasi, erinevalt diiselkütusest, saab meil edukalt toota.
Vasta

(30-03-2024, 00:05 AM)rocker Kirjutas:  Soetasingi pistikust laetava käru 40k€  Ja ei kahetse. Iga kuu läheb liising+kasko 300 raha kuus. Kütuse annab tööandja ja vaba aeg. Ja elu on ilus.
eee... sooviksin teada täpsemaid tingimusi, et kuidas nii väike kuumaks tekkis. Maksid pool hinda sisse?
Mitte norimiseks, aga endal ka autovahetus millalgi plaanis. 30k auto puhul kipub 500 kuumakse tekkima.
Vasta

(31-03-2024, 10:08 AM)Peeter2 Kirjutas:  
(30-03-2024, 00:05 AM)rocker Kirjutas:  Soetasingi pistikust laetava käru 40k€  Ja ei kahetse. Iga kuu läheb liising+kasko 300 raha kuus. Kütuse annab tööandja ja vaba aeg. Ja elu on ilus.
eee... sooviksin teada täpsemaid tingimusi, et kuidas nii väike kuumaks tekkis. Maksid pool hinda sisse?
Mitte norimiseks, aga endal ka autovahetus millalgi plaanis. 30k auto puhul kipub 500 kuumakse tekkima. 
Liisingu kalkulaatoreid on nett täis, kui sissemaksuks panna 45% ja jäägiks 30%, siis tulebki kindlustusega kokku 60kuu kuumakse ~300€ kanti Big Grin
Autoliising - Swedbank
Liising – mugav viis sõiduki soetamiseks | SEB
Vasta

Ei noh... liisingu võtmise eesmärk üldjuhul ei ole ju pool hinda sisse maksta Big Grin Maksaks 80% sisse ja seda mainimata saaks uhkustada kuidas jube hea auto ja veel väiksem kuumakse Big Grin
Vasta

(01-04-2024, 16:05 PM)Peeter2 Kirjutas:  Ei noh... liisingu võtmise eesmärk üldjuhul ei ole ju pool hinda sisse maksta Big Grin Maksaks 80% sisse ja seda mainimata saaks uhkustada kuidas jube hea auto ja veel väiksem kuumakse Big Grin

Tjah, tõsi. Niikaua kuni on autosid liisingusse antud, on inimesi, kelle eesmärk on maksimaalse kuumaksuga võtta maksimaalne auto, mida sissetulek võimaldab.  Smile

Poole sisse maksmise loogika:
1) võtad Headel Aegadel auto liisingusse tavapärase 10-30% liisingusse sellise "keskeltläbi" kuumaksuga.
2) aasta pärast on palgaralli ja raha väärtuse tulemusena "keskeltläbi" kuumaksust saanud oluliselt vähem valus summa.
3) viskad igakuiselt liisingumaksele lisaks täiendava summa kogumiskontole nii, et mõju pere-eelarvele oleks jätkuvalt "keskeltläbi".
4) Liisingu lõppedes õnnestub auto müüa jääkväärtusest kallimalt ja viskad uue sissemaksele veel kogutud klotsi lisaks.
Vasta

(21-02-2023, 18:52 PM)deus Kirjutas:  Ah, Ply, ajad siin mingi vaese inimese juttu nüüd...


Laadimise koha pealt, uute leafide keemia toetab ca 2000 DoD esiteks (Teslal on ta 300 kandis mälu järgi) ja teiseks LiIon, LiFePo ja Lipo asjandustel on savi, kas lased 2% või 20%. Vastavalt hulgale hammustatakse ära ühest DoD ühikust lihtsalt kas 2/100 või 20/100 neid protsente kasutades.

Topeltpostitus kuid kõik ei loe kõiki teemasid seepärast pidasin vajalikuks ka siia panna seletus koos pildiga, kuidas see loogika toimib:

https://www.apple.com/ee/batteries/why-lithium-ion/
Vasta

Elektrikate tegeliku sõiduulatuse test:
https://insideevs.com/news/734849/europe...ange-test/

Üpris mõistlikud tingimused: akud laetud täis, lastud 15h seista, sätungid masinatel eco peal ja lähituled välja lülitatud. Temp 21.
19 miiline ring, millest 2,7 pidurdamistega linna imiteerimist, 5,5 @ 50mph (=80kmh) ja 11 @ 70mph (=113kmh).

Tulemus: sõiduulatused tootjate antutest 10..20% väiksemad. Üllataja: 418Mm läbisõiduga ModelS sõiduulatus oli tootja antust 13% väiksem. Pole üldse paha - kui eeldada, et tootja andis sõiduulatust praeguste elektrikatega sarnaselt ideaaltingimustes, ei olegi aku mahtuvus ajaga vähenenud.

Aga teema pealkirja vastuseks ad 2024: elektrikat jätkuvalt ei plaani. Praeguse ca 1,5eur/l bensiinihinnaga ei tee ka keskmisest võimekamad fossiilipõletajad vaeseks.
(ühe pruugitud ModelS ehk väikeste ülalpidamiskuludega kiire masina jaoks on aga mu hoovil alati ruum olemas Smile )

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta

(25-09-2024, 13:30 PM)13piisab Kirjutas:  Üllataja: 418Mm läbisõiduga ModelS sõiduulatus oli tootja antust 13% väiksem. Pole üldse paha - kui eeldada, et tootja andis sõiduulatust praeguste elektrikatega sarnaselt ideaaltingimustes, ei olegi aku mahtuvus ajaga vähenenud.

Aga teema pealkirja vastuseks ad 2024: elektrikat jätkuvalt ei plaani. Praeguse ca 1,5eur/l bensiinihinnaga ei tee ka keskmisest võimekamad fossiilipõletajad vaeseks.
(ühe pruugitud ModelS ehk väikeste ülalpidamiskuludega kiire masina jaoks on aga mu hoovil alati ruum olemas Smile )

Antud juhul ei ole ju üldsegi teada, mitmes aku Teslal all on.
Kahjuks pole ta aga väheste ülalpidamiskuludega, kui ise seal midagi teha ei mõista. Eks see DIY ole ka elektika puhul vähe raskemaks tehtud, ikkagi hv.
Hind on neil küll väga kiiresti läbi põranda kukkunud, sellega saab loomulikult nõustuda. Miks mitte üks aiapäkapikuks võtta, kus saaks soojas istuda, kuni naine pärast pikemaks veninud prügiämbri väljaviimist jälle tuppa laseb : )

Kütuse hinna duubeldamise kohta räägib pikemat aega kõigile, kes vähegi kuulda tahavad, legendaarne spintohter Alan Vaht. Olenemata kergest skepsisest tema eelnevate prognooside mittetäitumise osas, soovitan siiski lugupeetud teadmamehe viimase prohveteeringu läbi kuulata. Lühidalt refereerides on rohemarutõves eurotädid ja onud meile järjekordselt ära keeranud, meie endi poolt ausatel valimistel valitud esindajate rahuloleva määääääää saatel. Madal hind tulevikus jääks kehtima vaid juhul, kui Narva jõelt piirivalve ära kaob, aga seda me ju keegi ei soovi.
Vasta

Täiesti teemaväline aga soojas istumiseks elektrikat võtta on kuidagi imelik... odavam oleks 500 euri investeerida telki, korralikku sulgedest magamiskotti ja parafiini pealt töötavasse lampi. 
Surnud akuga sa ennast elus ei hoia nii kui nii ja muude kohta, et kui palju akusid vahetatud jne, siis saab seda puhtal kujul arvutada "akukeemia DoD"*"lubatud km" valemiga.
Vasta

Ei ole laiendatav kõikidele elektriautodele, aga ... (juhtus Kanadas)
Surmav õnnetus Teslaga: auto süttis põlema, uksed ei avanenud - Forte
Vasta

(19-11-2024, 16:58 PM)maaks Kirjutas:  Ei ole laiendatav kõikidele elektriautodele, aga ... (juhtus Kanadas)
Surmav õnnetus Teslaga: auto süttis põlema, uksed ei avanenud - Forte

Vastupidi- see on on laiendatav KÕIGILE tänapäevastele auodele, kus ukse avamise hoovastik ilma elektrita ei toimi kas funktsionaalsel põhjusel (puudub mehaaniline ühendus avamishoova/-nupu/-kangi ja luku enda vahel) või on lukustatud elektriliselt. Et see seekord just Teslaga juhtus, on pigem turunduslik fopaa/eelis.
Vasta

(Eile, 11:00 AM)v6sa Kirjutas:  
(19-11-2024, 16:58 PM)maaks Kirjutas:  Ei ole laiendatav kõikidele elektriautodele, aga ... (juhtus Kanadas)
Surmav õnnetus Teslaga: auto süttis põlema, uksed ei avanenud - Forte

Vastupidi- see on on laiendatav KÕIGILE tänapäevastele auodele, kus ukse avamise hoovastik ilma elektrita ei toimi kas funktsionaalsel põhjusel (puudub mehaaniline ühendus avamishoova/-nupu/-kangi ja luku enda vahel) või on lukustatud elektriliselt. Et see seekord just Teslaga juhtus, on pigem turunduslik fopaa/eelis.
Nagu sellest äärmiselt kehva sõnastusega artiklistki välja võib lugeda, on Teslal tegelikult olemas füüsilised avamishoovad ukse avamiseks. See on puhtalt turvanõue ja kehtib kõigile uutele autodele. 
Samas see kui lihtne see hädaolukorras avanemine on, on vist kohati jäänud reguleerimata. 
Tesla esiukse häda-avamine on veel kuidagi loogilise toimimisega, aga tagaukse avamine hädaolukorras on küll sisuliselt võimatu. https://www.tesla.com/ownersmanual/model...F64E0.html
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne