'89 Jaguar XJS 5.3 V12 - Tuunikala
#21

(02-05-2025, 07:24 AM)v6sa Kirjutas:  
(01-05-2025, 22:16 PM)Tuunikala Kirjutas:   plaanis on kasutada ära kõike, mis võimalik

Vastupidi - see ongi rohepööre. Mitte Hiinast uute tükkide tellimine.

Nii on. Olid mul ca 15 aastat peres kõik autod sama mark ja mudel, poest ostsin sisuliselt ainult kummidetaile. Odav, mugav ja väga loodussõbralik. Visuaalne efektsus veel boonusena kauba peale.
Häbeneda pole siin midagi.

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#22

Esiteks tänud idee toetamise eest. Hetkeseisul on saanud muidugi uusi asju läbi vajutada erinevatelt varuosatarnijatelt, et asi oleks siiski ohutu ja liigselt lolli tööd tegema ei peaks.
Rääkides lolli töö tegemisest, tuleme viimase paari päeva töö juurde. Nimelt tegemist pildil välja toodud rauakolakaga:
[Pilt: t760_IMG_1151.jpg]
Kuna eesmärk on saada käesoleva nädala lõpuks auto ratastele, tuli alustada esimese asjaga, mis takistab seda kõike, ehk tagasild.
Täpsemalt oleks tarvis teha lihtne pesu, hooldada ära liikuvad sõlmed, vahetada pidurikettad ja klotsid ning taastada sadulad. Pealtnäha lihtne ning tundus loogiline alustada sillaga, mis läheb varuosadeks kõvera tala tõttu. Hea viis avastada.
Lõpuks jõudsin sellise olukorrani.
[Pilt: t760_IMG_1138.jpg]
[Pilt: t760_IMG_1145.jpg]
Reaalselt ei suutnud mina esimese hooga välja mõelda, kuidas see asi peaks laiali käima, et saada kätte sadulad. Nimelt lähevad sadulate poldid differentsiaali poolt ning ei tule täielikult välja. Lisaks on nad tehase poolt turvatraadiga kokku ühendatud. Muidugi, osandamise käigus selgus igast muud huvitavat ka. Nimelt õõtsade liigendid on nõellaagrite peal, on tihendid, vaheseibid, reguleerseibid, määrdeniplid ja jumal teab, mis kõik veel. Ja oma peaga ma seda tagasi kokku ei suudaks panna.
[Pilt: t760_IMG_1146.jpg]
Siin näha siis ülemise poldiga olukord.
Igatahes, päev otsa lammutamist ning juppe oli vastavalt:
[Pilt: t760_IMG_1148.jpg]
[Pilt: t760_IMG_1150.jpg]
[Pilt: t760_IMG_1144.jpg]

Üleval pildil olev pooltelg koos laagrikorpusega oli huvitav. Sellel oli sisemine kardaanirist kinni ühes suunas. Pooltelje pidin rummust pressi all välja suruma, vabatahtlikult ta sealt lahkuda ei tahtnud. Ning siis muidugi tuli miskit huvitavat välja. Kahel järgneval pildil üks on erinev teisest.
[Pilt: t760_IMG_1160.jpg]
[Pilt: t760_IMG_1161.jpg]
Jah, vigane kardaanirist aitas kaasa laagrikorpuse laialdasele ärasöömisele. Järjekordselt pean tõdema, et mu sügisene doonorauto soetamine tasub end järjest rohkem ära.

Nüüd aga vaja vastata küsimusele, et kuidas siis oleks õige viis vahetada pidurikettaid. Mina seda välja ei mõelnud, aga õnneks on Jaguari aladel inimesi, kes teavad ja tunnevad neid ning lisaks omavad vastavat paberimajandust.

Ehk siis: esimese asjana on vaja sild auto alt ära võtta. Sellest ei pääse. Siis lahti keerata poolteljed seestpoolt ning tekib selline olukord:
[Pilt: t760_IMG_1157.jpg]
[Pilt: t760_IMG_1159.jpg]
[Pilt: t760_IMG_1158.jpg]
Sadula saab maha, kui käsipiduri mehhanism maha keerata ning siis poldid vaikselt lehtvõtmega välja nokitseda. Kui kolvid liiguvad, siis sisse suruda, sadul nurga alla keerata ja saab kätte.
Lõpuks aga, kui tegin ära oma rummude avastused, otsustasin poolteljed maha võtta, rummud maha ning siis maas nad ära puhastada ja uued laagrid sisse panna. Mis tulid õnneks doonorautoga kaasa. Igatahes jäi sild sellisesse seisu.
[Pilt: t760_IMG_1162.jpg]
Kuna see jääb ootama nüüd ärakuivamist ja roostemuunduriga uputamist, alustasin järgmise asjaga, mis vaja ära teha.
[Pilt: t760_IMG_1163.jpg]
Õnneks tuli doonoriga kaasa ka uute mansettide komplekt, sadulad leotatud WD-40-ga ning ootavad homset, millal saab kõik kinni jäänud kolvid välja suruda.

Mõned tähelepanekud ka:
Sild vasak- ja parempoolse rooliga autol lihtsalt vahetatav, mõned kinnitused ainult ümber tõsta.
Käsipiduriklotsid on asjad, mida pea võimatu leida järelturult, vaja hetkel paremad kokku panna ning siis edasi mõelda.
Sadulad on modulaarsed samuti. Vasaku ja parema sadula vahe ainult nipli asukohas.
Ketaste taga on distantsseibid, millega pannakse paika ketta asukoht.
Külgkallet reguleeritakse vaheseibidega, mis lähevad piduriketta ja pooltelje vahele.
Ja vanasti osati muidugi asju vähe paremini teha: mitte miski pole lõplikult kinni roostetanud. Kõige rohkem probleeme valmistasid sadulate poolte vahel olevad piduritorud, mida pidi gaasipitsiga kuumutama, et liikuma saaks. Kuid kõik tuli lahti.

Lõpetuseks värvisin esisillatala antratsiithalliga üle seest, tagasillaga teen ilmselt sama. Või värvin esisilla üle veel mustaks, pole lõplikult otsustanud.
Kui jumal annab, läheb homme roolilatt tagasi kokku, talaga saab üheks ning läheb esisillatala vahetuseks. Lisaks esimesed laagrid puhastan-määrin üle ja jään ootama pidurikettaid ka ette. Edasi ainult sadulate remont ja värvimine, esimeste sadulate vahel valimine ning sama protsess uuesti. Siis võiks vast reedega-laupäevaga saada sildadega sajatused tehtud, auto ratastele ning ootama järgmist remondinädalat, millal tuleb alustada salongi, katuse hüdraulika, keretööde ja helisüsteemiga.
51 päeva Retrobestini.
Vasta
#23

Tere ja edu projektiga.

Juppe on varemalt saadud sngbarratt.com
https://www.sngbarratt.com/English/#/UK/...JLM9518%60
Ehk on abiks.

Tervitades Janek.
Vasta
#24

Mind valdavad seda teemat lugedes kadedus ja kaastunne vaheldumisi. Kadedus vast isegi ülekaalus, aga mitte JAG-i üle (seda ei julgeks kellelegi soovitada) vaid võimaluste üle mis sul asjadega toimetamiseks olemas Big Grin Big Grin
Meenus et Wheeler Dealers ühes osas samuti toimetas XJS kallal, mitte et see sind nüüd enam aitaks - sul juba osandatud.

Jõudu ja jaksu!
Vasta
#25

Jaguari omamise rõõmud Smile Kus põhimõtteliselt kõik tehnilised lahendused on tehtud omamoodi, teisiti kui "normaalseltel" autodel...
Vasta
#26

Tuleb omaniku ees mütsi kergitada. 

XJS, veel enam oma V12 mootoriga, on väga keeruline, spetsiifiline ja mitte just kõige hinnatuma töökindlusega auto. Kaldun arvama, et suurem osa siinsetest ksf-idest lõid omale peoga otsaette, kui seda teemat esmakordselt lugesid (sh. mina ise) ja olid veendumusel, et pärast esimesi töid liigub kogu asi lootusetuks tunnitatuna kaalule. Aga võta näpust - väga vinge ja hea lugeda. Meeletu tahtmine, oskused ja pealehakkamine. Ainult kiidusõnad omaniku suunas ja jõudu ning närvi edaspidiseks. 

Kui sa kõike neid pulkasid lahti võtad, siis sul on ikka joonised ja/või remondimanuaal kõrval? Need on nii spetsiifilised masinad, et kõige väiksem viga koostamisel võib kurjalt kätte maksta ja peab uuesti tegema. No ja tee siis uuesti, kui on vaja taas sild alt ära võtta ja kümme asja enne maha kruvida kui õige kohani jõuad. Näituseks minu Lotusel on paljalt roolilati ühendamise kohta kahe rooli liigendiga neli lehekülge õpetlikku teksti ja jooniseid, kuidas õige on ja mida teha ei tohi. Muidu nagu polegi midagi, et liigendid paika ja poldiga kinni, aga võta näpust. Kui paberit kõrval poleks, siis ei oleks elu sees tulnud selle peale, et ühe lihtsa töö juures tuleb nii mitut asja silmas pidada. Ja mingi Lotuse hakatis on selle auto kõrval laste lego...

Jõudu ja närvi veelkord ning aitäh huvitava teema eest.
Vasta
#27

Nii, mõnda aega olnud vaikus. Ning siis, nagu alati, on viimasel minutil vaja hakata rügama jälle.
Alustuseks siis vastaks mõnedele:

janek555: abiks ikka, mingil hetkel peab varuosakahuri kuumaks ajama ning järjest alustama juppide tellimist.

maaks: kaasa tundma ei pea, tegelikkuses on asi suhteliselt loogiline. Mingid asjad on küll sellised, et võta üks ja viska teist. Tagasilla piduritega oli palju seda tunnet, kuid lõpuks lahenes kõik. Aga võimalused on tänu sellele, et remonditöökoda pean kõrvalt. Põlve otsas tungiga mängides oleks küll ahastus peal juba paar kuud tagasi olnud. Aga seda osa tean, kunagi sai vaadatud neid kõiki söögi alla ja söögi peale, kuid ise tehes on seal palju avastada.

Lauri_L: Eks nende projektidega on. Mõnega kaob see entusiasm kiiremini, kui s*tt lehma ihust, teine aga paelub pikemalt. Ning selle näol on tegemist selle teise variandiga.
Aga ausalt vastates: neid nüansse pole nii palju. Õnneks on see, kui koostel saab viga tehtud, on olemas pildid manuaalist, manuaali ennast pole. Teise õnnestumisena selle puhul neid isetegijaid terve internet täis, et vajadusel seda infot leiab kamaluga. Ning ausalt öeldes teen päris omajagu ka teisiti, kui alguses. Kunagi tehases neid koostati teiste põhimõtetega, kui ma seda ilmselt teen. Vaatan, kus saab teha parendusi, kuna võimalused teised. Leian, mida enam vaja pole. Ning muidugi see mäng Euroopa ning USA versiooni omavahelise kuldse kesktee leidmisega. Aga usun, et kui miskit on, saab kõik parandada hiljem. Sillad käivad alt suhteliselt lihtsalt, kui asjad olemas. Poole päevaga on mõlemad alt ära ning saab neid nüansse lahendada. Ja noh, õnneks ma ei tõmmanud alla minevat silda nii pulkadeks, et oleks peaga vastu seina jooksmist harrastama pidanud.

Aga nüüd vastamisega kõik, järgmine postitus tuleb siis elust enesest, mis toimunud on ning kuhu jõudnud oleme.
Vasta
#28

Vastamisega ühel pool, alustame sealt, kus pooleli jäime.

Pärast viimast postitust oli vaja teha välislähetus, mis võttis oma aja. Ning kuna mehaanik võttis suveks puhkuse, peab tööd rügama ka kliendi autodega, et tuled edasi põleksid. Aga alustame otsast.

Varuosaauto puhul tuli kaasa ka uusi varuosi, mida teadsin, et võib vaja minna. Ühe näitena saab tuua pidurite remontkomplekti tagasillale. Pidin küll esimeste omad tellima, kuid õnneks on neid asju veel saada. Sai alustatud siis esipidurite taastamisega.
[Pilt: t760_IMG_1165.jpg]
Peale selle oli teine murekoht roolilati puksidega. Vanad olid õlist nii läbi imbunud, et olid täiesti lödid ja pehmed. Õnneks ka uued puksid tulid varuosaautoga kaasa. Vanadest pidurisadula kolbidest said tehtud rakised ning puksid vahetatud.
[Pilt: t760_IMG_1179.jpg]
Siis tuli elu vahele natukene jälle ning tegeletud muude lollustega.
[Pilt: t760_IMG_1411.jpg]
Tegemist oli suhteliselt tehaseuue komplektiga. Mul oli vaja käru, sõbral nina. Ja nii sai diil tehtud ja asjad ära jagatud.
[Pilt: t760_IMG_1414.jpg]
[Pilt: t760_IMG_1418.jpg]
Käru oli nii uus, et oli isegi komplekteerimata. Tuli kaasa ka pass ja tehase tööriistade komplekt.
Siis sai tegeletud lubade saamisega.
[Pilt: t760_F09237AB-9A49-4AF9-99F3-C457CA0D7EA3.jpg]
[Pilt: t760_18723EFA-0744-4E2A-84A2-8E61FA046292.jpg]
Ning siis tuli sisse väikene paus, kuna mees, kellega sai keretööde tegemine kokku lepitud, pidi eluliste asjadega tegelema. Õnneks tuli appi isa, kes aitas nende asjadega edasi minna.
[Pilt: t760_IMG_1570.jpg]
[Pilt: t760_IMG_1572.jpg]
Kuna need osad takistasid tagasilla alla panekut, siis nüüd selleks vabandused puudusid. See siis juhtus 10.06.
Alustasin siis tagasilla pidurite taastamisega ning silla koostamisega.
[Pilt: t760_IMG_1590.jpg]
[Pilt: t760_IMG_1589.jpg]
Seda sai muidugi paar korda lahti võetud ja uuesti kokku pandud, kuna järjekord polnud enam meeles. Aga saime lahendatud.
Siis sai võetud sisu välja, et põhja keevitus lõpetada.
[Pilt: t760_IMG_1591.jpg]
Ning alustatud tagasilla allapanekut.
[Pilt: t760_IMG_1592.jpg]
[Pilt: t760_IMG_1593.jpg]
See sisaldas muidugi tagumiste rattalaagrite vahetust, kuna need tegid häält parimatel käändmikutel, mis välja otsitud said.
[Pilt: t760_IMG_1595.jpg]
[Pilt: t760_IMG_1596.jpg]
Kui laagrid said vahetatud, sai tagasild lõpuni komplekteeritud, jälle paar korda üle tehes.
[Pilt: t760_IMG_1598.jpg]
[Pilt: t760_IMG_1599.jpg]
Siis sai ostetud autoga kokku käiv varustus:
[Pilt: t760_IMG_1618.jpg]
Retrobestil vaja stiilipunkte ka mõned saada.
Jätkan järgmises postituses.
Vasta
#29

Nii:
Siis võtsin esisilla alt ära:
[Pilt: t760_IMG_1626.jpg]
[Pilt: t760_IMG_1625.jpg]
Määrisin uuel sillal laagrid ära, paigaldasin roolilati ning panin ta valmis:
[Pilt: t760_IMG_1628.jpg]
[Pilt: t760_IMG_1629.jpg]
Ning motivatsiooni kogumiseks tagumised rattad tasakaalustatud ja alla pandud.
[Pilt: t760_IMG_1627.jpg]
See on seis tänase päevaga. Homme saab kätte kollektori tihendid, saab need alla panna. Siis saab alla panna esisilla, õhutada pidurid ja ongi rattad all. Siis nipet-näpet mootori juures, lõpetada ära põhja keevitus, summuti alla, salong kokku, raadio vahetada ning ongi ülevaatusele sõit.
Nüüd, kui 10 päeva tähtajani, tuleb ainult kuuma anda ja palvetada.
Vasta
#30

Nüüd, kui tähtajani aega saab lugeda tundides, mitte päevades, on aeg viimaseks pingutuseks. Paraku aga asjad, mis vaja veel teha, ootavad järgmist tööpäeva.
Aga, midagi taustal siiski käinud. Paremaks arusaamiseks sai tehtud ka kolm nimekirja lõpuks, et saaks asjadest üldse aru.
Igatahes, tollel päeval tulid kollektorite tihendid ära, aga ainult kaks. Siis pidi päeva veel ootama, millal teised kaks tulevad.
See aga suures pildis ei takistanud miskit, sai esisild kokku pandud ja alla. Lisaks kinni keeratud kardaan ja puhastatud-määritud uuesti esimesed rattalaagrid.
Tänu sellele sai auto ratastele, kus sai ära lõpetatud põhja keevitus, lisaks kokku pandud pagasnik koos kütusepaagiga, millel sai lastud põhi ära vahetada.
[Pilt: t760_IMG_1637.jpg]
Nüüd peab vähemalt kütust.
Lisaks sai maha võetud tagaluuk paremaks ligipääsuks ning üleliigsete aukude kinni keevitamiseks.
Salongi sai veel lammutatud paremaks ligipääsuks keevitamisele ning tehtud ta saigi. Pole midagi ilusat, aga kõva sai küll. Ning vast sobivam ka ülevaatuseonudele.
Siis oli suuresti nipet ja näpet, tehtud natuke siin ja natuke seal. Said ka hääled sisse, pärast mida sai avastada, et roolilatt ikka lekib. Pead ei anna, ehk sai tihend liiga. Nüüd vaja homme minna uue tihendi jahile, et saaks ta pidama. Kehvemal juhul tuleb proovida inglase lati tihendit, kui tervelt kätte saab.
Siis aga enam käima ei läinud. Säde oli kadunud. Viga sai otsida ülevalt ja alt, igalt poolt. Vahetatud ajusid, kommutaatoreid, kontrollitud masse ja mida kõike veel. Lõpuks selgus, et doonori küljest päästis ära väntvõlli asendi andur. Nüüd käib. Lisaks eurooplase kütusesüsteemi ajuga käib masin palju paremini, ilmselt olid kas lambdad ära või oli mingi muu teema seal, igatahes kui neid enam taga ei otsi, siis käib ilusti.
Siis sai tegeletud veel pahteldamise, lihvimise ja värvimisega. Ning sai kokku pandud salong.
[Pilt: t760_IMG_1669.jpg]
Paar plastikut veel puudu. Aga sai sisse enam-vähem ajastukohane Blaupunkt, doonorist istmed ning mõned detailid veel.
Aga suures pildis hetkel selline ta sai
[Pilt: t760_IMG_1668.jpg]
[Pilt: t760_IMG_1667.jpg]
Hetkel siis vaja veel summuti lõpuni viimistleda, latt pidama saada, kütuse tagasivool korda teha, piduritoru põhja all ära fikseerida, tagaluuk värvida ja külge, tagumised koopad rullida, sillastend teha ning ongi ülevaatusele minek, kui midagi muud täiesti absurdset välja ei tule veel.
Pidurite hoiatustule võiks ka kustu saada, ilmselt viga tasemeanduris pidurivedeliku paagi küljes. Ning katuse hüdraulika pealt toimima, aga selleks vaja kuskilt õiget vedelikku juurde leida. Ja siis pole muud, kui parendada või järgmise projekti juurde minna.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne